Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Gast Kontiki

Integrales

Recommended Posts

19 hours ago, globetrotter said:

Wanted (1 deel niet verschenen bij Talent)
Zoeloeland

Wanted zou idd leuk zijn want het laatste deel (met een prachtige cover trouwens) niet vertaald werd in het Nederlands.

Ikzelf zou een integrale van Safari wel zien zitten (4 integrales van elk 6 albums + dossier).

Een integrale van Ivor zou ook welkom zijn omdat heel wat verhalen niet eens uitgegeven zijn, maar vrees dat daar geen groot lezerspbliek meer voor is.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Dit is, als ik me niet vergis in 2015 uitgegeven naar aanleiding van Jommeke's verjaardag.  Album 1 tem 275 ... Zijn dit softcovers?  Staan de originele covers in de bundelingen? 

image.thumb.png.397502c35249dac2c6eae424f6b61710.png

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 uur geleden, esteban² zei:

Dit is, als ik me niet vergis in 2015 uitgegeven naar aanleiding van Jommeke's verjaardag.  Album 1 tem 275 ... Zijn dit softcovers?  Staan de originele covers in de bundelingen? 

image.thumb.png.397502c35249dac2c6eae424f6b61710.png

Softcovers in kleiner formaat. Ben niet zeker of de covertekeningen erin staan.

Deel dit bericht

Link naar bericht
5 uren geleden, esteban² zei:

Ah, kleiner formaat? Dat is jammer.

Deze serie staat hier in kast. Weliswaar een iets kleiner formaat inderdaad maar gezien de strip niet uiterst gedetailleerd is qua tekenwerk is t prima te doen. De covers staan paginagroot aan het begin van elk verhaal afgedrukt. Ik kon ze destijds voor die prijs niet laten liggen. 230 euro voor 275 strips, kom daar nog eens om tegenwoordig! Hoewel het in eerste instantie  natuurlijk een kinderstrip is, en je qua plot/ verhaallijn dus geen vuurwerk kunt verwachten moet ik zeggen dat het best leuke tussendoorverhaaltjes zijn. Charmant is het goede woord. Wat me verder opvalt is de constante kwaliteit van het tekenwerk. Dat is echt dik in orde! Een aantal oude verhalen zijn deels hertekend, maar ook de origineel gebleven verhalen hebben dankzij een nieuwe inkleuring niks aan kracht ingeboet. Alleen jammer dat de Vlaamse woorden zijn weggelaten. Het ge en gij vind ik toch altijd erg sfeerbepalend , gelukkig wordt dat bij Urbanus wel nog gebezigd ...

Deel dit bericht

Link naar bericht

Mij laten verleiden tot het kopen van een integrale van de Brokkenmakers. Destijds heb ik die strips links laten liggen omdat ik ze niet goed vond (bij publicatie in Kuifje). Maar wat is dat slecht zeg. De scenario's zijn tenenkrullend. Met als dieptepunt De alligatorpoel.

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 uur terug, Lefranc zei:

Mij laten verleiden tot het kopen van een integrale van de Brokkenmakers. Destijds heb ik die strips links laten liggen omdat ik ze niet goed vond (bij publicatie in Kuifje). Maar wat is dat slecht zeg. De scenario's zijn tenenkrullend. Met als dieptepunt De alligatorpoel.

Ik vond de eerste heel leuk. De tweede zeer slecht. Nu laat ik ze ook liggen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
11 uren geleden, Dickerdack zei:

Deze serie staat hier in kast. Weliswaar een iets kleiner formaat inderdaad maar gezien de strip niet uiterst gedetailleerd is qua tekenwerk is t prima te doen. De covers staan paginagroot aan het begin van elk verhaal afgedrukt. Ik kon ze destijds voor die prijs niet laten liggen. 230 euro voor 275 strips, kom daar nog eens om tegenwoordig! ... Een aantal oude verhalen zijn deels hertekend, maar ook de origineel gebleven verhalen hebben dankzij een nieuwe inkleuring niks aan kracht ingeboet. Alleen jammer dat de Vlaamse woorden zijn weggelaten. Het ge en gij vind ik toch altijd erg sfeerbepalend , gelukkig wordt dat bij Urbanus wel nog gebezigd ...

Dank voor de info!  Ik kon hem (veel) goedkoper hebben, maar denk dat ik toch ga passen.  Het is in principe geen geld, daar heb je absoluut gelijk in.  Oude verhalen die deels hertekend zijn, Vlaamse woorden die verdwenen zijn, ... Toch een beetje een afknapper voor mij.  Eens zien of mijn petekindje zoiets niet zou willen. :) 

Deel dit bericht

Link naar bericht
11 uren geleden, Lefranc zei:

Als ik zie wat er allemaal integraal wordt uitgegeven. Dan vrees ik dat er heel veel gekocht wordt op basis van jeugdsentiment en dat menig koper zich na lezing afvraagt waarom hij of zij dit nu heeft gekocht. Tja, zo’n integrale is zo mooi. 

Maar ja, smaken verschillen. Menig koper is misschien ook gewoon heel happy met zijn aankoop!

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 uur geleden, esteban² zei:

Dank voor de info!  Ik kon hem (veel) goedkoper hebben, maar denk dat ik toch ga passen.  Het is in principe geen geld, daar heb je absoluut gelijk in.  Oude verhalen die deels hertekend zijn, Vlaamse woorden die verdwenen zijn, ... Toch een beetje een afknapper voor mij.  Eens zien of mijn petekindje zoiets niet zou willen. :) 

Bij Jommeke gaat dat hertekenen veel verder dan Schalulleke. In de purperen pillen komen Sinterklaas en zijn witte Piet nu met de vrachtwagen. In de zonnemummie is de droomscene geknipt die aan de basis lag van het verhaal. Te braaf of te neutraal willen zijn denk ik. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Gast Kontiki

Dat is toch al een heel oude kwestie, hoor. Jef Nys vond die later te eng voor jonge lezertjes. Bovendien kwam eenzelfde scène in Kuifje voor.

Deel dit bericht

Link naar bericht
7 minuten geleden, Kontiki zei:

Dat is toch al een heel oude kwestie, hoor. Jef Nys vond die later te eng voor jonge lezertjes. Bovendien kwam eenzelfde scène in Kuifje voor.

Komt de dreamland Sinterklaas in de Purperen Pillen ook van hem zelf?

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 uur terug, Jason Fly zei:

Die Jommeke-collectie past trouwens als gegoten in de Billy-kasten met lange legplanken. Alsof het ervoor gemaakt is. Dat maakt het een eye catcher.

Haha, inderdaad! Klopt tot op de millimeter! Ik verbaasde me er ook al over... kan haast geen toeval zijn! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
4 uren geleden, Jason Fly zei:

Dat maakt het een eye catcher.

Een van de voornaamste redenen waarom ik niet zo'n voorstander ben van de hele integralegekte.

Dat zijn doorgaans prachtige uitgaven om in een bibliotheek te zetten en al mijmerend naar de rug te kijken... Een beetje zoals een mausoleum. Prachtig, een tikje melancholisch en nostalgisch... maar bovenal een verheerlijking van een dierbare afgestorvene.

Elke persoon of een vergane reeks mag van mij een praalgraf krijgen om U tegen te zeggen, daar niet van..., maar een praalgraf is in de eerste plaats een graf. Waar je iets doods in legt en om de zoveel tijd eens naar het fotootje dat op de steen staat komt kijken, en dat gevoel heb ik bij heel veel integrales.
Terwijl een kast vol verschillende strips in alle maten en gewichten een deur is naar tientallen werelden, is een kast vol integralen een kerkhof vol praalgraven. 

Want het gros van de integrales zijn albums die niet gemaakt zijn om te lezen. (Omnibussen zoals die van Vertongen en co vind ik geweldig, per 5 albums een kaftje rond de overschot van de stock en voila, je bent weer mee.) 

Er is zo een soort van gezegde (wat ik maar met haken en ogen kan herinneren) dat zegt "happy homes have sticky floors" ofzoiets.
Nu moet dat niet zeggen dat elke swiffer op de brandstapel moet om een happy home te hebben, maar wat ik daar uit haal is dat er geleefd moet worden. Er moet gemorst kunnen worden, kruimels tussen en onder de zetel, af en toe wat zand dat binnengesmokkeld wordt omdat je binnen iets vergeten was en je geen tijd had om je schoenen uit te doen want je was al te laat...

Zo bekijk ik "strips" hetzelfde, een strip met scheuren en ezelsoren en gekraakte kaften... dat is een strip die gelezen is, een strip die, soms voor nog geen 15 minuutjes, iemand heeft meegevoerd naar een andere wereld op een avontuur, een strip die nut heeft gehad. En (het gros van) integrales dienen daar niet voor.

Dat zijn luxe verzamelobjecten waar met heel veel voorzichtigheid naar mag gekeken worden vanop een respectabele afstand. 

Vanaf dat ik het nieuws las dat er een integrale kwam van Nino en keek er met veel ongeduld naar uit (niet alleen omwille van de verhalen, maar ook voor het dossier.)

Nu na lang twijfelen heb ik besloten om hem links te laten liggen.

Ik wou hem digitaal aanschaffen zodat ik overal makkelijk toegang had tot de verhalen en het dossier, kon lezen waar en wanneer ik wou. Naar wat ik heb gehoord, zal ik nog lang moeten wachten want, wederom van horen zeggen, komt er op vraag van een van de beslissende partijen geen digitale uitgave. Dat mag, en als een partij die dat beslissingsrecht heeft die keuze maakt, dan moet dat zo gebeuren zelfs. 

Het is ook gebleken dat er effectief vraag is naar die uitgave want ze vliegt blijkbaar langs alle kanten de deuren uit. Goed zo! Elke verkochte strip in eenders welk formaat of type uitgave ben ik voorstander van.

...Maar voor mijzelf is dat niet goed genoeg.

Ik wil geen 30 euro neertellen voor een klepper van een boek om in een kast te hebben staan. Ik wil dat kunnen lezen, terugbladeren, het avontuur meebeleven en bijleren van het dossier. 

Geen pijnlijke armen hebben van een lomp gewicht te moeten vasthouden of schrik hebben om een blad om te slaan omdat het zo'n mooie uitgave is om te bewaren.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik betaal graag 30 euro voor boeken die ik durf open te slaan omdat ze niet uit elkaar vallen. Zo kan ik ze nog steeds lezen en ervan genieten. Soms maakt een andere papierkeuze het gevoel wat anders, minder nostalgisch. Maar over het algemeen ben ik heel blij met integrale, goed gebonden boeken.

Dit integralen beleid van uitgevers zorgt tot het omruilen van boeken in je kast en dwingt tot keuzes met betrekking tot de andere (nieuwe) titels. Al vind ik die keuzes de laatste tijd niet zo moeilijk. De hoeveelheid pulp die uitkomt is enorm. Er zijn uitgevers die strips als een tijdschrift uitgeven: zonder gevoel, zonder visie, zonder redactie. Boeken die alleen maar uitgebracht worden om een machine draaiende te houden. Ik vind het tegenwoordig erg makkelijk om deze uitgevers links te laten liggen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
12 uren geleden, Tom MDP zei:

Zo bekijk ik "strips" hetzelfde, een strip met scheuren en ezelsoren en gekraakte kaften... dat is een strip die gelezen is, een strip die, soms voor nog geen 15 minuutjes, iemand heeft meegevoerd naar een andere wereld op een avontuur, een strip die nut heeft gehad. En (het gros van) integrales dienen daar niet voor.

Dat zijn luxe verzamelobjecten waar met heel veel voorzichtigheid naar mag gekeken worden vanop een respectabele afstand. 

(...)

Ik wil geen 30 euro neertellen voor een klepper van een boek om in een kast te hebben staan. Ik wil dat kunnen lezen, terugbladeren, het avontuur meebeleven en bijleren van het dossier. 

Geen pijnlijke armen hebben van een lomp gewicht te moeten vasthouden of schrik hebben om een blad om te slaan omdat het zo'n mooie uitgave is om te bewaren.

Ik ben totaal geen verzamelaar, maar ga wel met zorg om met wat ik wel heb. Vouwen en vegen, daar krijg ik echt rillingen van. Dat doe je toch enkel bij iets wat je meteen gaat wegsmijten? Je wilt toch niet dat je boeken staan te rotten in je kast... Of als ik zie hoeveel koffie- en bloedvlekken er in sommige bibliotheekboeken zitten... Hoe moeilijk kan het zijn om je hoofd te draaien bij een boedneus of je handen te wassen.

Maar goed, integrales zijn inderdaad zwaar. De boeken van De Minimensjes zijn mooi, maar je moet echt aan tafel zitten om ze op je gemak te lezen. Ik begrijp wel dat mensen het links laten liggen, maar ja, het is dat of niets. Het is niet dat ik zomaar tussen verschillende uitgaves kan kiezen. Voor mij is de inhoud belangrijker dan de manier waarop het wordt uigegeven.

De integrale van "Docteur Mystère" is trouwens niet zwaar :)

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen