Ga naar inhoud

Grootmeesters van de Strip.


cartoonesk

Recommended Posts

"Grootmeester".

 

Een definitie van internet

 

man die de eerste, voornaamste persoon is in een bepaalde kring; man naar wiens voorbeeld eenieder zich richt; man die hoofd en voorbeeld is van de beoefenaars van een wetenschap of kunst; toonaangevende man; toonbeeld; ook: man die ergens buitengewoon goed in is, vooral in een techniek, kunst of genre.

 

In een Sripschrift wordt Will Eisner een grootmeester van de strip genoemd. Ik kan het daarmee eens zijn.

 

will eisner self.jpg

 

In Nederland denk ik aan Marten Toonder en in België aan Vandersteen en Hergé.

 

Welke stripauteur is volgens jou een grootmeester van de strip?

 

groeten.

Link naar reactie
  • cartoonesk changed the title to Grootmeesters van de Strip.

Uit Van Dale:

 

grootmeester, de (m.)

1·titel van de opperbestuurder van sommige corporaties of orden (bv. de hoogste waardigheidsbekleder bij een ridderorde)

2·hoogste waardigheidsbekleder van een grootloge bij de vrijmetselaars

-- Provinciaal Grootmeester

3·persoon die de dagelijkse leiding heeft over de hofhouding

4·(figuurlijk) voornaamste persoon in een bep. kring, toonaangevende figuur naar wiens voorbeeld de anderen zich richten, hoofd en voorbeeld van de beoefenaars van een wetenschap of kunst

-- Vondel, de grootmeester der Nederlandse taal

5·hoogste internationale titel die een schaker of dammer op grond van zijn resultaten kan verwerven

Link naar reactie

Die definities heb ik ook gelezen. Betekenis 4 zou wel van toepassing kunnen zijn op de strip. (?)

2 minuten geleden, Peter Motte zei:

Uit Van Dale:

 

grootmeester, de (m.)

1·titel van de opperbestuurder van sommige corporaties of orden (bv. de hoogste waardigheidsbekleder bij een ridderorde)

2·hoogste waardigheidsbekleder van een grootloge bij de vrijmetselaars

-- Provinciaal Grootmeester

3·persoon die de dagelijkse leiding heeft over de hofhouding

4·(figuurlijk) voornaamste persoon in een bep. kring, toonaangevende figuur naar wiens voorbeeld de anderen zich richten, hoofd en voorbeeld van de beoefenaars van een wetenschap of kunst

-- Vondel, de grootmeester der Nederlandse taal

5·hoogste internationale titel die een schaker of dammer op grond van zijn resultaten kan verwerven

 

Link naar reactie

Een van de belangrijkste woorden in definitie 4 is, volgens mij, "toonaangevend", wat zoveel betekent als dat de tekenaar/auteur een bepaalde navolging heeft gekregen. Kuijpers is een knappe tekenaar maar je kunt eerder zijn invloeden noemen dan de tekenaars op wie hij zelf invloed heeft gehad (als je het er niet mee eens bent, mag je het zeggen ;) ). Bij toonaangevend, denk ik toch vooral aan Eisner, Vandersteen, Hergé, Franquin en nog een aantal.

Link naar reactie
6 minuten geleden, cartoonesk zei:

Een van de belangrijkste woorden in definitie 4 is, volgens mij, "toonaangevend", wat zoveel betekent als dat de tekenaar/auteur een bepaalde navolging heeft gekregen. Kuijpers is een knappe tekenaar maar je kunt eerder zijn invloeden noemen dan de tekenaars op wie hij zelf invloed heeft gehad (als je het er niet mee eens bent, mag je het zeggen ;) ). Bij toonaangevend, denk ik toch vooral aan Eisner, Vandersteen, Hergé, Franquin en nog een aantal.

Er zijn nochtans wel wat tekenaars in de huidige nederlandse stripwereld te vinden die beïnvloed zijn door Kuijpers werk.

Link naar reactie

Wellicht hebben jullie gelijk, maar je hoeft niet perse te voldoen aan de criteria van internet (wikipedia?). Henk Kuijpers is (met Marten Toonder - ander soort strip) de toonaangevende Nederlandse striptekenaar. Hij maakt al ruim 40 jaar Franka, een strip die het in Nederland altijd goed doet. België heeft uiteraard veel meer grootmeesters.

Link naar reactie
15 uren geleden, TDPB zei:

Beetje raar, aangezien die mens nooit een strip heeft gemaakt.

De titel was "grootmeester van de strip" en in die algemene zin vind ik Disney hier prima passen.

 

Zonder zijn pionierswerk op het gebied van animatie e.d. alsmede het opzetten van zijn studio waren al die Disney-strips er nooit geweest en hadden o.a. Barks wellicht andere strips gemaakt of sowieso andere werkzaamheden verricht ..

 

 

Link naar reactie
12 uren geleden, lukoste zei:

Ik voeg Van Hamme graag toe. Hij is niet voor niets een van de bestverkopende auteurs.

Volledig mee eens en ik wil ook graag nog Goscinny aan mijn lijstje toevoegen..

 

Scenaristen krijgen ten onrechte vaak te weinig aandacht/eer. 

 

Ik lees echter te vaak goed getekende strips waarvan ik het verhaal helaas vrij belabberd vind.. Matteo is zo'n voorbeeld.. 

Link naar reactie

Bedankt voor de reacties en discussie.

 

Carl Barks en Floyd Gottfredson zou ik zeker toevoegen. Gottfredson was een invloed op Franquin en de tekenfilms en strips van Disney waren van invloed op Peyo en Morris. Als je die drie echter in het begin van hun carrière had gevraagd wie hun inspiratie was zouden ze (o.a.) Disney noemen, omdat toen nog niet bekend was wie die strips tekenden. In die zin heeft Sanderg wel een punt.

Link naar reactie

Grootmeester is een holle term die we wellicht beter voor schaakspelers reserveren; zij kunnen de titel tenminste verdienen met meetbare wedstrijdresultaten. Maar in kaart brengen wie welke invloed heeft gehad is natuurlijk wel interessant. Zo loopt er duidelijk een lijntje van Jijé over Giraud naar tekenaars als Swolfs. Scenaristen halen de mosterd dan weer vaak buiten de strip. Charlier liet zich inspireren door schrijvers van populaire fictie, en bij een Van Hamme zie je toch duidelijk invloed van film en tv (en van Ludlum 😏).

Link naar reactie
6 uren geleden, sanderg zei:

De titel was "grootmeester van de strip" en in die algemene zin vind ik Disney hier prima passen.

 

Zonder zijn pionierswerk op het gebied van animatie e.d. alsmede het opzetten van zijn studio waren al die Disney-strips er nooit geweest en hadden o.a. Barks wellicht andere strips gemaakt of sowieso andere werkzaamheden verricht ..

 

 

Dan kan je evengoed meneer Dupuis een grootmeester van de strip noemen.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...