Ga naar inhoud

Je allereerste strip(s) die je ooit gekocht hebt


Recommended Posts

Bij mij waren dat deze albums.

 

Mijn ouders hadden die voor mij en mijn broer gekocht toen we op reis waren in de Ardennen en logeerden in een kleine caravan in Frahan (Bouillon) naast de Semois. Dat moet in 1987 of 1988 geweest zijn. Ik denk dat we  buikgriep gekregen hadden of misschien was het toen heel slecht weer. We konden alleszins niet veel gaan wandelen of zwemmen en mijn ouders hebben die strips toen gekocht om ons wat bezig te houden.  

 

Ik heb die strips nog altijd liggen. 

 

De reeksen Bollie en Billie en Snoesje heb ik niet verdergezet. Jommeke daarentegen wel ...

 

Screenshot_20240323_164642_Chrome.jpg

Screenshot_20240323_164731_Chrome.jpg

Screenshot_20240323_164826_Chrome.jpg

Screenshot_20240323_164914_Chrome.jpg

Link naar reactie

In de lagere school was het de gewoonte om met kerst een cadeautje te kopen dat dan anoniem bij iemand anders terecht kwam. In het tweede leerjaar kreeg ik Jeromba De Griek. Dat album is me altijd bijgebleven als mijn eerste eigen strip. Welke ik het eerst kocht weet ik niet meer. 

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Ik kocht deze als ukkie en is me steeds bijgebleven:

image.png.c6d7501c228f904957cc91e6759c57dc.png

Jaren later (rond 2003) toen ik begon te verzamelen ontdekte ik dat er 5 albums van verschenen waren en heb ik ze dan uiteindelijk allemaal gekocht en gelezen. Pure nostalgie ...

 

Later is er nog een 6e (illegale) album bijgekomen om de reeks te vervolledigen.

Link naar reactie

Mijn vader werkte in de Colruyt , technische dienst en in de winkel van mijn geboortestad hielden de collega’s alle strips bij die uit de plastiek waren gehaald door klanten en zodoende onverkoopbaar waren .

Wekelijks kwam mijn vader of ikzelf als ik meeging met mijn moeder thuis met een stapel strips . Daar is het zaadje gepland 😎

Kostprijs per album was toentertijd 10 frank 

Link naar reactie

Ik zou het begot niet meer weten. De eerste zullen door mijn ouders gekocht geweest zijn (Jommeke? S&W? Nero?), en ik herinner me een Pol die bij mijn grootmoeder lag. Maar ik weet wel nog dat mijn broer en ik bij diezelfde grootmoeder elk 25 fr kregen om in de krantenwinkel wat verderop iets te gaan kopen. Snoep of zo. En dat we beiden terugkwamen met een Kiekeboe.

Link naar reactie

Roze Bottel. De Lange reis naar het ongewisse. Na een film in Hasselt-centrum per toeval Wonderland ontdekt die toen nog maar een week open was op haar originele lokatie. Ik ben dus praktisch opgegroeid bij Luk & Co. Dat was ook de periode dat er bijna wekelijks grootheden als Dany, Craenhals, Will, Seron, Schuiten etc. voorbij kwamen.

De strip heb ik ondertussen al in twee versies laten signeren door Dany. Hij en Marcy blijven onvervalste idolen van mij.

Suskes en Wiskes, Jommekes, zelfs wat Neros ander vlaams spul lagen er thuis al genoeg met oudere kinderen in het huis. Mijn tante had ingebonden volumes van Donald Duck ik volle bak las als we op bezoek waren, maar die waren bij ons niet te vinden. Storm deed wel een wereld open gaan. 

Zwaar dieptepunt. De overstroming van de Lesse in 1977 waar niet alleen onze caravan is gaan varen, maar ook alle Jommekes die tot dan toe uit waren. Gelukkig lag het betere spul thuis.

 

 

 

Link naar reactie

De eerste weet ik niet maar wel degene die me meest is bijgebleven. Dat was een van de Katamarom. Meerdere albums stukgelezen in de bib en dan voor de eerste keer in een stripwinkel in Leuven de hele reeks zien staan. Mocht er toen 1 uitkiezen van de mama. Die winkel nadien nooit meer teruggevonden.

Link naar reactie

mijn ma bracht mij 30 jaar geleden eens de zwarte rotsen van kuifje mee. Ik heb dat album nog altijd. Ik keek altijd naar de covers van alle delen, op de achterkant. Ik was direct geïntrigeerd door de cover van sigaren van de farao; dat was dan al snel mijn tweede kuifje.

 

In dezelfde periode bracht mijn pa mij "het papschoolgenie" mee van op zijn strooptochten. Heb ik ook nog altijd.

 

Zo heb ik ook "obelix & co", "de schat van de daltons", "fluitje van een cent van agent 212" en nog vele andere gekregen. Mijn ouders hebben mij kennis laten maken met een heel scala aan stripreeksen.

 

Ik heb in mijn leven veel dingen gekregen en weg gedaan, maar mijn strips heb ik nog allemaal origineel. Velen zijn ondertussen compleet kapot gelezen maar ik heb ze met liefde gerestaureerd. Houtlijm is perfect om kapotte ruggen te verstevigen. En "gloss picture varnish" om de voorkaft weer een blinkend laagje te geven.

 

Ik ben niet de grote verzamelaar, ik denk dat ik in totaal een goeie lopende meter strips heb liggen, maar ze hebben allemaal een verhaal en ik doe ze nooit weg.

Link naar reactie

Mijn eerste Robbedoes was een cadeau, mijn eerste Asterix was een cadeau, dus ik weet het niet meer precies. Toen ik eindelijk zakgeld kreeg, kocht ik daarme wel elke week mijn stripbladen (Robbedoes, Eppo Wordt Vervolgd, Kuifje) en ik herinner me wel dat ik mijn eerste Guust zelf heb gekocht.

 

guust r4.jpg

Link naar reactie

Als kleine uk in het 3e leerjaar in een lokale krantenwinkel aan de kust van de Panne de zingende zwammen gekocht. Bleek het wel de Franse uitgave te zijn... 

 

Those were the days... 's morgens schelpen zoeken, vooral 'tyrellen' oftewel wenteltrap. 

 

die verkopen op een handdoek voor onze bakker, 6 stuks voor 1 frank, en het geld gaan 'verturelutten' in de luna parks, of in dit geval een sus en wis, maar per ongeluk in het Frans gekocht dus. Wist ik veel. Moet 1980-81 geweest zijn. 

Link naar reactie

Weet echt niet meer welke ik het eerst kocht, maar onderstaand album heb ik van mijn opa gekregen en toen had ik nog bijna geen strips.

Samen naar de V&D en ik mocht 1 stripboek uitzoeken.

Wat een geduld had die man want het was allemaal even mooi.

album is uit 1977

sjors.jpg

Link naar reactie
Op 5/4/2024 om 17:13, Willem zei:

Weet echt niet meer welke ik het eerst kocht, maar onderstaand album heb ik van mijn opa gekregen en toen had ik nog bijna geen strips.

Samen naar de V&D en ik mocht 1 stripboek uitzoeken.

Wat een geduld had die man want het was allemaal even mooi.

album is uit 1977

sjors.jpg

 

 

6 verhalen (van Jan Steeman dacht ik?) in 1 album. Goed gekozen dus. En het zijn ook leuke verhalen. Alleen spijtig van de zeer delicate uitvoering. 

Link naar reactie

Suske en Wiske 'De regenboogprinses' in 1981. Geen geweldig album, maar destijds meer dan genoeg om m'n enthousiasme voor strips aan te wakkeren. 2 weken later kocht ik het Kuifje album 'De 7 kristallen bollen', dus er zat al snel een opgaande lijn in. 😄

Link naar reactie
  • 3 weeks later...

De eerste stripjes die ik “echt zelf” kocht waren tweedehands Donald Duck Weekbladen! (Op de rommelmarkten)

Vaak 10 voor 1 Gulden

De kans dat je af en toe wat dubbel had was dan aanwezig.

Ik keek dan meestal ook naar van welke periode ik nog weinig had gezien of gelezen. 

Het was een “fysieke jacht” 😉. (Wat toch leuker is dan online bestellen)

 

 

 

 

 

 

Let’s get together and feel alright. 
de associale associator! 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...