Ga naar inhoud

Asterix


Recommended Posts

15 hours ago, cinco said:

En ik weet dat er in Nederland minder uren Frans worden gegeven dan in Vlaanderen, maar ik veronderstel dat er minstens een basis aan woordenschat is aangeleerd.

LOL

sure. Van mijn hele gezin, kom ik nog het verste.

rest was "grapje"

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie
Op 14/8/2023 om 17:40, cinco zei:

En ik weet dat er in Nederland minder uren Frans worden gegeven dan in Vlaanderen, maar ik veronderstel dat er minstens een basis aan woordenschat is aangeleerd. :P

 

ik moet je hierin teleurstellen Frans is geen les die je moet volgen.

Er zijn dus genoeg Nederlanders die 0 uur frans hebben gehad op school.

Link naar reactie
Op 14/8/2023 om 17:40, cinco zei:

 

"J'ai acheté une nouvelle robe" is toch wel één van de makkelijkste zinnen in het Frans om te begrijpen neem ik aan. :o

Ik bedoel... dat is letterlijk een zin die in mijn schrift Frans stond toen ik 11 jaar was.

En ik weet dat er in Nederland minder uren Frans worden gegeven dan in Vlaanderen, maar ik veronderstel dat er minstens een basis aan woordenschat is aangeleerd. :P

 

afbeelding.png.616c858dcda967a325393bd43a6e115d.png

 

 

Ik heb nog nooit Frans gehad. Zelfs mijn broer die vloeiend Japans spreekt en leest op het hoogste niveau, beetje Koreaans en chinees kan heeft nooit Franse les gekregen. 

 

België is wellicht anders omdat het deels tweetalig is 

Link naar reactie
10 minuten geleden, Michie zei:

 

Ik heb nog nooit Frans gehad. Zelfs mijn broer die vloeiend Japans spreekt en leest op het hoogste niveau, beetje Koreaans en chinees kan heeft nooit Franse les gekregen. 

 

België is wellicht anders omdat het deels tweetalig is 

 

1 uur terug, sjaakie zei:

ik moet je hierin teleurstellen Frans is geen les die je moet volgen.

Er zijn dus genoeg Nederlanders die 0 uur frans hebben gehad op school.

 

Ah ok. Goed om te weten. Ik ging er altijd van uit dat in Nederland net zoals in België zowel Frans, Engels als Duits (in wisselende verhoudingen) de revue passeren doorheen het middelbaar onderwijs.

 

afbeelding.thumb.png.9f4426a9dabe8885b6a2c13dc80e2cef.png

Link naar reactie

Vroeger kreeg je op veel nederlandse scholen wel frans, verplicht zelfs op het gymnasium ('74-'80). Voor "alpha's" (talen) zoals ik minstens de eerste 4 jaar frans. Daarna kiezen tussen duits of frans doorgaan. Zes jaar nederlands (uiteraard), duits, engels, latijn, oud-grieks, aardrijkskunde en geschiedenis. En dat noemden ze het pretpakket. Vond het zelf helemaal niet zo leuk, al die (dooie) talen, maar nu heb ik er af en toe wel baat bij, m.n. ten aanzien van niet-nederlandse strips.

 

Van Asterix heb ik 29 uitgaven van de franse Editions Atlas. Vergelijkbaar met de Kuifje Archieven, hc met erg veel extra materiaal. Ben net de nederlandse speciale uitgaves, met extra dossier van 16 pagina's eens gaan vergelijken met deze franse versies, meestal zo'n 40+  pagina's extra materiaal.

Ik had verwacht dat ze voor de nederlandstalige versies gewoon de info en pagina's van deze franstalige versies zouden overnemen.

Dat is maar zeer ten dele het geval, wat boeiende achtergronden en vergelijkingen oplevert.

 

 

GoudenSnoeimes01.jpg

GoudenSnoeimes02.jpg

GoudenSnoeimes03.jpg

GoudenSnoeimes04.jpg

Link naar reactie
Op 16/8/2023 om 20:35, albertix zei:

Vroeger kreeg je op veel nederlandse scholen wel frans, verplicht zelfs op het gymnasium ('74-'80). Voor "alpha's" (talen) zoals ik minstens de eerste 4 jaar frans. Daarna kiezen tussen duits of frans doorgaan. Zes jaar nederlands (uiteraard), duits, engels, latijn, oud-grieks, aardrijkskunde en geschiedenis. En dat noemden ze het pretpakket. Vond het zelf helemaal niet zo leuk, al die (dooie) talen, maar nu heb ik er af en toe wel baat bij, m.n. ten aanzien van niet-nederlandse strips.

 

Van Asterix heb ik 29 uitgaven van de franse Editions Atlas. Vergelijkbaar met de Kuifje Archieven, hc met erg veel extra materiaal. Ben net de nederlandse speciale uitgaves, met extra dossier van 16 pagina's eens gaan vergelijken met deze franse versies, meestal zo'n 30 pagina's extra materiaal.

Ik had verwacht dat ze voor de nederlandstalige versies gewoon de info en pagina's van deze franstalige versies zouden overnemen.

Dat is maar zeer ten dele het geval, wat boeiende achtergronden en vergelijkingen oplevert.

 

 

GoudenSnoeimes01.jpg

GoudenSnoeimes02.jpg

GoudenSnoeimes03.jpg

GoudenSnoeimes04.jpg

 

Een handvol Asterixen zijn nog in de uitgebreide luxe-vorm met 128 pagina's aan 49 euro het stuk verschenen.

Niet uitgeput want je kan ze in sommige stripwinkels of online shops geplastificieerd in nieuwstaat te koop vinden.

 

afbeelding.png.aebb17870b93918c6922eb19366f9ee0.png.ee82082f270b13450130a83d4363aa8a.png.5f594675c310656f3e02aa824e439ae3.png

 

afbeelding.png.2152e4292d077a68b27afb4e49f07bfa.png

 

 

Link naar reactie
2 minuten geleden, Bertus zei:

Na een aantal albums begin ik mij toch wel te storen aan de simpele(re) tekenstijl van Conrad in vergelijking met Uderzo. Het mist een bepaalde finesse. 

Conrad's 'slordigheid' komt echt van pas in zijn eigen reeks:  'De Onnoembaren'. Maar niet in Asterix.

 

Alhoewel ik een Asterix-album in zijn complete Onnoembaren-stijl ( eerste albums) wel zou kunnen smaken.

Link naar reactie

Ik weet het, stuk of 8 albums. Franse luxe albumreeks lijkt uitgebreider, hier lijken ze al weer gestopt te zijn. Dat heb je nou altijd met zo'n relatief kleine afzetmarkt/taalgebied. Benieuwd of de nieuwe franse luxe-albums hetzelfde dossier bevatten als de oude Atlasreeks. Bonus is natuurlijk de zwartwit versie.

Link naar reactie
21 uren geleden, Bertus zei:

Na een aantal albums begin ik mij toch wel te storen aan de simpele(re) tekenstijl van Conrad in vergelijking met Uderzo. Het mist een bepaalde finesse. 

 

Uderzo voelde ook erg goed aan hoe je de bladspiegel helder kon houden ondanks de soms erg chaotische acties van de Galliërs en de Romeinen.

Link naar reactie
  • 3 weeks later...
Op 16/8/2023 om 21:47, Bertus zei:

Na een aantal albums begin ik mij toch wel te storen aan de simpele(re) tekenstijl van Conrad in vergelijking met Uderzo. Het mist een bepaalde finesse. 

 

afbeelding.png.6e909c9339b46ff783c7b302abb367ae.png

 

De lijnvoering is minder strak als je vergelijkt met Uderzo in zijn hoogdagen.

Hij kon echt die illusie van beweging in een tekening creëren doordat de uitwerking van personages en decor perfect in balans was met elkaar.

 

6a00d8341c7e2353ef019104d6b6e2970c.jpg.9a103e892672f0aa68043a804b368ddc.jpg

 

Link naar reactie

Al hebben ze op deze manier natuurlijk ook weer extra persaandacht door het allemaal wat te overdramatiseren.

Dus uiteindelijk kunnen ze er toch nog een win-situatie van maken.

Hij komt volgende maand trouwens uit, dus zo ruim voor de verschijning is dat nu ook weer niet.

Voor andere reeksen is het vaak heel gebruikelijk om de maand voordien al coverpresentaties te doen.

Maar ja... Asterix is omwille van de oplage hors catégorie zeker...

 

 

afbeelding.png.8bcb4bcf4faed2dfc87fa29ab3145895.png WIe is dit eigenlijk? Eén van de dragers van Abraracourcix?

Link naar reactie
29 minuten geleden, cinco zei:

 

Ah, ze zaten de strip ook al illegaal te verkopen.

 

afbeelding.thumb.png.850e943db654e3546885feb5eff58133.png

 

Asterix3.0.thumb.jpg.ea32c682f0c7a9386ac6e5868d97b238.jpg

 

Op Vinted en voor 9 euro maar!!!

 

Niet aan twijfelen: deze mensen verdienen de prijs 'domste bandietenduo van het jaar' ! 😁

Want ze wisten natuurlijk wel dat het niet koosjer was. Maar het dan onbeschermd online te koop aanbieden voor een belachelijke habbekrats van 9 euro doet me vermoeden dat één van hen Balthasar of Poetin moet heten. 

 

Resultaat: geen 9 euro, ontslag, procesje met als resultaat werkstraf. 

Link naar reactie
4 minuten geleden, hemweg zei:

Het is wel een beetje dubbel. Zelf lekken ze verschillende teasergags, maar voor de voorkant geldt dan weer een geheimhouding. Je zou bijna denken dat dit ook bij de marketing hoort.

Ik zie er niets dubbel aan. De rechthebbenden lekken zoveel als ze willen voor hun commerciële strategie. De niet-rechthebbenden hebben er geen zaken mee te lekken. Er bestaat nog zoiets als eigendomsrecht! 

Link naar reactie

Die geheimdoenerij is eigenlijk allemaal te belachelijk voor woorden. 
 

Uiteraard mag het niet wat er gebeurd is maar als ze nu gewoon die cover vrijgeven als die af is en naar de drukker gaat dan is er nooit een probleem (toch niet wat die cover betreft, dat album illegaal verkopen is pure diefstal).

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie
37 minuten geleden, Air zei:

Het stamhoofd van het dorp heet naar mijn weten altijd Abraracourcix..

In het album Het Middenrijk wordt hij Heroïx genoemd.

iemand die weet waarom? 

 

Enkele vaste nevenpersonages hebben al een hele tijd een andere naam gekregen, omdat de Nederlandstalige lezer moeite heeft met Franse woordgrapjes. Abraracourcix ("Met de korte armpjes") gaat al vele jaren door het leven als Heroïx.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
10 minuten geleden, Waldorf zei:

 

Enkele vaste nevenpersonages hebben al een hele tijd een andere naam gekregen, omdat de Nederlandstalige lezer moeite heeft met Franse woordgrapjes. Abraracourcix ("Met de korte armpjes") gaat al vele jaren door het leven als Heroïx.

Bedankt... heb vooral de oudere albums vaak gelezen. Ik loop wat achter.

🙈

Let’s get together and feel alright. 
de associale associator! 

Link naar reactie
1 uur terug, Air zei:

iemand die weet waarom? 

 

Veel personages uit Asterix hebben een andere naam in anderstalige albums. Op wikipedia vind je een lijst met Franse vs Nederlandse namen. Vreemd genoeg behielden Abraracourcix en Assurancetourix hun Franse namen tot 2002. Ik lees dat de vertalingen toen vernieuwd werden, mogelijk door een nieuwe uitgever? 

Voor mij blijven het in ieder geval de oude namen waar ik mee ben opgegroeid. De nieuwe vind ik maar vreemd. 

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...