Ga naar inhoud

Nieuwe albums Blake en Mortimer bedreigd


Gast Kontiki

Recommended Posts

De voorbije weken wijdde Le Soir een reeks artikels aan gestolen originelen van Blake en Mortimer-auteur Edgar P. Jacobs, al dan niet opzettelijke heling, vervalsing, plundering van een patrimonium, wanbeheer bij de stichting die ontmanteld wordt en bedrog. Nu dropt de krant een nieuw bommetje. Volgens een recent opgedoken brief van Jacobs himself was hij er radicaal tegen dat er na zijn dood nieuwe albums van Blake en Mortimer zouden gemaakt worden. De verkoop van de rechten om net wel nieuwe albums te maken, leverde 1,5 miljoen euro op. Nu staat volgens Le Soir de voortzetting van nieuwe albums op de helling door de liquidatie van de stichting die Jacobs zelf nog heeft mee opgestart om zijn rechten en originelen te beheren. Het Franse Média-Participations (waartoe de uitgever van Blake en Mortimer hoort) dreigt namelijk de uitgeefrechten te verliezen en het co-beheer over de exploitatie van Jacobs' patrimonium voorgoed te verliezen.

 

Er zijn momenteel een viertal verschillende teams aan het werk om nieuwe albums te maken:

- Antoine Aubin + Jean-Luc Fromental / José-Luis Bouquet

- Etienne Schréder / Christian Cailleaux + Jean Dufaux

- Peter Van Dongen / Teun Berserik + Yves Sente

- en een speciaal hommagealbum door François Schuiten + Thomas Gunzig / Jaco Van Dormael.

 

Jean Van Hamme en Yves Sente, die meerdere nieuwe albums hebben geschreven, hebben er vertrouwen in dat het niet zo'n vaart zal lopen en dat we nieuwe albums zullen kunnen blijven lezen. Sente stelt zelfs onomwonden dat een auteur niet het recht zou mogen hebben om te verbieden dat zijn reeks wordt voortgezet na zijn dood.

 

Toen Jacobs nog leefde, bedroeg de oplage van zijn albums ongeveer 60.000 exemplaren. In de reeks nieuwe albums zijn er al albums in een oplage van 500.000 en meer exemplaren verkocht.

 

http://plus.lesoir.be/116913/article/2017-09-30/menace-sur-la-suite-des-aventures-de-blake-et-mortimer

Link naar reactie
12 minuten geleden, Aerogi zei:

Dat slaat toch op niks? Een auteur kan en mag dat toch wél beslissen? We kunnen dat jammer vinden.

Je kunt een testament maken. Je kunt zeggen dat er geen geweld of seks in de latere strips mag voorkomen. Je kunt zeggen dat de strips na jouw dood in oorspronkelijke stijl moeten getekend worden. Of je zegt zelfs dat de reeks met jou stopt. Maar als de nabestaanden allemaal baat hebben bij het niet respecteren van het testament... Wie gaat dan de rechten van de overledene verdedigen?

 

Link naar reactie
2 uren geleden, Aerogi zei:

Dat slaat toch op niks? Een auteur kan en mag dat toch wél beslissen? We kunnen dat jammer vinden.

Nu weet ik niet wie er juist heeft meegewerkt aan de Blake en Mortimer verhalen maar als meerdere auteurs hebben gewerkt aan een reeks mag 1 auteur niet zomaar beslissen dat de reeks moet stoppen of niet meer mag worden heruitgegegeven, dat staat zelfs in de auteurswet.

 

Wettelijk gezien zal je er dus altijd wel een rechtvaardiging voor kunnen opdelven, moreel is iets anders. Vraag is ook of je een brief dezelfde kracht kan geven als een erfenis of testament.

 

Het is bv ook verboden om in je testament te zetten dat je erfgenamen al je schilderijen moeten verbranden, een verbod geven op verdere uitgaven is eigenlijk hetzelfde. Als de auteur dood is vervallen die auteursrechten en gaan ze over op de erfgenamen voor nog eens 75 jaar en kunnen zij de beslissingen nemen. Een auteur heeft geen almacht meer na zijn dood.

Link naar reactie
5 uren geleden, Kontiki zei:

De verkoop van de rechten om net wel nieuwe albums te maken, leverde 1,5 miljoen euro op. Nu staat volgens Le Soir de voortzetting van nieuwe albums op de helling door de liquidatie van de stichting die Jacobs zelf nog heeft mee opgestart om zijn rechten en originelen te beheren.

Als er is betaald om nieuwe albums uit te mogen geven en er ook al een flink aantal albums op die manier is uitgeven, zie ik het nog niet gebeuren dat dat wordt teruggedraaid. 

 

Daar zal wel een proces over gevoerd gaan worden en het is niet duidelijk waar dan het geld vandaan moet komen om een advocaat in te huren voor de kant die wil dat er geen nieuwe albums komen (of die advocaat moet een betaling in originele pagina's accepteren :e007:). 

Link naar reactie

Een van de kwesties is eigenlijk dat er toen is betaald aan iemand die wel degelijk wist dat Jacobs zich daartegen zou verzetten mocht hij nog geleefd hebben. Hij kende de inhoud van die brief (uit 1985) ook. Maar of die brief nu juridisch telt als een testament wordt al van tafel geveegd. Vijgen na Pasen in feite.

Maar de onderzoeksjournalistiek van Le Soir over heel deze affaire is wel prima gevoerd.

Link naar reactie
6 minuten geleden, Kontiki zei:

Een van de kwesties is eigenlijk dat er toen is betaald aan iemand die wel degelijk wist dat Jacobs zich daartegen zou verzetten mocht hij nog geleefd hebben. Hij kende de inhoud van die brief (uit 1985) ook. Maar of die brief nu juridisch telt als een testament wordt al van tafel geveegd.

Ja, maar Jacobs was toen al dood. De rechthebbende kon doen wat hij wou. Zo werkt dat nu eenmaal. Het is misschien niet ethisch, maar dat maakt het nog niet illegaal.

(en neen, een brief is geen testament. er gelden specifieke regels voor testamenten)

Link naar reactie
5 hours ago, linthout said:

Je kunt een testament maken. Je kunt zeggen dat er geen geweld of seks in de latere strips mag voorkomen. Je kunt zeggen dat de strips na jouw dood in oorspronkelijke stijl moeten getekend worden. Of je zegt zelfs dat de reeks met jou stopt. Maar als de nabestaanden allemaal baat hebben bij het niet respecteren van het testament... Wie gaat dan de rechten van de overledene verdedigen?

 

volgens mij is dit precies wat er met de suske en wiske reeks is gebeurd. Op basis van wat ik zo gelezen heb had Vandersteen o.a. eisen gesteld aan het niet (buitenproportionele) gebruik van geweld in de reeks e.d. Het is zeer de vraag of de Amoras reeks (zonder een oordeel te vellen overigens, ik vind het persoonlijk een prima reeks) in de geest van deze wilsbepaling is. De erfgenamen hadden er geen moeite mee en dus was de serie een feit.

 

Gezien de grote financiële belangen denk ik ook niet dat het zo'n vaart zal lopen met het niet verschijnen van nieuwe b&m albums. Ik zou het overigens wel ontzettend jammer vinden als de serie zou stoppen. Alhoewel het toch wel een beetje heiligschennis is natuurlijk en de nieuwe verhalen het nooit zullen halen bij de oude geniet ik elke keer weer enorm van een nieuw album- vooral als Juillard t tekenwerk heeft verzorgd.

 

Het zal altijd een van mijn meest favoriete series blijven 

Link naar reactie

Dat de reeks zou stoppen, zou ik eerlijk gezegd niet erg vinden.

Toen De Zaak Francis Blake verscheen, heb ik dat eigenlijk vooral uit jeugdsentiment gekocht, en omdat er niet overdreven veel albums verschijnen, ben ik de nieuwe telkens blijven kopen. Zo van: kom, nog ééntje, en dan stoppen we.

Maar tegenwoordig heb ik al twee keer zo veel B&M albums als toen Jacobs nog leefde. De reeks zwelt als een spons in een badkuip. En ik heb hier nog van die sponzen liggen.

Dus van mij mag het wel eens stoppen

 

Overigens, wat B&M betreft heeft Bonte het verkeerd voor:l er is maar één auteur voor de reeks: Jacobs deed alles: scenario, tekeningen, inkleuring... Mischien had hj af en toe wat hulp van anderen, maar hij is echt wel de enige oorspronkelijke auteur.

Al wie na hem kwam, is dus in overtreding van het testament van Jacobs, en heeft geen enkel recht.

 

Maar ik zie Jacobs nog niet uit zijn graf verrijzen om de onverlaten in hun nachtmerries te straffen. Hij is er een veel te goeie kerel voor.

Link naar reactie
6 uren geleden, linthout zei:

Je kunt een testament maken. Je kunt zeggen dat er geen geweld of seks in de latere strips mag voorkomen. Je kunt zeggen dat de strips na jouw dood in oorspronkelijke stijl moeten getekend worden. Of je zegt zelfs dat de reeks met jou stopt. Maar als de nabestaanden allemaal baat hebben bij het niet respecteren van het testament... Wie gaat dan de rechten van de overledene verdedigen?

 

Waarheid. Uiteindelijk komt het daar op neer, altijd.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
1 uur terug, Peter Motte zei:

Mischien had hij af en toe wat hulp van anderen, maar hij is echt wel de enige oorspronkelijke auteur.

Al wie na hem kwam, is dus in overtreding van het testament van Jacobs, en heeft geen enkel recht.

Degenen die na Jacobs kwamen, zijn alleen dan in overtreding als ze iets hebben gedaan zonder toestemming van de erfgenamen van Jacobs, wat ik dit geval wel die stichting zal zijn geweest. En die hadden 1,5 miljoen redenen om er mee in te stemmen. 

 

Interessante vraag is trouwens waar die 1,5 miljoen Euro is gebleven. 

 

 

Link naar reactie

Ik moet toegeven dat ik nog geen enkele Blake en Mortimer had gelezen tot er zoveel promotie werd gevoerd rond het toen gloednieuwe album door Ted Benoit en Jean Van Hamme. Met mijn karige studentenbudget heb ik wekelijks een  album van Jacobs gekocht en die bevielen me bijna allemaal. Die nieuwe albums hebben de oude reeks van Jacobs nog geen klein beetje terug op de kaart gezet, ook in andere landen.

Link naar reactie

Bij de nieuwe albums zitten zeker enkele zeer geslaagde albums. Ook de albums die Sente heeft geschreven voor de reeks Thorgal kan ik wel smaken, de reeks Janitor is dan wel volledig van zijn hand en ik kijk al uit naar de volgende delen in die reeks.

Ik zou graag die artikelen uit de krant in het Nederlands lezen. Mocht dat ooit eens vertaald ergens verschijnen, dan houd ik mij aanbevolen!

Link naar reactie
32 minuten geleden, Kontiki zei:

Ik moet toegeven dat ik nog geen enkele Blake en Mortimer had gelezen tot er zoveel promotie werd gevoerd rond het toen gloednieuwe album door Ted Benoit en Jean Van Hamme. Met mijn karige studentenbudget heb ik wekelijks een  album van Jacobs gekocht en die bevielen me bijna allemaal. Die nieuwe albums hebben de oude reeks van Jacobs nog geen klein beetje terug op de kaart gezet, ook in andere landen.

Als er geen nieuwe albums waren gemaakt, dan was Jacobs nu bijna vergeten, op een enkele integrale na. Qua bekendheid ongeveer op het niveau van de Beverpatroelje.

Link naar reactie
2 uren geleden, Theoak zei:

Bij de nieuwe albums zitten zeker enkele zeer geslaagde albums. Ook de albums die Sente heeft geschreven voor de reeks Thorgal kan ik wel smaken, de reeks Janitor is dan wel volledig van zijn hand en ik kijk al uit naar de volgende delen in die reeks.

Nu vrijdag ligt het nieuwste album van De Junitor in de winkel. Zie hier een preview: http://www.stripspeciaalzaak.be/beelden/Previews/Ballon-Media/Janitor-5.pdf

Link naar reactie
1 uur terug, Tweetie zei:

Alle reeksen die niet meer in de winkels liggen, gaan langzaam dood.  Kijk ook maar eens bv naar Nero. 

Nero lijdt ook wel onder achterhaalde actuele verwijzingen in de albums.

Maar er zijn uitzonderingen als Kuifje die bijna permanent in winkels aanwezig blijven en nog steeds verkopen.

Link naar reactie
2 uren geleden, Theoak zei:

 

Ik zou graag die artikelen uit de krant in het Nederlands lezen. Mocht dat ooit eens vertaald ergens verschijnen, dan houd ik mij aanbevolen!

 

Roel Daenen volgt het op en schreef al een samenvatting voor Bruzz: http://www.bruzz.be/nl/uit/originele-tekeningen-ep-jacobs-verdwenen

Als medewerker van Stripgids is er misschien wat te verwachten in een volgend nummer, want Stripgids zet zelf nogal in op patrimoniumbeheer.

Link naar reactie
5 uren geleden, Kontiki zei:

 

Roel Daenen volgt het op en schreef al een samenvatting voor Bruzz: http://www.bruzz.be/nl/uit/originele-tekeningen-ep-jacobs-verdwenen

Als medewerker van Stripgids is er misschien wat te verwachten in een volgend nummer, want Stripgids zet zelf nogal in op patrimoniumbeheer.

Ik heb de artikelen in Le Soir niet gelezen (alleen voor abonnees?), maar dit lijkt me wel een heel summiere samenvatting daarvan.

Hou me aanbevolen voor de originele artikelen in het Frans, mocht iemand die bescihikbaar hebben.

Link naar reactie

Die artikels waren in de eerste dagen van publicatie gratis te lezen en verdwenen daarna achter de betaalmuur. Het laatste (waarnaar ik verwees in deze thread) was ondertussen ook weer weggestopt, maar nadat ik de link had gedeeld op mijn facebookpagina (waarop steeds meer en ander nieuws komt te staan die het niet altijd tot een nieuwsbericht op de site schopt - onze eigen facebookpagina volgt nog!) kon ik het weer helemaal lezen.

Link naar reactie

mijn persoonlijke favorieten zijn ook De zaak Francis blake en Het testament van William S. Het Voronov complot en Bericht uit het verleden krijgen ook een eervolle vermelding.

 

Absolute bagger vond ik De Septimus golf. Ik vond dat zo slecht dat ik overweeg t album gewoon weg te gooien (wil ook anderen er niet mee bezwaren ;-) Dufaux zou wat mij betreft moeten worden verboden zich nog met b&m te bemoeien.

 

Ook het tweede deel van De sarcofagen vond ik slecht.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...