Ga naar inhoud

Vandaag Gekocht


Skinny

Recommended Posts

14 uren geleden, Paul_NL zei:

Niet echt een ripoff als men op de achterkant al aangeeft dat dat juist de inspiratie is voor het verhaal.

In het voorwoord bedoel je. Niet te missen. Daarom weet ik wel zeker dat Waakwater maar wat roept, ergens een klok heeft horen luiden, maar het album heeft hij zo overduidelijk niet gelezen.

 

Beweren dat De Beestenburcht een ‘goedkope ripoff’ is van Animal Farm is wel erg onnozel als scenarist Dorison de hele eerste pagina gebruikt om uit te leggen waarom hij Animal Farm als inspiratiebron heeft gebruikt en waarom hij daar een twist aan heeft willen geven. Orwell, schrijft Dorison, "was een goede waarnemer. Maar hij heeft niet alles gezien…" Dat ‘niet alles’ is hoop en revolte en precies dat geeft Beestenburcht een andere lading dan Animal Farm. Niks geen goedkope ripp-off dus.

 

Waakwaters zogenaamd laconieke "Wel degelijk gebracht, ja" slaat ook nergens op. Als er nou 1 album is waarop de loze term 'degelijk' niet van toepassing is....

 

Alleen al hoe mooi het zaadje van de opstand bij miss B. wordt geplant, het voltrekt zich heel knap gedoseerd doorheen het album. Eerste zaadje is er al onderaan de vierde plaat, op pagina 9:

 

20200921_102044.thumb.jpg.220e4859ab031389c09ea29d2dce9651.jpg

 

Dan de eerste kleine opstand op pagina 22 en de aarzelingen bij miss B……. gekkenwerk….

 

20200921_102153.thumb.jpg.38466c5dc43548eb10b879957dcdf53f.jpg

 

Pagina 26 en 27, volle confrontatie

 

20200921_110007.thumb.jpg.88f17e558f64088a8ede114e64c6144f.jpg

 

het ontkiemen begint

 

20200921_102224.thumb.jpg.584ba359753149c1b2789198a48c98ca.jpg

 

Pagina 40, miss B volgt ademloos het verhaal over Gandhi. Dorison citeerde Churchill in zijn voorwoord al over deze ‘opstandige fakir’. Dat hij een rondreizende rat Gandhi laat spelen, geweldig idee, en hoe Delep dat verbeeldt en daarna nog een hele pagina met dat schaduwspel… ik kan me gewoon niet voorstellen dat je als stripliefhebber daar niet door geraakt wordt.

 

20200921_102240.thumb.jpg.30c20f822d2dff669d9d6d220316e777.jpg

 

Dan pagina 51, het indalen, die blik…..

 

20200921_110008.jpg.4231bbbe509367c3535e1685694a7810.jpg

 

 

Ik snap, kortom, de slimmerik Lukoste die het boek wél heeft gekocht volledig dat hij halfweg is gestopt om de hele reeks af te wachten, want ja, dit is zó goed.

 

 

Link naar reactie
3 minuten geleden, Vittorio zei:

 

Ik snap, kortom, de slimmerik Lukoste die het boek wél heeft gekocht volledig dat hij halfweg is gestopt om de hele reeks af te wachten, want ja, dit is zó goed.

 

 

 

Al zou ik toch al beginnen te lezen en niet wachten tot de reeks af is en wel hierom:

 

Dit is wat Delep zei in een interview gepubliceerd in BM Mag Jan-Mrt 2020:

"En meer dan twee jaar per album, dat is tien jaar werken. Ik had een lange-termijnplan nodig voor mijn carrière, dus dat is al in orde."

Link naar reactie

Ik heb de fotootjes geschoten uit de Nederlandse editie en enige punt van kritiek is weer eens de vertaling, begint al met de onbetamelijk vrije aanpak van het voorwoord. Een voorbeeldje daaruit: Churchill noemde Gandhi een halfnaakte fakir, Dorison schrijft 'fakir va-nu-pieds', vertaald staat er nu 'opstandige fakir', maar zo heeft Churchill het niet gezegd. Voor het goede gemoed zal ik de rest maar niet gaan vergelijken. 

Link naar reactie
8 uren geleden, Vittorio zei:

Ik snap, kortom, de slimmerik Lukoste die het boek wél heeft gekocht volledig dat hij halfweg is gestopt om de hele reeks af te wachten, want ja, dit is zó goed.

Als we het nu nog eens kunnen worden over de tijdloze genialiteit van Charlier... 

 

Ach, Charlier heeft gewoon enerzijds mijn jeugd gekleurd met Buck Danny, en dan wist hij me nog eens in te palmen met Blueberry, Roodbaard en Tanguy & Laverdure tijdens de grote integralegolf. Buck Danny was de enige strip die we op internaat hadden. Iedereen is wel een beetje vertekend/getekend voor het leven.

 

 

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Mexicana 1-3

Orbital 8

Beestenburcht 1

Driftwereld 1

Herinneringen aan de Grande Armee 1-4

 

 

 

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...