Ga naar inhoud

Suske En Wiske


acor

Recommended Posts

3 uren geleden, cinco zei:

En nieuwe leden of nieuwe niet-ingelogde lezers hebben dat misschien allemaal nog niet meegekregen.

 

 

 

Nieuwe leden hebben baat bij het lezen van oude topics (de zoekfunctie kan hier wonderen verrichten).

Ik voorspel nu al: straks begint Tom Bouden over hoe Vandersteen in de eerste Jerom-verschijningen wel of niet een oermens zag.

Link naar reactie
11 uren geleden, Hamirubi zei:

 

Nieuwe leden hebben baat bij het lezen van oude topics (de zoekfunctie kan hier wonderen verrichten).

Ik voorspel nu al: straks begint Tom Bouden over hoe Vandersteen in de eerste Jerom-verschijningen wel of niet een oermens zag.

Die Tom Bouden klinkt als een zagevent.

Link naar reactie
4 uren geleden, Waldorf zei:

 

Van Biggles zou me dat toch verbazen. W.E. Johns is in 1970 overleden.

Op een recentere heruitgave staat de naam WE Johns vermeld, maar op de oorspronkelijke uitgaves zie ik die niet staan.

Dus heb ik het eventjes opgezocht. In 'Studio Vandersteen, kroniek van een legende' staat daarover: In 1965 kwamen de rechten op de boeken van WE Johns vrij. De nieuwe uitgever bij Standaard suggereerde aan Vandersteen om een stripversie te maken. Net als bij Karl May aarzelde Vandersteen. Het was Karel Verschuere die hem over de streep trok.

afbeelding.thumb.png.61354b5d1684766f63884747806b354b.png

 

afbeelding.thumb.png.160fb8d23aea717bc79fa4963be70a72.png

Link naar reactie
Op 20/1/2022 om 13:05, TDPB zei:

Plots denk ik dat het wel eens leuk zou zijn om een S&W te maken waarin de personages nooit veel verder geëvolueerd zijn. Dus met Suske nog steeds in dat pakje, Wiske als een halve kleuter

 

In de Kale Kroon zouden er fragmenten zijn van jongere S&W versies.

 

afbeelding.thumb.png.f86085a9f0a9b8548c1f37d9f6f7ce43.png

 

 

Link naar reactie
Op 22/1/2022 om 19:26, TDPB zei:

Ik heb het album er eens bijgenomen. Zo knalgeel zijn die personages echt niet ingekleurd. 't is een zacht pastelkleurtje.

 

Ik heb er mijn Japanse editie ook 's bijgenomen (het heeft een tijdje geduurd, want hij was zoek), en de Japanners zijn toch duidelijk geel. Oké, niet knalgeel zoals in sommige andere albums, maar wel geel.

Als je 't mij vraagt een loeierd van een fout voor een album dat je in Japan uitbrengt.

Link naar reactie
Op 16/4/2021 om 13:29, acor zei:

Deze titels zijn vanaf 3 mei weer verkrijgbaar:

89 De dolle musketiers

101 De kaartendans

133 De tuf-tuf-club

137 De ringelingschat

225 De goalgetter

226 De mysterieuze mijn

228 Het wondere Wolfje

232 De Tootootjes

237 De snikkende sirene

242 Tokapua Toraja

244 De begeerde berg

254 Tex en Terry

255 De mompelende mummie

256 De vogels der Goden

257 De rebelse Reinaert

260 De bonte bollen

 

Viel dat ook al tegen qua verkoop, want sindsdien hebben ze geen soortgelijke herdrukken meer gedaan...

 

174073408_5795210980496884_2138832700257617791_n.jpg

Link naar reactie
18 uren geleden, cinco zei:

 

Viel dat ook al tegen qua verkoop, want sindsdien hebben ze geen soortgelijke herdrukken meer gedaan...

 

174073408_5795210980496884_2138832700257617791_n.jpg

 

De meeste Suske en Wiskes zijn volgens mij nog zo makkelijk te vinden dat herdrukken niet nodig zijn. Ik heb al stripwinkels en zelfs tweedehandswinkels geweten die er geen meer aannemen als ze voor nummer 250 zijn.

Link naar reactie
6 minuten geleden, Lestat zei:

 

De meeste Suske en Wiskes zijn volgens mij nog zo makkelijk te vinden dat herdrukken niet nodig zijn. Ik heb al stripwinkels en zelfs tweedehandswinkels geweten die er geen meer aannemen als ze voor nummer 250 zijn.

 

Ja, tweedehands.

Toch niet hetzelfde als nieuw. (op enkele uitzonderingen na van mensen die zorg dragen voor hun albums)

 

Link naar reactie

Yep, wat Lestat zegt klopt. 

 

Eigenlijk is het ook logisch. De oplage van Suske en Wiske is nu veel lager dan pakweg twintig - dertig jaar geleden. Dat komt simpelweg omdat er minder lezers zijn, of toch op z'n minst minder kopers. De tweedehandsmarkt is verzadigd geraakt hierdoor. Veel mensen hebben hun boekjes nu eenmaal van de hand gedaan.

 

Wat betreft die herdrukken. Leg ze maar eens naar een herdruk (of eerste druk) van de jaren '80. Je zal wel merken welk boekje kwalitatiever is en dus een langere levensduur heeft (mits verzorging). Het enige "voordeel" dat de albums op de foto hierboven hebben is die nieuwe cover, en dat valt in smaken. 

 

Deftige exemplaren vind je nog makkelijk tweedehands. Natuurijk moet je af en toe eens zoeken. Je kunt zo de hele ingekleurde rode reeks verzamelen in goeie staat als je maar wat geduld oefent. Veel beter voor de portemonnee dan die dure herdrukken.

Link naar reactie
4 uren geleden, Gilles zei:

Je kunt zo de hele ingekleurde rode reeks verzamelen in goeie staat als je maar wat geduld oefent.

 

Ik zou S&Ws met deze inkleuring willen.

Ik heb zo nooit eentje gehad, zelfs nooit bij iemand anders gezien.

Eigenlijk pas door dit forum dat ik over die tweekleurendruk heb geleerd.

 

afbeelding.thumb.png.9c8c556f38f60dc3bd53c093094dfc4d.png

Link naar reactie

De Kaartendans ... Je gaat het niet geloven, maar ik heb dat album onlangs herlezen. En ik snap er eerlijk gezegd geen donder van. Waarom duikt wie op als wie op dat moment moet opduiken? Waarom glimlacht de kaartendame op het einde terwijl ze nog altijd aan de muur hangt in het verkeerde kasteel?

Link naar reactie
8 uren geleden, Lamme Goedzak zei:

Deftige exemplaren tweedehands? Ofwel liggen mijn eisen te hoog of in mijn buurt verkopen ze die niet. 

 

Met een heel kleine imperfectie kan ik leven. Een klein beetje vervaagd rood van de cover ofzo... enfin, iets miniem. In geen geval komen er hier strips binnen met hanenpoten op. Namen zetten en kleuren moesten ze maar doen in hun schriften en agenda's. 

 

Ik ben dus ook redelijk streng hoor. Het helpt ook dat ik er maar af en toe koop. 

Link naar reactie
Op 20/1/2022 om 13:05, TDPB zei:

Plots denk ik dat het wel eens leuk zou zijn om een S&W te maken waarin de personages nooit veel verder geëvolueerd zijn. Dus met Suske nog steeds in dat pakje, Wiske als een halve kleuter, Jerom als een oermens, Barabas als de iets dikkere, stotterende uitvinder die hij toen was...

197545672_torenkl.thumb.jpg.00d937a3686336bc1f472749cbc78166.jpg

Link naar reactie
Op 22/1/2022 om 11:47, Peter Motte zei:

Alle Japanners knalgeel!

Geen wonder dat het in Japan is geflopt.

 

Nooit te koop geweest in Japan. Deze werden uitgedeeld op de wereldexpo. En inderdaad, Japanners vonden het op z'n zachtst gezegd... vreemd hoe ze werden afgebeeld. Vooral omdat het meisje jongenskleren draagt, met haar benen open staat en de kleur inderdaad.
De strip is dan ook nooit bedoeld geweest om op de Aziatische markt verdeeld te worden. Dat idee kwam er plots met de expo. Raar dat er niemand met enige Japan-ervaring dit idee heeft afgeknald.

Link naar reactie

Wat me trouwens opvalt is dat er sinds de verandering van de A4 uitgaves er vaak albums aan personages worden toegewijd of een grote rol in het verhaal spelen. Ik heb het even opgesomd 

 

Lambik:

347. Lambik Plastiek

355. De Scheve Schot

357. De Zalige Ziener

362. De Kale Kroon

 

Sidonia:

345. Operatie Siggy

360. De Drijvende Dokters

 

Wiske:

353. Het Gewiste Wiske

 

Suske:

340. Mami Wata

350. De Nacht van de Narwal

 

Jerom:

358. De Drakenprinter

364. De Gulden Krijger (???)

 

Barabas:

344. BRBS 2.0

349. Het Lekkere Lab

356. De Fluitende Olifant

 

Maar ook nevenpersonages krijgen 'een eigen album':

 

Van Zwollem:

346. De Zwijgende Zwollem

363. De Maffe Markies

 

Krimson:

352. Team Krimson

359. De Naamloze 9

 

Snowbell:

343. SOS Snowbell

 

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...