Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
acor

Suske En Wiske

Recommended Posts

Die album rond nummer 320 ( Suske de Rat, het ijzeren duel,... ) vond ik echt goed. De komst van Christian Verhaeghe als decortekenaar heeft de reeks ook een kwaliteitsinjectie gegeven. Het digitaal inkten vind ik minder tof, maar allez ca va nog. 

 

Alleen vallen de laatste 10 verhalen me ( en mijn kinderen ) tegen. Maar om daarvoor nu alles overboord te gooien.

Deel dit bericht


Link naar bericht

Die album rond nummer 320 ( Suske de Rat, het ijzeren duel,... ) vond ik echt goed. De komst van Christian Verhaeghe als decortekenaar heeft de reeks ook een kwaliteitsinjectie gegeven. Het digitaal inkten vind ik minder tof, maar allez ca va nog. 

 

Alleen vallen de laatste 10 verhalen me ( en mijn kinderen ) tegen. Maar om daarvoor nu alles overboord te gooien.

Suske de rat was een Dirk Stallaert album. Jammer dat ze een tekenaar van zijn niveau zo weinig gebruikt hebben.

Deel dit bericht


Link naar bericht

Stilstaan is achteruitgaan.

Niet noodzakelijk, he. Reeksen als Blake & Mortimer of Asterix of Luky Luke staan inhoudelijk en vormelijk ook stil.

Deel dit bericht


Link naar bericht

Klopt.

 

Door de grote bekendheid van Sus&Wis wordt er nogal vaak gereageerd vanuit een soort misplaatste nostalgie. Hoeveel keer heb ik al horen vertellen dat het vet na de blauwe reeks van de soep was. Of dat alles na Geerts slecht geschreven was. Of dat de tekeningen van de nieuwe ploeg nergens op lijken. Dat klopt allemaal gewoon niet, objectief bekeken. Maar in de ogen van sommigen was het vroeger altijd beter...

 

En dan dat wantrouwen t.o.v. Standaard Uitgeverij, zoals blijkt uit het bericht van de S&Wsuperfans. Jongens toch, alsof daar alleen maar geldwolven werken die geen respect hebben voor het verleden. Terwijl ze daar even goed gepassioneerd zijn door strips in het algemeen en de erfenis van Vandersteen specifiek. Bovendien zijn/waren de reboots tot nu toe toch allemaal een behoorlijk groot succes. Mét respect voor het verleden, want het grootste respect dat je kan tonen voor het verleden is dat je kwaliteit blijft maken. Als daar dan veranderingen voor nodig zijn: so be it.

Objectief gezien klopt het niet volgens jou...want?

Deel dit bericht


Link naar bericht

Objectief gezien klopt het niet volgens jou...want?

Omdat ieder team dat aan Suske en Wiske heeft gewerkt goeie én slechte albums heeft gemaakt?

De kwaliteit van de reeks is zowel tekenkundig als qua scenario enorm wisselvallig. Sommige albums van Vandersteen krijg ik gewoon niet meer gelezen omdat ze zo rommelig ineen zitten. En er hebben zoveel verschillende tekenaars aan de reeks gewerkt dat er geen vaste S&W-tekenstijl bestaat. De vroegere Vandersteens of de vroege Geertsen of de vroegere Morjaeus zijn allemaal geen meesterwerken als het op de tekeningen aankomt. De latere meestal ook niet.

En als het op scenario's aankomt hebben alle vier de scenaristen knappe albums afgeleverd. Afgewisseld met onleesbare albums. Alhoewel Geerts daar het minste last van heeft. 

Deel dit bericht


Link naar bericht

De laatste tien jaar zijn er (tenzij ik iets over het hoofd zie) maar twee reboots verschenen. Eén die een succes kan genoemd worden, een tweede waarover de meningen verdeeld zijn. Of noem je een nieuwe tekenaar voor de Rode Ridder ook een reboot? Want ook over het succes daarvan zijn de meningen verdeeld.

De pogingen van de jaren daarvoor waren meestal een aankondiging van het onvermijdelijke einde.

Waarmee ik niet wil zeggen dat dat nu ook het geval zal zijn. De laatste grote verandering in de Suske & Wiske reeks (de vernieuwing van de cover) heeft de reeks ook geen kwaad gedaan.

 

Wat mij betreft:

* Amoras was geen reboot, maar een spin-off, omdat de originele reeks bleef bestaan en Amoras er als alternatieve versie naast kwam.  Daarom was het nog wel acceptabel. 

* J-Rom was een reboot. Echter niet geslaagd, omdat het behalve de naam weinig met de oude strip van doen had. Ook was het verhaal wel heel erg voor de hand liggen en al vele malen beter gedaan door Marvel en DC. 

* Rode Ridder is niet echt een reboot.  Alleen de tekenaar en inkleuring zijn anders, maar de hoofdfiguur wijkt niet echt af van wat we al jaren kenden.

 

En de vernieuwing van de S&W cover vond ik niet echt een verbetering. Het uiterlijk is nu een beetje dertien in een dozijn, terwijl het er vroeger echt uitsprong met z'n rode kaft. 

 

Stilstaan is achteruitgaan.

 

I'd say: " If it aint broke, don't fix it" .

 

Ik denk dat ouders voor hun kinderen graag die strips kopen, die ze zelf in hu jeugd ook leuk vonden. En als ze S&W niet meer en Jommeke nog wel herkennen, dan zullen ze de Jommeke kopen.

 

Asterix en Obelix laat zien dat je gerust op de oude manier kunt doorgaan, zolang je kwaliteit blijft leveren.

Deel dit bericht


Link naar bericht

 

 

Asterix en Obelix laat zien dat je gerust op de oude manier kunt doorgaan, zolang je kwaliteit blijft leveren.

??

ok, de laatste 2 kan je mss terug van enige kwaliteit spreken, maar de jaren daarvoor, dat was toch huilen mat de pet op , nee ?

dus zonder kwaliteit lukt het commerieel blijkbaar ook wel ....

Deel dit bericht


Link naar bericht

Toegegeven, ik zei reboot, maar ik bedoelde natuurlijk: 'de reeksen waar SU recent een serieuze draai aan gegeven heeft'. Je moet op een forum zo soms wel eens twee keer nadenken over je bewoordingen... Maar bon, ik vind dat die reeksen op zich allemaal hun kwaliteiten hebben. En bovendien stuk voor stuk veel publiciteit gekregen, ook belangrijk.

 

Omdat ieder team dat aan Suske en Wiske heeft gewerkt goeie én slechte albums heeft gemaakt?

De kwaliteit van de reeks is zowel tekenkundig als qua scenario enorm wisselvallig. Sommige albums van Vandersteen krijg ik gewoon niet meer gelezen omdat ze zo rommelig ineen zitten. En er hebben zoveel verschillende tekenaars aan de reeks gewerkt dat er geen vaste S&W-tekenstijl bestaat. De vroegere Vandersteens of de vroege Geertsen of de vroegere Morjaeus zijn allemaal geen meesterwerken als het op de tekeningen aankomt. De latere meestal ook niet.

En als het op scenario's aankomt hebben alle vier de scenaristen knappe albums afgeleverd. Afgewisseld met onleesbare albums. Alhoewel Geerts daar het minste last van heeft. 

 

2

 

Volledig akkoord. Hoewel Vandersteen en Geerts m.i. wel de meeste goeie, opeenvolgende albums gemaakt hebben. Ik moet wel toegeven dat ik uit de beginperiode van Morjeau en Van Gucht niet echt veel gelezen heb. Maar bij de latere albums zitten daar toch een paar hele sterke bij, zowel grafisch als qua scenario.

Deel dit bericht


Link naar bericht

Ik hou heel erg van deze discussies. Alsof ze iets uitmaken. De enige manier dat wij, de kleine man, onze stem kunnen laten horen, is door ons geld te laten spreken.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Gast Kontiki

Ik merk toch weer de traditionele negativiteit, argwaan, uitlatingen zonder dat iemand er ook nog maar iets van heeft gezien of gelezen. En ondertussen elders voor tolerantie en tegen vooroordelen preken zeker? 

Deel dit bericht


Link naar bericht

Ik merk toch weer de traditionele negativiteit, argwaan, uitlatingen zonder dat iemand er ook nog maar iets van heeft gezien of gelezen. En ondertussen elders voor tolerantie en tegen vooroordelen preken zeker? 

2

Deel dit bericht


Link naar bericht

Ik merk toch weer de traditionele negativiteit, argwaan, uitlatingen zonder dat iemand er ook nog maar iets van heeft gezien of gelezen. En ondertussen elders voor tolerantie en tegen vooroordelen preken zeker? 

Ik vind je reactie wat overdreven. We gaan zien wat er gaat komen, dat klopt. We weten het namelijk niet. Er wordt hier even kritisch gekeken naar "het verleden".  

Deel dit bericht


Link naar bericht

Ik merk toch weer de traditionele negativiteit, argwaan, uitlatingen zonder dat iemand er ook nog maar iets van heeft gezien of gelezen. En ondertussen elders voor tolerantie en tegen vooroordelen preken zeker?

 

Misschien is het omdat alleen maar negatieve opinies geventileerd worden, en de anderen gewoon zwijgen?

Dat gebeurt zo vaak: negativisme allerhande. Let eens op de opmerkingen over de Blake & Mortimer's van na Jacobs. Maar toch zijn het telkens kaskrakers. Blijkbaar zijn die negatieven alleen maar een hardroepende minderheid.

Deel dit bericht


Link naar bericht

Misschien is het omdat alleen maar negatieve opinies geventileerd worden, en de anderen gewoon zwijgen?

Dat gebeurt zo vaak: negativisme allerhande. Let eens op de opmerkingen over de Blake & Mortimer's van na Jacobs. Maar toch zijn het telkens kaskrakers. Blijkbaar zijn die negatieven alleen maar een hardroepende minderheid.

Ik denk dat je het de tienjarigen moet vragen. Ik lees al heel lang Sus en Wis niet meer. De jeugd gaat zich geen bal aantrekken van de historische betekenis van de coverlayout.

 

Persoonlijk zie ik liefst de layout van de Rode Reeks.

Deel dit bericht


Link naar bericht

Ik ben opgegroeid met de rode reeks, maar heb dat nooit mooi gevonden. S&uw had had altijd iets donkers, ouds over zich vond ik.

Deel dit bericht


Link naar bericht

Iets "donkers, ouds" over S&W? Het is de eerste keer dat ik dat hoor.

De vroegste albums, de z/w-albums, hadden dat wel. De bokkenrijders, De zwarte madam, De kleppende klipper ... daar zat wel een sterk gothisch element in. Bij de inkleuring is dat eruit gegaan.

 

De rode covers waren een goed marketing-idee: rood trekt kinderen sterk aan. Dat zou wat te maken hebben met de ontwikkeling van de ogen.

Deel dit bericht


Link naar bericht

De rode covers waren een goed marketing-idee: rood trekt kinderen sterk aan. Dat zou wat te maken hebben met de ontwikkeling van de ogen.

Ik heb die rode kleur als kind altijd spuuglelijk gevonden. :ph34r:

Deel dit bericht


Link naar bericht

??

ok, de laatste 2 kan je mss terug van enige kwaliteit spreken, maar de jaren daarvoor, dat was toch huilen mat de pet op , nee ?

Neen, het was niet huilen met de pet op. De tekeningen waren nog steeds van een even hoge kwaliteit en de scenario's waren degelijk. Misschien niet van het hoge niveau van vroeger, maar ook niet slecht. Asterix is op zijn slechtst nog steeds heel degelijk vakwerk. Het enige wat je Uderzo kan verwijten is dat hij een inhoudelijke keuze heeft gemaakt (die ruimteventjes) waar niet alle fans mee opgezet waren.

 

 

Ik merk toch weer de traditionele negativiteit, argwaan, uitlatingen zonder dat iemand er ook nog maar iets van heeft gezien of gelezen. En ondertussen elders voor tolerantie en tegen vooroordelen preken zeker? 

Je overdrijft.

Deze draad is inderdaad begonnen met zo'n post, maar ik zie ook (gematigd) positieve reacties en afwachtende houdingen.

Deel dit bericht


Link naar bericht

Iets "donkers, ouds" over S&W? Het is de eerste keer dat ik dat hoor.

De vroegste albums, de z/w-albums, hadden dat wel. De bokkenrijders, De zwarte madam, De kleppende klipper ... daar zat wel een sterk gothisch element in. Bij de inkleuring is dat eruit gegaan.

Niet bij die eerste inkleuringen hoor. Die waren inderdaad behoorlijk donker. Ze zouden die eerste ingekleurde albums beter eens opnieuw inkleuren. Ik herinner me dat ik een album als De Koddige Kater veel te duister en griezelig vond, puur door de inkleuring.

Deel dit bericht


Link naar bericht

Ik merk toch weer de traditionele negativiteit, argwaan, uitlatingen zonder dat iemand er ook nog maar iets van heeft gezien of gelezen. En ondertussen elders voor tolerantie en tegen vooroordelen preken zeker? 

 

Jamaar, jij weet wat tenminste er op stapel staat!

Deel dit bericht


Link naar bericht
Gast Kontiki

Van die nieuwe Suske en Wiske heb ik ook nog niets gezien, hoor. Het inhoudelijke aspect werd wel al besproken, maar dat is dan weer het terrein van de vertrouwelijke informatie waar ik me niet over uitlaat.

Deel dit bericht


Link naar bericht

Ik denk dat je het de tienjarigen moet vragen. Ik lees al heel lang Sus en Wis niet meer. De jeugd gaat zich geen bal aantrekken van de historische betekenis van de coverlayout.

 

 

 

2

 

Eigenlijk kan het mij niet schelen, ben al zeer lang gestopt met S&W. Maar zoiets als Amoras kon ik dan wel smaken (pas op: ik heb erg lang getwijfeld om dit te kopen, maar bij signeersessie van Cambré/Legendre toch overstag gegaan en heb het me zeker niet beklaagd. Nee, ook het einde niet.). Ook J.Rom was anders en vind ik lang niet zo slecht als sommigen beweren. Met RR ben ik gestopt na Biddeloo en nu terug opgepikt vanaf Bono.

Dus ben ik tegen vernieuwing S&W: nee, zeker niet. In feite had S&W al veel langer gestaag mee moeten evolueren. Maar als men nu ineens een big bang gaat doen zich baserende op succes van Amoras en RR-makeover dan weet ik gewoon niet of dat gaat lukken. Ik vind het een enorm risico.

Deel dit bericht


Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...