Ga naar inhoud

Wie heeft zijn verzameling wel eens verkocht/uitgedund?


Bonte

Recommended Posts

IK heb een eenvoudige regel. Als ik iets in 2 jaar tijd niet herlezen heb dan gaat het weg. Er zijn wel series die je om sentimentele redenen bewaard of mooie luxe uitgaven. Het nadeel van deze methode is dat je op een gegeven moment een of meerdere kasten hebt vol titels die je dus nooit meer wegdoet. 

 

Een zen tuin van perfectie. 

Link naar reactie
19 uren geleden, linthout zei:

Ik verkoop elk jaar een twintigtal bananendozen strips...

Als de rekken vol steken is het tijd om uit te dunnen.

Dat gaat steeds moeilijker want de kwaliteit van wat overblijft is elk jaar beter...

Maar ik ben onverbiddelijk. De verzameling MOET passen in mijn 22 boekenrekken.

 

Hier ongeveer van 't zelfde: alles moet passen in/op de paar strekkende meter die ik ter beschikking heb. Anders is het einde zoek, want er  is zoveel leuks en interessant - dan loopt het uit de hand. Dus er gaat geregeld een stapel weg via Marktplaats of Catawiki. Op dit moment puilen de kasten alweer uit (lekker met al die integrales) en twijfel ik of de Sus & Wis 67 - 200 weg moet doen (gekocht toen ik tiener was). Ook Thorgal HC wordt te gek, ik denk dat alle hogere nummers en/of de spin-offs zo de veiling in gaan.

 

Als ik vrijgezel zou zijn zouden er wel meer kasten bij komen. Wat ik echter niet begrijp zijn verzamelaars die spullen in dozen op de zolder moeten gaan zetten die dan vervolgens 10 jaar geen daglicht meer zien. Alles moet wel direct voorhanden zijn in een boekenkast o.i.d.

.....................................................

www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl

Link naar reactie

Alles wat niet herlezen zal worden gaat op den duur de deur uit. Bij sommige series staan er boeken tussen met originele opdrachttekeningen, maar die zullen dan ook maar mee moeten. Luxes en integrale uitgaven zijn niet echt mijn ding, enkel voor Blueberry en de Huurling maak ik een uitzondering. En vooruit, van Rork heb ik ook nog de normale reeks en de bundelingen.

Link naar reactie
3 uren geleden, eriktex zei:

Hier ongeveer van 't zelfde: alles moet passen in/op de paar strekkende meter die ik ter beschikking heb. Anders is het einde zoek, want er  is zoveel leuks en interessant - dan loopt het uit de hand. Dus er gaat geregeld een stapel weg via Marktplaats of Catawiki. Op dit moment puilen de kasten alweer uit (lekker met al die integrales) en twijfel ik of de Sus & Wis 67 - 200 weg moet doen (gekocht toen ik tiener was). Ook Thorgal HC wordt te gek, ik denk dat alle hogere nummers en/of de spin-offs zo de veiling in gaan.

 

Als ik vrijgezel zou zijn zouden er wel meer kasten bij komen. Wat ik echter niet begrijp zijn verzamelaars die spullen in dozen op de zolder moeten gaan zetten die dan vervolgens 10 jaar geen daglicht meer zien. Alles moet wel direct voorhanden zijn in een boekenkast o.i.d.

Bij mij gaat niets de deur uit. Ik zet het dus wel op zolder. 

Ik wacht eerst rustig de dag af dat alle kids de deur uit zijn. Dan trek ik die dozen weer open. Wedden dat ik dan niet kan wachten om bepaalde strips direct weer te gaan lezen. (Wegens ruimtegebrek heb ik ook betere series in dozen gestopt)

Link naar reactie
1 uur geleden, De Hollander zei:

Bij mij gaat niets de deur uit. Ik zet het dus wel op zolder. 

Ik wacht eerst rustig de dag af dat alle kids de deur uit zijn. Dan trek ik die dozen weer open. Wedden dat ik dan niet kan wachten om bepaalde strips direct weer te gaan lezen. (Wegens ruimtegebrek heb ik ook betere series in dozen gestopt)

Er gaat soms wel iets (Jeremiah, Thorgal) de deur uit, maar verder sluit ik me hierbij aan.  En dan komen bijvoorbeeld de ruim 30 jaargangen Robbedoes weer eens tevoorschijn. 

image.png

Link naar reactie
7 uren geleden, Theoak zei:

Alles wat niet herlezen zal worden gaat op den duur de deur uit. Bij sommige series staan er boeken tussen met originele opdrachttekeningen, maar die zullen dan ook maar mee moeten. Luxes en integrale uitgaven zijn niet echt mijn ding, enkel voor Blueberry en de Huurling maak ik een uitzondering. En vooruit, van Rork heb ik ook nog de normale reeks en de bundelingen.

?......opdrachttekeningen hou je toch gewoon?

Link naar reactie
5 minuten geleden, The Alderwood zei:

Wat vinden jullie de gemakkelijkste manier om te verkopen? Ik ga wat weg doen. 2dehands, catawiki, hier?

Dat ligt aan de bijzonderheid.

Meer bijzondere items via catawiki, wat meer gangbaar via reep en de minder fraai en minder gewild marktplaats of ssz....???

Link naar reactie
Op 1-8-2017 om 18:14, linthout zei:

Ik verkoop elk jaar een twintigtal bananendozen strips...

Als de rekken vol steken is het tijd om uit te dunnen.

Dat gaat steeds moeilijker want de kwaliteit van wat overblijft is elk jaar beter...

Maar ik ben onverbiddelijk. De verzameling MOET passen in mijn 22 boekenrekken.

 

Bij mij zijn het er 6.

Concreet verkoop ik er telkens ca. 500 wanneer ik er 3000 in mijn verzameling heb.

De nominale waarde van mijn verzameling bedraagt momenteel nog 5% van de maximale ooit wegens verkoop van vele 1e drukken en dure recente uitgaven, maar gevoelsmatig is wat overblijft op dit moment allemaal terugleeswaardig.

En gelukkig ben ik lezer ipv verzamelaar.

Link naar reactie
Op 1-8-2017 om 18:14, linthout zei:

Ik verkoop elk jaar een twintigtal bananendozen strips...

Als de rekken vol steken is het tijd om uit te dunnen.

Dat gaat steeds moeilijker want de kwaliteit van wat overblijft is elk jaar beter...

Maar ik ben onverbiddelijk. De verzameling MOET passen in mijn 22 boekenrekken.

 

Bij mij zijn het er 6.

Concreet verkoop ik er telkens ca. 500 wanneer ik er 3000 in mijn verzameling heb.

De nominale waarde van mijn verzameling bedraagt momenteel nog 5% van de maximale ooit wegens verkoop van vele 1e drukken en dure recente uitgaven, maar gevoelsmatig is wat overblijft op dit moment allemaal terugleeswaardig.

En gelukkig ben ik lezer ipv verzamelaar.

Link naar reactie

Mooie opdrachttekeningen houd ik sowieso. Er zitten echter ook wel een paar wat mindere tussen die in de loop der jaren zijn verkregen door in de rij te gaan staan of aangekocht. Zeker op beurzen of tijdens signeersessies met een hoop belangstellenden is er wel eens een snelle dédi gescoord die achteraf niet zo heel bijzonder is te noemen.

 

De beste periode is lastig te benoemen. Bij een veiling als catawiki 'bijvoorbeeld' zie je dat er veel verkopers met vakantie zijn in deze periode, maar er zijn wel genoeg bieders (met smartphones en tablets kun je overal een veiling volgen), waardoor de gemiddelde opbrengst per kavel zelfs hoger is dan een paar maanden geleden.

 

Maar of er nou vlak voor een vakantiegelduitbetaling of na een dure maand als december minder wordt geboden kan ik zo niet zeggen. De meeste verzamelaars hebben naar mijn mening wel genoeg te besteden.

Link naar reactie

Duurdere items zijn overigens wel degelijk goed te verkopen op een site als marktplaats. Het voordeel is dat je zelf de prijs kunt bepalen waarvoor je het weg wilt doen, het nadeel is dat het wel eens heel lang kan duren voordat iemand de prijs wil geven die jij in gedachten hebt, en het is veel vrijblijvender, waardoor je wel eens een deal denkt te hebben gesloten, maar betaling uitblijft. Op een veilingsite gaat het als het goed is allemaal een stuk sneller.

Link naar reactie
1 hour ago, Theoak said:

Mooie opdrachttekeningen houd ik sowieso. Er zitten echter ook wel een paar wat mindere tussen die in de loop der jaren zijn verkregen door in de rij te gaan staan of aangekocht. Zeker op beurzen of tijdens signeersessies met een hoop belangstellenden is er wel eens een snelle dédi gescoord die achteraf niet zo heel bijzonder is te noemen.

 

De beste periode is lastig te benoemen. Bij een veiling als catawiki 'bijvoorbeeld' zie je dat er veel verkopers met vakantie zijn in deze periode, maar er zijn wel genoeg bieders (met smartphones en tablets kun je overal een veiling volgen), waardoor de gemiddelde opbrengst per kavel zelfs hoger is dan een paar maanden geleden.

 

Maar of er nou vlak voor een vakantiegelduitbetaling of na een dure maand als december minder wordt geboden kan ik zo niet zeggen. De meeste verzamelaars hebben naar mijn mening wel genoeg te besteden.

Dank voor de info!

Link naar reactie
Op 2-8-2017 om 13:37, Waldorf zei:

Herlees jij je volledige bibliotheek in twee jaar? Ik raak daar niet mee rond. En eens je kinderen hebt gaan die de strips lezen die je zelf misschien niet meer leest. 

Ik grasduin er vaak in en merk dat je sommige dingen sneller oppikt dan anderen. Wanneer ik iets 2 jaar heb laten liggen dan wordt het tijd om er afscheid van te nemen. Tot nu toe heb ik daar geen spijt van gehad.

 

Ik denk dat je een slaaf wordt van je bezittingen als je maar blijft stapelen. 

Link naar reactie

Uitgedund zeker. En vervangen. In het begin vond ik bv XIII heel goed. Later ging ik dat minder vinden. Duurde ook te lang en werd onwerkelijk. Net als bv de tv serie Designated Survivor. Maar bv Pratt vond ik vroeger niks en nu wel. Heb de oude zwart wit uitgaven vervangen door de nieuwe. Ik had ook al mijn Suske en Wiskes de deur uitgedaan. Was altijd wel fan zeker de eerste delen. Nu met de integrale vind ik het weer goed. Zie weer wat nieuwe dingen in de verhalen. Van mij mogen ze Asterix ook zo doen. 

Link naar reactie
Op ‎2‎-‎8‎-‎2017 om 22:23, Koen zei:

giphy.webp

 

sheldon-hyperventilating-big-bang-theory

 

De dag dat ik tegen mijn kind zeg dat ze niet aan papa's boeken mag komen houd ik er mee op Koen. Ik ben alleen maar blij dat ze enthousiast met mij plaatjes aan het kijken is (ze vindt vooral de paardjes van Blueberry erg mooi). En wie weet.... misschien is dit wel de eerste aanzet naar een gedeelde passie. Iets wat niet zou gebeuren als ik haar streng zou toespreken van papa's boeken af te blijven. We kunnen trouwens wel wat nieuwe enthousiaste lezers gebruiken is het niet? Kan je het beste zo vroeg mogelijk mee beginnen lijkt me....

Link naar reactie
30 minuten geleden, Nesse zei:

 

De dag dat ik tegen mijn kind zeg dat ze niet aan papa's boeken mag komen houd ik er mee op Koen. Ik ben alleen maar blij dat ze enthousiast met mij plaatjes aan het kijken is (ze vindt vooral de paardjes van Blueberry er mooi). En wie weet.... misschien is dit wel de eerste aanzet naar een gedeelde passie. Iets wat niet zou gebeuren als ik haar streng zou toespreken van papa's boeken af te blijven. We kunnen trouwens wel wat nieuwe enthousiaste lezers gebruiken is het niet? Kan je het beste zo vroeg mogelijk mee beginnen lijkt me....

Hiermee wil ik je complimenteren met goede smaak van dochter.

Echter wees voorzichtig met  nummer 28- Dust,menig liefhebber is op zoek naar dit nummer.

 

Link naar reactie
23 minuten geleden, Nesse zei:

 

De dag dat ik tegen mijn kind zeg dat ze niet aan papa's boeken mag komen houd ik er mee op Koen. Ik ben alleen maar blij dat ze enthousiast met mij plaatjes aan het kijken is (ze vindt vooral de paardjes van Blueberry erg mooi). En wie weet.... misschien is dit wel de eerste aanzet naar een gedeelde passie. Iets wat niet zou gebeuren als ik haar streng zou toespreken van papa's boeken af te blijven. We kunnen trouwens wel wat nieuwe enthousiaste lezers gebruiken is het niet? Kan je het beste zo vroeg mogelijk mee beginnen lijkt me....

Mijn oudste zoon is nu drie en die grijpt al vlotjes naar de Stoppeltjes en de Pols in de kast (die ik strategisch op zijn hoogte gezet heb). Zeker Stoppeltje is nu echt een topper, zo is ons vakantie-album van dit jaar eigenlijk een promotieboek voor die reeks want op bijna alle foto's heeft hij zo'n album in de hand. Pol is (merk ik nu) nog wat absurder en moeilijker na te vertellen. Maar ik zeg ook nooit dat hij niet aan mijn strips mag zitten, ik probeer de zorg voor boeken en strips er nu al wat in te brengen :e012:

Link naar reactie

Terug on topic ....

 

Ik verkoop ook regelmatig wat strips. Vooral wanneer ik door de kasten ga en bij iets denk: 'dit zal ik nooit meer lezen' én 'ik wil het niet bijhouden uit nostalgische redenen'. Dan gaan die albums de deur uit. Bij een vorige verhuis in 2009 heb ik voor het eerst strips verkocht, toen een 500-tal denk. Ondertussen is de collectie mooi uitgedund en verkoop ik per jaar net iets minder dan dat er zaken bij komen ... 

 

Ik voel me alleszins meer lezer dan verzamelaar.

Link naar reactie
3 uren geleden, Marinelli zei:

Mijn oudste zoon is nu drie en die grijpt al vlotjes naar de Stoppeltjes en de Pols in de kast (die ik strategisch op zijn hoogte gezet heb). Zeker Stoppeltje is nu echt een topper, zo is ons vakantie-album van dit jaar eigenlijk een promotieboek voor die reeks want op bijna alle foto's heeft hij zo'n album in de hand. Pol is (merk ik nu) nog wat absurder en moeilijker na te vertellen. Maar ik zeg ook nooit dat hij niet aan mijn strips mag zitten, ik probeer de zorg voor boeken en strips er nu al wat in te brengen :e012:

Dikke aanrader... elke morgen op RTBF 3 om 7 u 's ochtends kan je drie Stoppeltje-tekenfilms na elkaar zien. Elk filmpje duurt ongeveer 5 à 6 minuten. Er zijn 78 tekenfilmpjes in totaal en uiteraard zijn ook alle strips die al verschenen zijn omgezet in tekenfilm. Mijn zoon (en ik) nemen ze elke dag op om later op de dag te bekijken ! Zalige televisie. Later dit jaar zullen ze ook bij ons op Ketnet te zien zijn.

 

97c16175c3284c0de420dcf09ca26cc9.jpg

Voor al mijn recensies, interviews met striptekenaars, dédicaces en eigen strips en illustraties :

http://vetostript.weebly.com

Link naar reactie
1 uur terug, Koen zei:

Met een doos eerste drukken, eerste 115 Rode Ridders en eerste 24 Blauwbloezen naar Kringloopwinkel geweest.  Ik wou ze afgeven en men hield me tegen : "Nee meneer, moet naar containerpark, niemand wil ze kopen."   Heb er toch een buurjongetje mee gelukkig kunnen maken. 

Dat vind ik toch wel heel straf van de kringloopwinkel!!!

 

Link naar reactie
6 uren geleden, Koen zei:

Met een doos eerste drukken, eerste 115 Rode Ridders en eerste 24 Blauwbloezen naar Kringloopwinkel geweest.  Ik wou ze afgeven en men hield me tegen : "Nee meneer, moet naar containerpark, niemand wil ze kopen."   Heb er toch een buurjongetje mee gelukkig kunnen maken. 

 

Pierke had er anders wel iets voor gegeven. Nu ge toch af en toe in Gent zijt. 

Link naar reactie
18 hours ago, Koen said:

Met een doos eerste drukken, eerste 115 Rode Ridders en eerste 24 Blauwbloezen naar Kringloopwinkel geweest.  Ik wou ze afgeven en men hield me tegen : "Nee meneer, moet naar containerpark, niemand wil ze kopen."   Heb er toch een buurjongetje mee gelukkig kunnen maken. 

 

Tja, die kringloopwinkels... Ze hebben een sympathiek imago, maar uiteindelijk is het ook maar gewoon een bedrijf. Sterker nog: het is diikwijls een keten. Als een bakker en zijn vrouw allebei een bakkerswinkel hebben, worden ze scheef bekeken, maar die kringloopwinkelketens, die worden heillig verklaard.

 

Morgenmiddag ben ik in Gent; In de Brasserie Progres (Korenmarkt, op de verdieping bij Jean Ray). Wie ruzie met mij wil maken over Valerian, krijgt z'n kans.  :e002:

 

Ik breng geen strps mee. Ik zeul al 9 kg tijdschriften mee voor iemand anders. :blink:

 

Link naar reactie
  • 2 months later...

Ik lees eigenlijk vooral strips uit de bibliotheek. Alleen als iets er niet ligt, koop ik het. Ik ben wel van plan om ook de nieuwe Robbedoezen te kopen. (de hoofdreeks) Mijn verzameling bestaat dus slechts uit zo'n 50-tal* strips. Ik hoef dus helemaal niets weg te smijten.

 

*Strips uit de lagere school (vooral Agent 212, Kid Paddle, Cédric en Dommel) niet meegerekend he. Wat mijn ouders met die strips doen, is hun zaak. Vermoedelijk voer voor hun toekomstige kleinkinderen.

Link naar reactie

Ik moet dringend eens 'uitkuisen'. Ik heb een aantal reeksen waarvan ik weet dat ik ze toch nooit meer ga lezen, en waarvan ik soms moeite had om ze uit te lezen. Een hoop van die reeks 500 van Talent bvb. Probleem is dat je die waarschijnlijk aan de straatstenen niet kwijt kunt.

Verder nog bvb Altor, Alvin Norge, Aquablue, Axel Moonshine, Cassio, Charly, Dallas Barr en ik zit nog maar aan de D...

Zijn dingen die ik echt nooit meer ga lezen, en waarvan ik me herinner dat ik ook niet graag gelezen heb, zoals Cassio. Of die wel leuk begonnen, maar dan een zootje was qua laatste delen zoals Dallas Barr en Aquablue en Axel Moonshine.

 

Hoe verkoop je zoiets? Best in lot per reeks? Apart op Ebay? Hier op het verkooptopic forum? Ik vermoed dat de Striep me niet graag ziet komen met dit soort strips?

Hoeveel kun je daar voor vragen / krijgen?

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...