Ga naar inhoud

🎬 Ik probeer het gebruik van streaming-services (Netflix, Disney+, HBO Max...) zolang mogelijk te vermijden, en wel hierom...


cinco

Recommended Posts

De censuur die van de ene dag op de andere kan toeslaan.

Plaats dan gewoon een waarschuwing vooraf, maar zit niet te knoeien met de inhoud of films te bannen.

Ik ben nogal fan van animatie en als ik zie hoe Disney zijn back catalogue zit te censureren... ouch.

 

Oei, kinderen zouden wel eens echt in een droogkast kunnen kruipen, dus vervang die droogkast maar door een gewone lage kast met een pizzadoos die de deur van de droogkast vervangt. Niet dat het zo nog enigszins logisch is in de context van de scène en het decor.

 

afbeelding.thumb.png.b2861fca21ac574bfdf7e7528ffcd0cc.png

 

En klassieke Disney tekenfilms zoals Peter Pan, Dumbo, Lady & The Tramp en De Aristocats zijn niet langer toegankelijk op de kinderaccounts omwille van bepaalde stereotypes in die tekenfilms. Jammer voor de kids, toch?

 

https://www.superguide.nl/nieuws/deze-disney-films-mag-je-kind-niet-zien-op-disney-films

 

afbeelding.png.37c25d0de86aa7592e5794020aab5462.png

 

Ook een Simpsonsaflevering van het derde seizoen is uit de lineup van de reeks gehaald omwille van de stem van Michael Jackson die in die aflevering zit.

 

afbeelding.thumb.png.9e7bc56ae94c96f164dfc23e9b3ed6a6.png

 

Gelukkig heb ik het derde seizoen op dvd, gelukkig heb ik de Lilo & Stitch dvd.

Want wat in je kast staat, daar kunnen ze niet mee prullen.

 

afbeelding.png.a6f18262fad57abef64f62b5019ca350.pngafbeelding.png.6b0ec0a116a7c83368cbab4cce9a1d87.png

 

Maar alles wat gestreamd wordt, kan op elk ogenblik aangepast of verwijderd worden afhankelijk van wat de zeitgeist bepaalt.

 

Los daarvan... het wordt ook een erg verknipt landschap met al die streamingsdiensten.

Al heb je er een stuk of drie, dan ga je zien dat net iets wat je wil bekijken op een vierde streamingsdienst loopt, waar je geen abonnement voor hebt.

 

In een mediawereld in handen van streaming services verlies je als consument op lange termijn.

Dus ik blijf gaan voor dvd en blu-ray zolang dat mogelijk is.

 

 

afbeelding.png.153e9648c6eed72fa14d4d4d4385f83c.png

Link naar reactie

Wij kijken (zeker in de week) niet zo heel veel tv en sinds we netflix hebben, kijken we ontegensprekelijk naar veel betere kwaliteit. Vroeger was het vaak invallen of blijven zappen en uiteindelijk bij iets onnozels blijven hangen.

Dat is nu helemaal anders. Ik zou het niet meer kunnen missen.

 

Spotify is nog erger. 🙃 Onze kasten vol cd's zijn al jaren onaangeroerd gebleven. Waar is de tijd dat ik al die cd's nog zat te digitaliseren naar mijn server om op mijn gsm te krijgen? We luisteren nu naar een veel breder scala muziek dan vroeger. En altijd in uitstekende kwaliteit voor een fractie van de prijs die we vroeger uitgaven. Onze oude versterker met radio/cd hebben we een aantal weken terug afgekoppeld samen met de oude boxen. Sinds ik overal sonos heb, werden die nooit meer gebruikt.

 

Door die streamingdiensten is de notie van 'bezit' volledig verdwenen bij ons. De enige vage herinnering zijn de sloten dvd's en cd's die stof liggen te vergaren op zolder. Geen idee hoe cinco er op komt dat je alleen maar verliest als consument bij streaming. 😜 De voornaamste verliezers bij bvb een spotify lijken mij de minder bekende artiesten.

Link naar reactie

Spannend toch dat je/we “verboden” spullen in huis hebben 😀. Daarom blijven die fysieke strips/boeken ook zo goed scoren t.o.v. digitaal, en normaal gezien mag enkel de auteur/rechthebbende wijzigingen aanbrengen. Bij zo’n tekenfilms is dat supergemakkelijk voor een Disney natuurlijk.

Dit is toch een beetje die discussie over Jommeke van tijdje geleden in andere thread. Accepteer het gewoon ipv je er druk in te maken zou ik zeggen, een vorm van censuur is er in

alle tijden en overal, soms slaat de slinger wat te ver maar dat verandert na een tijd wel weer.

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie
20 minuten geleden, Bart 01 zei:

Geen idee hoe cinco er op komt dat je alleen maar verliest als consument bij streaming. 😜

 

Voor mij zijn de extras bij die blurays ook heel belangrijk.

Toen Disney nog tijd en moeite stak in blu-rays bracht dat een schat aan documentaires, artwork, making ofs en dergelijke met zich mee. Je kwam voor de tekenfilm maar je bleef voor alle achtergrondinformatie die je erbij kreeg geleverd.

 

afbeelding.thumb.png.b0b5f4b72208adfa172fe25b5b422ae8.png

 

Ik ben ook iemand die plezier beleef aan het herbekijken van iets wat ik erg goed vind.

Dus het is niet dat zo een schijfje na het bekeken te hebben nooit meer uit de kast komt.

 

Dat zijn ook factoren die meespelen en dat is waar ik op doel als ik zeg dat het op lange termijn voordeliger kan zijn om iets effectief fysiek te bezitten. Want films komen en gaan op die streamingservices.

Ik kan me voorstellen dat mensen gefrustreerd zijn om bepaalde content van Netflix te zien wegvloeien met de komst van Disney+. En die versnippering gaat alleen nog maar toenemen, wat mensen gaat dwingen om steeds meer lopende abonnementen te hebben voor een complete toegang tot de content die ze willen zien.

Link naar reactie
13 minuten geleden, Yncke zei:

Ik denk niet dat dat een garantie is tegen censuur.

Als kind had ik Fantasia op videocassette. Ik heb die film zoveel bekeken, dat ik 't half vanbuiten ken, en het ding compleet versleten was. Dus vervangen door een DVD. Maar er zijn een paar scenes die niet overeenkomen met hoe ik 't mij herinner...

 

Waarschijnlijk deze geknipte scène waar je op doelt.

 

afbeelding.thumb.png.a96e94f0615d62d4bb512f9f6e4bbd1f.png

 

 

Ja, Disney kent al enkele decennia een censuurcultuur, maar die is recent toch nog wel serieus toegenomen.

 

Al kan ik het begrijpen dat ze zoals in het geval van De Reddertjes iets eruit willen halen dat er nooit in had mogen zitten.

 

afbeelding.thumb.png.bea3da194285bfdc1c40e21af7c505c2.png

 

Link naar reactie

Het digitaal aanpassen is niet alleen voorbehouden aan streamingdiensten. Dat gebeurt ook bij gewone televisie. Reken er maar op dat op een gegeven moment geaccepteerd wordt dat reclame in films/pragramma's digitaal ingebracht worden. En ook zo dusdanig dat je je er niet eens van bewust bent.

Link naar reactie
11 minuten geleden, Yncke zei:

Nee, die stond ook al niet op de videocassette. Maar 't was ook tijdens de Pastorale.

 

Ik ben aan het zoeken, ik vind niet zo dadelijk referenties naar ander gecensureerde scènes los van Sunflower de centaurette.

De kopie die ik heb bevat bijvoorbeeld wel nog de naar Disney's normen erg expliciete tekeningen in het segment van Night on Bald Mountain.

 

afbeelding.thumb.png.d8061a0deacf31195ae045404fc8ad62.png

Link naar reactie
1 uur geleden, JPAR zei:

Het digitaal aanpassen is niet alleen voorbehouden aan streamingdiensten. Dat gebeurt ook bij gewone televisie. Reken er maar op dat op een gegeven moment geaccepteerd wordt dat reclame in films/pragramma's digitaal ingebracht worden. En ook zo dusdanig dat je je er niet eens van bewust bent.

Yep! 

D191AA98-ECAD-4B32-B32F-C5D59698D35D.jpeg

Link naar reactie

Wij hebben Netflix en maken er regelmatig gebruik van. (M'n partner eigenlijk nog veel meer dan ik, zij kijkt bijna dagelijks). Toch koop ik nog regelmatig Blu-Rays en dvd's omdat ik dezelfde filosofie volg als beschreven in de eerste post. Daar komt nog bij dat je dan ook eigenaar voelt omdat je een fysiek object - het doosje - in je handen hebt. 

Link naar reactie
18 uren geleden, BobFish zei:

 

Als je alles kan streamen of downloaden zogezegd, dan paralyseert dat het enthousiasme, bij mij toch.

 

 

Dat. Het gebeurt vaak dat ik Deezer (geen Spotify hier) open, en verlamd door het immense aanbod kies om een LP te kiezen uit de kast. Een LP die overigens ook gewoon op Deezer staat. 

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Ik volg Cinco helemaal.  Maar JPar heeft ook een punt:  Die aanpassingen zijn absoluut niet eigen aan streaming-services.  Ook op fysieke media werd dit door menig studio al toegepast.  Soms al bij de eerste release, meestal bij re-releases.  Het is voor mij dus geen reden om ze te mijden.  Via streaming kan ik alsnog tal van titels zien die hier nooit verschijnen, noch op TV, noch op fysieke media.  Het één sluit dus het ander niet uit.

 

Elders benoemde ik het al:  De streaming-kanalen schieten als paddenstoelen uit de grond, het onvermijdelijke gevolg is dat deze elkaar uiteindelijk vooral heel erg in de weg gaan staan.  Veel te veel versnippering.  Een gemiddeld gezin kan immers maar een beperkt aantal abonnementen aan.  Sommige grote namen hebben dit gelukkig al door en beginnen langzaamaan samen te voegen of hebben in ieder geval al plannen in die richting.

Het ideale zou zijn mocht ieder één groter (duurder) abonnement kunnen nemen voor álle content via één overkoepelend platform.  Met eventueel ook de optie om zelf enkele aanbieders uit te kiezen en samen in één betalend pakket te stoppen.  Elders las ik dan de bedenking:  "Maar een grote release van Disney trekt véél meer volk dan een alternatieve titel van HBO.  Dat is niet in verhouding, hoe los je dat op?"  Systeem Spotify lijkt mij dan logisch.  Inkomsten volgens kijkcijfers.  Meest bekeken?  Groter deel van de koek.  Natuurlijk is dat een héél simplistische versie van hoe het eventueel zou kunnen.  Maar in de grote lijnen is dit niet anders dan bij andere systemen.

Zelf ben ik ook altijd een koper geweest.  Oa. BobFish gaf al aan wat daar zo aantrekkelijk aan is.  Maar aangezien ik amper nog films (etc) kan kijken, is dat bij mij nu naar nul gezakt.  Als herkijken er niet echt meer in zit, heeft het nog weinig zin om al die titels in de kast te hebben.  Enkel mijn Pixar/WDAS, Laika en Aardman-collectie blijf ik nog compleet houden.  En misschien wel enkele nostalgie-series.  Een schijfje in de speler stoppen blijft wel 1000 keer aangenamer dan eindeloos scrollen in een lijst met 735 titels.  Bij dat laatste voel ik absoluut niets.  Als ik een fysiek doosje neem, is er toch nog enig gevoel aanwezig dat doet denken aan de videotheek-dagen.  En ik stel ook graag mijn top-titels ten toon.  Het is een deel van wie ik ben.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

 

22 minuten geleden, esteban² zei:

Die aanpassingen zijn absoluut niet eigen aan streaming-services.  Ook op fysieke media werd dit door menig studio al toegepast.  Soms al bij de eerste release, meestal bij re-releases.

 

Het hangt ervan af wat de beweegreden is.

Als de vagina van Jessica Rabbit zichtbaar is in Who Framed Roger Rabbit doordat een animator dat stiekem in de film heeft verwerkt, dan kan ik enigszins begrijpen dat ze dat verwijderen bij de dvd-release.

 

afbeelding.thumb.png.e274561733c6bea26a6d11ced0f32b00.png

 

Maar bijvoorbeeld die aanpassing in Lilo en Stitch op Disney+ is totaal overbodig.

 

afbeelding.png.42b0cc269851921f8e859581a6c86bae.png

Link naar reactie
25 minutes ago, cinco said:

Maar die aanpassing bij Lilo en Stitch bijvoorbeeld is totaal overbodig.

 

afbeelding.png.42b0cc269851921f8e859581a6c86bae.png

Ik snap niet echt waarom 't zo'n probleem is dat die droogkast aangepast wordt, voor mij is dat 'censuur' noemen overdreven.

 

Het verandert niets aan de dynamiek van het verhaal, het verandert niets aan de één of andere boodschap die wel of niet zou gebracht worden, het is gewoon een oerdom en mogelijk dodelijk slecht voorbeeld dat eigenlijk nooit in een reeks voor kinderen had mogen voorkomen, corrigeren.

 

 

Link naar reactie

Volledig eens met Yncke. 

Disney is destijds trouwens op de vingers getikt door één of andere commissie rond preventie en veiligheid hieromtrent.  Ook niet geheel onbegrijpelijk, toch?  Dáárom is dat aangepast.  En dat is trouwens niet aangepast voor DisneyPlus, die verandering was her en der ook al te zien op re-releases van de DVD of BR.  Dit staat dus volledig los van de streaming-dienst. 

Terzijde:  Lilo & Stitch werd op het laatste moment alsnog aangepast vóór de wereldwijde bioscooprelease.  De grote actie-scene aan het einde met het ruimteschip, werd veranderd omwille van 9/11.  Oorspronkelijk was dit een vliegtuig (van Tsunami Air notabene) die tussen en tegen de immense flatgebouwen heen zoefde.  Dat werd dan een space-ship en een heel andere omgeving.  De scene met vliegtuig is wel in de bioscoop te zien geweest door een héél beperkt (test?)publiek.  De aanpassing gebeurde vlak daarna.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
51 minuten geleden, Yncke zei:

Ik snap niet echt waarom 't zo'n probleem is dat die droogkast aangepast wordt, voor mij is dat 'censuur' noemen overdreven.

 

+2

 

Doen ze eens iets voordat er een ongeluk van komt, wordt dat meteen als censuur afgedaan. Is die film plots minder goed nu of zo? Ik vind dat trouwens een goeie vondst.

 

Wat echte censuur betreft, het aanpassen van dingen die vroeger niet, maar nu wel problematisch zijn, daar stoor ik me eigenlijk ook helemaal niet aan. Blijkbaar koesteren een heleboel mensen die met 'Aristocats' opgegroeid zijn, warme nostalgische gevoelens bij de racistische stereotiepen, fijn voor hen. Maar dat vandaag nog steeds hilarisch vinden, en vinden dat kinderen dat ook maar moeten vinden... Daar kan ik echt niet bij. 

 

Nu wordt er inderdaad soms wat snel naar problemen gezocht, maar de (legitieme) vraag 'waar houdt het op' wordt al gesteld nog voor er iets aan de meest in het oog springende voorbeelden gedaan wordt.

 

Ik vind het trouwens wel grappig dat vaak dezelfde mensen die het over 'snowflakes' hebben wanneer ongepaste scènes in hun geliefde films / boeken /etc nog maar aangekaart worden, zich gekrekt voelen als er zeer minieme aanpassingen (toegankelijkheid, waarschuwing aan het begin van de film) uitgevoerd worden. De film wordt dan nog niet eens veranderd en het is al van 'censuur' hier, en 'woke' daar.

 

Link naar reactie

Over die droogkast in Lilo & Stitch... het is geen censuur, het is wel een (in mijn ogen) overbodige aanpassing.

En ik snap wel waarom je het gerechtvaardigd kan vinden, maar dan kun je blijven aanpassen tot in het oneindige tot je personages hebt die braafjes op hun stoel blijven zitten. Want er zijn zovele voorbeelden van gedrag in media dat kan gekopieerd worden. Dan is het einde zoek.

Dus ik zie het als een vorm van 'gepamper'.

 

Link naar reactie
1 uur geleden, esteban² zei:

De scene met vliegtuig is wel in de bioscoop te zien geweest door een héél beperkt (test?)publiek.  De aanpassing gebeurde vlak daarna.

 

Tot de officiële biosooprelease blijven ze wel regelmatig nog aan films bijschaven, fragmenten hermonteren...

De eerste Spider-Man heeft ook aanpassingen gezien omwille van 9/11.

In een teaser was er zelfs een web gespannen tussen de towers om een heli te vangen.

 

spider-man-world-trade-center.jpg

Link naar reactie

Maar dat heeft toch allemaal niets te maken met streaming-services? Je klaagt dat Disney zijn eigen producten aanpast. Dat lijkt me het recht van Disney. Net zoals -om het bij strips te houden- Hergé of Vandersteen of Nys af en toe hun oud werk weer wat lieten aanpassen.

Moest pakweg Netflix willekeurig in films of series die ze niet zelf gemaakt hebben beginnen knippen (vergelijkbaar met een bibliotheek die pagina's uit boeken zou scheuren), dan zou het iets anders zijn.

Link naar reactie

 

 

 

44 minuten geleden, TDPB zei:

Je klaagt dat Disney zijn eigen producten aanpast. Dat lijkt me het recht van Disney.

 

KIjk, hier zit er dus het grote verschil tussen fysieke media en streaming waar het mij om gaat.

Als je iets koopt op een dvd of blu-ray kan bijvoorbeeld Disney het niet meer aanpassen op jouw versie, ook al is het hun product. Dat is wat ik wil. Als ik iets herbekijk, wil ik dat er geen scènes uit verwijderd of aangepast zijn.

 

Klein voorbeeld: dit is een scène die verwijderd is uit de desbetreffende Donald Duck tekenfilm op Disney's youtube kanaal. Waarschijnlijk te suggestief naar huidige normen.

 

AZAVVRk.gif

 

 

Link naar reactie
44 minuten geleden, Yncke zei:

Ik ben niet echt een voorstander van Darwin awards voor kinderen.

 

Maar het past helemaal in het karakter van Lilo.

Dat is ergens het punt van de tekenfilm. Lilo heeft het moeilijk zonder haar ouders en dat vertaalt zich in haar gedrag.

 

tenor.gif

 

Dit is ook geen voorbeeldig gedrag, maar moet deze scène daarom op termijn softer gemaakt worden?

Zo ook de droogkast.

 

Voor mijn part mogen ze verschillende versies maken als iets gevoelig ligt voor mensen, maar laat daarnaast ook nog de originele versie toegankelijk zijn.

 

 

Link naar reactie
14 minutes ago, cinco said:

 

Maar het past helemaal in het karakter van Lilo.

Dat is ergens het punt van de tekenfilm. Lilo heeft het moeilijk zonder haar ouders en dat vertaalt zich in haar gedrag.

En dat gedrag komt net zo goed naar voor als er in de berging toevallig een gewone kast in plaats van een droogkast staat. Met het belangrijkste verschil dat er geen peuters die door hun ouders verboden worden in een droogkast kruipen, het toch doen omdat Lilo het doet.

 

Er is geen enkele meerwaarde aan het aanbieden van de twee versies, dus waarom zou een bedrijf daar zijn geld aan vergooien.

Link naar reactie
29 minuten geleden, cinco zei:

KIjk, hier zit er dus het grote verschil tussen fysieke media en streaming waar het mij om gaat.

Als je iets koopt op een dvd of blu-ray kan bijvoorbeeld Disney het niet meer aanpassen op jouw versie, ook al is het hun product. Dat is wat ik wil. Als ik iets herbekijk, wil ik dat er geen scènes uit verwijderd of aangepast zijn.

 

Klein voorbeeld: dit is een scène die verwijderd is uit de desbetreffende Donald Duck tekenfilm op Disney's youtube kanaal. Waarschijnlijk te suggestief naar huidige normen.

 

AZAVVRk.gif

 

 

 

Ja, maar als jij nu een dvd zou kopen, zou dat ook de aangepaste versie zijn.

Kan je overigens even goed zeggen dat je geen dvd mag kopen, want die filmpjes zijn oorspronkelijk gemaakt om te bekijken in de cinema, niet op een tv.

 

Waarom zou het origineel overigens de beste versie zijn? George Lucas vindt in ieder geval niet dat de eerste versie van Star Wars de beste versie is.

 

Link naar reactie
16 minuten geleden, Yncke zei:

Er is geen enkele meerwaarde aan het aanbieden van de twee versies, dus waarom zou een bedrijf daar zijn geld aan vergooien.

 

Omdat ze toch al allebei bestaan. Ik weet niet of het meer kost om beide versies op hun streaming toegankelijk te maken.

 

En ja, ik begrijp wel die ongerustheid, maar...

 

Het doet me ook aan die aflevering van The Simpsons denken.

 

aVIkGkA.gif

 

Maggie kopieert het gedrag dat ze op tv ziet.

 

afbeelding.png.127a4db896e79f201d4ad99b19820da2.png

 

Vervolgens komt er protest...

 

afbeelding.thumb.png.8a773947ef1dea633a776160e265bcd4.png

 

... en wordt Itchy  & Scratchy een verwaterde versie van wat het was.

 

afbeelding.png.f073062c18f734a14fe1e884368a2d6b.png

 

3 uren geleden, esteban² zei:

die verandering was her en der ook al te zien op re-releases van de DVD of BR.

 

 

Effe checken welke versie ik heb.

 

PHI_0002.thumb.JPG.d7c48fcc0a5302c509b90c692935f49a.JPG

 

Droogkastversie.

 

PHI_0001.thumb.JPG.d4da64f212d8f47ac2ad6313eae78824.JPG

Link naar reactie
1 uur terug, TDPB zei:

 

 

Waarom zou het origineel overigens de beste versie zijn? George Lucas vindt in ieder geval niet dat de eerste versie van Star Wars de beste versie is.

 

 

En gelukkig ben ik niet superfan van Star Wars, want anders zou mij dat ontzettend storen dat die originele versies niet meer officieel verkrijgbaar zijn. Ook dit is in mijn ogen verkeerd. Dat hij zijn special editions maakt, maar dat hij ook de liefhebbers van het origineel toegang laat tot de oorspronkelijke versie.

 

1 uur terug, TDPB zei:

 

Ja, maar als jij nu een dvd zou kopen, zou dat ook de aangepaste versie zijn.

Kan je overigens even goed zeggen dat je geen dvd mag kopen, want die filmpjes zijn oorspronkelijk gemaakt om te bekijken in de cinema, niet op een tv.

 

Misschien ben ik niet duidelijk genoeg waar ik vind dat het grote gevaar bij streaming schuilt.

Streaming is gewoon een vorm van huren. Van zodra ze stoppen met het maken van dvds en blu-rays (een markt die elk jaar blijft krimpen) is het voorbij en dan gaan mensen zich realiseren in welke val ze zijn getrapt.

Gedaan met eigenaar zijn van een film of een serie.

 

Link naar reactie

 

7 minuten geleden, cinco zei:

Van zodra ze stoppen met het maken van dvds en blurays (een markt die elk jaar blijft krimpen)


Toch blijft 2020 een topjaar voor Physical Media ! En onderstaande mens vindt dat ook 😎

 

 

 

Hoe mooi is dat ?
Terwijl de massa streamt, aan de overkant van de kloof heb je een bloeiende niche aan 'boutique' Blu-Ray releases ❤️

 

 

Link naar reactie
12 minuten geleden, BobFish zei:

 


Toch blijft 2020 een topjaar voor Physical Media ! En onderstaande mens vindt dat ook 😎

 

Hoe mooi is dat ?
Terwijl de massa streamt, aan de overkant van de kloof heb je een bloeiende niche aan 'boutique' Blu-Ray releases ❤️

 

 

 

Het probleem is dat taalgebieden zoals het Nederlandse taalgebied steeds minder dvds of blu-rays aangepast voor hun zone krijgen toegeleverd. En ik kan best iets zonder ondertiteling bekijken, maar niet iedereen ziet dat zitten. Dan heb ik een flm die ik iemand wil tonen en dan is het: "oei, geen Nederlandse ondertiteling. Heb je iets anders om te kijken?"

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...