Ga naar inhoud

Peyo of Franquin? Jacobs of Hergé? Geerts of Vandersteen?


cinco

Wiens tekenwerk prefereer je?  

78 leden hebben gestemd

  1. 1. Peyo of Franquin?

  2. 2. Jacobs of Hergé?

  3. 3. Geerts of Vandersteen?



Recommended Posts

Ondertussen weten de meesten onder jullie wel dat Franquin mijn favoriete tekenaar is maar de tekenstijlen van Franquin en Peyo zijn te verschillend om die zoals de andere vergelijkingen samen te zetten.

Als ik van beiden het bedenken van verhalen en gags en het bedenken van personages vergelijk, staan ze op gelijke hoogte.

Franquin bewonderde zijn collega. Was het niet Franquin, die heeft gezegd, dat als je een pagina van Peyo aan de muur prikt en van een afstand bekijkt, dan de pagina nog leesbaar is, terwijl Franquin vooral in zijn latere Guust het decor vol grappige details tekende, omdat hij niet zeker was of het een goede grap was.

Kortom, diplomatisch gestemd in deze. ;) 

Link naar reactie

Franquin > Peyo, die was makkelijk voor mij.

Jacobs vs. Hergé is moeilijker. Maar Jacobs had bij mijn weten geen heel leger assistenten nodig om zijn strips naar een hoger niveau te tillen.

Vandersteen vs. Geerts is ook niet makkelijk. Geerts was verzorgd en consistent, maar spreekt minder tot mijn verbeelding dan de beste Vandersteen (die weliswaar ook veel brol heeft gemaakt en niet vies was van een beetje plagiaat).

Link naar reactie
17 minuten geleden, Blutch zei:

Vandersteen vs. Geerts is ook niet makkelijk. Geerts was verzorgd en consistent, maar spreekt minder tot mijn verbeelding dan de beste Vandersteen (die weliswaar ook veel brol heeft gemaakt en niet vies was van een beetje plagiaat).

Geerts is een ondergewaardeerde tekenaar van beweging en actie. Vandersteen kon dat ook, maar in zijn tekeningen slopen er dan weer veel vaker rare fouten. Ik vond dit een moeilijke keuze, maar toch maar voor Geerts gekozen (ook al heb ik van hem nooit iets realistisch gezien).

Link naar reactie

Moeilijk. Je zou F een smurfen moeten laten tekenen en P een Guust bv. Om goed te kunnen vergelijken.

 

F en J dan maar als voorkeur. V vs G verschilt zo van tekenstijl (G heeft de figuren echt naar zijn hand gezet) dat ondanks dat ik voor V gekozen heb dit G in feite oneer aan doet.

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

Franquin en Peyo vergelijken is me iets te oneerlijk. Hun stijl en zelfs hun publiek is me iets te verschillend. Daar pas ik voor. 

 

Hergé is een van de meest overroepen stripmakers aller tijden, dus ga ik voor Jacobs. 

 

Vandersteen... Geerts zijn werk was geweldig, maar hij is geen Vandersteen. 

Link naar reactie
2 uren geleden, sanderg zei:

Waarom vind je dat?

 

Begrijp me niet verkeerd. Ik heb ook een "Kuifje-periode" gehad. Dus het is niet dat ik Hergé zijn werk slecht vind, ver van. Verhalen als De Geheime Ster en Kuifje en de Picaro's zijn echter middelmatig. Kuifje in het land van de Sovjets is zelfs volledig onleesbaar geworden. Kwik en Flupke wist me als kind maar zeer matig te boeien en had geen herleeswaarde.

 

Dit gezegd zijnde valt het me op dat zijn oeuvre nog steeds gezien wordt als een soort van gouden standaard. Ook door een aantal mensen op dit forum, maar vooral door "normies" (een term voor liefhebbers, met een beperkte kennis van het medium). In al die jaren zijn er heel wat andere stripmakers geweest met elk hun eigen stijl, ritme en visie. Veel stripmakers zouden zeker de kwaliteit van Hergé kunnen evenaren mochten ze actief zijn geweest in de "gouden jaren". Al zeker als ze even veel tijd krijgen om een album op de markt te brengen.

 

Het is een mening zoals een ander. Ik ben me er volledig bewust van dat sommigen dit hier als heiligschennis zouden kunnen beschouwen.


 

Link naar reactie
21 minutes ago, Gilles said:

In al die jaren zijn er heel wat andere stripmakers geweest met elk hun eigen stijl, ritme en visie. Veel stripmakers zouden zeker de kwaliteit van Hergé kunnen evenaren mochten ze actief zijn geweest in de "gouden jaren".

 

In de loop van de tijd is het niveau gestegen. Stripmakers konder verder bouwen op basis van wat hun voorgangers gemaakt hadden. En Hergé was een van de eersten, in feite de vader van de Westeuropese strip. 

Vergelijken met de stripmakers van nu is oneerlijk, die kunnen de gebaande paden volgen. 

 

Vergelijk het eens met sport. Jesse Owens zette in 1936 een wereld record neer van 10.20 sec op de 100 meter. Op de zomerspelen van Tokyo was hij met die tijd niet eens in de finale gekomen. Maar niemand die op het idee komt te zeggen dat de atleten van 2021 belangrijker zijn dan Jesse Owens. 

Link naar reactie
1 minuut geleden, Tweetie zei:

In de loop van de tijd is het niveau gestegen. Stripmakers konder verder bouwen op basis van wat hun voorgangers gemaakt hadden. En Hergé was een van de eersten, in feite de vader van de Westeuropese strip. 

Vergelijken met de stripmakers van nu is oneerlijk, die kunnen de gebaande paden volgen. 

 

Je kunt je opmerking ook omdraaien. Die stripmakers die de gebaande paden kunnen volgen, hoeven dat niet per se te doen. Ze worden echter steevast vergeleken met hun voorgangers. Simpelweg omdat ze hetzelfde medium maken. 

Link naar reactie
3 uren geleden, Gilles zei:

Ook door een aantal mensen op dit forum

 

Weet je wat het is? Als je iets over de grote namen post (Kuifje, Asterix, B&M, S&W) dan krijg je altijd behoorlijk wat respons. Maar als je over Louisiana of Keizerin Charlotte of Aristophania iets schrijft, dan is het buiten een verdwaalde reactie enkel tumbleweed. Dus om wat reactie te krijgen is het soms handiger om weer maar eens Kuifje en consoorten aan te halen.

Link naar reactie

Er zijn wel meer tekenaars die oudere albums remaken. Pom heeft zijn eerste 9 albums opnieuw getekend en geschreven. Jean-Pol heeft voor Kramikske oude Kramikske én Annie en Peter-verhalen herwerkt. Bakelandt heeft herwerkte albums. Kiekeboeket is compleet herwerkt. Een aantal Jommekes hebben compleet nieuwe scènes. Van 'Max en Sven', een obscuur stripje, bestaan twee versies...

En dat gaat dan niet zoals bij Don Bosco van Jijé om gewoon hertekenen.

Link naar reactie
19 hours ago, cinco said:

Weet je wat het is? Als je iets over de grote namen post (Kuifje, Asterix, B&M, S&W) dan krijg je altijd behoorlijk wat respons. Maar als je over Louisiana of Keizerin Charlotte of Aristophania iets schrijft, dan is het buiten een verdwaalde reactie enkel tumbleweed. Dus om wat reactie te krijgen is het soms handiger om weer maar eens Kuifje en consoorten aan te halen.

Het zijn natuurlijk ook de series waarvan iedereen wel een of meerdere delen gelezen heeft en dus over kan meepraten. 

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
  • 2 years later...
1 uur geleden, Rik zei:

Het is de vraag of de status die Kuifje nu heeft ook bereikt zou zijn zonder de invloed van Jacobs.

Kuifje had al een immense status voor Jacobs erbij kwam.

Moest het Jacobs niet geweest zijn, zou Hergé wel iemand anders gevonden hebben (zoals hij later ook effectief deed).

 

Tenzij je het over het tijdschrift Kuifje hebt.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...