Ga naar inhoud

De Kiekeboes


Recommended Posts

10 hours ago, Jos Van Brussel said:

Een nieuw promo-filmpje voor het nieuwe album. Deze keer van de advocate van Sven Pichal:

 

https://www.facebook.com/dekiekeboes/videos/1051587059268120

Welke nitwit neemt de beslissing om deze persoon in te schakelen voor marketingdoeleinden?

 

Dat is de advocate van Nicolas Caeyers, de man die niet effectief gestraft werd ondanks de bewezen verkachting van minderjarige jongens. Zij vond dat correct.

Link naar reactie
32 minuten geleden, lukoste zei:

Wie nitwit neemt de beslissing om deze persoon in te schakelen voor marketingdoeleinden?

 

Dat is de advocate van Nicolas Caeyers, de man die niet effectief gestraft werd ondanks de bewezen verkachting van minderjarige jongens. Zij vond dat correct.

Zij vond dat wellicht enkel gerechtelijk correct, want dat is nu eenmaal haar job.

Maar het is inderdaad een rare keuze voor zoiets.

Link naar reactie
31 minuten geleden, lukoste zei:

Wie nitwit neemt de beslissing om deze persoon in te schakelen voor marketingdoeleinden?

 

Dat is de advocate van Nicolas Caeyers, de man die niet effectief gestraft werd ondanks de bewezen verkachting van minderjarige jongens. Zij vond dat correct.

 

Dat zal de vaste advocate zijn van Standaard Uitgeverij die ook de ex-tekenaars van Suske en Wiske verbied om nog tekeningen te maken. In afwachting van processen tegen tekenaars maakt ze dan maar boekbesprekingen. 

Link naar reactie
17 hours ago, acor said:

Wat we ondertussen al weten:

 

Uit diverse hoeken klinkt het steeds luider dat Steve Van Bael effectief de nieuwe hoofdtekenaar moest worden. Hij stopte daarvoor met Nachtwacht, een eigen reeks die heel succesvol is bij het jonge volkje.

 

Het klikte echter niet met Nix uit diens eigen bewoordingen.

 

Steve Van Bael kon zich niet vinden in de andere richting die men met de reeks wou uitgaan.

 

Charel Cambré was tweede keuze als tekenaar.

 

Wat we ook nog weten:

 

- Cambré zei in een interview dat hij zijn stijl ging aanpassen om tegemoet te komen aan de lezers en om de overgang niet te bruusk te maken, maar dat blijkt toch niet zo te zijn. Ik denk dat het ook moeilijk is om dat te doen want elke tekenaar heeft toch zijn eigen stijl. Misschien dat er op het niveau van de inkting nog iets kan gebeuren? Alles wat ronder maken of zo. Maar ik ben dan ook geen tekenaar dus geen idee.

 

- Volgens het filmpje met de advocate is de nieuwe reeks serieuzer dan de oude. Dus allicht minder 'onnozelheid' en wat meer realisme (dat lijkt het overzicht van de thema's die aan bod zullen komen ook aan te geven, met milieuproblematiek, dierenwelzijn, minderheden etc). Ik hield wel van die onnozele dingen, zoals Goegebuer en zo. Misschien is dat niet meer van deze tijd? De wereld is precies wel een heel stuk serieuzer dan vroeger. Merho zei dat hij de reset zag als de overgang van de oude Bond (Roger Moore, Pierce Brosnan...) naar de nieuwe Bond van Daniel Craig. Die oude Bonds waren heel 'tongue in cheek' met vooral in de Roger Moore periode veel humor. De Daniel Craig Bond was helemaal niet grappig.

 

- De typische woordgrapjes zullen er allicht ook niet meer zijn, die kwamen van Merho zijn voorliefde voor het Nederlands cabaret.

Link naar reactie
21 minuten geleden, Jos Van Brussel zei:

 

- Cambré zei in een interview dat hij zijn stijl ging aanpassen om tegemoet te komen aan de lezers en om de overgang niet te bruusk te maken, maar dat blijkt toch niet zo te zijn. Ik denk dat het ook moeilijk is om dat te doen want elke tekenaar heeft toch zijn eigen stijl.

 

 

432377505_835886581680729_8448069174256923883_n.thumb.jpg.bc739bf8cfa4b86f3df16184bc5d4d4a.jpg.b93b027abee3b839ddc18d1490f8b4e7.jpg

 

Die Kiekeboe ziet er ongeveer hetzelfde uit als de Kiekeboe die hij in 2011 voor Jump had getekend.

Ook die kleine ogen.

 

afbeelding.png.c206b38a37f2d8523bf2f0d71f2bb31b.png

 

De personages hebben niet dezelfde uitstraling zonder hun grote ogen.

afbeelding.png.3f00cd5d9176bf90b957fca467deed13.png

Vooral met Fanny maken die kleine ogen een groot verschil.

 

3fe2d710-beb6-11ee-b483-02b7b76bf47f.thumb.webp.7ed789ff1a2f39220fa2ad71536b7024.webp

 

 

Link naar reactie

Dat zijn nog de ogen van de originele poppenkastfiguren. Ik vroeg me al af toen ik het interview zag hoe Cambré dat voor elkaar ging krijgen. Zijn stijl is toch wel heel verschillend van de stijl van de oorspronkelijke reeks. Het lijkt me moeilijk om zomaar over te schakelen, tenzij je daar heel hard aan werkt misschien en veel op oefent. Maar dan heeft hij al zijn andere series nog, en die moeten dan in zijn eigen stijl blijven. Dat is allemaal niet zo evident denk ik (zelf een volslagen leek zijnde).

Link naar reactie
48 minuten geleden, Jos Van Brussel zei:

Nog vergeten te vermelden: Cambré heeft een Amoras moeten overslaan en Nix een Buurtpolitie om deze nieuwe Kiekeboes te kunnen maken, dus de nieuwe reeks vertegenwoordigt allicht een financiële investering voor de uitgeverij, vermits die beide reeksen goed verkopen (denk ik).

 

Ah, daarom dat de volgende Amoras nog niet aangekondigd is.

 

Normaal gezien zou het vervolg van het Congo-tweeluik nu in het voorjaar verschijnen en zou er in het najaar een standalone verhaal van Amoras uitkomen.

 

afbeelding.png.d5e4323bb4fd632ece8c11a0ff75445b.png

Link naar reactie

Ja, ik heb dat ergens gelezen. Op Stripspeciaalzaak denk ik. De Buurtpolitie 24 is voor 17 april, terwijl die anders altijd in februari of begin maart uitkomen, dus bijna twee maand vertraging. Alhoewel dat ook met Nix zijn AI doctoraat te maken kan hebben natuurlijk.

 

https://www.tijd.be/cultuur/algemeen/de-kiekeboes-scenarist-marnix-verduyn-wordt-ai-onderzoeker-de-grap-dat-ik-mezelf-wil-vervangen-maak-ik-wel-niet-meer/10521816.html

Link naar reactie
Op 24/3/2024 om 15:51, acor zei:

Wat we ondertussen al weten:

 

Uit diverse hoeken klinkt het steeds luider dat Steve Van Bael effectief de nieuwe hoofdtekenaar moest worden. Hij stopte daarvoor met Nachtwacht, een eigen reeks die heel succesvol is bij het jonge volkje.

 

Het klikte echter niet met Nix uit diens eigen bewoordingen.

 

Steve Van Bael kon zich niet vinden in de andere richting die men met de reeks wou uitgaan.

 

Charel Cambré was tweede keuze als tekenaar.

Ik had op dit scenario geld durven verwedden. De normale gang van zaken in een dergelijke conflictsituatie zou echter geweest zijn: Nix buitentrappen, niet Van Bael.

Link naar reactie
11 hours ago, Werner said:

Ik had op dit scenario geld durven verwedden. De normale gang van zaken in een dergelijke conflictsituatie zou echter geweest zijn: Nix buitentrappen, niet Van Bael.

 

Merho had Nix geselecteerd om de nieuwe reeks te creëren, en met hem samengezeten om de nieuwe lijnen uit te zetten, ivm Fanny als hoofdfiguur en drager van de serie, de wijzigingen aan haar personage, nieuwe opzet, een meer serieuze insteek voor de verhalen etc.  Hij was dus essentieel om de nieuwe opzet te doen slagen. Voor Merho deed de tekenstijl er minder toe, hij vond het verhaal altijd belangrijker dan de tekeningen. Hij heeft ook altijd gezegd dat hij zichzelf niet zo'n goede tekenaar vond, en is een groot bewonderaar van Charel Cambré. Misschien heeft hij daar een misrekening gemaakt. De gemiddelde lezer blijkt toch meer gehecht te zijn aan hoe de personages er uit zien dan gedacht, en dan vooral Fanny, met haar schattige poppenkastoogjes :).

Link naar reactie
44 minuten geleden, Gilles zei:

Ligt het nu aan mij, of is dit een enorm seksistisch grapje?

 

Het ligt aan jou. :P Niet enkel vrouwen sukkelen met zelf te monteren meubilair, het is een genderneutraal probleem.

 

 

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
Op 25/3/2024 om 10:00, Jos Van Brussel zei:

. Merho zei dat hij de reset zag als de overgang van de oude Bond (Roger Moore, Pierce Brosnan...) naar de nieuwe Bond van Daniel Craig. Die oude Bonds waren heel 'tongue in cheek' met vooral in de Roger Moore periode veel humor. De Daniel Craig Bond was helemaal niet grappig.

Met de casting van de nieuwe Bond lijken ze gelukkig terug te keren naar de looks van de pre-Craig Bonds. Hopelijk gaan ze dat inhoudelijk ook doen, zodat het terug fun wordt en ik de hele Craig-periode kan zien als een alternatieve versie van Bond, beetje zoals Never Say Never Again dat ook was.

Link naar reactie
3 hours ago, TDPB said:

Met de casting van de nieuwe Bond lijken ze gelukkig terug te keren naar de looks van de pre-Craig Bonds. Hopelijk gaan ze dat inhoudelijk ook doen, zodat het terug fun wordt en ik de hele Craig-periode kan zien als een alternatieve versie van Bond, beetje zoals Never Say Never Again dat ook was.

 

Ik hoop het ook. Die Daniel Craig periode was een nachtmerrie. De producenten namen zichzelf opeens veel te serieus. Een Bond film moet gewoon fun zijn, zonder al te veel artistieke of andere pretenties. Ik las wel dat Christopher Nolan misschien de volgende Bond zal regisseren. Of dat nu goed of slecht nieuws is zal af te wachten zijn.

Link naar reactie
27 minutes ago, SPeeDy said:

En we gaan even off-topic (aparte thread als we zo doorgaan): die Craig bonds waren echt wel top vind ik muv Quantum of Solace. 

 

Ik heb ze allemaal gezien, omdat ik bleef hopen dat ze gingen verbeteren, maar elke keer was een teleurstelling. Donker, somber, pretentieus en lelijk gefilmd. Het dieptepunt voor mij was wanneer M doodging om één of andere bizarre reden die helemaal onnodig was. Dat was gewoon bizar. Enfin, kleuren en smaken en zo.

Link naar reactie
1 uur terug, SPeeDy zei:

En we gaan even off-topic (aparte thread als we zo doorgaan): die Craig bonds waren echt wel top vind ik muv Quantum of Solace. 

Echt? De film die algemeen als een van de slechtste van de reeks wordt gezien?

Link naar reactie
16 uren geleden, Jos Van Brussel zei:

 

Ik heb ze allemaal gezien, omdat ik bleef hopen dat ze gingen verbeteren, maar elke keer was een teleurstelling. Donker, somber, pretentieus en lelijk gefilmd. Het dieptepunt voor mij was wanneer M doodging om één of andere bizarre reden die helemaal onnodig was. Dat was gewoon bizar. Enfin, kleuren en smaken en zo.

Dat ander hoofdpersonage dat doodging om één of andere bizarre reden, dat was pas onnodig.

 

Om het eventjes terug op Kiekeboe te betrekken: de filmreeks heeft af en toe de Kiekeboes beïnvloed. Slechterik Triangel is het duidelijkste voorbeeld natuurlijk. Of de Clouseau look-a-like James Pont.

Link naar reactie
10 hours ago, TDPB said:

Dat ander hoofdpersonage dat doodging om één of andere bizarre reden, dat was pas onnodig.

 

Om het eventjes terug op Kiekeboe te betrekken: de filmreeks heeft af en toe de Kiekeboes beïnvloed. Slechterik Triangel is het duidelijkste voorbeeld natuurlijk.

 

Ik was blij wanneer dat hoofdpersonage doodging, omdat er nu eindelijk een kans is dat er terug goede Bond films komen :). Hoewel ik me afvraag hoe ze dat gaan oplossen.

Link naar reactie
5 uren geleden, Jos Van Brussel zei:

 

Ik was blij wanneer dat hoofdpersonage doodging, omdat er nu eindelijk een kans is dat er terug goede Bond films komen :). Hoewel ik me afvraag hoe ze dat gaan oplossen.

Ze gaan zich daar gewoon niets van aantrekken. Terug de reboot-knop indrukken.

Link naar reactie
2 uren geleden, Werner zei:

Ik ga eens als filmliefhebber een bekentenis doen.

Ik heb nog nooit een James Bond-film uitgekeken. Eén keer ben ik er aan begonnen, en ik dacht bij mezelf "wat voor sh*t is dit?"

Nooit meer geprobeerd.

 

Dewelke was het? Speelt een redelijk grote rol.

Link naar reactie
11 minuten geleden, Michie zei:

Is ze niet minderjarig maar hij veel ouder?

 

Daar kan weer een essay over geschreven worden. :P

 

afbeelding.png.c1ce9572aa426a7cad701e6d9fd33729.png

 

 

Maar hij is een familievriend, dus de geestelijke vader laat het oogluikend toe. :ph34r:

 

https__static_gva.be_Assets_Images_Upload_2019_05_23_d36eb1ca-7ca2-11e9-b71d-b10c3d5c5a99_web_scale_0.075358_0.075358__.thumb.jpg.28dacbaf691a85c8d7897f81187801ec.jpg

 

https__static.thumb.webp.f7af733ff38bd6b1d0a9f0e6cb288b1f.webp

 

Tegen dat het album uit is hebben ze waarschijnlijk nog verschillende bekende mensen de revue laten passeren om het album te promoten.

 

Er zijn nog wel wat connecties die kunnen benaderd worden.

 

Naamloos.thumb.jpg.8270cd4a2772e5252beb57a4e8a63ffe.jpgafbeelding.png.a08cb6cef16d60134be0b97ed9a683ea.png

Link naar reactie
29 minutes ago, Michie said:

Is ze niet minderjarig maar hij veel ouder?

 

Ik denk dat Fanny in het begin van de reeks minderjarig was, maar later, met de nieuwe preutsheid, meerderjarig. Al die vriendjes, dat zou anders problemen gegeven hebben. Het blijft natuurlijk een beetje vreemd, al die mannen van middelbare leeftijd die met veel plezier verklaren hoe gek ze zijn op Fanny. Redelijk cringe :).

Link naar reactie
20 minutes ago, cinco said:

Er zijn nog wel wat connecties die kunnen benaderd worden.

 

Naamloos.thumb.jpg.8270cd4a2772e5252beb57a4e8a63ffe.jpgafbeelding.png.a08cb6cef16d60134be0b97ed9a683ea.png

 

Het zou wel grappig zijn om BDW te zien opduiken in een promo-filmpje voor de Kiekeboes. Het is een verkiezingsjaar, dus hij zou het misschien wel doen. Elke kans om in de aandacht te komen is dan meegenomen. Hoewel ik dacht dat hij meer een die-hard fan van Piet Pienter en Bert Bibber was dan van de Kiekeboes.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...