Ga naar inhoud

Updates Stripspeciaalzaak.be


Gast Kontiki

Recommended Posts

Is het écht Kadoer en geen Kaddoer?

Volgens de index van uitgeverij Kippevel was het Kadoer en ik dacht dat het misschien toch af en toe eens veranderd was. Maar alle Nederlandstalige bronnen die ik nu geraadpleegd heb (uitgaves Brabantia nostra, enkele oude Kuifjes, ...) hebben het inderdaad over Kaddoer. Ik heb dus niet verder gekeken dan mijn neus lang was. Foutje!

Maar bon: ook Ronald Grossey schreef in zijn boek over Bob De Moor vrolijk "Kadoer" en zelfs de grote Toon Horsten vergiste zich al eens (zie link)

Het kan dus de besten overkomen  :e005:

Link naar reactie

De echte fout is volgens mij dat Kaddoer een klassieker zou kunnen zijn. Volgens die Kuifje-voorpagina's is niet alleen het ouderwetse patina het probleem met de tekeningen, maar ook de kwaliteit van de tekeningen zelf.

Geen klassieker voor mij.

 

Voilà, dat was de voorzet van het nieuwe schiet-op-de-klassieker-seizoen. De jacht is nu open!

Link naar reactie

Als je die Kuifje-voorpagina's naast elkaar legt, merk je waarom sommige reeksen nu nog bekend zijn, en andere niet. De tekenkwaliteit van Hergé en Jacobs steken er bovenuit. Jacobs was bovendien ook een goede scenarist. Kuifje is qua scenario's altijd wat slappe kost geweest. Een exotische locatie moest genoeg zijn om de lezer te boeien. Étienne Le Rallic (1891-1968) had misschien gewoon pech dat hij iets te oud was om zijn strips de kans te geven zich te ontwikkelen, doordat hij al in 1968 stierf.
Overigens heb ik gisteren eens wat meer tekenwerk van Jacques Laudy opgezocht, en hij kon wel beter dan de gekozen voorpagina's van Kuifje tonen. In het algemeen lijkt het erop dat hij soms niet kon kiezen tussen komisch en ernstig.

Link naar reactie

Als je die Kuifje-voorpagina's naast elkaar legt, merk je waarom sommige reeksen nu nog bekend zijn, en andere niet. De tekenkwaliteit van Hergé en Jacobs steken er bovenuit. Jacobs was bovendien ook een goed scenarist. Kuifje is qua scenario's altijd wat slappe kost geweest. Een exotische locatie moest genoeg zijn om de lezer te boeien. Étienne Le Rallic (1891-1968) had misschien gewoon pech dat hij iets te oud was om zijn strips de kans te geven zich te ontwikkelen, doordat hij al in 1968 stierf.

Overigens heb ik gisteren eens wat meer tekenwerk van Jacques Laudy opgezocht, en hij kon wel beter dan de gekozen voorpagina's van Kuifje tonen. In het algemeen lijkt het erop dat hij soms niet kon kiezen tussen komisch en ernstig.

Cuvelier was nochtans ook een geweldig tekenaar/kunstenaar met knappe covertekeningen, maar daar is nog maar bitter weinig van te vinden.

Mijn collectie originelen vind je hier: http://www.comicartfans.com/GalleryDetail.asp?GCat=61986

Link naar reactie

Christophe Simon over het volgende project: "Maar ook al wordt het album een succes, dan moet er nog een akkoord komen van de erfgenamen, en die zijn talrijk en heel verdeeld. Op dit moment (dit interview vond plaats voor de verschijning van het album, red.) hebben ze enkel fotokopieën van de eerste twaalf pagina's gezien. In elk geval is de beslissing niet meteen aan de orde. Ik ben aan een ander project begonnen (een one-shot, opnieuw op scenario van Jean Van Hamme, red.) en het is uitgesloten dat ik twee onderwerpen tegelijk behandel. Ik wijd me graag voor 100% aan elk van mijn projecten."  

Link naar reactie

Inderdaad! Ik heb erover gelezen. :) Ik ben aan het twijfelen om ook een exemplaar te reserveren. Mn Frans is namelijk niet zo heel sterk.

Als je het Nederlandse album al hebt, verlies je niet zoveel als je het enkel om het verhaal is te doen. De extra's zijn voornamelijk visuele dingetjes, op dat interview na. Nu, ik ga geen pleidooi geven om je 175 euro te laten ophoesten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.








×
×
  • Nieuwe aanmaken...