Ga naar inhoud

Toernooi van het schoonste doeninkske.


Yncke

Recommended Posts

Een beetje aan de late kant, maar toch, bij deze de oproep voor inzendingen van het toernooi van dit jaar.  Inzendingen worden twee aan twee tegenover elkaar gezet, de winnaar gaat door, de verliezer valt af, tot het finale duel waarin de beste verkozen wordt.

 

Het onderwerp? De plaats die een personage 'thuis' noemt. Of het nu de woonvleugel van de burcht op een kale rots of een karaktervol hutje in het stinkende moeras is, de kleurrijke yurt op de winderige vlakte of de woonpod op planeet Xrzv Drie, zolang de wijkagent de domicilie-aanvraag goedkeurt, is het een geldige woonplaats.

(Het gaat hier dus over plaatsen waar een individu diens stekje heeft om te wonen, dus geen hele dorpen of paleizen, ambtswoningen allerhande, ganse ruimtestations, etc.)

 

Een inzending bestaat uit 1 kader tot een spread van twee paginas die als hoofdonderwerp zo'n doeningske heeft, zoals die in de reguliere uitgave van de strip verscheen, met inbegrip van tekstbalonnen, geluidseffectend, enzoverder enzovoort. Eenieder kan twee prentjes inzenden, met naar keuze een uitleg waarom die inzending uw stem verdient.
De mods hebben het laatste woord over twijfelgevallen.


De limiet ligt op 32 inzendingen, maar sowieso loopt het inzenden tot zaterdagochtend. Zijn er dan al meer dan 32 inzendingen, dan krijgt ieders eerste inzending voorrang en wordt daarna aangevuld met de tweede inzendingen.

Link naar reactie
  • Yncke pinned this topic

Heel leuk thema Yncke!

 

Dit kwam meteen bij mij op 🙂

 

Molensloot..  het huis van kapitein Haddock!

 

Een prachtige woning met veel (familie)geschiedenis, een scheepvaartzaal, een kostelijk marmeren trap :-), een inbegrepen butler en een meer dan fantastische kelder vol verzamelde antiquiteiten die mij als kind buitengewoon fascineerde..

 

Verder ruimte in overvloed in dit stulpje, afgaande op de strips lijkt het er ook in de winter niet koud (isolatie zal in orde zijn dus ;-), voldoende parkeergelegenheid, genoeg privacy, een park rondom de woning waarin je heerlijk kunt wandelen etc..

 

En de kers op de taart is nog dat - spoiler- er ook nog eens een piratenschat blijkt te zijn verborgen in het kasteel! 

 

Wat een tophuis!

 

Ik kan me oprecht geen betere/mooiere woonplek bedenken 🙂

 

Verdorie.. ik lijk wel een makelaar.. 😉

 

 

 

 

tintin_cheverny_carre.jpg

 

C1159B1.jpg

Link naar reactie
9 uren geleden, Yncke zei:

Het gaat hier dus over plaatsen waar een individu diens stekje heeft om te wonen

Moet het specifiek wonen zijn: waar ze dus slapen, eten, leven, etc.? Of mag het ook een plaats zijn waar de personages rust vinden en er zich op hun gemak voelen, ook al staat hun bed ergens anders?

Link naar reactie

afbeelding.thumb.png.a90c4f19724b6022c421da0f276845e8.png

 

Als ik het goed begrepen heb, woont Tomek ook in zijn kruidenierswinkeltje die onder de stevige boom staat. (De Omgekeerde Rivier) Handig, in een winkel boordevol schuifjes met prullaria en magische vondsten heb je namelijk letterlijk zowat alles in huis. Goed idee om er te wonen ook, want al wat daar ligt mag absoluut niet in de verkeerde handen terecht komen.

Daarom nomineer ik bovenstaande pagina. Deelnemers met een goed geheugen weten nog dat deze ook in het winkel-toernooi heeft meegedaan, redelijk kansloos, maar toch. Dat was toen met een dubbelpagina, blik op de binnenkant ...

afbeelding.thumb.png.298261ba971b539801cf03174b26c02a.png

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Naast Molensloot wil ik nog de Winch tower nomineren... Ik meen me te herinneren dat Largo zelf effectief op de bovenste verdieping woont.. (op de afbeelding zie je de tuin en het zwembad). Een erg fijn stulpje overigens lijkt me, met een geweldig uitzicht over New York.. 🙂

 

Ik heb overigens de oude versie gekozen van de Winch tower (die ik mooier vind (en uit de tijd stamt dat de strip op zijn best was))

 

 

Winch Building - Central Park.jpeg

Link naar reactie

@sanderg Kun je 1 van de twee prentjes kiezen, alstublieft?
@JPAR Kun je een prentje uit de strip zelf kiezen, alstublieft?
@WILCO Specifiek wonen, inderdaad.
@esteban² Binnen en buiten allebei goed. Dit is het toernooi, we willen toch appels met peren kunnen vergelijken. O:-)
@Ambreville De batcave valt onder "ambtswoningen allerhande".
@esteban² De kruidenierswinkel ook, vrees ik. (Deel van die reden was om overlap met het winkeltoernooi te vermijden. ;) )
@Rik Ik ben aan het twijfelen of dit ook niet een ambtswoning is. Staat daar een bed en een tandenborstel?

Link naar reactie
17 minuten geleden, Yncke zei:

@sanderg Kun je 1 van de twee prentjes kiezen, alstublieft?
@JPAR Kun je een prentje uit de strip zelf kiezen, alstublieft?
@WILCO Specifiek wonen, inderdaad.
@esteban² Binnen en buiten allebei goed. Dit is het toernooi, we willen toch appels met peren kunnen vergelijken. O:-)
@Ambreville De batcave valt onder "ambtswoningen allerhande".
@esteban² De kruidenierswinkel ook, vrees ik. (Deel van die reden was om overlap met het winkeltoernooi te vermijden. ;) )
@Rik Ik ben aan het twijfelen of dit ook niet een ambtswoning is. Staat daar een bed en een tandenborstel?

@Yncke

 

Niet op dit plaatje natuurlijk maar het is gewoon de woning waar de heren samen verblijven incl huishoudster.

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
18 minuten geleden, Yncke zei:

@sanderg Kun je 1 van de twee prentjes kiezen, alstublieft?
@JPAR Kun je een prentje uit de strip zelf kiezen, alstublieft?
@WILCO Specifiek wonen, inderdaad.
@esteban² Binnen en buiten allebei goed. Dit is het toernooi, we willen toch appels met peren kunnen vergelijken. O:-)
@Ambreville De batcave valt onder "ambtswoningen allerhande".
@esteban² De kruidenierswinkel ook, vrees ik. (Deel van die reden was om overlap met het winkeltoernooi te vermijden. ;) )
@Rik Ik ben aan het twijfelen of dit ook niet een ambtswoning is. Staat daar een bed en een tandenborstel?

Zeker! 

Ik ga voor deze (de meest iconische afbeelding volgens mij van Molensloot): 

 

C1159B1.jpg.1d5e68a6555a8f78bd24b19b3f0cc465.jpg

Link naar reactie
24 minuten geleden, cinco zei:

Het woord doeninkske had ik trouwens nog nooit gehoord. :o Is dat streekgebonden?

 

Dan ken je de andere betekenis van doeninge ook niet. 

https://www.vlaamswoordenboek.be/definities/term/doeninge

 

Of doendig/ doendigaard

https://www.vlaamswoordenboek.be/definities/19828

 

Het woord akkerbuk had ik ook al lang niet meer gehoord...

 

 

Link naar reactie
14 minuten geleden, fenip zei:

Dan ken je de andere betekenis van doeninge ook niet. 

https://www.vlaamswoordenboek.be/definities/term/doeninge

 

Of doendig/ doendigaard

https://www.vlaamswoordenboek.be/definities/19828

 

Het woord akkerbuk had ik ook al lang niet meer gehoord...

 

 

Ik kende het woord 'doeninske' (als Hollander zijnde) ook niet. Ik vind het wel een prachtig woord overigens!

Link naar reactie

 

🥁

KIES VOOR P!!! 👍

 

Mijn inzending betreft de pantoffel-woonst van het musje Rififi van Guy Mouminoux, een musje dat in de jaren '70 kortverhaaltjes beleefde in het weekblad Kuifje/Tintin. 

 

IMG_6387.thumb.png.972d8fb79c68aa4e8c5295c96e884425.png

 

Het betreft een musje dat in een van de eerste verhaaltjes een pantoffel kon bemachtigen (de omstandigheden herinner ik me niet meer volledig maar ik denk van een goede zwerver die het voor hem op een tak plaatste) en die dat inrichtte als zijn bescheiden woning. Rififi, als klein vogeltje met een goed hart, probeert te overleven in zijn buurt, met natuurlijk profiteurs, vleeseters, kwakzalvers, militairen, hoogwaardigheidsbekleders, enz. Soms is hij de pineut, soms ook niet. Hij is onder meer erg bevriend met een vegetarische (!) kater Leo, die "werkt" op een nabijgelegen boerderij (zijn officiële taak: muizen opeten; zijn loon: kost en inwoon).

 

Heb medelijden met dit arme en zwakke creatuur die het moet stellen met een zeer bescheiden pantoffel als woning! 😩 Prefereer niet die zwart- en witharige rijkaards die zich welgestelde woonsten kunnen veroorloven (ook als er eentje vroeger zogezegd kapitein van een vrachtboot was ⚓) en soms hun exquise rijkdom verborgen willen houden voor de buitenwereld 🐶. Neen, kies niet voor die kapitalisten, maar kies voor de kleine man! Voor een gevederde proletariër die het moet stellen met een zeer armoedige woonst waarin hij zich amper kan keren, zonder water, geen elektriciteit of gas, geen tv en geen internetbereik!! Je raadt het: kies P van  Pantoffel, de woonst van ons bescheiden musje Rififi die elke ochtend noodgedwongen zijn wasje buiten poedelnaakt aan de pomp moet doen! 

🎇

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...