Ga naar inhoud

Uw lievelings-auto in een strip.


cartoonesk

Recommended Posts

Ik al wel de enige niet zijn die een zwak heeft voor deze citroën DS. In strips uit de jaren '50 en '60 kom je hem vaak tegen , vooral als de actie zich in Parijs afspeelt. 

 

70db71d79db570f9594d3a5a08988657.thumb.jpg.0cbef842a6187fbca0bcd32adab78019.jpg

 

 

Ik heb er ooit eentje willen kopen maar dat was toch wat boven mijn budget, ik heb me dan maar tot een  CX uit de jaren '70. Sinds vorig jaar rijd ik er niet meer mee maar ik wil hem toch ook niet zomaar wegdoen dus hij staat hier nog aan mijn oprit.

 

33054633255_9b3ef7ab93_b.thumb.jpg.5b47d6851d9b3052e80cb864a42a2fde.jpg

 

Link naar reactie

Interessante vraag !

Auto : zonder twijfel de DS'en in Guust Flater (Franquin tekende veel Citroën-modellen in die reeks, als overtuigd "Citrofiel" vind ik dat uiteraard geweldig :)). Naast de DS passeren ook af en toe een GS, een 2CV, een Ami, en een Traction Avant de revue. Mogelijks andere modellen want ik meen me te herinneren dat Guust ooit eens in een flits door een SM ingehaald wordt. Enfin, los daarvan vind ik de modellen ook schitterend getekend (toeval of niet, meneer Franquin en meneer Citroën delen dezelfde voornaam).

 

DS.jpgDSinterieur.thumb.jpg.b1b6d515eb3937174ea858c2e5cd645b.jpg

 

Motor : Yoko Tsuno heeft blijkbaar een zwak voor verschillende Honda-modellen (hetgeen ik overigens volledig kan volgen). Ze rijdt oa met een Dax, een PC50, een CB125K én een CB500K. Ik durf 't niet met zekerheid te beweren maar ik denk dat er ook in die reeks ergens een DS Familiale langskomtzweeft.

 

CB125K1.jpg

Link naar reactie
12 uren geleden, Lichtman zei:

(Franquin tekende veel Citroën-modellen in die reeks, als overtuigd "Citrofiel" vind ik dat uiteraard geweldig :)).

 

Dat valt wel op, ja. Er is zelfs een gag aan gewijd. Grappig dat je zowat alles gewoon kunt vinden online, ook al is het dan in een andere taal.

2728546-3861668.thumb.jpg.7d3e7ec3d153b1bbe5478331a06343be.jpg

 

In Robbedoes heeft hij zich ook een paar pagina's mee geamuseerd met de DS. Ik weet wel niet of hij die auto's altijd zelf tekende of daarvoor een beroep op Jidéhem deed. 

 

Spirou-Z-is-for-Zorglub-int.thumb.jpg.a1d8462628d05dc430f726d8e0a5656b.jpg

 

(Iedereen zal dit al wel weten, maar misschien blow ik er toch iemands mind mee: 'DS' klinkt in het Frans als 'déesse', wat 'godin' betekent.)

 

 

Link naar reactie

Haja.  Nu zie ik het ook, geïnformeerde vriend.  Dit Jaguar-model was mij totaal onbekend, zodoende meende ik er de Monza in te herkennen, de knalrode kleur duwde mij onbewust ook wat in die richting.  Eigenlijk helemaal niet zo gek, denk ik.  Als je beide modellen naast elkaar zet, zie je de verschillen wel.  Maar laten we eerlijk zijn, ze zijn (afhankelijk van de angle) zéér gelijkend.  Bayard bolt dus met een Jaguar, zo, dat weten we nu ook weer. :) 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
8 minuten geleden, cartoonesk zei:

Voor de Franquin-liefhebber en de auto-liefhebber is dit boek een aanrader!

 

album garage.jpg

Bedankt voor de tip !

 

Nog een aanvulling : de motoren uit Joe Bar Team. Heel herkenbare modellen, geweldig ook hoe die motoren mee'bewegen' met hun rijders. Van sommige vraag ik mij wel af hoe ze in hemelsnaam hun helm opzetten :).

 

50487831_m.jpg

PHOTO-3.jpg

716bdc22353e088bdfc29f1c3c7c286a.jpg

Link naar reactie
2 uren geleden, cartoonesk zei:

Met alternatieve brandstof toch? 

 

a spirou.jpg

 

Dat heet een houtgasgenerator. Doordat de Duitsers alle benzine opeisten bouwden burgers hun (schaarse) voertuigen om om op vergast hout te rijden. Hoe het juist werkt weet ik niet.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...