Ga naar inhoud

Zijn er reeksen waarvan je encyclopedische kennis hebt?


cinco

Recommended Posts

Dus je kende niet al de verschillende versies? En niet in welke jaargang van Kuifje de albums van de Blauwe Reeks waren verschenen, en wanneer ze in de Rode Reeks verschenen? En de Witte Reeks? En de eerste albumuitgaven van de Blauwe Reeks? En de latere albumuitgaven? En....

Link naar reactie
1 uur terug, Gilles zei:

Toen ik in het lager onderwijs zat, had ik een grote kennis van Suske en Wiske en Jommeke. Wel inhoudelijk, niet wie er welk verhaal getekend/ingekleurd heeft of dergelijke achter-de-schermen-kennis. Nu nog een beetje, maar het zit al allemaal heel erg ver. 

 

Ja, kwestie encyclopedische kennis bedoel ik vooral 'inhoudelijk', want veel van de feiten achter de schermen waren gewoon een lange tijd onbekend voor mensen die geen insiders waren. (en nu nog grotendeels, tenzij het Kuifje is waar hopen diepgravende boeken over bestaan)

 

Link naar reactie

Suske en Wiske: daarvan kon ik lange tijd op basis van een willekeurig vakje zeggen uit welk album het kwam, tot ik een jaar of twaalf, dertien was. Daarna nam de belangstelling af, en dus ook de kennis.

Ik denk niet dat er ooit een reeks is geweest waarmee ik het beter deed, zelfs niet met Rork. 😳

Link naar reactie
4 minuten geleden, Peter Motte zei:

Dus je kende niet al de verschillende versies? En niet in welke jaargang van Kuifje de albums van de Blauwe Reeks waren verschenen, en wanneer ze in de Rode Reeks verschenen? En de Witte Reeks? En de eerste albumuitgaven van de Blauwe Reeks? En de latere albumuitgaven? En....

 

Nee. 

 

Van een witte reeks was in die tijd trouwens nog geen sprake. Ik herinner me wel dat de schoenmaat van Sidonia een paar keer veranderde. 

Link naar reactie
Op 23/8/2021 om 00:12, kbellon zei:

Zijn stripquizzen nog steeds een ding in Vlaanderen?

Ik ben een fervent kwisser, wij dweilen met ons ploegje zoveel mogelijk buurtkwissen in de streek af. (voor de profs: enkel D- en C-kwissen) maar specifieke stripkwissen, die hebben wij hier in de streek niet. Wel stoppen de meeste organisatoren enkele stripvragen in hun rondes, maar die zijn meestal ofwel vrij gemakkelijk (voor ons stripfanaten dan) ofwel belachelijk niche, afhankelijk van wie de vragen opstelde.
(Hetzelfde probleem met muziekvragen trouwens, alle genres worden gevraagd maar metal? Ho maar.)

 

Zelf heb ik ook al een aantal kwissen samengesteld, met wisselend succes. Kenmerk voor mij is dat ik er altijd een volledige ronde (10 vragen) stripvragen in steek die niet over strips gaan.

Enkele voorbeelden: tekening uit een Buck Danny waarbij de vraag eigenlijk is hoe de F-35 gaat noemen in het NAVO-jargon. (Lightning). Tekening uit een Vaillant met een F1-vraag. Petoetje uit Nero inspireert tot een vraag over Papua's. Sammy in het Vaticaan levert een tekening die dient als achtergrond over een vraag rond de Piëta...

 

afbeelding.png

Link naar reactie
56 minuten geleden, Tanuki zei:


(Hetzelfde probleem met muziekvragen trouwens, alle genres worden gevraagd maar metal? Ho maar.)

 

Zelf heb ik ook al een aantal kwissen samengesteld, met wisselend succes. Kenmerk voor mij is dat ik er altijd een volledige ronde (10 vragen) stripvragen in steek die niet over strips gaan.

Enkele voorbeelden: tekening uit een Buck Danny waarbij de vraag eigenlijk is hoe de F-35 gaat noemen in het NAVO-jargon. (Lightning). Tekening uit een Vaillant met een F1-vraag. Petoetje uit Nero inspireert tot een vraag over Papua's. Sammy in het Vaticaan levert een tekening die dient als achtergrond over een vraag rond de Piëta...

 

afbeelding.png

Leuke manier om toch strips te kunnen betrekken ;)

 

Ik quiz ook graag en heb enkele muziekquizzen meegedaan, daar vind je best wat metal :D 

Maar eeh 90% van de vragen zijn daar wel nichevragen, stuk moeilijker dan een gewone quiz imho

Link naar reactie
Op 27/8/2021 om 23:01, AHMO zei:

Encyclopedische kennis van Sjors (& Sjimmie) heb ik niet

Dat is ook onmogelijk omdat er in 100 jaar heel veel gemaakt is

Maar ik denk wel dat ik redelijk veel van af weet

perry.jpg

Ja, geweldig! Martin Branner....Ik heb hier een prachtige tekening in kleur ophangen van die geniale schepper van Sjors...EN inderdaad, honderd jaar oud. Hij was ermee begonnen in 1920. Maar dat ging toen vooral over de zus van Sjors (Winnie WInkle)

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...