Ga naar inhoud

[Eerste Ronde (1)] winkel 9 vs. winkel 55


Yncke

Welke van deze winkels vind jij de mooiste, gezelligste, intrigerendste,... ?   

71 leden hebben gestemd

  1. 1. Welke van deze winkels vind jij de mooiste, gezelligste, intrigerendste,... ?


Deze poll is gesloten voor nieuwe stemmen

  • Log in of registreer om te stemmen op deze poll.
  • Poll closed on 21-12-21 at 08:00

Recommended Posts

Welke van deze winkels vind jij de mooiste, gezelligste, intrigerendste,... ?

Kortom, welke van deze twee winkels verdient het voor jou om dit duel te winnen?

 

Stemmen kan 7 dagen lang, daarna gaat de poll dicht.

 

Je stem is publiek, maar dat hoeft je niet tegen te houden om je keuze uit te leggen. 

In tegendeel, de bedoeling van een toernooi is naast een winnaar kiezen, ook discussie en fun.

Dus ook de indiener mag diens winkel zoveel als nodig uitleggen en verdedigen.

 

De winnaar van dit duel gaat naar de volgende ronde. De verliezer valt af.

 

 

A

 

KuifjeZwaardvis.jpg

Bij dit plaatje (uit "De schat van Scharlaken Rackham") kreeg ik als kind al het gevoel dat dit wel echt een fantastische winkel moet zijn! De spullen die er te koop worden aangeboden komen zo te zien uit alle windstreken en zijn heel bijzonder.. De excentriek ogende verkoper (in het abum blijkt hij ook echt excentriek te zijn) maken het geheel af..

Mocht deze winkel bestaan dan zou ik er dolgraag in rond willen lopen. Ik weet ook (bijna) zeker dat ik er iets zou kopen 

 

sanderg

 

 

B

 

FrankaBoekenwinkel.jpg.41f36ae89344ab161

Een boekenwinkel uit Franka.

 

mister o

Link naar reactie
  • Yncke unlocked this topic

Franka gestemd, maar niet voor de boekenwinkel. De garage van Cor, de witte bandenkeizer, ziet er gewoonweg prachtig uit. Je kan de geur van oude olie op een overal bijna ruiken. In Brussel zie je nog vaak de overblijfselen van dergelijke oude garages. Het is een metier dat door de merken weggeveegd werd op een zeldzame, oliebevlekte, raaf. Het enige jammer aan dit plaatje is dat ik de teksten op de borden net niet meer kan lezen. Henk Kuijpers durfde vroeger wel eens gewoon mopjes in zijn verhalen in te werken. Ik zal het album eens moeten gaan zoeken boven.

 

Dus vergeet de boekenwinkel, en stem COR!!!

 

 

 

Link naar reactie
47 minutes ago, Tanuki said:

A, om de duffe reden dat je van de boekenwinkel weinig kan zien. Het is vooral de garage die met de aandacht gaat lopen, en die is niet het onderwerp van de inzending, toch?

 

 

Dat heet een write-in candidate.

De garage is duidelijk de beste kandidaat van de drie. Levend, geloofwaardig, vol van kleine humor.

De boekenwinkel is beperkt in impact in het geheel, het Kuifje is suf en verouderd. Een potentiele winnaar van dit tornooi in 1965. Maar nu krijg je al tandpijn als je dit moet lezen.

Een goede scan van het plaatje met leesbare teksten zou de kandidatuur wel vooruit helpen. Iemand enig idee uit welk album dit komt? 

 

 

 

 

Link naar reactie

Het gaat in het verhaal helemaal niet over de boekwinkel (of Ome Cor). De focus ligt op de dierenwinkel naast de boekwinkel. Leuk detail is de dame die de plantjes water geeft (boven Cor). Kuijpers verwerkt heel veel van dit soort details in zijn tekeningen, soms te veel naar mijn mening.

Link naar reactie

 

31 minuten geleden, Ambreville zei:

Dit begint op de Amerikaanse verkiezingen te lijken. Ze zijn stemmers uit de rusthuizen aan het halen. Hoe kan je een suffe winkel, die dan nog haast overgetekend lijkt te zijn, vergelijken met de vibrerende middenstand van de Jordaan?

 

 

Tja,de indiener wikt, de kiezer beschikt.😉

Link naar reactie
40 minuten geleden, Ambreville zei:

Dit begint op de Amerikaanse verkiezingen te lijken. Ze zijn stemmers uit de rusthuizen aan het halen. Hoe kan je een suffe winkel, die dan nog haast overgetekend lijkt te zijn, vergelijken met de vibrerende middenstand van de Jordaan?

Tja... Smaken verschillen nu eenmaal.. 

 

Ik zelf zit overigens nog lang niet in het rusthuis 🙂

Link naar reactie
1 uur terug, Ambreville zei:

Dit begint op de Amerikaanse verkiezingen te lijken. Ze zijn stemmers uit de rusthuizen aan het halen. Hoe kan je een suffe winkel, die dan nog haast overgetekend lijkt te zijn, vergelijken met de vibrerende middenstand van de Jordaan?

Ach, die vibrerende middenstand uit de Jordaan is inmiddels al meer dan 40 jaar geleden getekend. Vallen we dan allemaal onder de doelgroep van rusthouders?

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
2 uren geleden, Ambreville zei:

Dit begint op de Amerikaanse verkiezingen te lijken. Ze zijn stemmers uit de rusthuizen aan het halen. Hoe kan je een suffe winkel, die dan nog haast overgetekend lijkt te zijn, vergelijken met de vibrerende middenstand van de Jordaan?

Het zal je misschien verbazen, maar niet iedereen is een fan van de zoekprenten van Kuypers (ik veronderstel overigens dat er op die prent ook veel te zien is dat overgetekend is).

Link naar reactie

Ik vind zo'n zoekprenten wél leuk, maar deze inzending is voor mij geen winkel. Dit is een verzameling vibrerende middenstand uit de Jordaan, zoals Ambreville zo treffend zegt. Moest ze in die prent nou net een winkel zijn binnengestapt zodat de zoekprent enkel de binnenkant van één van die winkels had omvat, had ik waarschijnlijk B gestemd.

Link naar reactie
16 uren geleden, Rik zei:

Ach, die vibrerende middenstand uit de Jordaan is inmiddels al meer dan 40 jaar geleden getekend. Vallen we dan allemaal onder de doelgroep van rusthouders?

Inmiddels is er geen vibrerende middenstand meer in de Jordaan.. Heb 8 jaar op 10 minuten lopen van de Jordaan gewoond (kocht mijn strips altij bij Noe Moe?!)- het is een yuppenbuurt geworden waar je bijna een half miljoen (je MOET overbieden anders is kansloos) moet leggen voor een woninkje van nog geen 50 m2.... (https://www.funda.nl/koop/amsterdam/appartement-42529601-looiersgracht-42-i/)

 

De romantiek is wat dat betreft al lang weg uit die buurt.. het is keiharde business geworden waar je met de winkeltjes uit de tijd van de plaat van Kuijpers het niet meer gaat redden (tenzij je het pand waarin je zit zelf in de jaren '60 - '70 hebt kunnen kopen voor een destijds nog schappelijke prijs).

 

Nou Moe?! is ook al lang weg.. kon het financieel ook niet meer rooien..

Treurig

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.








×
×
  • Nieuwe aanmaken...