Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble

Gast Kontiki

Integrales

Recommended Posts

1 uur terug, carioca zei:

Vind ik nog steeds gek. De losse albums zijn nauwelijks nog te krijgen.

Bij Nero heb ik het knagende gevoel dat het gewoon ietwat verkeerd aangepakt werd.  Tegenwoordig zijn de gemiddelde integrale uitgaves zowel inhoudelijk als uiterlijk best wel knap te noemen, met veel aandacht voor beide zaken.  Maar hier was het gewoon steeds dezelfde cover, met een andere achtergrondkleur, als ik het goed heb zonder echte meerwaarde binnenin.  Aan die prijs kon ik dat nog enigszins aanvaarden.  De chronologie vond ik persoonlijk ook al vreemd.  Ik begrijp het hoe en waarom, maar dat er op de achterzijde dan stond dat Integrale 1 met avontuur 55 begon, zal ook wel de nodige mensen afgeschrikt hebben.  Dat schept alleen maar verwarring.  En bovenal, als iemand die écht wel alle NERO albums zou kopen in een 100% volledige integrale reeks, wist ik tot eind vorig jaar niet eens dat deze reeds opgestart werden.  Ondanks het feit dat ik hier al een eeuwigheid meelees, de folders van uitgevers volg en talloze Stripwinkels via sociale media in 't oog heb.  't Is compleet aan mij voorbij gegaan.

En nu verschijnt 'De Stallaert Jaren', maar mijn interesse ontbreekt volledig om het feit dat het énkel om die jaren gaat en de rest mogelijk nooit in die vorm zal verschijnen.  En bovendien is het niet in kleur, wat ik als een zwaar doorwegend minpunt beschouw.  Naar mijn gevoel is de sfeervolle inkleuring bepalend voor die albums.  In mijn ogen opnieuw een gemiste kans.

Deel dit bericht

Link naar bericht
8 uren geleden, Kontiki zei:

Reeksen als Alleen bijvoorbeeld kennen een eerder matige verkoop in het Nederlands.

Serieus? In de bib van Leuven krijg ik toch een ander gevoel. Daar ligt elk album drie keer en zijn ze altijd bijna allemaal uitgeleend. Maar goed, da's de bib.

Deel dit bericht

Link naar bericht

ik moest jojo en alleen googlen om te kijken wat voor series het waren die zie je in Nederland idd niet.

Ik weet niet of dit ligt aan een sterk vlaams taalgebruik in de albums

(waarom b.v. Jommeke en de Kiekeboes het hier net goed doen.)

Deel dit bericht

Link naar bericht

Deel 2 van Jerry Spring is (eindelijk) uit. Dat viel me 100% mee. Ik dacht dat Arboris niet meer met deel 2 over de brug zou komen. Ik ga alvast sparen voor 2020... dan komt deel 3 denk ik uit!:e005:

Deel dit bericht

Link naar bericht
11 uren geleden, esteban² zei:

Bij Nero heb ik het knagende gevoel dat het gewoon ietwat verkeerd aangepakt werd.  Tegenwoordig zijn de gemiddelde integrale uitgaves zowel inhoudelijk als uiterlijk best wel knap te noemen, met veel aandacht voor beide zaken.  Maar hier was het gewoon steeds dezelfde cover, met een andere achtergrondkleur, als ik het goed heb zonder echte meerwaarde binnenin.  Aan die prijs kon ik dat nog enigszins aanvaarden.  De chronologie vond ik persoonlijk ook al vreemd.  Ik begrijp het hoe en waarom, maar dat er op de achterzijde dan stond dat Integrale 1 met avontuur 55 begon, zal ook wel de nodige mensen afgeschrikt hebben.  Dat schept alleen maar verwarring.  En bovenal, als iemand die écht wel alle NERO albums zou kopen in een 100% volledige integrale reeks, wist ik tot eind vorig jaar niet eens dat deze reeds opgestart werden.  Ondanks het feit dat ik hier al een eeuwigheid meelees, de folders van uitgevers volg en talloze Stripwinkels via sociale media in 't oog heb.  't Is compleet aan mij voorbij gegaan.

En nu verschijnt 'De Stallaert Jaren', maar mijn interesse ontbreekt volledig om het feit dat het énkel om die jaren gaat en de rest mogelijk nooit in die vorm zal verschijnen.  En bovendien is het niet in kleur, wat ik als een zwaar doorwegend minpunt beschouw.  Naar mijn gevoel is de sfeervolle inkleuring bepalend voor die albums.  In mijn ogen opnieuw een gemiste kans.

De 'klassieke' Nero's zijn zwart-wit en ik vrees dat er daar weinig interesse voor bestaat bij het moderne publiek.

Verder is het zo dat ik ook geen flauw benul had van het bestaan van die integrales :(

Deel dit bericht

Link naar bericht
5 uren geleden, sjaakie zei:

ik moest jojo en alleen googlen om te kijken wat voor series het waren die zie je in Nederland idd niet.

Dupuis gebruikt echt alles behalve Vlaams taalgebruik. Volgens mij zouden de ietwat oudere Vlamingen het beschrijven als Hollands.

Deel dit bericht

Link naar bericht
54 minuten geleden, Zwendel zei:

De 'klassieke' Nero's zijn zwart-wit en ik vrees dat er daar weinig interesse voor bestaat bij het moderne publiek.

Daar heb je een punt, vrees ik.  Met zwart-wit moet je tegenwoordig niet meer afkomen.

De "klassieke" Nero's werden als het ware reeds "integraal" heruitgegeven in de "De klassieke avonturen van Nero" door Standaard Uitgeverij (1998-2005).

Helaas niet in kloeke hardcoverbundels maar in afzonderlijke softcovers, gelijmd (i.p.v. gebonden)  en met summiere achtergrond informatie.

De integrales van de kleurenalbums bevatten dan weer wat info omtrent de actualiteit waarin ze verschenen.

Wat ik zelf wel zou zien zitten: integrale bundels van Nero met uitgebreide, complete achtergronddossiers over niet alleen de strip zelf (albumcovers, aankondigingen,...) maar ook over de actualiteit (cameo's,...).  Kijk bvb. maar naar het boek "De politieke memoires van Nero" voor wat het politieke luik aangaat.

Ik zou het fantastisch vinden als alle informatie over een strip dan eens met die strip samen in één boek te vinden zou zijn.  Nu heb je een album in de kast staan en alle randinformatie daarover moet je gaan terugzoeken op diverse andere plaatsen (boeken, -tig nummers van -tig stripinformatiebladen, internet,...).

Kortom: het verhaal zelf met alle info en analyse samen.  Dat samenbrengen van alle beschikbare info zou allicht een zeer intensief en duur werk zijn.  Het resultaat: strip-exegese.

Maar, ach, dromen mag, zeker?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Gast Kontiki

Nero is helaas niet hot genoeg meer. Marc Sleen kon daar tijdens zijn laatste levensjaren wel over klagen, maar zijn albums, inclusief de heruitgaven in de vorm van wat men ook heeft geprobeerd, bleken keer op keer een slag in het water.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Gast Kontiki
6 uren geleden, sjaakie zei:

Zou ook aan de distributie en de verkooppunten in Nederland kunnen liggen. Waar precies koop je je albums?

In Vlaanderen zal je Jojo enkel in stripwinkels zien liggen. Alleen ook nog wel in supermarkten en winkelketens.

Deel dit bericht

Link naar bericht
6 uren geleden, sjaakie zei:

Bedoel je misschien het Franse Jommeke? Die heet ook Jojo.

image.png.1012eb6a0fb620160f53256c546e4872.png

Deel dit bericht

Link naar bericht
Gast Kontiki

De Kiekeboes is nu ook niet bepaald Vlaams van taalgebruik. De teksten zijn keurig Nederlands. Het ligt aan andere factoren waarom die reeks de grens niet over raakt. Merho en de uitgeverij hebben er zich al langer bij neergelegd.

Deel dit bericht

Link naar bericht

@Kontiki, er heeft op de ssz eens een overzicht gestaan van de Roodbaard integrales. Welk deel elke integrale bevatte en wat we nog mochten verwachten. Vind dit niet meer terug. Nog te raadplegen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
30 minuten geleden, Kontiki zei:

Nero is helaas niet hot genoeg meer. Marc Sleen kon daar tijdens zijn laatste levensjaren wel over klagen, maar zijn albums, inclusief de heruitgaven in de vorm van wat men ook heeft geprobeerd, bleken keer op keer een slag in het water.

Het is ook een speciaal soort van strip. Eigenlijk helemaal geen kinderstrip.

Het is een typische Belgische 'politieke' krantenstrip. Als je de politieke en andere achtergrond niet kent, dan zijn zeker de strips uit de jaren 50 en 60 onbegrijpelijk.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Gast Kontiki
6 minuten geleden, pedem zei:

@Kontiki, er heeft op de ssz eens een overzicht gestaan van de Roodbaard integrales. Welk deel elke integrale bevatte en wat we nog mochten verwachten. Vind dit niet meer terug. Nog te raadplegen?

Die vind je nog eventjes hier op een pagina die nog wel op de server staat, maar niet meer als actieve nieuwspagina terug te vinden is: http://www.stripspeciaalzaak.be/StripFacts-1701.php#Sherpa

Uiteraard zitten we intussen al aan deel 10 en is het einde in zicht met nog twee te verschijnen bundels. Die spin-off over de jonge jaren van Roodbaard zou volgens de laatste berichten in één extra integrale worden gebundeld.

Het zijn precies dat soort overzichten met nog wat meer detailomschrijvingen die we in een aparte rubriek gaan onderbrengen.

Begin maart zit ik weer samen met de websiteontwikkelaars en dan volgt hopelijk de laatste rechte lijn voor het programmeringswerk zodat we nog voor de zomer van start kunnen gaan.

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 uur terug, Kontiki zei:

Die vind je nog eventjes hier op een pagina die nog wel op de server staat, maar niet meer als actieve nieuwspagina terug te vinden is: http://www.stripspeciaalzaak.be/StripFacts-1701.php#Sherpa

Wat bedoel je daar precies mee? 

Ik merk in ieder geval dat veel leuke, oude informatie op SSZ via Google niet te vinden is en daardoor ook vrijwel niet meer te benaderen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 uur terug, Kontiki zei:

De Kiekeboes is nu ook niet bepaald Vlaams van taalgebruik. De teksten zijn keurig Nederlands. Het ligt aan andere factoren waarom die reeks de grens niet over raakt. Merho en de uitgeverij hebben er zich al langer bij neergelegd.

Er zjn een paar verschillen in populariteit qua strips tussen Nederland en Vlaanderen. Disney is veel populairder in Nederland, in Vlaanderen zijn Jommeke en Kiekeboes weer veel populairder. Waarschijnlijk is Dating voor geeks, dat het hier in de Metro staat, ook veel populairder in Nederland.

Kiekeboes had op inhoudelijke gronden veel populairder kunnen zijn in Nederland. Het is echter in dit land nooit ergens voorgepubliceerd en dat de reeks oorpsronkelijk door Hoste is gepubliceerd heeft ook niet meegeholpen. 

En ook andere verschillen in populariteit van strips tussen Nederland en Vlaanderenliggen vooral aan voorpublicaties.

Deel dit bericht

Link naar bericht
2 uren geleden, Kontiki zei:

Dook de Nero van Kim eigenlijk op in de wekelijkse top 100? Ik heb daar niet echt op gelet. De versie van het album dat bij de knack zat zal het sowieso wel moeilijk maken om een goed beeld van de verkoop te krijgen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
5 minuten geleden, Tom B zei:

Dook de Nero van Kim eigenlijk op in de wekelijkse top 100? Ik heb daar niet echt op gelet. De versie van het album dat bij de knack zat zal het sowieso wel moeilijk maken om een goed beeld van de verkoop te krijgen.

Is dat album ooit in het reguliere circuit verkocht geweest? Ik heb het nooit in de krantenwinkel zien liggen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Gast Kontiki
13 minuten geleden, Tom B zei:

Eventjes een paar weken, maar niet in de top-10. De oplage was lang niet zo hoog als een doorsnee strip bij Standaard.

7 minuten geleden, Zwendel zei:

Is dat album ooit in het reguliere circuit verkocht geweest? Ik heb het nooit in de krantenwinkel zien liggen.

Het was ook niet echt bedoeld voor dat circuit, tenzij de gesealde versie bij Knack.

Deel dit bericht

Link naar bericht
2 minuten geleden, Kontiki zei:

Eventjes een paar weken, maar niet in de top-10. De oplage was lang niet zo hoog als een doorsnee strip bij Standaard.

Een paar duizend veronderstel ik. Maar er is wél heel veel promotie rond gemaakt. Dat zou toch moeten geholpen hebben.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Gast Kontiki
1 uur terug, Tweetie zei:

Wat bedoel je daar precies mee? 

Ik merk in ieder geval dat veel leuke, oude informatie op SSZ via Google niet te vinden is en daardoor ook vrijwel niet meer te benaderen.

We zijn nooit een archiefsite geweest, op een paar rubrieken na. Alle nieuws dat ouder dan een jaar is, inclusief de rubriek Stripinvasie, verdwijnt onherroepelijk van de site. Om technische redenen is het letterlijk ballast. Bovendien zijn aankondigingen altijd onder voorbehoud en verandert er tussen aankondiging en de werkelijke verschijning weleens wat. 

Sommige van de site verdwenen pagina's bestaan nog wel eventjes op de FTP-server, maar daar bestaat geen rechtstreekse links naar op de website zelf. Die moet je al gaan zoeken via Google door er bijvoorbeeld "Stripfacts" achter te zetten. Momenteel staat enkel het nieuws en Stripinvasie van begin 2017 tot nu op de server. Vorige maand stond ook heel 2016 nog online. Rechtstreeks linken op de website kan je al niet meer naar januari 2017, zoals dat bericht over Roodbaard.

Vanaf onze volgende versie van de website verdwijnt er geen nieuws meer.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Gast Kontiki
3 minuten geleden, Tom B zei:

Een paar duizend veronderstel ik. Maar er is wél heel veel promotie rond gemaakt. Dat zou toch moeten geholpen hebben.

Precies. Ook niet meer dan dat. Daar waren ze heel realistisch in.

Deel dit bericht

Link naar bericht
5 uren geleden, Zwendel zei:

Verder is het zo dat ik ook geen flauw benul had van het bestaan van die integrales :(

De klassieke Nero's mogen dan zeker in zwart-wit verschijnen natuurlijk, zo zijn de in de eerste plaats verschenen.  Maar de ontzettend mooi ingekleurde avonturen -die ook effectief zo uitgegeven werden- die nu gebundeld gaan worden, dat komt dan wel in 't zwart-wit?  Terwijl het moderne publiek daar niet zit op te wachten, toch een vreemde keuze.

"Blij" dat ik niet de énige stripnieuws-volger ben die nergens van wist ... Het bewijst dat er toch iets niet juist zat met de promotie hiervan.

3 uren geleden, Zwendel zei:

Het is een typische Belgische 'politieke' krantenstrip. Als je de politieke en andere achtergrond niet kent, dan zijn zeker de strips uit de jaren 50 en 60 onbegrijpelijk.

Daar kan ik me iets minder in vinden.  Ik ken voornamelijk strips uit die 50s-60s periode (De Granaatslikker en De Groene Patreel waren favorieten) en dan de avonturen die rond de periode van 't S&W Weekblad verschenen.  Daartussen zit er een groot gat.  Je hebt gelijk, er zit politiek in verweven.  Geen twijfel.  De ene keer al wat subtieler dan anders.  Maar absoluut niet in die mate dat het onbegrijpelijk, laat staan onleesbaar of ongenietbaar, zou zijn.  In geen geval.  En als het dan echt op de voorgrond treed, is het zodanig goed uitgelegd of universeel dat het voor ieder te begrijpen is.  Het politieke randje was nooit de hoofdbrok.  Althans naar mijn gevoel.

Deel dit bericht

Link naar bericht
22 minuten geleden, esteban² zei:

De klassieke Nero's mogen dan zeker in zwart-wit verschijnen natuurlijk, zo zijn de in de eerste plaats verschenen.  Maar de ontzettend mooi ingekleurde avonturen -die ook effectief zo uitgegeven werden- die nu gebundeld gaan worden, dat komt dan wel in 't zwart-wit?  Terwijl het moderne publiek daar niet zit op te wachten, toch een vreemde keuze.

Die integrales worden natuurlijk ook helemaal niet gemaakt voor "het moderne publiek".

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen