Ga naar inhoud

Iemand al ooit strips bij het oud papier gezet? (anonieme poll)


cinco

anonieme poll  

53 leden hebben gestemd

  1. 1. Iemand al ooit strips bij het oud papier gezet?

    • Neen.
      23
    • Ja. Maar het gaat maar om enkele strips.
      18
    • Ja. En het gaat om redelijk wat strips.
      11
    • Ja. Het gaat om grote hoeveelheden strips.
      2


Recommended Posts

Ik ging vroeger letterlijk op zoek naar strips tussen papierafval.

Heel af en toe vond ik dan een striptijdschrift, of een beduimeld stripverhaal. Na het reinigen met doekje en een heel weinig water werden alle bladzijden geïnspecteerd op schimmel, beestjes, enz.

Het mooiste dat ik heb vergaard:

 

Box.thumb.jpg.0760a4e80cb2f31edfedad05fa06e2ff.jpg

 

Nu heb ik het er niet meer voor over, en als volwassene lijkt het mij not done om in afval te gaan neuzen (het is daarenboven niet legaal).

Link naar reactie
Zojuist, Gilles zei:

Serieus? Heb je die Asterix box uit afval gehaald? Dezelfde? In deftige staat? 

 

Welke barbaar heeft dat nu weggegooid?

 

Echt serieus. Deze foto heb ik van internet, want mijn box staat nog in het ouderlijke huis.

Maar mijn exemplaar is minstens zo mooi, quasi nieuwstaat. De kartonnen box was een beetje uit vorm, maar daar zie je nu niks meer van. Alleen het laatste album, een hardcover De Roos en het Zwaard, ontbrak. Maar dat heb ik intussen wel op de kop getikt op een rommelmarkt... voor 0,50 euro.

Let wel: hiervoor heb ik wel wekelijks en jarenlang papierophalingen en milieuparken afgeschuimd (ik zei het al in een andere topic: ik ben altijd een (beroeps)hoarder geweest). Het klinkt nogal brak, maar ik deed het uit liefde voor boeken en strips.

Deze box vond ik in een papierophaling in de Oost-Vlaamse provinciestad Eeklo. En gelukkig had het die dag niet geregend.

Link naar reactie

Paar maand geleden nog zo'n gevallen gezien in een programma over cleaners die huizen opruimen van overledenen.  Daar werd regelmatig voor vele honderden Euro's aan strips weggegooid, goede staat of niet.  Te veel werk om te sorteren, te lastig om kwijt te raken.  Ook al eens zelf dozen strips zien staan bij 't vuilnis ... maar ik durfde dat niet mee te nemen.

 

Onlangs ook nog een comment gelezen van iemand die z'n strips liever op de vuilbak gooide (en dat ook deed) dan onder z'n vraagprijs te gaan.  Doe dan op z'n minst iemand een plezier, denk ik zo.

 

Maar goed - Neen, strips weggooien, daar doen we niet aan mee. ;) 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Zeer occasioneel, als een exemplaar écht versleten is, maar dan zie ik dat ik eerst een nieuw exemplaar op de kop heb getikt. Is op +- 50 jaar verzamelen een keer of 3 gebeurd of zo. Dat ging dan bijvoorbeeld om een stukgelezen exemplaar van De 12 Werken Van Asterix dat je bij een tankbeurt bij Chevron kreeg, en waarvan de eerste pagina inmiddels de helft miste.

Link naar reactie

Ik heb al enkele strips en stripmagazines bij het oud papier gedaan omdat ze onvolledig waren. Maar ik heb ook al strips weggeven aan een schooltje, of zoals onlangs, aan enkele jonge kereltjes. Toen ze de boeken kwamen afhalen werd ik overdonderd door hun jeugdig enthousiasme waarin ik mezelf herkende toen ik hun leeftijd had. Hopelijk verspreidt de stripmicrobe zich verder. 

Mijn collectie originelen vind je hier: http://www.comicartfans.com/GalleryDetail.asp?GCat=61986

Link naar reactie

 

2 minuten geleden, Ambreville zei:

Julli weten toch dat het stelen van oud papier in Belgie nog tot voor Assissen gebracht kan worden?

 

 

5 uren geleden, Hamirubi zei:

 

[...]

 

Nu heb ik het er niet meer voor over, en als volwassene lijkt het mij not done om in afval te gaan neuzen (het is daarenboven niet legaal).

 

Mijn feiten zijn verjaard.

Link naar reactie
7 minuten geleden, Ambreville zei:

Julli weten toch dat het stelen van oud papier in Belgie nog tot voor Assissen gebracht kan worden?

 

 

Ik ben nooit gaan dumpsterdiven, maar nu ik weet dat er ook een ruim aanbod is aan strips in de gevangenis maakt het allemaal niet zo uit. Nog wat spelconsoles erbij en we krijgen de tijd er wel om. De regels van het afgelopen jaar zijn voldoende training geweest om om te gaan met opgesloten en in afzondering te zitten. :ph34r:

Link naar reactie

Ik heb eens een collectie strips gekregen via via omdat men wist dat ik graag strips las en "hier zat zeker wel wat tussen voor jou, misschien zelfs iets van waarde". De collectie bleek letterlijk een collectie oud papier te zijn. Slecht bewaard, kapot gelezen of verkeerdelijk als kleurboek gebruikt, en haast geen enkele strip die me zelfs maar matig boeide. Op een rommelmarkt of beurs zou je er waarschijnlijk geen enkele kwijt geraken. Een paar heb ik er gehouden, de rest is de container in gegaan.

Link naar reactie

Ik moet uiteraard regelmatig kapotte rommel wegsmijten in m'n winkel, maar ik leg ze vooraan bij de deur en de klanten weten dat daar de gratis boeken liggen, meestal worden die vlug meegenomen door iemand die er nog een plaatsje voor heeft of om ermee te knutselen.

Link naar reactie

Heel af en toe krijg ik wel eens een stapel oude strips van iemand die me een plezier wil doen. Zelden zit er effecief iets tussen dat me interesseert. De echt slechte exemplaren gaan dan de vuilbak in en de rest gaat dan naar een school of zo.

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie
17 uren geleden, esteban² zei:

Onlangs ook nog een comment gelezen van iemand die z'n strips liever op de vuilbak gooide (en dat ook deed) dan onder z'n vraagprijs te gaan.  Doe dan op z'n minst iemand een plezier, denk ik zo.

 

Ik kan hem wel begrijpen. Strips verkopen kost tijd en moeite. Ik schat dat ik per boek dat ik via internet verkoop, anderhalf uur bezig ben. Anderhalf uur! Reken maar eens uit wat ik dan zou moeten vragen alleen al om die tijd betaald te krijgen.

Dus dat sommigen ze dan liever gewoon linea recta op het afval gooien, kan ik wel begrijpen, al is het sneu voor de strips.

 

Link naar reactie
2 uren geleden, Waldorf zei:

Ik heb al strips weggegeven aan vrienden en kennissen, maar in weerwil van wat mijn prozaïsche taalgebruik op dit forum doet vermoeden heb ik nog nooit een strip bij het oud papier gezet of in de kattenbak gelegd.

 

Ik tot nu toe twee keer.

Overigens schatten veel mensen de waarde van oude strips verkeerd in. Als het er oud en versleten uitziet, denken ze dat het geld waard is. Ik had een strip van iemand ooit op maximum 1,5 euro geschat, en hij was stomverbaasd dat het zo weinig was.

Link naar reactie

Zo nu en dan plaats ik strips in een boekenruilkast. Dit zijn de strips in mindere staat die ik vervangen heb voor mooiere exemplaren.

Als kind haalde ik met een vriendje oude kranten op in de buurt. Daar kregen we geld voor. Ik haalde wel alle Sjorsen, Peps, Donald Ducks en Kuifjes tussen uit voor eigen gebruik.

Link naar reactie
13 minuten geleden, Lük Bey zei:

Ik heb gehoord van een striprecensent die strips die hij niet goed vindt, gewoon weggooit. En als je hem vraagt waarom hij die niet gewoon aan de bibliotheek geeft of zo, antwoordt hij dat hij niet wil dat slechte strips in circulatie blijven.

 

Heel verstandig van hem. Doe ik ook wel eens met slechte boeken.

Link naar reactie
12 uren geleden, Lük Bey zei:

Ik heb gehoord van een striprecensent die strips die hij niet goed vindt, gewoon weggooit. En als je hem vraagt waarom hij die niet gewoon aan de bibliotheek geeft of zo, antwoordt hij dat hij niet wil dat slechte strips in circulatie blijven. 

 

Die stuur ik dus alvast geen exemplaar meer :) 

 

 

😂 Sloeg dat op jouw werk?

Link naar reactie
  • 2 months later...

  

2 uren geleden, shakeitupguy zei:

Heb wel eens heel wat jaargangen van Tina, Donald Duck, Eppo (en dat in Vlaanderen) in de papieren container van het appartementsgebouw gevonden en die allemaal eruit gehaald 🙂

Er lagen soms ook stapels Playboy & Penthouse nummers maar ik durfde die als kleine koter niet uit halen (behalve stiekem een paar nummers weggemoffeld tussen wat oude kranten 🙂).  

 

Link naar reactie
Op 21/6/2021 om 21:38, hemweg zei:

Zo nu en dan plaats ik strips in een boekenruilkast. Dit zijn de strips in mindere staat die ik vervangen heb voor mooiere exemplaren.

Als kind haalde ik met een vriendje oude kranten op in de buurt. Daar kregen we geld voor. Ik haalde wel alle Sjorsen, Peps, Donald Ducks en Kuifjes tussen uit voor eigen gebruik.

 

Wat herkenbaar, het oud papier bracht vroeger goed geld op. We zochten ook naar lege statiegeldflesjes. Hier in de wijk staan diverse minibiebjes die ik regelmatig voorzie van overbodig stripmateriaal. Ik kan me net bedwingen om af en toe te kijken of de stripjes alweer meegenomen zijn.

 

Toen de minibieb nog niet bestond gaf ik regelmatig wat mee aan een buurjongetje. Ernstig stukgelezen strips kieperde ik dan weer bij het oud papier

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...