Ga naar inhoud

Wie heeft zijn verzameling wel eens radicaal veranderd? (uitleg in het topic)


linthout

Recommended Posts

On 2/1/2018 at 7:34 PM, Paul_NL said:

Een aantal jaren geleden besloot ik om af te stappen van de Nederlandstalige strip en mij te gaan richten op de Amerikaanse (Engelstalige) markt. Reden: meer pagina's voor mijn geld, andere onderwerpen, een hoop hardcovers die ik graag wilde hebben en over het algemeen, door de competitieve markt op het internet, een goedkopere invulling van mijn hobby.

 

Nu heb ik recent besloten voor al mijn Engelstalige behoeftes digitaal te gaan lezen, en terug te keren naar een veel kleinere (wederom Nederlandstalige) verzameling van veelal ouder werk uit mijn jeugd. (Lucky Luke, Asterix, Guust, Robbedoes etc.) Door het succes van de integralen is er keuze genoeg.

Dat riep bij mij de vraag op wie van jullie zelf ook wel eens zijn verzameling (radicaal) heeft veranderd/verkocht om zodoende de hobby leuk te houden? en waarom?

 

Goed onderwerp!

Vroeger verzamelde ik oude krantenstrips. En dan bedoel ik echt de oude krantenknipsels.

Vooral de originele sundaypages van 1920-1940 zijn prachtig. Alleen vergaan die oude kranten.

Iedere keer dat ik ze in de hand nam bleven er papiersnippers op de tafel liggen...

Ik had vele duizenden van die pagina's, op elkaar gelegd een stapel van meer dan vijf meter hoog...

Een jaar of vijf geleden heb ik ze verkocht en nu lees ik de herdrukken...

Niet zo mooi, maar toch zeker nog de moeite. En als ik die nu gelezen heb blijft er niks achter op de tafel...

Link naar reactie

Toen ik de laatste keer verhuisd ben, heb ik al mijn losse Amerikaanse comics weggedaan (zo'n 10 dozen ongeveer) en eigenlijk ben ik minder en minder Amerikaans spul beginnen lezen (niet dat ik een superheldlezer was).

Ook ben ik veel kritischer geworden in wat ik van Europese strips koop., ik ben dus eerder van kwantiteit naar kwaliteit gegaan.

Link naar reactie

"Radicaal" is bij mij het woord niet, maar ik verander mijn verzameling continu: bijkopen, verkopen, vervangen, cadeau, weggooien ... Het gebeurt allemaal.

 

Ook ben ik veel kritischer geworden in wat ik van Europese strips koop., ik ben dus eerder van kwantiteit naar kwaliteit gegaan.

Dat lijkt me een normale evolutie. Je hebt ervaring nodig om kwaliteit te herkennen.

Link naar reactie
40 minuten geleden, Paul_NL zei:

Hoe bepaal je nu wat je wel en niet koopt?

Ze moeten er interessant uitzien qua grafiek, concept of verhaal.

Echt strips lezen als ontspanning doe ik weinig meer. Ik moet er iets uit kunnen halen voor mezelf als tekenaar. Al was het maar voor documentatie ;-)

 

Eigenlijk wel jammer, maar ik heb er de tijd niet meer voor. 

Link naar reactie

Ik kan moeilijk afscheid nemen van strips die ik ooit kocht. Bij mij blijven deze doorgaans in de collectie zitten. Zelfs wanneer ik die nooit meer lees. Het is ook vaak zo dat ik bepaalde zaken ontgroeid ben, maar daar uiteindelijk toch naar teruggrijp jaren later. Dat is al zo vaak voorgekomen, dat ik 'angst' heb dingen weg effectief weg te doen. Ik krijg dat niet over mijn hart.

 

 

Anderzijds zette dit topic mij aan het denken. De reeks 'Figaro' bijvoorbeeld. Ik ben dat ooit blijven kopen omdat ik er potentieel in zag. Maar het is er nooit echt uitgekomen en ik heb er ook nooit daadwerkelijk van genoten. Misschien moet ik toch eens bekijken of die niet weg mogen. Alleen is wat je er nog voor krijgt iets wat mij mogelijk zou kunnen tegenhouden. Voor die Euro moet je 't niet doen en plaatsgebrek heb ik niet.

 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
3 uren geleden, esteban² zei:

Ik kan moeilijk afscheid nemen van strips die ik ooit kocht. Bij mij blijven deze doorgaans in de collectie zitten. Zelfs wanneer ik die nooit meer lees. Het is ook vaak zo dat ik bepaalde zaken ontgroeid ben, maar daar uiteindelijk toch naar teruggrijp jaren later. Dat is al zo vaak voorgekomen, dat ik 'angst' heb dingen weg effectief weg te doen. Ik krijg dat niet over mijn hart.

 

 

Anderzijds zette dit topic mij aan het denken. De reeks 'Figaro' bijvoorbeeld. Ik ben dat ooit blijven kopen omdat ik er potentieel in zag. Maar het is er nooit echt uitgekomen en ik heb er ook nooit daadwerkelijk van genoten. Misschien moet ik toch eens bekijken of die niet weg mogen. Alleen is wat je er nog voor krijgt iets wat mij mogelijk zou kunnen tegenhouden. Voor die Euro moet je 't niet doen en plaatsgebrek heb ik niet.

 

Herkenbaar, over de hele lijn.

Link naar reactie

Ik heb nooit het planmatige van de verzamelaar begrepen. Er verschijnt heel veel, en ik kan leven met het besef dat ik slechts een fractie daarvan kan lezen. Ik kan zelfs leven met het besef dat ik niet eens het beste zal lezen, maar alleen datgene wat ik in de SSZ meeneem. FOMO heb ik niet.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Als ik terugkijk moet ik vaststellen dat ik om de zoveel jaar totaal verander van "verzameling" .

Op een bepaald moment geraak in geinteresseerd in iets, daar gaat dan al mijn aandacht en budget naar, en na een tijd vind ik dat ik er genoeg van heb en is er weer iets anders waar mijn aandacht naar uitgaat. En met "er genoeg van hebben" bedoel ik dat ik vind dat ik er niets meer moet van bijhebben. Het is niet zo dat hetgeen ik heb mij niet meer interesseert.

Zo heb ik achtereenvolgens perioden  gehad van.

- CD's

- boeken

- strips

- DVD's

- Suske & Wiske en Kuifje

- Marklin treinen en loden soldaatjes

- Originelen en schilderijen.

 

En nu is het al enkele jaren opnieuw praktisch louter boeken en CD's waar al mijn geld naar toe gaat.

 

Link naar reactie

Leuk topic! Voor mij begon het als jonge lezer zo'n 15 jaar geleden met de allergoedkoopste tweedehands strips en een bijbaantje bij stripwinkel BeeDee (waar ik eigenlijk te jong voor was) - uitbetaald in strips, dat was nog eens wat. De focus lag voor mij toen nog vooral op de strips die ooit in bladen als Kuifje, Robbedoes en Pep/Eppo verschenen, dat verslond ik allemaal. Langzaam is dat zich gaan uitbreiden naar de 'serieuze' Europese strip, en naarmate er meer budget kwam werden de lelijke exemplaren steeds vaker vervangen. Ruimtegebrek begon ook steeds nadrukkelijker te spelen ;)


Zeven à acht jaar geleden kwam de Amerikaanse strip erbij - na lezing van Planet Hulk eerst heel veel Marvel / DC. Daarnaast via Fables, Lucifer en Sandman ook de betere Vertigo's meegepakt. De afgelopen jaren heel veel (nieuwe) Image titels en de nodige one-shots. Daarnaast haal ik tegenwoordig graag onvertaalde Franse pareltjes binnen - daar zit ook veel moois tussen.

Wegens ruimtegebrek wordt er geregeld opgeschoond - titels die wat tegenvielen mogen er dan gerust uit, het maakt me eigenlijk niet meer uit of de serie dan incompleet is. Aankoopbeleid is steeds meer afgestemd op de beter besproken titels op Goodreads en Bedetheque - bij voorkeur alles boven de vier sterren! Verder ben ik iets meer gaan focussen op de staat van de albums - absolute nieuwstaat hoeft het niet te zijn, maar de 'vodjes' heb ik ondertussen allemaal vervangen door mooiere exemplaren.

Link naar reactie
11 uren geleden, Paul_NL zei:

Wat leuk om te lezen. Ik heb een grote voorliefde voor de krantenstrips vanaf de jaren 20 tot vandaag de dag. Ik heb vooral moeite om daar niet in door te slaan en gelijk alles te willen hebben van een serie. Zo heb ik nu Peanuts, Calvin and Hobbes, The Far Side en Cul de Sac (een aanrader als je die niet kent trouwens!) compleet. Maar ik zou ook graag werk zoals Krazy Kat toevoegen aan de verzameling. Ook het werk van Gottfredson voor Mickey is geweldig en kan ik iedereen aanraden. Misschien toch maar is een apart topic voor opstarten.

Ik zie een box te koop 'The complete Cul de Sac.'

648 pagina's. Ben je daarmee wel degelijk compleet?

Ik hou wel van dergelijke boxen moet ik zeggen...

 

Link naar reactie
1 uur terug, Paul_NL zei:

Die moet je hebben, het zijn 2 softcover albums in een mooie kartonnen sleeve. Als je wat foto's wil hoor ik het wel! Dat is ook tevens de gehele reeks. De tekenaar van de serie moest helaas door Parkinson de serie stop zetten.

Ik heb hem gewoon meteen besteld. Het is zeer mooi getekend, ziet er erg leuk uit. Dank voor de tip.

Link naar reactie

Ik ben al jaren gestopt met verzamelen (van strips en video game consoles). Op den duur wordt het een obsessie.

Ik koop enkel nog strips om te lezen en als een reeks mij niet meer bevalt dan kap ik er gewoon mee.

 

Nu en dan word ik eens stripmoe en dan stop ik een paar maand en lees boeken of kijk films/tv series.

Link naar reactie
23 minuten geleden, linthout zei:

Ik heb hem gewoon meteen besteld. Het is zeer mooi getekend, ziet er erg leuk uit. Dank voor de tip.

Cul de Sac is super.

Richard Thompson is helaas overleden aan de gevolgen van Parkinson..

https://www.washingtonpost.com/news/comic-riffs/wp/2016/07/27/richard-thompson-acclaimed-cul-de-sac-creator-and-post-contributor-dies-at-58/?utm_term=.88055f0d5aab

Link naar reactie
14 minutes ago, Mask said:

Dat begint hier op de AA van de BD te trekken.

 

(edit: ja lap, nu staat dat hier weer bovenaan een nieuwe pagina. Dat was niet de bedoeling)

Er zijn hier gewoon geweldig veel mensen die al geweldig veel hebben. Op een bepaald moment bereik je een grens, natuurlijk.

Link naar reactie
4 hours ago, Paul_NL said:

Die moet je hebben, het zijn 2 softcover albums in een mooie kartonnen sleeve. Als je wat foto's wil hoor ik het wel! Dat is ook tevens de gehele reeks. De tekenaar van de serie moest helaas door Parkinson de serie stop zetten.

Richard Thompson was een heel goede cartoonist. Zijn tekeningen vind ik fris, levendig en grappig. 

Voor wie tijd heeft kijk ook eens naar deze documentaire:

 

 

Link naar reactie

Opgegroeid met stripboeken en enkele comics.

In de studententijd was het voornamelijk comics, X-Men! 

Bij remigratie meer dan de helft van mijn comics verzameling  moeten wegdoen ivm plaatsgebrek.

Op Aruba volledig op de Amerikaanse comics, met enkele uitzonderingen

De laatste 4 jaar weer terug op de Nederlandstalige markt dankzij de stripspeciaalzaak.be, deze forum, de integrales  en een goede webwinkel.

Via Omnibussen en andere TPB's probeer nog ik mijn "verloren" comic collectie weer terugtekrijgen, maar stripboeken hebben prioriteit. 

 

Cua oud spul meer comics, maar aan nieuw spul nu bijna vooral stripboeken.

In december weer een opruiming gedaan moeten doen, maar dan vooral leesboeken en Star Wars comics.

Al zijn de opgeruimde boeken en comics nog steeds bij mij thuis. :e002: 

 

 

 

Link naar reactie

Ik ben al heel vroeg met strips in aanraking gekomen, vooral dankzij de interesse van mijn oudere broer en zus. Zij zijn echter gestopt met strips kopen op een bepaalde leeftijd. Bij mij is de passie nooit overgegaan. Integendeel. Ik heb ruim zesduizend strips in mijn verzameling. Toch ben ik geen alleskoper. Ik koop bewust. Meer dan vroeger. Weinig tot geen impulsaankopen. Reeksen of albums waarvan ik weet dat ik ze nooit meer ga herlezen, gaan onherroepelijk de deur uit. Dat gaat daarom niet per sé over oude kinderreeksen. Zo zal ik mijn albums van 'Tits' of 'Pol' nooit verkopen. Uit puur jeugdsentiment neem ik die nog vaak vast en lees er nog in. Meestal doe ik strips van de hand van veel recentere datum. Zo heb ik onlangs nog 'Jim Cutlass', 'De Wind der Goden', enkele Vrije Vlucht-albums, 'Duizend en meer nachten', 'Aberzen', 'De Expeditie', 'Zo maak je fortuin in juni 1940', 'Rails', 'De Minderbroedersschool'... van de hand gedaan. In Waregem is gelukkig een uitgebreid en up-to-date stripaanbod. Zo probeer ik meestal (dure) graphic novels eerst uit, vooraleer ik overweeg ze ook effectief aan te schaffen. Zo heb ik me al enkele potentiële miskopen kunnen besparen door 'Gegijzeld', 'Verkild hart', 'Sukkwan Island', 'Ergens waar je niet wil zijn', 'Ibicus', 'De stem van het volk'. Stuk voor stuk dure strippies die me echt niet bevielen en zo dus een hoop geld bespaard door ze niet onmiddellijk aan te kopen. Ideale tactiek, vind ik persoonlijk.

Voor al mijn recensies, interviews met striptekenaars, dédicaces en eigen strips en illustraties :

http://vetostript.weebly.com

Link naar reactie

Ik ben niet echt een verzamelaar, wel een korte periode gehad. Zo had ik Blueberry in wel 4 versies. Uiteindelijk de softcovers over gehouden. Wel in de integrale begonnen maar die vielen me zo tegen dat ik ermee gestopt ben en ze weer verkocht heb. De Suske en Wiske integralen die men nu aan het uitgeven is wel gekocht, die vind ik heel mooi maar daar had ik ook lang niet alle softcovers van. Denk dat ik zo'n 400 strips heb. Meer zal het niet zijn. Ruimte heb ik wel maar ik had zat staan waar ik al meer dan 10 jaar niet meer naar omkeek. Dat is allemaal weg nu..

Link naar reactie

Ik lees voornamelijk eurostrips maar ook wat manga en comics. Ik koop wel uitsluitend wat ik wil lezen.
Vorig jaar nog honderden strips en comics verkocht op de rommelmarkt. Niet omdat ze mij niet meer interesseerden maar eerder omdat ik ze aan het upgraden ben naar gavere exemplaren. De integrales helpen hier dankbaar bij.
Absolute nieuwstaat is geen vereiste maar heb ze toch graag in een puike toestand, hardcover/softcover maakt mij ook niet uit.

Jaren geleden ook de volledige Jerom, Tits, Robertrand, Urbanus reeksen van de hand gedaan en nu weer bezig ze aan te kopen. Toen heb ik toch geleerd er eerst enkele jaren over te laten gaan om zeker te zijn dat ik ze weg wil.
Comics en manga koop ik tegenwoordig in veel mindere mate wegens een tekort aan (voor mij) interessante reeksen. Daar komt ook bij dat je van die comics zeer moeilijk afraakt als ze toch een misser blijken te zijn. Zo heb ik hier nog reeksen liggen die ik aan de straatstenen niet kwijtraak.

Mssn dat er in de toekomst nog een upgrade beweging volgt, momenteel ligt de hele verzameling opgeslagen in tientallen kartonnen dozen en ik hoop ten zeerste dat die verhalen over zuur karton die de bladen doen vergelen overdreven zijn.
De bedoeling is toch ooit van ze weer in kasten te kunnen uitstallen.

Link naar reactie

Ik ben heel blij dat ik geen verzamelaarsgenen heb. Ik koop gewoon de dingen waarvan ik denk dat ik het graag zou lezen. Maakt niet uit wat. En ik kan gerust pakweg twee of drie delen lezen van een cyclus, daarvan genieten, maar de rest toch niet meer kopen (omdat ik er meestal niet meer aan denk).

Link naar reactie
16 uren geleden, Paul_NL zei:

Als je dan nog eens het moordende tempo erbij neemt waarin er bestaande en nieuwe reeksen verschijnen..dan heb je het met verzamelaars genen toch slecht te verduren lijkt mij.

Afgezien van de herdrukte Guust reeks, valt het met dat moordende tempo wel mee.

Je moet juist vaak erg lang wachten op nieuwe uitgaven als je de volgende Blacksad, Schorpioen of Adelaars wilt lezen. 

Er verschijnt wel erg veel, maar per serie duurt het meestal erg lang voor er iets nieuws verschijnt. Met een keer per jaar mag je meestal al blij zijn.

Link naar reactie

Mijn verzameling is constant in beweging: er komen wekelijks boeken bij, en er gaan er weg, vroeger meer dan nu, ik ben nu heel tevreden met mijn collectie. 

 

Ik heb mijn verzameling twee keer veranderd, 

één keer rond mijn twintigste (rond 1990 dus ongeveer al...) waar ik de strips uit mijn jeugd verving door (euhm) meer volwassener Franco-Belgische strips, 

en één keer ongeveer tien jaar later, maar dat was een werk van lange adem, waar ik bijna mijn volledige collectie Europese strips verving door comics, eerst losse, en later enkel nog bundels. En ik amuseer me daar nog steeds heel erg mee, met die comics en GN's (kuch), dus ik zie me mijn verzameling geen derde keer meer compleet veranderen. 

 

Link naar reactie

Ik heb mijn stripverzameling nooit echt 'radicaal' veranderd. Ik koop nu wel strips die ik vroeger nooit zou gekocht hebben, en sommige strips die vroeger aangekocht werden heb ik om diverse redenen niet bewaard. Maar globaal genomen bestaat driekwart van mijn verzameling toch uit strips die ik reeds jaren of decennia in bezit heb.

Ik heb de vorige jaren wel wat 'verzamelaar' gespeeld omdat ik oudere reeksen wat wou aanvullen. Ik had er niet veel geld voor over, dus het werd meestal tweedehandszaken doorploeteren. Maar ik werd er gek van. Vooral de stress om de nog ontbrekende nummers te vinden vond ik niet leuk. Ben echt blij nu dit hoodstuk afgerond is.

Integrales heb ik nooit gekocht. Ik haat het om een turf van 5 kilo te moeten doorbladeren. Kan ik niet van genieten.

 

Link naar reactie
  • 6 years later...

Toen ik kort na mijn meerderjarigheid was gaan alleenwonen, had ik alleen maar een kleine studio ter beschikking.

Dus 80% van de strips die ik als kind en tiener had, heb ik toen verkocht bij gebrek aan kastruimte.

Nadat ik doorheen de jaren meer leefruimte heb kunnen verwerven, is die hoeveelheid opnieuw druppelsgewijs kunnen aangroeien. Tussen 2006 en 2012 zat ik een tijdje in een fase waarin ik hoofdzakelijk comics kocht.

Dan is het even kabbelend geweest op stripvlak om vanaf 2020 opnieuw een boost in interesse voor Europese strips te krijgen.

Link naar reactie
14 uren geleden, bammar zei:

Dat vraag ik mij af van veel leden op dit forum. Kopen zij strips? Kopen zij Nederlandstalige strips? Kopen zij enkel speciale(soms dure) uitgaven? Lezen zij strips? Wat doen ze nog? En wat doet die @Peter Motte nog?

 

In die volgorde: ja, ja, nee, ja, gaat je niets aan en weet ik niet. 

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

wat een LEUKE topic. Heerlijk om die verhalen te lezen :)

 

Even zien

 

Begonnen in mijn jeugd met alles van de Rode Ridder en Yoko, tot JP-uitgaven van Spiderman, Conan etc.
Maar ook een enorme collectie chic-stuff opgebouwd, dus Tina, Pennie, Debbie etc.

Dat gooide ik idd op een gegeven moment radicaal om, omdat ik genoeg had van kostschoolverhalen :)

 

Andere radicale momenten

1994: ik ontdekte Amerikaanse import in speciaalzaak Atomik in Sittard. Ik ontdekte Top Cow en Image en Harris Comics en Chaos Comics.
En de collectie Europees was al klein (focus lag op JP superhelden) maar verdween toen bijna volledig.

Binnen een paar jaar stopte ik ook bijna volledig met het sparen van Superhelden van Marvel (beetje DC) en ging me meer en meer toeleggen op voorgenoemde independants.

 

Kickstarter:

Dit zorgt ervoor dat ik bekend raak met bijvoorbeeld Pat Shand, maar ook dat ik zelf comics ben gaan uitgeven.

 

Momenteel is mijn collectie ongeveer 16.000 groot en ben er achter gekomen dat ik veel NOOIT meer zal lezen. Dus ik ga langzaam aan tijd maken om zaken te verkopen.

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie
On 3/26/2024 at 5:49 PM, bammar said:

Dat vraag ik mij af van veel leden op dit forum. Kopen zij strips? Kopen zij Nederlandstalige strips? Kopen zij enkel speciale(soms dure) uitgaven? Lezen zij strips? Wat doen ze nog?

Leuk voor een aparte topic :)

Koop je strips?
Koop je Comics?

Wat doe je voor werk?

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...