Ga naar inhoud

Toernooi van het schoonste doeninkske.


Yncke

Recommended Posts

6 minuten geleden, Yncke zei:

Ik denk dat het dus eerder onder "ambtswoningen allerhande" valt, denk je niet?

Hij woont hierin en dus is het ook een woonhuis. Er is geen ander adres voor handen. Dat hij daar met vele woont is volgens mij géén criterium. Als we hieraan vasthouden worden alle paleizen en kastelen uitgesloten van dit toernooi.

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Mijn tweede inzending is het huis (kasteel) van Pief, Domoli en Kijfje uit de verhalen van Douwe Dabbert. In dit geval de laatste pagina uit het verhaal Het gemaskerde opperhoofd van de legendarische tekenaar Piet Wijn.

 

Douwe heeft al regelmatig op dit slot gelogeerd. En ook deze keer is hem aangeboden om er te blijven wonen. Douwe verkiest echter de vrijheid en omgeving van normale mensen. De kinderen blijven deze keer wel achter om in het kasteel te blijven wonen en hopelijk oud te worden.

IMG_0134.thumb.jpeg.e444365fd7edb0d9eab91cafa9b07802.jpeg

 

Link naar reactie
1 uur geleden, Air zei:


de schoorsteen is weg, modernere stookmethodes maken deze toch minder “schoon”.

Een houtkachel, zou in mijn ideale doeninske wel gewenst zijn.

Dit ten opzichte van meer ruimte. Zie de uitbouw op het dak.

Maar misschien dat beelden van het interieur een andere kijk kunnen geven.

 

 

Nee nee @Air, een meester-misdadiger WIL juist vervuilen, want hij is van oordeel, net als alle misdadigers, dat -Après moi, le déluge - (pour les Flamands, la même chose). De schoorsteen is gelegen in het midden van het dak voorbij de bovenste rand. De lucht in die buurt daar is ook wat ietwat grijzer, waarschijnlijk het ontzielde lichaam van zijn laatste slachtoffer die hij cremeert.😬

(zoals iedereen weet geeft dit geen witte maar grijze rook.)

Link naar reactie
4 hours ago, Rik said:

Hij woont hierin en dus is het ook een woonhuis. Er is geen ander adres voor handen. Dat hij daar met vele woont is volgens mij géén criterium. Als we hieraan vasthouden worden alle paleizen en kastelen uitgesloten van dit toernooi.

Da's een beetje deel van de reden van de regel, eigenlijk. Een kasteel is zoveel meer qua functie dan een woonhuis. Ik wou geen hutjes/huizen/woonpods tegen dorpen/kastelen/ruimtestations hebben.  Jeweetwel, de jaarlijkse kritiek dat het appels met peren vergelijken is. (Niet dat ik enige hoop heb dat die niet zal komen. XD)
Dus bedankt voor de alternatieve inzending! (En wederom met pijn in 't hart, want Het Kristallen Zwaard is een van mijn favoriete reeksen.)

 

@Ptrck Zelfde argument, vrees ik. In dat kasteel woont een kleine clan, als ik de omschrijving zo lees...

 

 



 

Link naar reactie

Eens kijken; welke stripwoningen ken ik en kan ik me ook visueel voor de geest halen? Het huis van Clifton. Van Jan, Jans en de kinderen. Het houten huis van Sidonia. Het klokhuis van Sidonia, langs het water. Het café van Pascale en Maurice. De villa van Boma. De loft boven de brocantiekzaak van Fernand, één van de vele huizen en kasteeltjes van Nero...

Niets wat het zal halen van het nest van de marsupilami's natuurlijk (wat mijn eerste ingeving was).

 

Laat ik iets kiezen waar ik veel plezier aan heb gehad: het doorzonhuis van de familie Doorzon.

ad-magazine-cover-11-07-15-blog.thumb.jpg.804c71fd27776e4ca6546307f122776c.jpg

Link naar reactie
2 uren geleden, Yncke zei:

Da's een beetje deel van de reden van de regel, eigenlijk. Een kasteel is zoveel meer qua functie dan een woonhuis. Ik wou geen hutjes/huizen/woonpods tegen dorpen/kastelen/ruimtestations hebben.  Jeweetwel, de jaarlijkse kritiek dat het appels met peren vergelijken is. (Niet dat ik enige hoop heb dat die niet zal komen. XD)
Dus bedankt voor de alternatieve inzending! (En wederom met pijn in 't hart, want Het Kristallen Zwaard is een van mijn favoriete reeksen.)

 

@Ptrck Zelfde argument, vrees ik. In dat kasteel woont een kleine clan, als ik de omschrijving zo lees...

 

 



 

@Ynke, dan nomineer ik mijn Asterix inzending als 2e zending. 

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
21 uren geleden, Tweetie zei:

Kies de woonwagen van Undertaker. Of die van Pipo de Clown. Die past ook perfect in het toernooi. 

 

Bommelsteijn zou ook heel goed passen. 


Woningen die ik helaas niet ken, dus die ga ik niet nemen. Misschien pikt iemand anders de tips nog op? Bommelsteijn is nice, maar niet volgens de regels, denk ik.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

smurfenhuis.thumb.jpg.a72b5cfb7a2eff58f5ff01a938152674.jpg

 

Nominatie 1: Een Smurfenhuis. Wonen in een omgebouwde paddenstoel, spreekt dat niet tot de verbeelding van elk kind? De populaire speelgoedversies bevestigen dat wel. Vele charmante exemplaren in een onvindbaar dorp, tot Gargamel z'n grote ergernis. Prikkelt de fantasie. De huisjes lijken redelijk uniform, toch hebben ze allemaal hun eigen finishing touch, het zit 'm in de details. De volwassene in mezelf durft zich wel eens af te vragen of het niet de hele tijd naar champignons ruikt. Maar daar hebben de blauwe wezentjes vast iets op gesmurft. ;)

 

(uit: De Politiesmurfen)
 

Redelijk random, want: Een mooi plaatje van Grote Smurf z'n huis kon ik niet vinden, bovendien gaat het meestal om zijn labaratorium, wat geen woonplaats is. Hetzelfde voor Knutselsmurf, leuk exemplaar, maar eerder een werkplaats. Ook van Smurfin haar woning geen treffende afbeelding teruggevonden die daadwerkelijk uit een strip komt. Vandaar deze keuze. En als ik dan toch moet gaan specificeren, datgene met het paarse dak.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

In een wedstrijd over Beeldverhaal-woonstedes (leuk!) mag Slot Bommelstein mijns inziens niet ontbreken. 
Eigenlijk werd het kasteel decennialang heel inconsequent in beeld gebracht door Toonder. Elk verhaal zag het er wel weer anders uit. Maar wat wás het een iconische woonst. Vooral als de gure oostenwinden aan de luiken likten en de elementen het voorvaderlijk slot geselden. Condities waarin steevast een geheimzinnige gast zich op het bordes van het kasteel meldde… Een sinistere of vage vreemdeling die niet zelden de aanzet was tot een nieuw avontuur! 

IMG_6513.jpeg

Link naar reactie

kasteel van de koningin van Onderland

IMG_20231221_212051.thumb.jpg.a8103f41b24d3d226d4fe369d3ea154f.jpg

p.s als iemand dit album heeft ingescand en dit plaatje op strook 23 kan vinden zou dat fijn zijn (een chromebook neemt niet de beste foto's)

                                               rood want ik wil niet dood

                                               wit want ik geef geen sikkepit 

                                              blauw omdat ik van jou  houw

 

Link naar reactie

We hebben haast alle hoofdwoningen uit de klassiekers hier voorbij zien komen… Kasteel Molensloot, het kasteel van de Graaf van Rommelgem, het nest van de Marsupilami, maar ik mis nog het iconische witte huis van Tante Sidonie uit begin jaren ‘80 tot 2011, het huis dat ze aankocht in de Tamme Tumi. Een opgraving in de kelder bracht een Inca- klok aan het

licht die het begin inluidde van één van de meest legendarische sus- en wis- avonturen in mijn ogen! 

IMG_6514.jpeg

Link naar reactie
1 minuut geleden, Yncke zei:

 

@Dickerdack Is dat een ander kasteel dan dit hier ?

Absoluut, maar ik snap je vergelijk. Piet Wijn ( de tekenaar van Douwe Dabbert ) was decennialang de vaste inkter van Marten Toonder voor vele reeksen. Het door

mij geplaatste is het slot Bommelstein uit de avonturen van Tom Poes en Heer Bommel, het kasteel waar jij naar verwijst is het kasteel van Socratof de tovenaar uit de reeks Douwe Dabbert door Thom Roep en Piet Wijn. 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...