cinco Posted October 1, 2019 Share Posted October 1, 2019 Ik zag net een Juffrouw Pussy-special in de Standaard Boekhandel en het deed me beseffen hoe populair dat personage is in de Urbanusstrips, terwijl ze gedurende de periode dat ik veel Urbanusstrips las helemaal niet bestond. Zo zijn er natuurlijk nog voorbeelden van personages die veel later in de levensloop van een stripreeks worden toegevoegd en daarbij oudgedienden in populariteit verdringen, zoals bvb. in De Kiekeboes waar Tomboy tegenwoordig bijna altijd betrokken is in de verhaallijn. Zulke populaire laatkomers kunnen stripreeksen fris en boeiend houden. Welke vinden jullie voorbeelden van geslaagde nieuwkomers in langlopende reeksen en welke zijn dan weer minder geslaagd? Quote Link to comment
TDPB Posted October 1, 2019 Share Posted October 1, 2019 35 minuten geleden, cinco zei: Zo zijn er natuurlijk nog voorbeelden van personages die veel later in de levensloop van een stripreeks worden toegevoegd en daarbij oudgedienden in populariteit verdringen, zoals bvb. in De Kiekeboes waar Tomboy tegenwoordig bijna altijd betrokken is in de verhaallijn. Zulke populaire laatkomers kunnen stripreeksen fris en boeiend houden. Welke vinden jullie voorbeelden van geslaagde nieuwkomers in langlopende reeksen en welke zijn dan weer minder geslaagd? Ik vraag me in het geval van Tomboy af of dat niet gewoon een geval van populair zijn bij de maker is. Technisch gezien was Jerom een redelijke laatkomer. Of in het buitenland: Popeye, die pas tien jaar nadat de reeks liep erbij kwam. Quote Link to comment
TDPB Posted October 1, 2019 Share Posted October 1, 2019 Agent Gaston kwam er in de Nero reeks pas bij toen Dirk Stallaert de reeks tekende, maar kreeg toch al vlug een grote rol in de verhalen. Haddock dook ook pas in het negende album op. In een reeks van 22 albums is dat redelijk laat. Quote Link to comment
Tweetie Posted October 1, 2019 Share Posted October 1, 2019 Batman, bestond al heel lang, maar Harley Quinn is redelijk recent. Quote Link to comment
esteban² Posted October 2, 2019 Share Posted October 2, 2019 Het hangt natuurlijk onvermijdelijk samen met de TV-reeks, maar Eugène Van Leemhuyzen is er zo ééntje in de Samson & Gert stripreeks. Waar bijvoorbeeld Frieda Kroket nooit echt geliefd geweest is (in de strip wel iets méér dan op 't scherm), heeft de assistent van de Burgemeester qua populariteit zelfs Octaaf De Bolle voorbij gestoken bij een bepaalde generatie. Hij kwam er pas na meer dan 20 albums bij. Van Pussy (Urbanus) moet ik niet veel hebben. Vooral in de film vond ik ze verschrikkelijk. #TeamKweepeer Quote STEUNACTIE #SHARINGISCARING #DELENISLIEF Link to comment
Aerogi Posted October 2, 2019 Share Posted October 2, 2019 Galaxa (De Toverspiegel) en Demoniah (de leeuw van Vlaanderen album 109) zijn laatkomers. In principe is Bahaal ook een laatkomer. Quote Link to comment
Aerogi Posted October 2, 2019 Share Posted October 2, 2019 18 uren geleden, Tom B zei: Ik vraag me in het geval van Tomboy af of dat niet gewoon een geval van populair zijn bij de maker is. Technisch gezien was Jerom een redelijke laatkomer. Of in het buitenland: Popeye, die pas tien jaar nadat de reeks liep erbij kwam. Bij Merho heb ik ook dikwijls het gevoel dat hij er het tandje van weg heeft om nu en dan te zorgen dat zijn strips de pers halen. Dat was zo met Tomboy, met de nieuwe kledij, groter formaat of Kiekebanus. Bij dat album met de verwijzingen naar de Nazi's was dat waarschijnlijk ook het plan, maar dat lijkt de media niet gehaald te hebben. Quote Link to comment
Peter Motte Posted October 2, 2019 Share Posted October 2, 2019 - de smurfen - de marsupilami - Amelia uit Yoko Tsuno - de Daltons en eigenlijk alle figuren waar later nevenreeksen over verschenen, zoals Kriss van Valnor Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link to comment
TDPB Posted October 2, 2019 Share Posted October 2, 2019 De marsupilami verscheen in Franquins vierde album, een laatkomer zou ik dat nu niet echt noemen. Tenzij je de verhalen van Jijé en Rob-Vel meerekent. Quote Link to comment
TDPB Posted October 2, 2019 Share Posted October 2, 2019 Paulientje uit de kampioenen! Quote Link to comment
Peter Motte Posted October 2, 2019 Share Posted October 2, 2019 Lady X! Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link to comment
TDPB Posted October 2, 2019 Share Posted October 2, 2019 3 uren geleden, Waakwater zei: Is dat tegenwoordig een personage, ja? Ze heeft al bijna 30 albums lang haar eigen reeks (waar ze de hoofdrol moet delen met haar vader). Quote Link to comment
esteban² Posted October 3, 2019 Share Posted October 3, 2019 Volgens mij tellen De Smurfen ook wel. Zij verschenen pas in het 9de avontuur van Johan & Pirrewiet. Geen enkel hedendaags kind dat weet wie die twee zijn, maar De Smurfen zijn wereldwijd gekend. Wat Tomboy in De Kiekeboes betreft, ik denk eerlijk gezegd niet dat zij zo populair is. Merho heeft er altijd al een handje van weg gehad om geforceerd hip te doen, zo ook met het opdringen van dergelijke figuren. Ja, ze komt énorm vaak voor nu. Maar neen, ik denk niet dat zij een geliefd karakter is. Quote STEUNACTIE #SHARINGISCARING #DELENISLIEF Link to comment
cartoonesk Posted October 3, 2019 Share Posted October 3, 2019 Koos Voos kwam altijd pas op het laatste plaatje van de strip. Redelijk laat. (sorry voor deze flauwe woordgrap) Quote Link to comment
cinco Posted September 7, 2020 Author Share Posted September 7, 2020 Capone en Ness zaten vanaf een bepaald moment in praktisch elke Sammy strip. Quote Link to comment
TDPB Posted September 7, 2020 Share Posted September 7, 2020 1 uur terug, cinco zei: Capone en Ness zaten vanaf een bepaald moment in praktisch elke Sammy strip. Maar waren die populair bij de lezers of enkel maar bij de scenarist? Quote Link to comment
cinco Posted September 7, 2020 Author Share Posted September 7, 2020 23 minuten geleden, TDPB zei: Maar waren die populair bij de lezers of enkel maar bij de scenarist? Teveel van het goede, zou ik zeggen. Ze werden na een tijdje in elke verhaallijn gewrongen. Ik heb de laatste Sammy's niet gelezen, maar daar zitten ze volgens mij ook in. Capone stond uiteindelijk zelfs op de achterflap. Quote Link to comment
Werner Posted September 8, 2020 Share Posted September 8, 2020 Bij Kiekeboe reken ik Van de Kasseien daar ook bij. Quote http://www.wernerpeeters.behttp://www.dvdinfo.be Link to comment
TDPB Posted September 8, 2020 Share Posted September 8, 2020 Popeye is het beste voorbeeld natuurlijk. Kwam na 10 jaar bij de reeks. Quote Link to comment
cinco Posted September 8, 2020 Author Share Posted September 8, 2020 CLo-Clo kwam er ook laat uitgefloept. En toen-ie er was, verving hij vaak Adhemar of Petoetje & Patatje als Nero's reiscompagnon, of soms was 'ie zelfs oorzaak van alle heisa ten huize Nero. Hoe hij ooit verwekt is geraakt, is mij een groot vraagteken. Meneer Pheip ziet er ook niet uit als een toonbeeld van viriliteit. En ik had ook altijd de indruk dat het tussen de Pheipen vooral om een verstandshuwelijk ging. Quote Link to comment
pudifar Posted September 9, 2020 Share Posted September 9, 2020 On 9/8/2020 at 10:24 AM, Werner said: Bij Kiekeboe reken ik Van de Kasseien daar ook bij. Eén van mijn favoriete personages!! Quote Link to comment
Waldorf Posted September 10, 2020 Share Posted September 10, 2020 Op 8/9/2020 om 20:22, cinco zei: En ik had ook altijd de indruk dat het tussen de Pheipen vooral om een verstandshuwelijk ging. Zoals hij naar haar billen grijpt, en zij blijft lachen, denk ik niet dat we hier met een verstandshuwelijk te maken hebben. Quote Remember that the life of this world is but a sport and a passtime. Link to comment
Theodoor Posted September 10, 2020 Share Posted September 10, 2020 Op 8/09/2020 om 20:22, cinco zei: CLo-Clo kwam er ook laat uitgefloept. Hoe hij ooit verwekt is geraakt, is mij een groot vraagteken. Meneer Pheip ziet er ook niet uit als een toonbeeld van viriliteit. En ik had ook altijd de indruk dat het tussen de Pheipen vooral om een verstandshuwelijk ging. Bwa, over de verwekking van Clo-Clo zou ik me niet te veel zorgen maken. Kijk maar hoe Sleen enkel jaren later zijn madam Pheip uit de kleren liet gaan. Quote a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821) Link to comment
pudifar Posted September 10, 2020 Share Posted September 10, 2020 De smurfen verschenen in het 9de album van Johan en Pirrewiet, De fluit met 6 smurfen. De rest is geschiedenis. Quote Link to comment
TDPB Posted September 11, 2020 Share Posted September 11, 2020 13 uren geleden, Theodoor zei: Bwa, over de verwekking van Clo-Clo zou ik me niet te veel zorgen maken. Kijk maar hoe Sleen enkel jaren later zijn madam Pheip uit de kleren liet gaan. Ze is ferm vermagerd voor die cover. De aangeklede versie doet toch een andere lichaamsvorm bevroeden. Quote Link to comment
Timothy van Damme Posted September 11, 2020 Share Posted September 11, 2020 Een veel leuker groepje dan de saaie voorgangers. Quote Link to comment
cinco Posted September 11, 2020 Author Share Posted September 11, 2020 54 minuten geleden, TDPB zei: Ze is ferm vermagerd voor die cover. De aangeklede versie doet toch een andere lichaamsvorm bevroeden. En plots heeft ze een elegante hals. ------------------------------------------------------------------------------------------------ Op deze cover krijgen we een correcter beeld van haar lichaamsvormen. Quote Link to comment
Bonte Posted September 28, 2020 Share Posted September 28, 2020 Op 8/9/2020 om 20:22, cinco zei: CLo-Clo kwam er ook laat uitgefloept. En toen-ie er was, verving hij vaak Adhemar of Petoetje & Patatje als Nero's reiscompagnon, of soms was 'ie zelfs oorzaak van alle heisa ten huize Nero. Adhemar, de zoon van Nero was ook een achterkomertje. https://stripspeciaalzaak.be/Toppers/Nero/05_ZoonNero.html Quote Link to comment
cinco Posted October 14, 2020 Author Share Posted October 14, 2020 Angelina (het lief van Ricardo) en Bompanero Allebei pas op de proppen verschenen in de twilight jaren van Nero. Bompanero kreeg een trilogie en werd ook nog na zijn dood vermeld en opgevoerd in kaders van portretten. Angelina werd een weerkerende antagonist in het laatste dozijn Nerostrips. Eerst aan de zijde van Ricardo, maar ook regelmatig solo. (ze is de vrouw met de koffer op de tekening hieronder) Quote Link to comment
cinco Posted July 30, 2021 Author Share Posted July 30, 2021 Lampion kwam laat op de proppen, maar Hergé had blijkbaar wel een boontje voor hem, want sinds zijn eerste verschijning dook hij bijna in elk daaropvolgend album op. Quote Link to comment
TDPB Posted July 30, 2021 Share Posted July 30, 2021 2 uren geleden, cinco zei: Lampion kwam laat op de proppen, maar Hergé had blijkbaar wel een boontje voor hem, want sinds zijn eerste verschijning dook hij bijna in elk daaropvolgend album op. Geldt dat niet voor alle terugkerende personages van Hergé? Haddock was overigens ook een laatkomer. Hij dook pas op toen een derde van de reeks al bestond. En Zonnebloem pas in de helft. waarna ze allemaal in zowat ieder nieuw album meespeelden. Quote Link to comment
cinco Posted July 30, 2021 Author Share Posted July 30, 2021 6 minuten geleden, TDPB zei: Geldt dat niet voor alle terugkerende personages van Hergé? Haddock was overigens ook een laatkomer. Hij dook pas op toen een derde van de reeks al bestond. En Zonnebloem pas in de helft. waarna ze allemaal in zowat ieder nieuw album meespeelden. Ik heb zelfs lange tijd niet geweten dat Castafiore al bestond voor Haddock en Zonnebloem. (het heeft lang geduurd voordat ik de Scepter van Ottokar onder ogen kreeg) Quote Link to comment
Hamirubi Posted July 30, 2021 Share Posted July 30, 2021 13 minuten geleden, cinco zei: Ik heb zelfs lange tijd niet geweten dat Castafiore al bestond voor Haddock en Zonnebloem. (het heeft lang geduurd voordat ik de Scepter van Ottokar onder ogen kreeg) En ik ben dat pas vandaag te weten gekomen! Quote I'am a locksmith. And I'm a locksmith. Link to comment
cinco Posted July 30, 2021 Author Share Posted July 30, 2021 1 minuut geleden, Hamirubi zei: En ik ben dat pas vandaag te weten gekomen! Quote Link to comment
Hamirubi Posted July 30, 2021 Share Posted July 30, 2021 Het album/de cover van De Scepter heeft me precies nooit aangesproken: hoog tijd om het album te lezen. 't betta be good! Quote I'am a locksmith. And I'm a locksmith. Link to comment
Lestat Posted August 3, 2021 Share Posted August 3, 2021 Voor Robbedoes zou ik dan Vito Cortisone nemen, die volgens mij toch ook wel populair is bij de lezers. Die mag wel eens terugkeren als slechterik. Quote Link to comment
Tanuki Posted August 3, 2021 Share Posted August 3, 2021 Zeker als hij z'n dochter meeneemt Quote Link to comment
Lestat Posted August 3, 2021 Share Posted August 3, 2021 Door het einde van Luna Fatale was ik er vrij zeker van dat ze later nog een rol zou spelen. Het vroegtijdig stoppen van Tome & Janry zal er wel mee te maken hebben dat dit niet gebeurd is. Quote Link to comment
cinco Posted August 17, 2021 Author Share Posted August 17, 2021 De meisjessmurfen die nu zelfs hun eigen albums hebben. Quote Link to comment
Firmin Van De Kasseien Posted August 17, 2021 Share Posted August 17, 2021 Op 8/9/2020 om 10:24, Werner zei: Bij Kiekeboe reken ik Van de Kasseien daar ook bij. Quote Link to comment
Recommended Posts