AHMO Posted February 12, 2022 Posted February 12, 2022 Alles van Hans G. Kresse , alles van Jijé, etc Ook als het nog niet is zoals: van Giraud, van Franz etc.... Ook zwart wit Quote
Suske Posted February 12, 2022 Posted February 12, 2022 Toen de albums van Kiekeboe in kleur verschenen was ik erg ontgoocheld. Niet omdat de albums plots duurder werden, maar ik vond het gewoon aangenamer lezen in zwart-wit. Quote Mijn collectie originelen vind je hier: http://www.comicartfans.com/GalleryDetail.asp?GCat=61986
Tanuki Posted February 12, 2022 Posted February 12, 2022 Manga. Alle reeksen wat dat betreft. Om één of andere reden komt ingekleurde manga vreemd over. Quote
Lestat Posted February 12, 2022 Posted February 12, 2022 Ik kom direct op de Chninkel, en dan ook nog de twee albums "De Leeuw van Vlaanderen" en "De Kerels van Vlaanderen". Die 3 albums waren volgens mij oorspronkelijk zwart-wit en daardoor vloekt voor mij de inkleuring wel wat. De sfeer verandert er zo erg. Ofwel noemen ze dit "nostalgie". Quote
hemweg Posted February 12, 2022 Posted February 12, 2022 Jerry Spring - Als zwart-wit bedoeld. Kleur voegt niet veel toe. Quote
feli Posted February 12, 2022 Posted February 12, 2022 Bone. De inkleuring is heel goed gedaan, en het in sommige scene's heel doeltreffend voor om de sfeer neer te zetten. Maar Bone in zwart/wit is gewoon top tier. Magistraal gebruik van zwartvlakken. Koen Claeys 1 Quote Survivor of the big PC crash of 2014http://davidfelizardareal.tumblr.com/http://www.hallovaarwel.be/
Tweetie Posted February 12, 2022 Posted February 12, 2022 1 hour ago, hemweg said: Jerry Spring - Als zwart-wit bedoeld. Kleur voegt niet veel toe. Jerry Spring is echt niet als zwart wit bedoeld. Het is gemaakt om in het blad Robbedoes te worden afgedrukt en dat is een blad in kleur. Quote
hemweg Posted February 12, 2022 Posted February 12, 2022 Omdat het in Robbedoes verscheen werd er kleur aan toegevoegd. Jije wilde het liever in zwart-wit behouden. Quote
Firmin Van De Kasseien Posted February 12, 2022 Posted February 12, 2022 De Jerry Spring integraal verschijnt enkel in zwart-wit. Quote
AHMO Posted February 12, 2022 Posted February 12, 2022 Daar was ik ook heel erg blij mee. Dan zie je ook beter de kwaliteit van de meester Quote
AHMO Posted February 12, 2022 Posted February 12, 2022 Was ik vergeten .... Steven Severijn van René Follet Daar zou ik ook graag een integralen van zien. Quote
Lamme Goedzak Posted February 13, 2022 Posted February 13, 2022 Piet Pienter en Bert Bibber nog vergeten Quote
hemweg Posted February 13, 2022 Posted February 13, 2022 De zwart-wit uitgaven van de eerste 8 delen van Kuifje zijn minstens zo goed als de latere bewerkte kleuren uitgaven. Zeker de boekjes op kleiner formaat zijn zeer de moeite waard. Quote
MarcusK Posted February 13, 2022 Posted February 13, 2022 Corto Maltese. Inderdaad Jerry Spring en ook Bone. En, nadat ik de "Corona-noodnummer" van de Stripglossy had gelezen, moet ik zeggen dat ik Jelmer in zwart-wit heel beter vond dan in kleuren. Quote
Ambreville Posted February 13, 2022 Posted February 13, 2022 Alles van Comès. De herkleuringen gaven geen meerwaarde. Vooral Silence hadden ze met rust moeten laten. Quote
Peter Motte Posted February 13, 2022 Posted February 13, 2022 3 uren geleden, Ambreville zei: Alles van Comès. De herkleuringen gaven geen meerwaarde. Comès is nu net een van de strips waarvan ik het inkleuren heel geslaagd vond. Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed
kbellon Posted February 13, 2022 Posted February 13, 2022 Op 12/2/2022 om 15:47, Tanuki zei: Manga. Alle reeksen wat dat betreft. Om één of andere reden komt ingekleurde manga vreemd over. +1. Er worden voornamelijk in het Frans steeds vaker manga in gekleurde versies uitgegeven. Waarschijnlijk is het uit gewoonte, maar ik zou het zelf nooit kopen. Haalt wat van eigenheid en charme weg imho Quote
kbellon Posted February 13, 2022 Posted February 13, 2022 Onlangs ook Muertos van HUM! gelezen. De keuze voor z/w in deze strip vond ik zonder twijfel de juiste. Quote
sanderg Posted February 13, 2022 Posted February 13, 2022 Ik heb zo geen voorbeelden van strips in kleur die beter zouden zijn geweest in zwart en wit maar alles van Tardi dat in zwart en wit is verschenen zie ik liever zo dan in kleur. Vergelijk bijvoorbeeld " De grote slachting" met "loopgravenoorlog". Laatstgenoemde is echt zoveel beter in zwart wit.. ik heb dat ook met de meer recente Nestor Burma delen.. de oude zwart wit delen waren toch de mooiste.. kleur voegde niets toe Quote https://www.2dgalleries.com/profile/sanderg
hemweg Posted February 13, 2022 Posted February 13, 2022 3 uren geleden, kbellon zei: Onlangs ook Muertos van HUM! gelezen. De keuze voor z/w in deze strip vond ik zonder twijfel de juiste. De 'dikke' uitgaven van Tex Willer en de integrale reeks Torpedo 1936, beide ook van HUM!, zijn ook mooi in zwart-wit. Quote
cartoonesk Posted February 16, 2022 Posted February 16, 2022 Ik vond het leuk om Kramikske in het zwart-wit te lezen in een van de integralen maar om nu te zeggen dat dat beter is dan in kleur is een stap te ver. Quote
Willem II Posted February 18, 2022 Posted February 18, 2022 Uiteraard De Rode Ridder! Zeker de eerste 40 albums! Koen Claeys 1 Quote
eriktex Posted February 18, 2022 Posted February 18, 2022 Op 13/2/2022 om 21:59, hemweg zei: De 'dikke' uitgaven van Tex Willer en de integrale reeks Torpedo 1936, beide ook van HUM!, zijn ook mooi in zwart-wit. Torpedo en Tex worden/werden ook echt getekend als zwartwit strip. Torpedo is in Frankrijk wel eens ingekleurd dacht ik - ik wil ‘t niet eens zien. En die Tex Willer bundels worden na verloop van tijd door Bonelli Italië ingekleurd - vaak tenenkrommend slecht. Toch is de vraag of de moderne consument nu liever full color albums wil... zijn er Repers hier die zwartwit bewust laten liggen?! Quote .....................................................www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl
hemweg Posted February 18, 2022 Posted February 18, 2022 2 uren geleden, eriktex zei: Torpedo en Tex worden/werden ook echt getekend als zwartwit strip. Torpedo is in Frankrijk wel eens ingekleurd dacht ik - ik wil ‘t niet eens zien. En die Tex Willer bundels worden na verloop van tijd door Bonelli Italië ingekleurd - vaak tenenkrommend slecht. Toch is de vraag of de moderne consument nu liever full color albums wil... zijn er Repers hier die zwartwit bewust laten liggen?! De zwart-wit Tex reeks vind ik toch bijzonderder dan de kleuren Tex (ook van HUM!), maar dit komt misschien ook door dikte. Het lijkt wel of de verschillende tekenstijlen bij de zwart-wit uitgaven beter tot hun recht komen. Quote
shakeitupguy Posted February 19, 2022 Posted February 19, 2022 De Chninkel in kleur was enkel gedaan voor commerciële doeleinden. Koen Claeys 1 Quote
RvdN Posted February 19, 2022 Posted February 19, 2022 Op 13/2/2022 om 00:26, AHMO zei: Was ik vergeten .... Steven Severijn van René Follet Daar zou ik ook graag een integralen van zien. Die komt er aan, in zwart-wit uiteraard. Dat had Follet destijds ook het liefste zo gehad in Eppo, maar het moest van de redactie in kleur. Het eerste deel staat gepland bij Arboris in juni. Quote
pudifar Posted March 13, 2022 Posted March 13, 2022 Op 12/2/2022 om 15:47, Tanuki zei: Manga. Alle reeksen wat dat betreft. Om één of andere reden komt ingekleurde manga vreemd over. Inderdaad. Het gebruik van screentones vind ik héél effectief. Eigenaardig dat er nooit Europese striptekenaars op die kar zijn gesprongen. Koen Claeys 1 Quote
cinco Posted August 20, 2024 Author Posted August 20, 2024 Hier is nog een situatie waarbij een simpel raster om schaduw te creëren in een zwart/wit-album meer sfeer geeft dan de ingekleurde versie. Quote
linthout Posted August 21, 2024 Posted August 21, 2024 Van Jaren vd Olifant bestaat er ook een bewerkte versie. Franstalig. Blorki 1 Quote
Recommended Posts