Ga naar inhoud

🍲 Kroketten, hoe eet u ze?


Yncke

Ik eet mijn kroketten...  

22 leden hebben gestemd

  1. 1. Ik eet mijn kroketten...

    • ... met mes en vork, ik ben geen barbaar!
    • ... met de vingers, ik ben geen barbaar!
    • ... niet. Bah, kroketten!


Recommended Posts

Ik kom even langs vanuit "De Schat van Beersel" en ik zie dat TDPB reeds de nodige nuances heeft aangebracht.

Zoals in het andere draadje reeds aangehaald is er allicht ook een cultureel verschil tussen Nederland en België.

In België denkt men bij kroketten in eerste instantie aan aardappelkroketten.  In (lang vervlogen) tijden was rundstong met erwten en kroketten dé feestmaaltijd bij uitstek.

Ik vermoed dat men in Nederland eerder denkt aan kroketje-uit-de-muur (met allerlei andere vullingen).

En terwijl ik naarstig aan het typen ben zie ik dat Boekenmagazijn dit onderscheid ook al gemaakt heeft.

a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821)

Link naar reactie

Ik  doel inderdaad specifiek op de klassieke kroket van rund- of kalfsvlees, hoewel er, met de komst van de Croquette Boutiques, tegenwoordig erg veel afwijkende vullingen zijn. Horecaleverancier 'Oma Bob' is wel een aparte, die levert 'kroketten zoals oma ze nog maakte', in klassieke smaken, maar ook met kipsatévulling of kaas/ruccola. Dat waren dan exotische oma's....

 

 

Link naar reactie
2 hours ago, Vittorio said:

Met je vingers natuurlijk, anders ga je voorbij aan de essentie van de kroket: de specifieke bereiding (het krokante jasje) zorgt ervoor dat je iets dat vloeibaar is (de ragout) tóch met je handen kunt eten.

gekkerd. in kroketten zit puree. of eventueel een bereiding met kaas of garnalen.

allemaal zondagse kost, dus dan halen we het bestek boven. evident.

Link naar reactie
1 uur terug, the pope zei:

gekkerd. in kroketten zit puree. of eventueel een bereiding met kaas of garnalen.

allemaal zondagse kost, dus dan halen we het bestek boven. evident.

De pope is onfeilbaar, dat blijkt keer op keer!

 

Misschien moet ik DSVB eens herlezen.

Of niet.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
  • 8 months later...
Op 12/9/2020 om 23:20, Tanuki zei:

én steken ze die tussen een broodje. Barbaarser kan niet! ;)

En ik zie aan de foto's van Cinco dat ook hier weer een cultuur verschil is.

Als we het in nederland hebben over een broodje kroket. Gaat dat natuurlijk om een zacht wit puntje.

Heerlijk zacht brood met daartussen dan de krokante kroket en een beetje mosterd. Zou natuurlijk raar zijn om hiervoor een brood te pakken met een krokant korstje.

Screenshot_20210523-140454_Google.jpg

Link naar reactie
39 minuten geleden, sjaakie zei:

En ik zie aan de foto's van Cinco dat ook hier weer een cultuur verschil is.

 

 

Ah, maar dat zijn maar gewoon wat willekeurige foto's die ik van internet gehaald heb en die ik gekozen heb omdat ze er visueel 'interessant' uitzagen.

 

Link naar reactie

Ik heb het nog nooit ergens voorbij zien komen.

Keuze is meestal draadjesvlees of luxe met stukjes vlees.

Verdere optie's in de frituur goulash, sate, kaas, garnalen.

Uiteraard kan je er alles indoen hier op het dorp hebben ze iedere maand een eigengemaakte kroket.

Deze maand is dat een lamskroket, vorrige maand ham asperge etc.

Link naar reactie

Ewel, omdat ze het bij ons filiaal alles behalve goed deden qua organisatie etc mbt de corona-crisis, ben ik daar nu al meer dan een jaar niet geweest.  En ik mis wel wat Lidl-dingetjes eigenlijk. :)  Sommige dingen vind ik beter dan alternatieven bij de concurrentie.  En ja, snert-kroketten hé, die wil ik nog wel eens eten.  Ik heb dat nog nooit ergens anders gezien.

 

Nu wil ik bij sjaakie in 't dorp elke maand een kroket komen proeven. ;) 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
  • Yncke changed the title to 🍲 Kroketten, hoe eet u ze?
  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...