Ga naar inhoud

Turboreacties: Momenteel Lees Ik...


Gast Kontiki

Recommended Posts

Om bij het onderwerp te blijven: in een of andere oudere strip ging het geregeld over vroegtijdige zaadlozers... Maar ik ben vergeten welke strip dat was...

Iets van Claire Bretécher? Het is in elk geval in die hoek te zoeken...

Reiser was het niet, dat ging meer over oude viespeuken wiens geslacht opzij uit hun onderbroek hing als ik mij goed herinner...Wolinski?

Link naar reactie
1 uur geleden, linthout zei:

Om bij het onderwerp te blijven: in een of andere oudere strip ging het geregeld over vroegtijdige zaadlozers... Maar ik ben vergeten welke strip dat was...

Iets van Claire Bretécher? Het is in elk geval in die hoek te zoeken...

Reiser was het niet, dat ging meer over oude viespeuken wiens geslacht opzij uit hun onderbroek hing als ik mij goed herinner...Wolinski?

Het is toch Reiser:

image.thumb.png.306fbb99f52113442be52e76614555b9.png

Mijn collectie originelen vind je hier: http://www.comicartfans.com/GalleryDetail.asp?GCat=61986

Link naar reactie

net "horizontaal" gelezen van Bosschaert en Zidrou. wat n waardeloze strip zeg... bij deze heb ik mezelf beloofd nooit meer geld te verspillen aan verhalen van Zidrou.. 

 

Het tekenwerk viel me ook tegen.. waarvoor ik al vreesde (en anderen bevestigden) was de inkleuring echt heel beroerd.. 

 

Waarom is het Bosschaert nou nooit eens gegund een echt meesterwerk te maken?? Kan iemand de beste man niet eens aan Sente voorstellen of zo.. die is de laatste tijd wel goed op dreef (ster van zwart katoen is voor mij nu al de strip van het jaar, al kijk ik ook erg uit naar de nieuwe blake en mortimer)

Link naar reactie
1 hour ago, The Alderwood said:

Ik denk dat Bosschaert wel voorgesteld wordt aan goede scenaristen, maar dat hij steevast de slechtste verhalen eruit kiest. Zidrou maakte toch ook al fabuleuze dingen. Ik las Horizontaal zelf nog niet, maar de reacties hier doen het ergste vermoeden. Misschien heeft Bosschaert gewoon een slechte smaak.

Misschien is dat het wel inderdaad... Jaguar kon ik echter wel prima smaken ook al kreeg dat ook veel scenario-technische kritiek...

 

Als ik je een tip mag geven zou ik Horizontaal lekker laten liggen...tenzij je graag ineen strip wilt lezen die aanvoelt alsof je de Margriet/ Libelle leest.. 😉 

Link naar reactie
11 uren geleden, sanderg zei:

Waarom is het Bosschaert nou nooit eens gegund een echt meesterwerk te maken?? Kan iemand de beste man niet eens aan Sente voorstellen of zo.. 

 

Jan zijn meesterwerk waren de eerste 3 Sam's.

Ik ben een grote fan van Jan maar -net als bij Steven Dupré en Patrick van Oppen- hou ik niet van zijn volwassen stijl. Die is m.i. daar net niet realistisch genoeg voor. 

 

Jan zou perfect zijn om Rozebottel over te nemen, of een spin-off te maken met Duifje Vleugelslag!

Ah, dàt zou ik 'm nog es willen zien maken! Of een vervolg op Epoxy...

Maar zeker niet iets met Sente!

Link naar reactie
40 minutes ago, marioboon said:

 

Jan zijn meesterwerk waren de eerste 3 Sam's.

Ik ben een grote fan van Jan maar -net als bij Steven Dupré en Patrick van Oppen- hou ik niet van zijn volwassen stijl. Die is m.i. daar net niet realistisch genoeg voor. 

 

Jan zou perfect zijn om Rozebottel over te nemen, of een spin-off te maken met Duifje Vleugelslag!

Ah, dàt zou ik 'm nog es willen zien maken! Of een vervolg op Epoxy...

Maar zeker niet iets met Sente!

zeer goede suggesties inderdaad.. met name de Epoxy- dat zou echt iets voor m zijn..

 

ik snap de opmerking voor wat betreft zijn realistischer werk- dessalniettemin werd zijn eerste "volwassen" werk Jaguar tekentechnisch toch zeer goed gesmaakt. Ik denk zelfs dat t in mijn top 10 staat van best getekende strips die ik ooit zag (de eerste drie delen met Bosschaerts eigen inkleuring wel te verstaan)..

Link naar reactie
3 uren geleden, eriktex zei:

Vakantie-leesvoer: Jimmy van Doren 1 t/m 10. Geweldig leuke Dupuis serie die zich afspeelt in donker Afrika. Lijkt me een ondergewaardeerde, onbekende reeks. 

 

Na de vakantie maar eens op zoek naar de hogere nummers, al schijnen die wat duurder te zijn.

Ja dat is een hele goede strip. Beetje raar dat er niet meer over Belgie en Kongo is. Zal wel te maken hebben met (gerechtvaardigde) schaamte.

Link naar reactie
35 minuten geleden, Zwendel zei:

Ja dat is een hele goede strip. Beetje raar dat er niet meer over Belgie en Kongo is. Zal wel te maken hebben met (gerechtvaardigde) schaamte.

Lees net dat Desorgher de eerste twaalf jaren van z'n leven in Kongo leefde, dat verklaart veel. De serie heet in het Frans Jimmy Tousseul , dan vind ik "van Doren" nogal simpel vertaald, voor een jochie dat zijn ouders kwijt is. 

.....................................................

www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl

Link naar reactie
2 uren geleden, Zwendel zei:

Ja dat is een hele goede strip. Beetje raar dat er niet meer over Belgie en Kongo is. Zal wel te maken hebben met (gerechtvaardigde) schaamte.

Nee hoor. Over het algemeen hebben Belgen geen diepe mening over Kongo. Da's buitenland, en da's te ver weg van onder de kerktoren. De nonkel paters en tante nonnetjes zijn ondertussen quasi allemaal dood, dus er is niet echt zo'n band meer. 

 

En België heeft bitter weinig historische strips over onze eigen geschiedenis. En dat heeft dezelfde reden als waarom de werkgever van Guust Flater, De Belgische uitgeverij Dupuis, ogenschijnlijk in Parijs afspeelt. Een strip verkoopt veel beter als het zich in Parijs afspeelt dan dat het zich in Brussel afspeelt.

Link naar reactie
28 minutes ago, marioboon said:

En België heeft bitter weinig historische strips over onze eigen geschiedenis. En dat heeft dezelfde reden als waarom de werkgever van Guust Flater, De Belgische uitgeverij Dupuis, ogenschijnlijk in Parijs afspeelt. Een strip verkoopt veel beter als het zich in Parijs afspeelt dan dat het zich in Brussel afspeelt.

Ik heb nooit die associatie van de strips met Parijs gevoeld. Hadden de auteurs dit voor ogen?

Link naar reactie
21 minuten geleden, pudifar zei:

Ik heb nooit die associatie van de strips met Parijs gevoeld. Hadden de auteurs dit voor ogen?

Ja hoor. Daarom is Agent 212 ook een Franse flik. Net als Vondelaar.

Inspelen op Frans chauvinisme.

Is ook de reden waarom er bijna geen vrouwelijke personages in de strips waren: de Franse censuur was heel streng naar seks en "slechte invloeden".

Link naar reactie
10 uren geleden, marioboon zei:

Nee hoor. Over het algemeen hebben Belgen geen diepe mening over Kongo. Da's buitenland, en da's te ver weg van onder de kerktoren. De nonkel paters en tante nonnetjes zijn ondertussen quasi allemaal dood, dus er is niet echt zo'n band meer. 

 

En België heeft bitter weinig historische strips over onze eigen geschiedenis. En dat heeft dezelfde reden als waarom de werkgever van Guust Flater, De Belgische uitgeverij Dupuis, ogenschijnlijk in Parijs afspeelt. Een strip verkoopt veel beter als het zich in Parijs afspeelt dan dat het zich in Brussel afspeelt.

Ik ben nochtans een Belg ☺️ en voor mij heeft Kongo iets mythisch. Onlangs de prachtige reeks Katanga (deel 3 in verwachting) en het is verdorie geschreven door een Fransman...

Op tv ook, het enige dat ik ken is Diamant en die nogal flauwe met Schoenaerts.

 

In Nederland is het nog erger. Wat hebben die voor een koloniaal verleden en ze komen niet verder dan Michiel De Ruyter.

Link naar reactie
8 minuten geleden, Zwendel zei:

Ik ben nochtans een Belg ☺️ en voor mij heeft Kongo iets mythisch. Onlangs de prachtige reeks Katanga (deel 3 in verwachting) en het is verdorie geschreven door een Fransman...

Op tv ook, het enige dat ik ken is Diamant en die nogal flauwe met Schoenaerts.

 

In Nederland is het nog erger. Wat hebben die voor een koloniaal verleden en ze komen niet verder dan Michiel De Ruyter.

Rampokan is toch de moeite?

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie
47 minuten geleden, Zwendel zei:

Ik ben nochtans een Belg ☺️ en voor mij heeft Kongo iets mythisch. Onlangs de prachtige reeks Katanga (deel 3 in verwachting) en het is verdorie geschreven door een Fransman...

Op tv ook, het enige dat ik ken is Diamant en die nogal flauwe met Schoenaerts.

 

Ik ben ook een Belg met heel veel liefde voor geschiedenis, maar om één of andere reden heeft Kongo me ook nooit echt geboeid of warm gemaakt. Er zat ook geen tante nonnetje of nonkel pater in mijn familie en in de media kwam je haast nooit echt veel in contact met zwarten uit Kongo. Op een verdwaalde voetballer na. 

 

In tegenstelling met Nederland waar de Indonesiërs en Surinamers veel meer geïntegreerd zijn in het Nederlandse landschap ook op stripgebied. Hier? Op een verdwaald cameootje is Vlaanderen nog zo blank als wat.

 

Een verfilming van Gangreen van Jef Geeraerts zou heel interessant zijn.

Link naar reactie
  • Gast locked this topic
  • Gast unlocked this topic
Op 31/7/2018 om 21:31, linthout zei:

Om bij het onderwerp te blijven: in een of andere oudere strip ging het geregeld over vroegtijdige zaadlozers... Maar ik ben vergeten welke strip dat was...

Iets van Claire Bretécher? Het is in elk geval in die hoek te zoeken...

Reiser was het niet, dat ging meer over oude viespeuken wiens geslacht opzij uit hun onderbroek hing als ik mij goed herinner...Wolinski?

Ik weet al in welke boeken het ging over vroegtijdige zaadlozers. Dat was in de strips van Lauzier. Er bestaat wel iets van hem in het Nederlands dacht ik. Toch wel belangrijke informatie! :e010:😀

Link naar reactie
7 hours ago, linthout said:

Ik weet al in welke boeken het ging over vroegtijdige zaadlozers. Dat was in de strips van Lauzier. Er bestaat wel iets van hem in het Nederlands dacht ik. Toch wel belangrijke informatie! :e010:😀

Als we het toch hebben over vieze mannetjes in strips, wie is hier fan van "Les trucs de Pépé Malin", geschreven en getekend door Hugo?

 

De "avonturen" van Pépé Malin en tal van uitermate rondborstige dames (normaliter telkens 2blz) verschenen in voorpublicatie in Fluide Glacial en werden later gebundeld in album. 

Link naar reactie

Baard en kale de eerste drie - Villa zonder zorg, De schat van Alarik en Oscar en zijn geheimen.

Een prille Will die duidelijk nog aan het zoeken is qua stijl, maar toch al genietbaar, verhaaltjes

van zo'n bijna 70 jaar terug.

Met dit gegeven zijn Baard en kale best wel anarchistisch, Villa zonder zorg draait geheel om drank

en Baard presteert het om s'morgens vroeg met de buurman te klinken met de kreet "een borrel

kan nooit kwaad".

De humor schuilt ook meer in het taalgebruik dat misschien onbedoeld nu grappig klinkt, als in

de fysieke grapjes ( uitglijden over een stuk zeep )

"Oscar en zijn geheimen", bevat een al wat meer gestructureerd verhaal en Will heeft de slag

al aardig te pakken.

 

Gister gekocht plus wat moeilijke hoge nummers voor 3 euro per stuk ( in prachtige staat ) bij een meneer die zijn verzameling van de hand wil doen, voor de prijzen die op catawiki worden gehanteerd zou ik het niet zo snel

kopen.

De rest van de verzameling was niet bijster interessant afgezien van een stripschrift special nummer 4

"De kleurrijke helden van Giraud/Moebius ", waarmee ik maar wil zeggen, kijk om je heen, leg je oor

te luister en maak contact.

Achteraf die HP en Giuseppe Bergman van Manara ook mee moeten meenemen, sinds 1982 niet meer

heruitgebracht ?!.

 

p.s

Blijkbaar beschikt Baard ook over een kaart van drankbestrijding maar zes plaatjes verder

zit hij alweer aan de cognac!

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

"Oscar en zijn geheimen" is altijd mijn favoriete B&K verhaal geweest. 

 

"Het orakel van Delft" is dan weer mijn favoriete Isabelle verhaal, wellicht door de prachtige cover die Will maakte voor het weekblad Robbedoes (die met Calendula en Isabelle in de koets). Ik vond deze cover veel mooier dan de "officiele" versie voor het album. 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...