Ga naar inhoud

Suske En Wiske


acor

Recommended Posts

1 hour ago, Konincks said:

De menselijke domheid en het heelal zijn onbegrensd.

Wie zei dat ook al weer ?

Ik vergeet dat soort dingen...

Het was Einstein.

Hij zei:

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe."

:)

(ik heb het snel gevonden door gewoon het citaat dat je gaf te selecteren, en dan met rechtsklikken de functie om op te zoeken met Yahoo Search te kiezen, dat bracht me nog een stap later bij citaten.net.)

Link naar reactie

Vandaag de Sonometer gelezen. Man, man, man wat een draak van een scenario. Dit is niet alleen Blauwe reeks onwaardig, maar ook onwaardig voor een groot deel van de Rode reeks uit. Heel mager verhaal, karikaturale figuren, Lambik die (zoals iemand hier al eerder op het forum zei) in z'n manier van doen erg op Sjef van Oekel lijkt, flauwe grappen, geen spanning en een inconsistente weergave van de Japanse cultuur. Japanners staan erom bekend dat ze zeer terughoudend zijn in het openlijk bekritiseren van anderen, laat staan dat ze dat zouden doen zoals die Japanse wetenschapper dat doet in dit verhaal (zijn voormalige assistent uitmaken voor een 0 en zowel vader als zoon wegzetten als complete onbenullen).

Het tekenwerk kan ermee door, maar ik heb Stallaert wel eens beter in vorm gezien. Zo is het pakketje dat de postbode aflevert (in verhouding tot de lichaamslengte van de postbode zelf) het ene moment groter (p. 3) dan op het andere moment (p. 4). 

 

Als ik kijk naar de oorspronkelijke stroken die Vandersteen zelf nog van de Sonometer getekend heeft, heb ik sterke twijfels of de Sonometer oorspronkelijk überhaupt wel bedoeld was voor de Blauwe reeks. De tekenstijl en het inkten zijn niet in lijn met de eerdere verhalen uit de Blauwe reeks en hebben veel meer overeenkomsten met de verhalen die in de Rode reeks eind jaren 50 en in de eerste helft van de jaren 60 zijn uitgebracht. Ik begin steeds meer het idee te krijgen dat het oorspronkelijke idee van de Sonometer heden ten dage alleen maar aan de Blauwe reeks gekoppeld wordt, om het beter verkoopbaar te maken. 

 

Kortom, zoals bij de meesten hier een flinke teleurstelling. Niet dat mijn verwachtingen torenhoog waren, maar zo ondermaats als dit had ik ook weer niet verwacht. Een gemiste kans. Jammer.

Link naar reactie
14 uren geleden, SAVANTAS zei:

Als ik kijk naar de oorspronkelijke stroken die Vandersteen zelf nog van de Sonometer getekend heeft, heb ik sterke twijfels of de Sonometer oorspronkelijk überhaupt wel bedoeld was voor de Blauwe reeks. De tekenstijl en het inkten zijn niet in lijn met de eerdere verhalen uit de Blauwe reeks en hebben veel meer overeenkomsten met de verhalen die in de Rode reeks eind jaren 50 en in de eerste helft van de jaren 60 zijn uitgebracht.

 

Als je Het Gouden Paard, het laatste album uit de blauwe reeks vergelijkt met de albums die in die tijd voor de rode reeks werden gemaakt (De Duistere Diamant, Het Sprekende Testament, De Zwarte Zwaan), zie je dat de tekenstijl van beide S&W-versies heel dicht bij elkaar begon te liggen. Het is normaal dat Vandersteen en zijn inkter(s) de kennis en kunde die ze opdeden bij het maken van hun Kuifje-albums ook meenamen in hun kranten-albums.

 

En ten tijde van De Sonometer was er inderdaad een wissel van inkters in de studio gebeurd. Het spreekt voor zich dat dat een invloed op de tekenstijl had.

 

Mijn wederhelft is gisteren overigens begonnen met De Sonometer te lezen, maar heeft er ongeveer halverwege met veel gezucht de brui aan gegeven.

Link naar reactie
15 uren geleden, SAVANTAS zei:

Als ik kijk naar de oorspronkelijke stroken die Vandersteen zelf nog van de Sonometer getekend heeft, heb ik sterke twijfels of de Sonometer oorspronkelijk überhaupt wel bedoeld was voor de Blauwe reeks.

 

* Simpelweg de haardracht van Wiske doet vermoeden van wel.

 

* Wanneer is dat gerucht van een 9de blauwe album ontstaan? Is dat altijd een publiek geheim geweest, geweten door liefhebbers, of eerder bekend in heel beperkte kring?

Hebben Grossey of Van Hooydonck er ooit over geschreven? Wanneer doken de geïnkte pagina's op (die ik zelf pas enkele jaren geleden voor het eerst zag)?

 

* Dezelfde vragen heb ik over de titel "De Sonometer". Over de verhaallijnen weten we heel weinig. Hoe zit het met de titel?

Link naar reactie
20 minuten geleden, Hamirubi zei:

Is dat altijd een publiek geheim geweest, geweten door liefhebbers, of eerder bekend in heel beperkte kring?

 

Wat is het verschil?

 

Merho zou de eigenaar zijn van één van die afgewerkte halve platen.

Ik vraag me af waar die halve plaat die ik ergens hier eerder in slechte resolutie heb gedeeld vandaan komt. Die duikt nooit op in overzichtjes of artikels over de sonometer, waar meestal wordt gesproken over 4 halve pagina's.

Link naar reactie
53 minuten geleden, TDPB zei:

 

Wat is het verschil?

 

Merho zou de eigenaar zijn van één van die afgewerkte halve platen.

Ik vraag me af waar die halve plaat die ik ergens hier eerder in slechte resolutie heb gedeeld vandaan komt. Die duikt nooit op in overzichtjes of artikels over de sonometer, waar meestal wordt gesproken over 4 halve pagina's.

 

Stripkenners vormen sowieso al een marginale groep.

Ik bedoel dus: sinds wanneer is dit geweten onder de stripkenners - ik las pas voor het eerst over de Sonometer dankzij een post van Kontiki en het tekenwerk van Sebastiaan Krijnen (ikzelf ben dan ook geen kenner)? Is dit altijd al een gegeven feit geweest, en wanneer doken die "de vier halve pagina's" dan voor het eerst op?

Misschien weet @Tom MDP meer?

Link naar reactie
1 uur geleden, Hamirubi zei:

 

Stripkenners vormen sowieso al een marginale groep.

Ik bedoel dus: sinds wanneer is dit geweten onder de stripkenners - ik las pas voor het eerst over de Sonometer dankzij een post van Kontiki en het tekenwerk van Sebastiaan Krijnen (ikzelf ben dan ook geen kenner)? Is dit altijd al een gegeven feit geweest, en wanneer doken die "de vier halve pagina's" dan voor het eerst op?

Misschien weet @Tom MDP meer?

Mijn eerste kennismaking met de Sonometer was op de grote Vandersteenveiling bij Bernaerts in 1995. Toen werd er een halve pagina geveild.

Mijn collectie originelen vind je hier: http://www.comicartfans.com/GalleryDetail.asp?GCat=61986

Link naar reactie

In de biografie van Vandersteen (of Susken en Wiske 50 jaar, ik wil er vanaf zijn), las ik voor het eerst vermelding van De Sonometer, met wat ik vermoed, diezelfde halve pagina als illustratie.

(Peter Van Hooydonck is de biograaf van Vandersteen, verbonden aan het Vlaams Stripcentrum dat de veiling organiseerde en verbonden aan Bernaerts als stripkenner... zou wel een heel straf toeval zijn, moest het om een andere pagina gaan.)

 

Die andere platen heb ik ook maar voor het eerst gezien omdat iemand die ik ken naar Vandersteenetentjes (een gezellig samenzijn van de top tier Vandersteenverzamelaars) ging en die bundeling was een presentje en die mens was zo vriendelijk om dat voor mij in te scannen. 

 

De halve pagina in potato quality met de imker monnik heb ik nog nooit gezien, of kan het mij althans niet herinneren. 

 

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Eindelijk ook eens begonnen aan 'De sonometer' ... had ik beter niet gedaan. Het scenario ondermaats noemen is nog een compliment. Het is een aaneenschakeling van pure nonsens die Lambik voortdurend uitkraamt. Wat een verschil met de Lambik uit de echte albums uit de blauwe reeks. Het verhaal spuwt gewoon op die erfenis.

 

Het tekenwerk is prima, maar het geeft voor mij niet dezelfde sfeer weer die de andere 8 albums wel hebben. 

 

Samengevat: veel geblaat, maar weinig wol.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Gisteren sinds heel lang geleden nog eens Het Gouden Paard gelezen. Schoon getekend (Vandersteen kon duidelijk heel goed een paard tekenen), maar voor de plot moet je dat toch ook niet lezen. Zo'n rammelend, bijeengeïmproviseerd, anekdotisch verhaal. Moest dat nu verschijnen als nieuw album, de reacties zouden niet mals zijn.

 

Een paar decennia lang ging ik er van uit dat het gouden paard een of ander fantasiewezen was, maar blijkbaar is dat dus een gewoon paard dat ze verguld hebben. Hoe doe je dat in godsnaam, een paard vergulden?

Link naar reactie
Op 15/12/2020 om 12:22, TDPB zei:

Een paar decennia lang ging ik er van uit dat het gouden paard een of ander fantasiewezen was, maar blijkbaar is dat dus een gewoon paard dat ze verguld hebben. Hoe doe je dat in godsnaam, een paard vergulden?

Zelfde manier waarop ze een mens vergulden.

 

792089356_JamesBond.thumb.jpg.9c7bc54f8cda19dc9a1f7b0592a1fff1.jpg

a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821)

Link naar reactie
Op 15/12/2020 om 12:22, TDPB zei:

Gisteren sinds heel lang geleden nog eens Het Gouden Paard gelezen. Schoon getekend (Vandersteen kon duidelijk heel goed een paard tekenen), maar voor de plot moet je dat toch ook niet lezen. Zo'n rammelend, bijeengeïmproviseerd, anekdotisch verhaal. Moest dat nu verschijnen als nieuw album, de reacties zouden niet mals zijn.

 

Toeval of niet: dat album heb ik maandag ook gelezen! Het was weer maanden geleden dat ik nog eens een stripverhaal las.

Ik vond het stijlverschil/kwaliteitsverschil van de inkter rond pagina 32 wel opvallend (met de veel meer karikaturale gezichten van Eduard De Rop).

Link naar reactie

de 75 beste Suskes en Wiskes volgens de sociale media volgers van Standaard Uitgeverij

 

1. De Schat van Beersel
2. Het Eiland Amoras
3. De Kaartendans
4. De Parel in de Lotusbloem
5. De Gouden Cirkel
6. De 7 Schaken
7. De Ringelingschat
8. De Bronzen Sleutel
9. Angst op de Amsterdam
10. De Raap van Rubens
11. De Apenkermis
12. De Bokkerijders
13. Het Spaanse Spook
14. De Dolle Musketiers
15. Het Dreigende Dinges
16. Het Hondenparadijs
17. De Tuftuf-club
18. De Zwarte Madam
19. De Poenschepper
20. Het Verdronken Land
21. De Efteling-elfjes
22. De Tartaarse Helm
23. Goud voor Rome
24. De Dulle Griet
25. De Koning Drinkt

26. Wattman
27. De Circusbaron
28. Het Zingende Nijlpaard
29. De Krimson-crisis
30. De Krachtige Kaars
31. De Spokenjagers
32. Het Sprekende Testament
33. Tedere Tronica
34. Het Drijvende Dorp
35. Jeromba de Griek
36. De Sprietatoom
37. De Texasrakkers
38. Het Gouden Paard
39. De Duistere Diamant
40. De Geverniste Zeerovers
41. De Wolkeneters
42. De Charmante Koffiepot
43. De Hellegathonden
44. De Gekke Gokker
45. De Minilotten van Kokonera
46. De Wilde Weldoener
47. Het Bevroren Vuur
48. De Gezanten van Mars
49. De Kleppende Klipper
50. De Poppenpakker

51. De Stemmenrovers
52. De Tamme Tumi
53. De Zingende Zwammen
54. Het Zoemende Ei
55. De Edele Elfen
56. De Koddiger Kater
57. De Komieke Coco
58. De Kwakstralen
59. De Sissende Sampan
60. De Toornige Tjiftjaf
61. De Zwarte Zwaan
62. Het Vliegende Bed
63. Lambiorix
64. De Groene splinter
65. De Ruige Regen
66. Het Laatste Dwaallicht
67. Prinses Zagemeel
68. De Gouden Locomotief
69. De Koperen Knullen
70. De Olijke Olifant
71. Beminde Barabas
72. De Knokkersburcht
73. De Stalen Bloempot
74. De Sterrenplukkers
75. Het Delta-duel

 

Link naar reactie
12 minuten geleden, DeRillendeRots zei:

Hij werkte ook aan een aantal kortverhalen waaronder De Tragische Tante, Het Vervloekte Venster, Taxi Tata en volgens mij Het Vurige Vitamitje. 

Hij tekende een hele rits verhalen van 22 pagina's, maar die zijn helaas nooit opgenomen in de reguliere reeks. Idem voor het Delhaize-album. Jammer, want daar zitten leuke dingen tussen.

Het Vurige Vitamitje is van Jeroen Bullaert, Dirks medewerker.

Link naar reactie
4 uren geleden, cinco zei:

de 75 beste Suskes en Wiskes volgens de sociale media volgers van Standaard Uitgeverij

 

1. De Schat van Beersel
2. Het Eiland Amoras
3. De Kaartendans
4. De Parel in de Lotusbloem
5. De Gouden Cirkel
6. De 7 Schaken
7. De Ringelingschat
8. De Bronzen Sleutel
9. Angst op de Amsterdam
10. De Raap van Rubens
11. De Apenkermis
12. De Bokkerijders
13. Het Spaanse Spook
14. De Dolle Musketiers
15. Het Dreigende Dinges
16. Het Hondenparadijs
17. De Tuftuf-club
18. De Zwarte Madam
19. De Poenschepper
20. Het Verdronken Land
21. De Efteling-elfjes
22. De Tartaarse Helm
23. Goud voor Rome
24. De Dulle Griet
25. De Koning Drinkt

26. Wattman
27. De Circusbaron
28. Het Zingende Nijlpaard
29. De Krimson-crisis
30. De Krachtige Kaars
31. De Spokenjagers
32. Het Sprekende Testament
33. Tedere Tronica
34. Het Drijvende Dorp
35. Jeromba de Griek
36. De Sprietatoom
37. De Texasrakkers
38. Het Gouden Paard
39. De Duistere Diamant
40. De Geverniste Zeerovers
41. De Wolkeneters
42. De Charmante Koffiepot
43. De Hellegathonden
44. De Gekke Gokker
45. De Minilotten van Kokonera
46. De Wilde Weldoener
47. Het Bevroren Vuur
48. De Gezanten van Mars
49. De Kleppende Klipper
50. De Poppenpakker

51. De Stemmenrovers
52. De Tamme Tumi
53. De Zingende Zwammen
54. Het Zoemende Ei
55. De Edele Elfen
56. De Koddiger Kater
57. De Komieke Coco
58. De Kwakstralen
59. De Sissende Sampan
60. De Toornige Tjiftjaf
61. De Zwarte Zwaan
62. Het Vliegende Bed
63. Lambiorix
64. De Groene splinter
65. De Ruige Regen
66. Het Laatste Dwaallicht
67. Prinses Zagemeel
68. De Gouden Locomotief
69. De Koperen Knullen
70. De Olijke Olifant
71. Beminde Barabas
72. De Knokkersburcht
73. De Stalen Bloempot
74. De Sterrenplukkers
75. Het Delta-duel

 

Op basis van de samenstelling van deze lijst kunnen 2 (elkaar niet per definitie uitsluitende) hypotheses opgesteld worden:

1. Oudere lezers van Suske en Wiske zijn nog erg actief op sociale media (in ieder geval die, welke gelieerd zijn aan Standaard Uitgeverij)

2. Jongere lezers van Suske en Wiske geven en masse tóch de voorkeur aan de oudere albums.

 

Indien de 2e hypothese aangenomen kan worden, zou dat betekenen dat in het werk van Vandersteen en Geerts veel meer klassiekers/beste albums worden onderkend, dan in de latere S&W albums van andere scenarioschrijvers en tekenaars. Heeft dan dus niet enkel met nostalgie te maken dat de oudere albums nog steeds en masse ook door de jongere lezers (lees: actievere gebruikers van sociale media dan 50-plussers) als dé klassiekers worden gezien. Dit is een discussie die onlangs nog hier op het forum voorbij is gekomen. (TDPB lees je mee?)

Link naar reactie

Je kan ook een derde hypothese eraan breien. 

 

Het huidige publiek van Suske en Wiske is aan het verouderen. Jongeren lezen de reeks minder en zijn bijgevolg ook geen deelnemers van de samenstelling van zo'n lijst. Wanneer hoor je trouwens bij de ouderen? Vanaf het moment dat je volwassen bent aangezien het om een "jeugdreeks" gaat?

Link naar reactie
5 uren geleden, Lük Bey zei:

Zou trouwens een leuk topic zijn, aanpassingen van dialogen die al te tijdsgebonden waren. Bij 'Nero' heb je dat niet, die oude albums hangen dan ook veel meer vast aan hun tijdperk.

In sommige heruitgaven van de albums die bij "Het Volk" verschenen werd de tekst toch wel aangepast.  Zo werden alle "nonkels" vervangen door "ooms" en in "De daverende pitteleer" werd het kledingstuk in kwestie telkens slipjas genoemd.

In de albums bij "De Standaard" werd de oorspronkelijke tekst uit de krant soms ook aangepast.  Ik herinner me uit de krantenversie van "De straal van Oemtata" een scène met anarchisten die overal tegen waren.  Zo riepen ze o.m. "Tegen Nols" en "Maar voor Bols".  Die verwijzing naar Roger Nols, de toenmalige burgemeester van Schaarbeek, stond niet meer in het album.

Ik weet niet in welke albums er allemaal aanpassingen zijn gebeurd en hoeveel maar dat zal ook wel leuke verschillen opleveren.

a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821)

Link naar reactie
Op 29/12/2020 om 12:42, cinco zei:

vlugge observatie:

 

Dit is zo een typische gelaatsuitdrukking uit de pen van Vandersteen die Wiske later nooit meer maakte.

 

afbeelding.png.810c0ac8dad46f197d7a5af8906d5994.png

Herinner ik me het goed, dat dit plaatje uit De Stalen Bloempot komt? (als S&W aan het vissen zijn met Lambik en net voordat ze een schip op gaan)

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...