cartoonesk Posted November 16, 2020 Share Posted November 16, 2020 Hallo, allemaal! Ik ben eens benieuwd welke uw favoriete auto's (of motors) in een strip, comic of manga zijn? De auto moet wel prominent aanwezig zijn in een stripreeks of stripverhaal. groetjes. Flater's Fiat 509. Semafoor's motor en side-car. De oude Schicht. Quote Link to comment
dutch lines Posted November 16, 2020 Share Posted November 16, 2020 Quote Exclusieve workshops en masterclasses door de beste striptekenaars. Link to comment
Lük Bey Posted November 16, 2020 Share Posted November 16, 2020 Ik al wel de enige niet zijn die een zwak heeft voor deze citroën DS. In strips uit de jaren '50 en '60 kom je hem vaak tegen , vooral als de actie zich in Parijs afspeelt. Ik heb er ooit eentje willen kopen maar dat was toch wat boven mijn budget, ik heb me dan maar tot een CX uit de jaren '70. Sinds vorig jaar rijd ik er niet meer mee maar ik wil hem toch ook niet zomaar wegdoen dus hij staat hier nog aan mijn oprit. Quote https://www.facebook.com/lukbey Link to comment
Rik Posted November 16, 2020 Share Posted November 16, 2020 De Porsche... Quote Omnia mutantur nihil interit Link to comment
Rik Posted November 16, 2020 Share Posted November 16, 2020 En deze natuurlijk... Blake en Mortimer Pyramide 1 Quote Omnia mutantur nihil interit Link to comment
Hamirubi Posted November 16, 2020 Share Posted November 16, 2020 Quote I'am a locksmith. And I'm a locksmith. Link to comment
Lichtman Posted November 16, 2020 Share Posted November 16, 2020 Interessante vraag ! Auto : zonder twijfel de DS'en in Guust Flater (Franquin tekende veel Citroën-modellen in die reeks, als overtuigd "Citrofiel" vind ik dat uiteraard geweldig ). Naast de DS passeren ook af en toe een GS, een 2CV, een Ami, en een Traction Avant de revue. Mogelijks andere modellen want ik meen me te herinneren dat Guust ooit eens in een flits door een SM ingehaald wordt. Enfin, los daarvan vind ik de modellen ook schitterend getekend (toeval of niet, meneer Franquin en meneer Citroën delen dezelfde voornaam). Motor : Yoko Tsuno heeft blijkbaar een zwak voor verschillende Honda-modellen (hetgeen ik overigens volledig kan volgen). Ze rijdt oa met een Dax, een PC50, een CB125K én een CB500K. Ik durf 't niet met zekerheid te beweren maar ik denk dat er ook in die reeks ergens een DS Familiale langskomtzweeft. Quote Link to comment
fazerco Posted November 16, 2020 Share Posted November 16, 2020 Ooit me eigen auto, hier rechts in beeld. Quote Link to comment
esteban² Posted November 17, 2020 Share Posted November 17, 2020 De sportwagen van Bayard heb ik altijd tof gevonden. Een Ferrari 750 Monza, als ik mij niet vergis. Quote STEUNACTIE #SHARINGISCARING #DELENISLIEF Link to comment
Lük Bey Posted November 17, 2020 Share Posted November 17, 2020 12 uren geleden, Lichtman zei: (Franquin tekende veel Citroën-modellen in die reeks, als overtuigd "Citrofiel" vind ik dat uiteraard geweldig ). Dat valt wel op, ja. Er is zelfs een gag aan gewijd. Grappig dat je zowat alles gewoon kunt vinden online, ook al is het dan in een andere taal. In Robbedoes heeft hij zich ook een paar pagina's mee geamuseerd met de DS. Ik weet wel niet of hij die auto's altijd zelf tekende of daarvoor een beroep op Jidéhem deed. (Iedereen zal dit al wel weten, maar misschien blow ik er toch iemands mind mee: 'DS' klinkt in het Frans als 'déesse', wat 'godin' betekent.) Quote https://www.facebook.com/lukbey Link to comment
Ambreville Posted November 17, 2020 Share Posted November 17, 2020 Een van mijn allereerste strips. Deze heb ik als kind letterlijk kapotgelezen. Quote Link to comment
Waldorf Posted November 17, 2020 Share Posted November 17, 2020 3 uren geleden, esteban² zei: De sportwagen van Bayard heb ik altijd tof gevonden. Een Ferrari 750 Monza, als ik mij niet vergis. Die rode wagen, ongeïnformeerde vriend, is een Jaguar D-type. Quote Remember that the life of this world is but a sport and a passtime. Link to comment
esteban² Posted November 17, 2020 Share Posted November 17, 2020 Haja. Nu zie ik het ook, geïnformeerde vriend. Dit Jaguar-model was mij totaal onbekend, zodoende meende ik er de Monza in te herkennen, de knalrode kleur duwde mij onbewust ook wat in die richting. Eigenlijk helemaal niet zo gek, denk ik. Als je beide modellen naast elkaar zet, zie je de verschillen wel. Maar laten we eerlijk zijn, ze zijn (afhankelijk van de angle) zéér gelijkend. Bayard bolt dus met een Jaguar, zo, dat weten we nu ook weer. Quote STEUNACTIE #SHARINGISCARING #DELENISLIEF Link to comment
Stomp Posted November 17, 2020 Share Posted November 17, 2020 Franquin kon niet alleen auto's tekenen, hij kon ze ook ontwerpen! Quote Link to comment
Waldorf Posted November 17, 2020 Share Posted November 17, 2020 Later reden Rob & Kwab in een R5. Ook een klassieker, eigenlijk. Quote Remember that the life of this world is but a sport and a passtime. Link to comment
cinco Posted November 17, 2020 Share Posted November 17, 2020 Dit is mijn favoriete Kwabbernoot-auto. Quote Link to comment
esteban² Posted November 17, 2020 Share Posted November 17, 2020 Binnen de gagstrips beschouw ik het tweepaardje uit Bollie & Billie ook wel als uiterst memorabel. Op de cover van album 35 stond hij nog te pronken, blij dat die nog niet aan de kant werd geschoven. Quote STEUNACTIE #SHARINGISCARING #DELENISLIEF Link to comment
Waldorf Posted November 17, 2020 Share Posted November 17, 2020 De Renault Dauphine van Guus Slim Quote Remember that the life of this world is but a sport and a passtime. Link to comment
cartoonesk Posted November 18, 2020 Author Share Posted November 18, 2020 Dank jullie wel voor de toffe reacties! Ik ben niet zo'n auto-kenner als sommigen van jullie maar ik kan wel waardering hebben voor de designs van sommige classics of old-timers. Zoals de Traction Avant, waarvan Dupa er eentje had! Voor de Franquin-liefhebber en de auto-liefhebber is dit boek een aanrader! Quote Link to comment
cartoonesk Posted November 18, 2020 Author Share Posted November 18, 2020 De MG van Clifton. De Ford T van Bram Jager (Francis). De 2cv van Eppo. Quote Link to comment
Lichtman Posted November 18, 2020 Share Posted November 18, 2020 8 minuten geleden, cartoonesk zei: Voor de Franquin-liefhebber en de auto-liefhebber is dit boek een aanrader! Bedankt voor de tip ! Nog een aanvulling : de motoren uit Joe Bar Team. Heel herkenbare modellen, geweldig ook hoe die motoren mee'bewegen' met hun rijders. Van sommige vraag ik mij wel af hoe ze in hemelsnaam hun helm opzetten . Quote Link to comment
cartoonesk Posted November 18, 2020 Author Share Posted November 18, 2020 Ik moest eens motors tekenen in een strip en toen heb ik ze stiekem uit Joe Bar Team nagetekend. Quote Link to comment
Lichtman Posted November 18, 2020 Share Posted November 18, 2020 Op 17/11/2020 om 07:27, Lük Bey zei: (Iedereen zal dit al wel weten, maar misschien blow ik er toch iemands mind mee: 'DS' klinkt in het Frans als 'déesse', wat 'godin' betekent.) Inderdaad bekend maar met zo'n prachtig lijnenspel vind ik dat een behoorlijk terechte verwijzing . Quote Link to comment
Lichtman Posted November 18, 2020 Share Posted November 18, 2020 1 minuut geleden, cartoonesk zei: Ik moest eens motors tekenen in een strip en toen heb ik ze stiekem uit Joe Bar Team nagetekend. Schitterend ! Quote Link to comment
Lichtman Posted November 18, 2020 Share Posted November 18, 2020 Zojuist, cartoonesk zei: Ooh, nice ! En geestig Als ik een gokje mag wagen > Vespa (PX200 ?), BMW R90S, Honda (CB750 ?), en een Kawasaki ? Quote Link to comment
cartoonesk Posted November 18, 2020 Author Share Posted November 18, 2020 Sorry, ik heb gezegd dat ik geen kenner ben. Ik weet het niet uit mijn hoofd maar wel geïnspireerd door het eerste boek van Bar2 (nog in Parijs gekocht). (behalve de Vespa, die had ik gegoogled) Quote Link to comment
Lichtman Posted November 18, 2020 Share Posted November 18, 2020 1 minuut geleden, cartoonesk zei: Sorry, ik heb gezegd dat ik geen kenner ben. Ik weet het niet uit mijn hoofd maar wel geïnspireerd door het eerste boek van Bar2 (nog in Parijs gekocht). Niet erg hoor, 't komt door de herkenbare details; ik vind de motoren alleszins heel geslaagd ! Quote Link to comment
cartoonesk Posted November 18, 2020 Author Share Posted November 18, 2020 Thanx! Quote Link to comment
cartoonesk Posted November 18, 2020 Author Share Posted November 18, 2020 Ook geweldig vind ik de Mercedes 540 K van Otto Paparapap uit Hommeles in Rommelgem. Quote Link to comment
cartoonesk Posted November 18, 2020 Author Share Posted November 18, 2020 20 uren geleden, cinco zei: Dit is mijn favoriete Kwabbernoot-auto. Deze hippe auto van Kwabbernoot is toch ook een Citroën Traction Avant? Quote Link to comment
cinco Posted November 18, 2020 Share Posted November 18, 2020 1 minuut geleden, cartoonesk zei: Dit is toch ook een Citroën Traction Avant? Het is omwille van dat motief op de auto, niet zozeer omwille van het model. Quote Link to comment
cartoonesk Posted November 18, 2020 Author Share Posted November 18, 2020 Met alternatieve brandstof toch? Quote Link to comment
cartoonesk Posted November 18, 2020 Author Share Posted November 18, 2020 Op 16/11/2020 om 13:13, Konincks zei: De auto van Donald Duck met de neefjes achterin. De Duckatti 313! https://www.donaldduck.nl/highlight/bouwplaat-duckatti/ Quote Link to comment
Tanuki Posted November 18, 2020 Share Posted November 18, 2020 Geen idee of er eentje figureert in een strip. Een Lego-versie is er wel. Misschien dat de meer fanatieke stripliefhebbers er hier eentje van hebben zien passeren? Aan de stripauteurs hier: het wachten is trouwens op de eerste EV die z'n opwachting maakt (Als het kan een Polestar 2! ) Quote Link to comment
cinco Posted November 18, 2020 Share Posted November 18, 2020 1 uur geleden, cartoonesk zei: Met alternatieve brandstof toch? Dacht het wel, ja. Quote Link to comment
Waldorf Posted November 18, 2020 Share Posted November 18, 2020 2 uren geleden, cartoonesk zei: Met alternatieve brandstof toch? Dat heet een houtgasgenerator. Doordat de Duitsers alle benzine opeisten bouwden burgers hun (schaarse) voertuigen om om op vergast hout te rijden. Hoe het juist werkt weet ik niet. Quote Remember that the life of this world is but a sport and a passtime. Link to comment
Recommended Posts