cartoonesk Posted October 25, 2022 Share Posted October 25, 2022 "Grootmeester". Een definitie van internet : man die de eerste, voornaamste persoon is in een bepaalde kring; man naar wiens voorbeeld eenieder zich richt; man die hoofd en voorbeeld is van de beoefenaars van een wetenschap of kunst; toonaangevende man; toonbeeld; ook: man die ergens buitengewoon goed in is, vooral in een techniek, kunst of genre. In een Sripschrift wordt Will Eisner een grootmeester van de strip genoemd. Ik kan het daarmee eens zijn. In Nederland denk ik aan Marten Toonder en in België aan Vandersteen en Hergé. Welke stripauteur is volgens jou een grootmeester van de strip? groeten. Quote Link to comment
Ethan Edwards Posted October 25, 2022 Share Posted October 25, 2022 Charlier en Goscinny lukoste 1 Quote Link to comment
Ambreville Posted October 25, 2022 Share Posted October 25, 2022 Uderzo, Giraud, Gottlib, Manara, Pratt, Guarnido, Tarquin Quote Link to comment
Ethan Edwards Posted October 25, 2022 Share Posted October 25, 2022 Hal Foster, Alex Raymond enJijé Quote Link to comment
Waldorf Posted October 25, 2022 Share Posted October 25, 2022 cartoonesk and Rik 2 Quote Remember that the life of this world is but a sport and a passtime. Link to comment
cartoonesk Posted October 25, 2022 Author Share Posted October 25, 2022 Bedankt alvast voor deze reacties! Quote Link to comment
WILCO Posted October 25, 2022 Share Posted October 25, 2022 En Tardi... sanderg 1 Quote Link to comment
Peter Motte Posted October 25, 2022 Share Posted October 25, 2022 Uit Van Dale: grootmeester, de (m.) 1·titel van de opperbestuurder van sommige corporaties of orden (bv. de hoogste waardigheidsbekleder bij een ridderorde) 2·hoogste waardigheidsbekleder van een grootloge bij de vrijmetselaars -- Provinciaal Grootmeester 3·persoon die de dagelijkse leiding heeft over de hofhouding 4·(figuurlijk) voornaamste persoon in een bep. kring, toonaangevende figuur naar wiens voorbeeld de anderen zich richten, hoofd en voorbeeld van de beoefenaars van een wetenschap of kunst -- Vondel, de grootmeester der Nederlandse taal 5·hoogste internationale titel die een schaker of dammer op grond van zijn resultaten kan verwerven Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link to comment
Peter Motte Posted October 25, 2022 Share Posted October 25, 2022 Andreas Rik 1 Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link to comment
cartoonesk Posted October 25, 2022 Author Share Posted October 25, 2022 Die definities heb ik ook gelezen. Betekenis 4 zou wel van toepassing kunnen zijn op de strip. (?) 2 minuten geleden, Peter Motte zei: Uit Van Dale: grootmeester, de (m.) 1·titel van de opperbestuurder van sommige corporaties of orden (bv. de hoogste waardigheidsbekleder bij een ridderorde) 2·hoogste waardigheidsbekleder van een grootloge bij de vrijmetselaars -- Provinciaal Grootmeester 3·persoon die de dagelijkse leiding heeft over de hofhouding 4·(figuurlijk) voornaamste persoon in een bep. kring, toonaangevende figuur naar wiens voorbeeld de anderen zich richten, hoofd en voorbeeld van de beoefenaars van een wetenschap of kunst -- Vondel, de grootmeester der Nederlandse taal 5·hoogste internationale titel die een schaker of dammer op grond van zijn resultaten kan verwerven Quote Link to comment
Peter Motte Posted October 25, 2022 Share Posted October 25, 2022 Dat klopt. Def. 4 is waar we hier mee bezig zijn. cartoonesk 1 Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link to comment
Fonske Posted October 25, 2022 Share Posted October 25, 2022 Het blijft natuurlijk persoonlijk, maar er is voor mij wel één grootmeester die na zijn beroerte ook nog links heeft leren tekenen als de beste. Zal de spanning niet laten oplopen: Piet Wijn was werkelijk grandioos! cartoonesk, sanderg and $tripofiel 3 Quote Link to comment
hemweg Posted October 25, 2022 Share Posted October 25, 2022 Hergé, E. P. Jacobs, Giraud, Franquin, Jijé, Morris en Kuijpers. Quote Link to comment
Waldorf Posted October 25, 2022 Share Posted October 25, 2022 1 uur geleden, hemweg zei: en Kuijpers. Kom kom. Kuijpers voldoet niet aan definitie 4 zoals hierboven beschreven. Quote Remember that the life of this world is but a sport and a passtime. Link to comment
cartoonesk Posted October 25, 2022 Author Share Posted October 25, 2022 Een van de belangrijkste woorden in definitie 4 is, volgens mij, "toonaangevend", wat zoveel betekent als dat de tekenaar/auteur een bepaalde navolging heeft gekregen. Kuijpers is een knappe tekenaar maar je kunt eerder zijn invloeden noemen dan de tekenaars op wie hij zelf invloed heeft gehad (als je het er niet mee eens bent, mag je het zeggen ). Bij toonaangevend, denk ik toch vooral aan Eisner, Vandersteen, Hergé, Franquin en nog een aantal. Quote Link to comment
TDPB Posted October 25, 2022 Share Posted October 25, 2022 6 minuten geleden, cartoonesk zei: Een van de belangrijkste woorden in definitie 4 is, volgens mij, "toonaangevend", wat zoveel betekent als dat de tekenaar/auteur een bepaalde navolging heeft gekregen. Kuijpers is een knappe tekenaar maar je kunt eerder zijn invloeden noemen dan de tekenaars op wie hij zelf invloed heeft gehad (als je het er niet mee eens bent, mag je het zeggen ). Bij toonaangevend, denk ik toch vooral aan Eisner, Vandersteen, Hergé, Franquin en nog een aantal. Er zijn nochtans wel wat tekenaars in de huidige nederlandse stripwereld te vinden die beïnvloed zijn door Kuijpers werk. Quote Link to comment
hemweg Posted October 25, 2022 Share Posted October 25, 2022 Wellicht hebben jullie gelijk, maar je hoeft niet perse te voldoen aan de criteria van internet (wikipedia?). Henk Kuijpers is (met Marten Toonder - ander soort strip) de toonaangevende Nederlandse striptekenaar. Hij maakt al ruim 40 jaar Franka, een strip die het in Nederland altijd goed doet. België heeft uiteraard veel meer grootmeesters. Quote Link to comment
Yncke Posted October 25, 2022 Share Posted October 25, 2022 Ik denk dat qua 'toonaangevend' Brecht Evens zeker vermeld moet worden. Quote yncke.be Link to comment
velden8 Posted October 25, 2022 Share Posted October 25, 2022 Kresse en Piet Wijn voor Nederland. Walt Disney toch 1 van de grootste wereldwijd vermoed ik. Quote Link to comment
sanderg Posted October 25, 2022 Share Posted October 25, 2022 - Disney (de voornaamste wereldwijd ook naar mijn mening) Verder in willekeurige volgorde: - Tardi - Rosinski - Uderzo - Jacobs - Morris - Peyo - Franquin - Hergé - Toonder Quote https://www.2dgalleries.com/profile/sanderg Link to comment
TDPB Posted October 25, 2022 Share Posted October 25, 2022 25 minuten geleden, sanderg zei: - Disney (de voornaamste wereldwijd ook naar mijn mening) Beetje raar, aangezien die mens nooit een strip heeft gemaakt. Ambreville 1 Quote Link to comment
Ambreville Posted October 25, 2022 Share Posted October 25, 2022 59 minutes ago, TDPB said: Beetje raar, aangezien die mens nooit een strip heeft gemaakt. Ik denk dat hij naar Carl Barks zocht. Of Floyd Gottegredson. Quote Link to comment
lukoste Posted October 25, 2022 Share Posted October 25, 2022 Ik voeg Van Hamme graag toe. Hij is niet voor niets een van de bestverkopende auteurs. Quote Link to comment
P3TJQ Posted October 25, 2022 Share Posted October 25, 2022 Ik nomineer Bob De Moor... Quote www.bobdemoor.be Link to comment
SPeeDy Posted October 25, 2022 Share Posted October 25, 2022 Tezuka Quote Tomorrow Saturday Sunday Today is my favorite day Link to comment
P3TJQ Posted October 25, 2022 Share Posted October 25, 2022 Elke periode had zijn grootmeesters. In de beginperiode van de strip waren het er misschien minder dan in de hoogtijdagen. Quote www.bobdemoor.be Link to comment
Rik Posted October 25, 2022 Share Posted October 25, 2022 5 uren geleden, velden8 zei: Walt Disney toch 1 van de grootste wereldwijd vermoed ik. Disney tekende zelf geen strips. Carl Barks was zijn belangrijkste tekenaar Quote Omnia mutantur nihil interit Link to comment
WILCO Posted October 25, 2022 Share Posted October 25, 2022 'Toonaangevend´ is volgens mij ook Jean-Yves Delitte. Een grootmeester in een specifiek genre: historisch-maritieme strips. Quote Link to comment
sanderg Posted October 26, 2022 Share Posted October 26, 2022 15 uren geleden, TDPB zei: Beetje raar, aangezien die mens nooit een strip heeft gemaakt. De titel was "grootmeester van de strip" en in die algemene zin vind ik Disney hier prima passen. Zonder zijn pionierswerk op het gebied van animatie e.d. alsmede het opzetten van zijn studio waren al die Disney-strips er nooit geweest en hadden o.a. Barks wellicht andere strips gemaakt of sowieso andere werkzaamheden verricht .. Quote https://www.2dgalleries.com/profile/sanderg Link to comment
sanderg Posted October 26, 2022 Share Posted October 26, 2022 12 uren geleden, lukoste zei: Ik voeg Van Hamme graag toe. Hij is niet voor niets een van de bestverkopende auteurs. Volledig mee eens en ik wil ook graag nog Goscinny aan mijn lijstje toevoegen.. Scenaristen krijgen ten onrechte vaak te weinig aandacht/eer. Ik lees echter te vaak goed getekende strips waarvan ik het verhaal helaas vrij belabberd vind.. Matteo is zo'n voorbeeld.. Quote https://www.2dgalleries.com/profile/sanderg Link to comment
Heer Veder Posted October 26, 2022 Share Posted October 26, 2022 Hal Foster, Alex Raymond, Willy Vandersteen, Hergé, Edgar Pierre Jacobs, Andreas, Rosinski, François Schuiten, Frank Miller. Jean Van Hamme, Allan Moore, René Goscinny, Neil Gaiman. Quote Link to comment
cartoonesk Posted October 26, 2022 Author Share Posted October 26, 2022 Bedankt voor de reacties en discussie. Carl Barks en Floyd Gottfredson zou ik zeker toevoegen. Gottfredson was een invloed op Franquin en de tekenfilms en strips van Disney waren van invloed op Peyo en Morris. Als je die drie echter in het begin van hun carrière had gevraagd wie hun inspiratie was zouden ze (o.a.) Disney noemen, omdat toen nog niet bekend was wie die strips tekenden. In die zin heeft Sanderg wel een punt. sanderg 1 Quote Link to comment
bouncer Posted October 26, 2022 Share Posted October 26, 2022 He, vergeten we niet deze grote meneer, de oervader. George Herriman. cartoonesk 1 Quote Link to comment
cartoonesk Posted October 26, 2022 Author Share Posted October 26, 2022 3 minuten geleden, bouncer zei: He, vergeten we niet deze grote meneer, de oervader. George Herriman. Zeker! Met Charles M. Schulz en Walt Kelly een grote invloed geweest op Bill Watterson! Quote Link to comment
Blutch Posted October 26, 2022 Share Posted October 26, 2022 Grootmeester is een holle term die we wellicht beter voor schaakspelers reserveren; zij kunnen de titel tenminste verdienen met meetbare wedstrijdresultaten. Maar in kaart brengen wie welke invloed heeft gehad is natuurlijk wel interessant. Zo loopt er duidelijk een lijntje van Jijé over Giraud naar tekenaars als Swolfs. Scenaristen halen de mosterd dan weer vaak buiten de strip. Charlier liet zich inspireren door schrijvers van populaire fictie, en bij een Van Hamme zie je toch duidelijk invloed van film en tv (en van Ludlum ). Quote Link to comment
TDPB Posted October 26, 2022 Share Posted October 26, 2022 6 uren geleden, sanderg zei: De titel was "grootmeester van de strip" en in die algemene zin vind ik Disney hier prima passen. Zonder zijn pionierswerk op het gebied van animatie e.d. alsmede het opzetten van zijn studio waren al die Disney-strips er nooit geweest en hadden o.a. Barks wellicht andere strips gemaakt of sowieso andere werkzaamheden verricht .. Dan kan je evengoed meneer Dupuis een grootmeester van de strip noemen. Quote Link to comment
cartoonesk Posted October 26, 2022 Author Share Posted October 26, 2022 @Blutch De term "Grootmeester" of "Meesterverteller" of "Meester van de graphic novel", bv. zijn wel termen, die in artikels in stripinformatiebladen voorkomen. Dat was de inspiratie voor deze topic. Quote Link to comment
sanderg Posted October 26, 2022 Share Posted October 26, 2022 51 minuten geleden, TDPB zei: Dan kan je evengoed meneer Dupuis een grootmeester van de strip noemen. Misschien is ie dat ook wel Quote https://www.2dgalleries.com/profile/sanderg Link to comment
Ambreville Posted October 26, 2022 Share Posted October 26, 2022 15 minutes ago, sanderg said: Misschien is ie dat ook wel Dus de voorzitter van de Amsterdamse Schuttersgilde in 1715 is de absolute grootmeester van de Nederlandse schilderkunst? Quote Link to comment
Recommended Posts