Ga naar inhoud

Suske En Wiske


acor

Recommended Posts

Goh ja Willy,

 

In theorie is dat makkelijk gezegd.  Zoals ik zelf ook aangegeven heb, ik probeer dat altijd.  En ik heb de persoon in kwestie hier trouwens al een paar keer bejubeld voor z'n werk.  Maar als ik dan een prekerige boodschap over verdraagzaamheid in het werk zie en de mens z'n ware gedachtegang ernaast plaats, durft dat soms wel eens te wringen vanbinnen.


Goh ja Tom B,

 

Ik vind iemand die -bijvoorbeeld- ronduit racistisch is toch wel iets helemaal anders dan iemand die oprecht denkt dat hier elfjes en trollen rondlopen.  Wat niet persé wil zeggen dat ik het niet opzij kan zetten.  Som wel, meestal zelfs.  Heel soms is het ook wat moeilijker.

 

Kijk - Zelf luister ik moeiteloos naar muziek van Michael Jackson en is Kevin Spacey nog steeds één van mijn favoriete acteurs, ik kan dat perfect los zien van hun (vermoedelijke) wandaden.  Maar ooit ontmoette ik een andere schitterend acteur die zich dermate walgelijk gedroeg, en zich daar voortdurend schuldig aan maakte, dat ik hem zelfs in één van mijn favoriete films nog moeilijk kan zien zonder de hele tijd te denken:  Degoutante kwal dat ge zijt!  Misschien verdwijnt dat ooit weer.  Ik heb ook al contact gehad met auteurs die dermate onaangenaam en zelfs onbeleefd waren, of die zich op sociale media of elders nogal bedenkelijke uitspraken doen, dat ze mijn sympathie wat kwijt geraakt zijn.  Gelukkig is het een absolute minderheid.  Omgekeerd kan trouwens ook, een acteur met wie de ontmoetingen dermate positief waren, dat ik al spontaan sympathie krijg wanneer hij in een film opduikt, ook al trekt het op niks.

Wie zegt dat hij of zij daar ten allen tijde en in élk geval op zich altijd boven staat ... I don't know.  Ik heb er mijn twijfels over.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
16 uren geleden, linthout zei:

Rechts...Links....Blank....Zwart....Hetero....Homo...Wat maakt het uit.

Kijk naar die mensen hun werk en beoordeel dat zou ik zeggen.

Natuurlijk maakt het uit, al was het maar omdat je later toch geen biografie wilt lezen over een saaie kwal die braaf zijn strips tekent en altijd vriendelijk is tegen zijn lezers? Foute kanten, ruige randjes en onhebbelijkheden ..... leuker om te lezen, ook leuker om fan van te zijn. Die striptekenaar - ik ga zijn naam niet noemen, maar iedereen weet over wie het gaat - die samen met leden van de bende van Nijvel schietoefeningen hield in de bossen van La Houssière,..... zo iemand is toch veel interessanter dan pak hem beet een Paul Geerts of een Eddy Ryssack?

Link naar reactie
3 uren geleden, linthout zei:

 

Maar het onderwerp is hier 'Suske en Wiske' en niet 'Het theekransje van de roddeltantes'! 🙂

On topic dan. Wat een rare ophef over het varkenspotengrapje waarmee Geerts zijn nieuwe album begint. Staan niet al zijn albums (en niet alleen die van hem) vol met moppen-met-baarden dan? Ik vind het wel een gedurfde zet van hem om terug te keren met meteen maar de mop met de langste baard ooit. Slager, het schijnt dat jij varkenspootjes hebt... Tom Lanoye maakt die grap ook in zijn Slagerszoon met het brilletje. Moppen met baarden zijn het leukst, schrijft Lanoye, omdat je die zelf kunt afmaken en "er wordt altijd smakelijk om gelachen". 

Link naar reactie
1 uur terug, Ambreville zei:

Werkt ook met Kikkerbillen. Er is niets mis mee met een bestaande grap in een verhaal te omkaderen.

Voor het vervolg van de grap moet je de pagina omslaan. Omdat de baard van de grap onmetelijk is, zou je kunnen vermoeden dat Geerts er een draai aan geeft en aldus niet aan je verwachtingen voldoet, maar omdat Geerts vermoedelijk vermoedt dat de lezer dat zou kunnen vermoeden, kiest hij toch voor de klassieke oplossing van het pak slaag, hoewel hij had kunnen vermoeden dat de lezer dat uiteindelijk had kunnen vermoeden en in dat geval had hij er toch alsnog een draai aan kunnen geven. Maar misschien vermoedde hij dat ook wel en om dan toch voor de verwachte uitvoering te kiezen, getuigt van een groot lef.

Link naar reactie
Op 19/5/2020 om 13:04, TDPB zei:

Ondertussen loopt er op catawiki een veiling van alle pagina's uit De Zingende Zwammen (de eerste afbeelding die ik aanklikte was onderstaande halve pagina.    De prijzen staan momenteel tussen 3 en 1600 €.

 

Alle pagina's zijn ondertussen verkocht aan prijzen die rond de 2000€ liggen. Met een uitschieter van 3855€ voor de laatste pagina.

Link naar reactie
25 minuten geleden, Vittorio zei:

Voor het vervolg van de grap moet je de pagina omslaan. Omdat de baard van de grap onmetelijk is, zou je kunnen vermoeden dat Geerts er een draai aan geeft en aldus niet aan je verwachtingen voldoet, maar omdat Geerts vermoedelijk vermoedt dat de lezer dat zou kunnen vermoeden, kiest hij toch voor de klassieke oplossing van het pak slaag, hoewel hij had kunnen vermoeden dat de lezer dat uiteindelijk had kunnen vermoeden en in dat geval had hij er toch alsnog een draai aan kunnen geven. Maar misschien vermoedde hij dat ook wel en om dan toch voor de verwachte uitvoering te kiezen, getuigt van een groot lef.

Of... Hij maakt er zich makkelijk van af. Zoals bij de rest van het verhaal. Lijkt me een consistentere conclusie...

Link naar reactie
1 uur terug, TDPB zei:

 

Alle pagina's zijn ondertussen verkocht aan prijzen die rond de 2000€ liggen. Met een uitschieter van 3855€ voor de laatste pagina.

De laatste pagina van de veiling, niet die uit het album. Het eindigt erg verdrietig, er is geen hoop meer. Ik zou nu wel willen weten hoe ik dat als kind heb gelezen, moet toch wel van slag zijn geweest.

Link naar reactie
23 minuten geleden, Vittorio zei:

De laatste pagina van de veiling, niet die uit het album. Het eindigt erg verdrietig, er is geen hoop meer. Ik zou nu wel willen weten hoe ik dat als kind heb gelezen, moet toch wel van slag zijn geweest.

Ik herinner me dat ik dat als kind een behoorlijk bevreemdend en ongemakkelijk album vond, met die kinderzieltjes die in ballonnen zaten (als ik me dat tenminste goed herinner). 

Link naar reactie
21 uren geleden, Vittorio zei:

On topic dan. Wat een rare ophef over het varkenspotengrapje waarmee Geerts zijn nieuwe album begint. Staan niet al zijn albums (en niet alleen die van hem) vol met moppen-met-baarden dan?

Ophef? Nee hoor. Het staat alleen symbool voor dit hele album. Het is allemaal net niet. Nu ik de reacties in dit draadje lees begrijp ik wel waarom Standaard hier geen redacteur op heeft gezet. Het wordt namelijk toch wel verkocht. Nostalgie maakt van deze drol nog een smakelijk gebakje. 

 

 

 

Link naar reactie
21 minuten geleden, Retardi zei:

Ophef? Nee hoor. Het staat alleen symbool voor dit hele album. Het is allemaal net niet. Nu ik de reacties in dit draadje lees begrijp ik wel waarom Standaard hier geen redacteur op heeft gezet. Het wordt namelijk toch wel verkocht. Nostalgie maakt van deze drol nog een smakelijk gebakje.

Er is een grote markt voor grappen over vleeswaren. Een of andere tv-reeks heeft 20 jaar lang grappen gemaakt over de worst van de voorzitter.

Link naar reactie
Op ‎24‎/‎05‎/‎2020 om 17:00, Vittorio zei:

Wat een rare ophef over het varkenspotengrapje waarmee Geerts zijn nieuwe album begint. Staan niet al zijn albums (en niet alleen die van hem) vol met moppen-met-baarden dan? Ik vind het wel een gedurfde zet van hem om terug te keren met meteen maar de mop met de langste baard ooit. Slager, het schijnt dat jij varkenspootjes hebt...

Ik weet niet hoor, maar zou die mop al niet eens gebruikt zijn in een ander Suske en Wiske verhaal?  En misschien zelfs in een door Paul Geerts getekend verhaal.  Welke grote Suske en Wiske kenner weet dit uit het hoofd?

a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821)

Link naar reactie
38 minuten geleden, Theodoor zei:

Ik weet niet hoor, maar zou die mop al niet eens gebruikt zijn in een ander Suske en Wiske verhaal?  En misschien zelfs in een door Paul Geerts getekend verhaal.  Welke grote Suske en Wiske kenner weet dit uit het hoofd?

Ik had ook een déja-vu, maar dacht eerder aan Kiekeboe

 

 

 

Link naar reactie
17 minuten geleden, Vittorio zei:

Als je googelt op Stripverhaal en Varkenspoten (je moet toch wat tijdens de crisis) duikt dit album op. Misschien is er een Reper die het in de kast heeft staan en daarin de varkenspoten kan opzoeken.

 

1640001.jpg

Ik ga even kijken.

 

Edit: staat er niet in.

Link naar reactie
30 minuten geleden, JPAR zei:

Ik ga even kijken.

 

Edit: staat er niet in.

De reeks klopt in elk geval wel. Dit is te lezen op de wiki-pagina van Sjors en Sjimmie:

 

Quote

De gag waarin Sjors en Sjimmie vragen of de slager varkenspoten heeft werd in 1992 hergebruikt voor een lang verhaal.

 

varkenspoten.jpg

Link naar reactie

1135270633_Screenshot2020-05-30at09_12_12.thumb.png.89034caf0fb2115fa115ff7f83afd0dd.png

 

Paul Geerts was meer dan dertig jaar lang hoofdtekenaar van Suske en Wiske. Dit jaar keert hij eenmalig terug met een nieuw album, ter ere van het 75-jarig bestaan van de Vlaamse stripboekenreeks. "Een collega schoot met een revolver met losse flodders op ons. Dat was typerend voor de sfeer in de tekenstudio."

 

https://www.nu.nl/weekend/6054435/striptekenaar-paul-geerts-ik-zat-met-suske-en-wiske-op-de-wc.html

 

 

Link naar reactie
  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...