Ga naar inhoud

Lazen jullie ouders strips?


Recommended Posts

Mijn vader (geboren in 1959) las Jommeke in de krant als kind. Hij was een "achterkomertje" met twee oudere zussen en een oudere broer.  

Volgens mij hadden ze ook wel albums in huis van Jommeke en Piet Pienter en Bert Bibber. Ook verhalen van Nero heeft hij op zeker moment wel eens gelezen.

 

Wijlen m'n nonkel, pa's broer, was liefhebber van Sus en Wis. Als kind kreeg ik nagenoeg de volledige reeks van hem tot een bepaald punt (gelezen albums uit de Rode Reeks vanaf 67 voor de duidelijkheid). Hij heeft ooit eens laten vallen dat ze ook zwart-witte Suske en Wiskes in huis hadden toen ze jong waren en dat ze op zeker moment in de "stoof" hun einde zagen.

Ook bij de zussen van m'n pa heb ik altijd geweten dat ze minstens een reeks strips hadden. Een had Jommeke volledig in huis, de oudste van de twee had Nero, Sus en Wis, Jommeke en wat losse albums van andere reeksen in huis. (Haar man leest/las ook al eens graag een strip). Ondertussen heb ik geen contact meer met m'n tantes, maar ik ga ervan uit dat dit niet echt veranderd is.

 

Van m'n pa zelf heb in de reeks Bakelandt gekregen. Die had hij in huis. Ergens rond nummer 70 heb ik dat dan "overgenomen". 

 

Wat m'n moeder betreft. Die heeft misschien ooit eens een strip gelezen. Al ben ik daar niet zeker van. 

Link naar reactie

Mijn vader is geboren in 1930 en hij las weinig strips. De enige strips waar hij het altijd over had waren de boekjes van Dick Bos van Alfred Mazure. Mijn moeder, ook uit 1930, heb ik nooit kunnen betrappen met een stripboek.

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Mijn moeder leest veel boeken, weinig strips (meer)

maar alles wat ik van Suske en Wiske koopt leest ze puur uit nieuwsgierigheid.

ook de nieuwe Guust etc..

guust is haar favoriet.

#gedeelde passie is leuker

 

Let’s get together and feel alright. 
de associale associator! 

Link naar reactie

Mijn vader kon soms klagen over die moderne 'Sammy' van Berck begin jaren '70 (de allereerste  verhalen met nog het lijfwachtenteam). Hij vond dat maar niets, altijd dat getakketakketakketakketak! En refereerde dan naar jaren '50 producties, bv Jan Kordaat en Jerry Spring, dat waren tenminste spannende strips! Wist ik toen veel waarover hij het had! Verder las hij nog altijd de Vlaamse series mee van die tijd, vanuit het Volk en de Standaard, en soms de series uit het weekblad Robbedoes (series zonder dat  getakketakketakketakketak dan). 😉

 

Veel had ik niet gemeen met mijn vader, integendeel (het was als volwassene een haatverhouding tot het einde). Maar hij las toen wel graag eens tussendoor een strip en je zou hem een stripliefhebber kunnen noemen.

 

Mijn moeder kon je niet warm krijgen voor strips. Dat was wezensvreemd voor haar, evenals alle andere soorten literatuur. 

Link naar reactie

Mijn ouders (°1938) en grootouders (°1912) lazen geen strips, want dat was iets voor kinderen, maar bij mijn grootouders lagen wel altijd Jommekes in de schuif. Die kwam van een broer van mijn oma die een abonnement had op Het Volk, en van de krantenboer dan ook de Jommekes (Kapoentjesuitgave) nam voor de klein mannen. Die werden dan door alle kinderen van de familie stukgelezen (en mishandeld met kleurpotloden en stiften). In de krant lazen mijn ouders soms Nero geloof ik (we hadden een abonnement op De Standaard) maar sporadisch. Tegenwoordig leest mijn pa FC De Kampioenen, omdat hij grote fan is van de televisieserie. Hij heeft alle afleveringen al honderd keer gezien en blijft toch kijken (en de strips lezen). MIjn nichtje van 12 leest die ook, en ik dus ook—drie generaties voor de Kampioenen :).

Link naar reactie

Op de bezorgdag van het Donald Duck weekblad, zat ik vaak dicht bij de brievenbus.

Voor dat je ouders hem in handen krijgen. 😁

terugdenkend werd dat abonnement dus niet enkel voor mij afgesloten. 😉

 

 

Let’s get together and feel alright. 
de associale associator! 

Link naar reactie

Bij mijn vader thuis (°1954) waren erg weinig strips aanwezig. Van aan die kant heb ik één Rode Ridder en De opstand der geuzen van Vandersteen. Hij zei vroeger altijd dat dat 'in zijn tijd niet bestond, strips'. Bij mijn moeder (°1957) was het anders. Daar waren Jommeke, Suske en Wiske, Jerom, Nero, Lucky Luke en Asterix te vinden, en dat in grote aantallen. Het merendeel van die strips is bij haar jongere broer terecht gekomen. Enkel de Jommekes in vijftig tinten bruin hebben wij gekregen.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Mijn ouders lazen geen strips, mijn vader las alleen zijn krant en mijn moeder verslond boeken.

Maar mijn grootouders aan vaders kant hadden massa's strips waar ik de woensdagnamiddag dan veel naartoe trok om te lezen.

Alles was daar aanwezig, van Suske & Wiske tot Blauwbloezen en Roodbaard en nog vele anderen.

Toen heb ik daar veel strips leren kennen en appreciëren.

Had die graag gehad, maar zijn op mysterieuze wijze verdwenen (vermoed verkocht). 🥲

Link naar reactie

Mijn beide ouders lazen stripverhalen, en daardoor lezen we hier allemaal strips. Het was ook dus al van zeer jongs af aan dat we strips cadeau kregen of naar de bibliotheek gingen.

 

Bij mijn oma legen er heel wat Suske en Wiskes en Lucky Lukes. Ik en mijn oudere broer hebben deze na haar overlijden onder ons verdeeld. Er zitten daar heel wat bij in de tweekleuren en eerste druk. De waarde is volgens ons wel niet hoog want effectief gelezen door 3 generaties en soms zelfs hersteld met plakband. Maar het is wel leuke nostalgie.

 

Mijn vader was dan weer een grote fan van Asterix en De Blauwbloezen, en had de reeks ook compleet. Hij haalde ook elke week de Robbedoes voor ons. Hij was zelf met het weekblad begonnen in de jaren 1940, en heeft regelmatig zichzelf vervloekt dat hij die niet bewaard had.

 

Ik heb niet zo lang geleden zelfs nog strips van Hercule Poirot aan mijn moeder cadeau gedaan :)

Link naar reactie

Mijn vader was een veellezer. We hadden thuis een paar duizend strips, elke week Robbedoes,... en als we op reis gingen naar een of andere gite in Frankrijk had hij steevast een honderdtal 'nieuwe' tweedehandse gekocht. Strips waren er bij ons om (kapot)gelezen te worden. Mijn moeder las geen strips. Toen mijn pa nog leefde, bracht ik elke maand de beste strips van het moment en de reeksen die hij wou herlezen. Tot 3 dagen voor hij stierf, las hij nog strips. Zijn laatste was het woordeloze 'A sea of Love' dat binnenkort wordt uitgegeven door Lauwert. Hij had er enorm van genoten. 

 

Drie ooms & tantes hadden ook honderden strips liggen. Altijd tof. 

 

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Mijn vader is heel jong overleden (ik was 4). Toen ik in mijn begin tienerjaren was vond ik po zolder een doos vol met Dick Bos, Eric de Noorman, Kick Wilstra boekjes. Deze bleken dus van mijn vader te zijn (ik heb ze nog steeds).
Ik denk dat ik daardoor een grote mate van verzamelwoede van de strips uit de jaren 50/70 aan over heb gehouden
Mijn moeder vervloekte het (kwam hij alweer thuis met die stomme boekjes ;) ), maar voor mij was het begin van de liefde voor stripverhalen die nog steeds voortduurt..
 

Link naar reactie

Bij mijn Belgische opa en oma (Bompa en Bomma) lagen strips (vooral Kuifje en Suske en Wiske). Mijn moeder las de strips, die ik kocht, wel eens. Mijn vader niet, die begreep of begrijpt er niets van, ook niet van mijn striptekenambitie, terwijl mijn moeder mij daarin wèl steunde. Hij zag eens mijn volledige naam op de cover van een stripblad en was heel verbaasd, alsof hij het helemaal negeerde dat ik tekende/teken.

Link naar reactie

Mijn ouders (geboren in 1923) hebben de beurskrach meegemaakt.

Dus er was geen geld voor dit soort items.

Maar strips hebben ze wel gelezen.

Door een album van Sjors en de Rebellenclub van een "rijke" vriend te lenen.

Maar.... (en dat vond ik altijd frappant....)

Op de wagen van de kolenboer hing altijd een wekelijkse avontuur van de strip Tripje en Liezebertha.

Dus het bovenstaande was voor hun, één van de weinige aanrakingen met de strip.

Terugkomend op de strip Tripje en Liezebertha

Ik dacht jarenlang dacht dat de strip Tripje en Liezebertha speciaal voor de kolenbranche gemaakt werd.

Later kwam ik er achter dat het een Rotterdamse krantenstrip was en dat de kolenboer die uitknipte en op zijn wagen plakte.

Link naar reactie

Mijn moeder (°1946) heb ik nog nooit met een strip in haar handen gezien. Mijn vader (°1947) had alles waar ik als kind kon van dromen. Roodbaard, Buck Danny, Baard en Kale, Pits en Kaliber, Guus Slim, Blondie en Blinkie, Michel Vaillant, de klassieke avonturen van Nero, Robbedoes, Alex, de Rode Ridder, Jerry Spring, Kuifje, Blake en Mortimer, Suske en Wiske... Zelf kregen mijn zus en ik er bij eender welke gelegenheid. Thorgal, Comanche, Blueberry, Buddy Longway, de Indianenreeks, Guust Flater. Hij had ook heel wat van die oude bundels van het Mickey Mouse magazine, de kleine zondagsvriend, Robbedoes en Kuifje, ons volkske en 't kampioentje. Verder had ie de volledige Maraboe-pocket reeks met Bob Morane, Zane Grey, Nick Jordan, alles van Arendsoog en het leeuwedeel van de boekenreeks van de Rode Ridder. En toen ik nog wat ouder werd konden we kennis maken met zijn persoonlijke bibliotheekje met o.a. alle 9 de Don Camillos, de Triffids komen, en Glencannon. Ik moet het eigenlijk hier nog eens neerschrijven om terug te beseffen wat die man me allemaal heeft laten ontdekken.

"I wanna see the Frontier before it's gone" - John Dunbar - Dances with Wolves

 

DvDkes

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...