Ga naar inhoud

Stripbladen-poll.


cartoonesk

Stripbladen-poll.  

56 leden hebben gestemd

  1. 1. Wat las je vroeger?

  2. 2. Wat lees je nu?



Recommended Posts

Ik heb wel eens Robbedoes gekocht vroeger, en sommige tijdschriften kwamen mij toevallig onder ogen, maar ik las toch liever albums. Wel een mooie herinnering: als jonge tiener vond ik op ons vakantieadres in de Ardennen eens een doos vol oude Spirou's in de kleerkast, wellicht achtergelaten door een vorige huurder of door de eigenaar. Er zat ook een plakboek bij met hoofdzakelijk afbeeldingen van Yoko Tsuno, Natasja en andere heldinnen uit de Dupuis-stal. Ik heb dan de ganse vakantie met veel plezier in die boekjes zitten grasduinen, om ze uiteindelijk weer braafjes in de kast achter te laten, in de hoop dat de rechtmatige eigenaar ze zou terugvinden. 

Link naar reactie
13 uren geleden, Comicoos zei:

Vooral benieuwd wie er ‘Tina’ gaat antwoorden bij ‘nu’.

Dat is er vooral bijgevoegd vanwege de "volledigheid" (tussen aanhalingstekens want ik ben er vast vergeten). In de Tina staan trouwens wel goede tekenaars (Jan Vriends, Gerard Leever...), evenals vroeger (Piet Wijn, Jan Steeman...).

Link naar reactie
12 uren geleden, Ambreville zei:

Pilote en Lanfeust Mag mochten voor mij gerust bij 'vroeger' staan. Ik ben nu pas echt bezig om alle oude Lanfeust Mag's te verzamelen.

Momenteel :  Eppo, Spirou, Casemate, DBD en L'immanquable. Eens te meer negeren de lijsten mij ;)

Niet opzettelijk. Ik wilde het vooral Nederlandstalig houden. Spirou heb ik wel toegevoegd, vanwege logische opvolging voor de Robbedoes-lezer en omdat er al veel over gepraat is op het forum.

Link naar reactie
5 minuten geleden, Ambreville zei:

Kleppers waren het blijkbaar geen van beiden.

 

image.thumb.png.9d0f8b7088d246b75d3d1a7f4eec9946.png

 

Onder de forumleden misschien niet (leeftijd?) maar beide bladen hadden een mooie oplage tot deze daalde en de bladen overgingen in Eppo.


De oplage van Sjors varieerde van 193.157 (1970) tot 156.172 (1974).

 

De oplage van Pep varieerde van 198.830(1967) tot 128.824(1974).

 

Exclusieve workshops en masterclasses door de beste striptekenaars.

Link naar reactie

Lange tijd een abonnement gehad op weekblad Kuifje, maar zo rond mijn twaalfde daarmee gestopt.  Als late tiener dan kunnen meegenieten van mijn schoonbroers abonnement op Wordt Vervolgd en Titanic (eye-openers waren dat, blijkbaar bestonden er dus ook stripjes voor volwassenen...)

 

Het valt me trouwens op dat Wordt Vervolgd en Titanic niet zo hoog scoren in de poll, ik had dat eigenlijk anders verwacht...

Link naar reactie

Op het gebied van stripbladen, lees ik nu min of meer alleen Zone 5300 en (regelmatig) de Strip Glossy.

 

Vroeger was ik gek op MAD (de Engelstalige versie vooral, maar rond 1998 vond ik het niet meer wat het was). Ik begrijp dat deze poll gericht is op de mainstream bladen, maar ik heb gestemd op "iets anders" en als uitleg - vroeger (nou ja, jaren '90, begin 2000) was ik een grote fan van tijdschriften zoals Incognito, Posse, Chaos, Impuls, De Stripper, De Mudhoen - small-press spul vond ik altijd heel leuk. Dat vond ik een leuke tijd, dat gevoel blijft een bron van inspiratie.

Link naar reactie

Vroeger YPS, Fix & Foxi, Micky Maus, later Schwermetall, Moxxito, Heavy Metal, ZACK, vandaag de Stripglossy, soms als in Nederland ben, de Donald Duck, en af en toe nog steeds of weer ZACK en Micky Maus.

 

Ik moet zeggen dat ik een grote fan van stripbladen ben en ik heb ook vele eens uitgeprobeerd of posthum oude nummers van niet meer bestaande bladen gekocht, o.a. ook Wordt Verfolgd (geweldig!), Eppo, Spirou/Robbedoes en recent nog Maxix en een Jump zal nog via de post binnenkommen.🙂

Link naar reactie
14 uren geleden, Lamme Goedzak zei:

Waren zonnekind en zonneland stripbladen?

Die bladen heb ik toegevoegd omdat ze al vaak ter sprake kwamen op het forum.

Ik weet er niet zoveel over, behalve dat ik eens op zolder bij mijn Belgische oma oude nummers van Zonnekind en Zonneland vond, waarin de eerste strips van Jean-Pol in stonden. Die bladen lijken me dus van striphistorisch belang.

 

jip en het sprekende bos.jpg

 

annie peter zwarte valiesje.jpg

Link naar reactie
11 uren geleden, charles zei:

Ik begrijp dat deze poll gericht is op de mainstream bladen, maar ik heb gestemd op "iets anders" en als uitleg - vroeger (nou ja, jaren '90, begin 2000) was ik een grote fan van tijdschriften zoals Incognito, Posse, Chaos, Impuls, De Stripper, De Mudhoen - small-press spul vond ik altijd heel leuk. Dat vond ik een leuke tijd, dat gevoel blijft een bron van inspiratie.

Wat die lijst betreft, moest ik een bepaalde keuze maken, Charles.

Ik zelf vond verschillende amateurstripbladen / small-press-bladen ook leuk.

Link naar reactie

Wham vond ik echt geweldig. Eppo, Robbedoes en Kuifje las ik ook, maar dat maakte minder indruk. Als kind ook een abonnement op Donald Duck gehad en bij de m’n nichtje las ik Tina. Ook herinner ik mij De Vrije Balloen, MAD en het Knudde tijdschrift wat ik wel eens las. Als jonge tiener ontdekte ik Titanic en Wordt Vervolgd. Dat was een openbaring. Tot de dag van vandaag nog altijd mijn favorieten.

 

Tegenwoordig lees ik regelmatig de Duck en ook Tina (ja!). Het is een meiden tijdschrift voor de leeftijd van onze dochters maar het blad is echt verassend goed. Eppo is heel saai en is al meer dan tien jaar hetzelfde. Soort eenheidsworst. Voordeel is dat je weet wat je krijgt, Stripglossy vind ik geen bal aan. Veel slechte strips zoals dat Storm aftreksel, een overdosis aan werk van Margreet de Heer stripjes (ze is leuk voor een kort stripje maar niet voor hele verhalen) om over die Peter de Smet kloon die niet kan tekenen maar te zwijgen. Zone 5300 vind ik mwa... Het zijn vooral de artikelen die wel goed zijn maar verder is het heel erg artistiek en het betweterige toontje in het blad vind ik storend. StripSchrift vond ik vroeger echt geweldig. Zeker in de hoogtijdagen. Nu vind ik het blad er heel slecht uitzien, extreem duur voor wat je krijgt en heel veel informatie over strips en stripmakers die er niet meer zijn. Stripgids is dan echt geweldig.

 

 

Link naar reactie
1 uur terug, Ambreville zei:

Een belangrijk blad van vroeger dat ik graag las en vaak uit het oog verloren wordt is Zozo Lala. Ongelooflijk wat voor goede content ze toen in een gratis blad konden proppen.

 

Toen woonde ik nog in Zuid-Limburg. Enkel als ik in Hasselt kwam, kon ik eentje meepikken in Wonderland.

Ik heb die magazines helaas niet meer, maar in mijn pre-internetperiode hielpen ze wel om mijn blik op de stripwereld te verruimen en verder te kijken dan de populaire reeksen.

 

afbeelding.png.425d172aa67846147b2970a733ac6526.png

Link naar reactie
18 uren geleden, Lamme Goedzak zei:

Waren zonnekind en zonneland stripbladen?

Uit Zonnekind, Zonnestraal en Zonneland herinner ik mij geen strips, al zullen die er wel geweest zijn. Maar in de kleuterversie Doremi stond het legendarische Rikske en Fikske, waarschijnlijk mijn eerste kennismaking met het verschijnsel strip. En het tienerblad TOP publiceerde in 1984-1985 "Gebroken neus" van Blueberry, ook al een belangrijke openbaring voor mij.

Link naar reactie
36 minuten geleden, Blutch zei:

Uit Zonnekind, Zonnestraal en Zonneland herinner ik mij geen strips, al zullen die er wel geweest zijn. Maar in de kleuterversie Doremi stond het legendarische Rikske en Fikske, waarschijnlijk mijn eerste kennismaking met het verschijnsel strip. En het tienerblad TOP publiceerde in 1984-1985 "Gebroken neus" van Blueberry, ook al een belangrijke openbaring voor mij.

 

Rikske en Fikske stond in Zonnekind als woordenloze strip.

Ik herinner het me niet als strip in Doremi, wel als begeleidende figuurtjes in allerlei rubrieken.

In Zonnestraal en Zonneland stonden ook strips, o.a. Sloeber in Zonneland. Vreselijk ouderwets verhaal. Compleet gedateerd en duidelijk ontsproten uit de geest van de een of andere pater die al lang voorbij zijn pensioenleeftijd was.

In TOP stond o.a. Miss Puntje en een strip over iemand met een eend (een auto-eend, geen wc-eend), waarvan ik me de titel niet herinner.

Die stal had ook een blad voor 4-6e MO, maar daaruit herinner ik me geen strips. Die uitgeverij had heel erg de opvatting "hoe ouder, hoe saaier".

Op het moment dat het publiek de leeftijd had voor de beste strips, verdwenen ze volledig uit hun bladen. (Samen met de lezers, trouwens, want die bladen waren nooit een groot succes.) Maar misschien is dat nog het beste ook, want wie weet wat we anders hadden gekregen (Het leven van den heiligen Franciscus in beeldverhaal. Het leven van de zalige Marie-Trees in stichtende beelden, Het godsvruchtige leven van den heer Jozef van den Achterhoek...)

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...