Ga naar inhoud

Wat was de meest invloedrijke Vlaamse strip van het afgelopen decennium?


cinco

Recommended Posts

31 minuten geleden, cinco zei:

Ik zou zeggen: Amoras 1 (2013)

Na Amoras kreeg zowat elk langlopende Vlaamse reeks een spinoff, herinterpretatie of hommage.

En die wat het nog niet hebben gehad, gaan het waarschijnlijk nog krijgen.

 

Hier kan ik mij bij aansluiten.

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Het is een beetje triest natuurlijk, dat we een lijk moeten opwarmen en anders aankleden om van een invloedrijke strip te spreken. En het is dan nog vooral invloedrijk voor uitgeefdirecteurs die bij gebrek aan interesse in nieuw talent liever een opgewarmd lijk in een nieuwe jas op de markt brengen. 

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
2 uren geleden, Waldorf zei:

Het is een beetje triest natuurlijk, dat we een lijk moeten opwarmen en anders aankleden om van een invloedrijke strip te spreken. En het is dan nog vooral invloedrijk voor uitgeefdirecteurs die bij gebrek aan interesse in nieuw talent liever een opgewarmd lijk in een nieuwe jas op de markt brengen. 

Eens, maar ligt dit ook niet voor een deel aan de kopers? Als een strip niet is gelinkt aan een bekende titel dan laten veel striplezers het al bij voorbaat liggen.

 

Ik ben het trouwens eens dat Amoras de meeste invloed heeft gehad.

Exclusieve workshops en masterclasses door de beste striptekenaars.

Link naar reactie
7 uren geleden, Michel zei:

Eens, maar ligt dit ook niet voor een deel aan de kopers? Als een strip niet is gelinkt aan een bekende titel dan laten veel striplezers het al bij voorbaat liggen.

 

Ik ben het trouwens eens dat Amoras de meeste invloed heeft gehad.

 

is helaas helemaal waar

in de tv-serie-wereld is het ook huilen met de pet op

zo heb ik dit jaar een nieuwe/remake gezien van MacGyver, een nieuwe-oude-Magnum met de vrouwelijke (Juliet) Higgins , Lethal Weapon, etc

niet dat die dingen nu zooooo slecht waren maar met het origineel had het nog maar weinig met gemeen...

enkel de naam van de oude <legende>

 

 

Link naar reactie
3 uren geleden, Aleksandr zei:

zo heb ik dit jaar een nieuwe/remake gezien van MacGyver, een nieuwe-oude-Magnum met de vrouwelijke (Juliet) Higgins , Lethal Weapon, etc

niet dat die dingen nu zooooo slecht waren maar met het origineel had het nog maar weinig met gemeen...

enkel de naam van de oude <legende>

Dat ze enkel de naam gemeen hebben met het origineel is wat overdreven, niet? In alle voorbeelden die je geeft is het concept zowat hetzelfde als het origineel, ze beschikken alleen niet over de oorspronkelijke acteurs en ze kunnen nu eenmaal niet allemaal de Doctor Who-truc toepassen. Nieuwe versies van oude succesformules maakten ze overigens al heel lang. Een tv-klassieker als The Saint met Roger Moore was ook maar een nieuwe versie van een oud succesnummer. Remakes, reboots, revivels, spin-offs, sequels, prequels... die dingen bestaan al eeuwen, en gaan nog lang blijven bestaan. Soms levert het brol op, maar even vaak leverde dat goeie tv op.

Mensen willen nu eenmaal meer van het zelfde. Zowat de hele stripwereld is op dat principe gebaseerd.

Ik vroeg me al jaren af waarom er zo weinig remakes worden gemaakt in de stripwereld. Met Jomme en De toverspiegel is daar in Vlaanderen eindelijk een deftig begin mee gemaakt.

Link naar reactie
23 uren geleden, Waldorf zei:

Het is een beetje triest natuurlijk, dat we een lijk moeten opwarmen en anders aankleden om van een invloedrijke strip te spreken. En het is dan nog vooral invloedrijk voor uitgeefdirecteurs die bij gebrek aan interesse in nieuw talent liever een opgewarmd lijk in een nieuwe jas op de markt brengen. 

Ik kan je stelling wel volgen, en ben het er ook best wel mee eens. Nieuwe titels krijgen volgens mij te weinig tijd om door te breken etc etc.

Maar tegelijk heb ik ook volgende bedenking:

Amoras heeft inderdaad voor een nieuwe boost gezorgd. Voordien was de Vlaamse stripwereld opgedeeld in de "grote 4", en het enige andere dat nog wat leefde waren de zogenaamde BV-strips: reeksen als de Kampioenen, enkele studio100-titels en dat was het. Figaro, Jump, ... daar werd geen tijd in gestoken, liever lieten ze Van Bael een BabaYega-strip tekenen.

 

Het succes van Amoras kan mogelijk nog een ander gevolg hebben: de verhalen in Amoras zijn, laat ons wel wezen, volwassener. In Vlaanderen waren strips nog altijd teveel "voor kinderen". Stripfans zoals wij weten wel beter, maar voor onze volwassener verhalen moeten we nog teveel kijken naar de Franse markt of verder, uitzonderingen zoals BDW laat zien daargelaten.

Het feit dat een Suske en Wiske-verhaal volwassen inhoud kreeg was dan ook groot nieuws: Wiske had borsten (nog voor ze die kreeg in de hoofdreeks), er gingen mensen dood, etc etc.

J.Rom en de Rode Ridder op een moto mogen dan misschien minder opgemerkt zijn, Amoras blijft wel bestaan en er verschijnen nog steeds nieuwe titels. Men kan dus zien dat hier potentieel in zit. En Amoras mag dan misschien nog surfen op de bekendheid van de hoofdreeks, hier liggen misschien wel kansen voor anderen. Al zie ik ook dat de nieuwe reeks van Ken Broeders ook weer nauwelijks promotie krijgt buiten het kringetje van SSZ-en.

In de Standaard boekhandel bij ons lag 'm zelfs niet, ik moest ervoor naar de Beo.

Link naar reactie

Inderdaad.  Een mooi eventueel neveneffect van Amoras.

 

Niet onder 'meest invloedrijk' te catalogiseren, wel in opkomst geweest de laatste 10 jaar.  Naast Snippers, Flo en de fotostrips van Ype bijvoorbeeld, zijn er dit decennium best wat semi-autobiografische gag-strook-strips bijgekomen.  Of ze bestonden al en zijn nu écht doorgebroken.  En ze lijken één voor één een grote groep trouwe fans te hebben.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Invloedrijk... moeilijk vind ik. Ik kan niet meteen een Vlaamse stripreeks opnoemen die 'invloedrijk' is geweest. 

 

Amoras komt idd een beetje in de buurt. Het is niet zomaar een 'doorslagje' van Sus en Wis. Benieuwd wat wijlen Vandersteen er van zou vinden. Al dat bloot en grof geweld zou hij waarschijnlijk maar niets vinden. 

 

Langs de andere kant, ik heb die eerste reeks graag gelezen, ook al vond ik het moeilijk om volgen soms met die tijdsprongen. 

 

Voor mezelf persoonlijk vind ik de nieuwe adaptatie van de Rode Ridder geslaagd. Maar of dat nu 'invloedrijk' is geweest, geen idee.

 

 

Link naar reactie

Wat was de meest invloedrijke Vlaamse strip van het afgelopen decennium? Sta me toe om het voorbije decennium een paar jaar vroeger te laten beginnen en dan is het antwoord onbetwistbaar ex-medeforummer Don Lope ofte Brecht Evens.
Lees even mee in Wikipedia:

 

De grote doorbraak kwam er in 2009 met "Ergens waar je niet wil zijn". Voor het eerst werkte hij hier met een vrijere schildertechniek waartoe zijn docente hem had gestimuleerd. Het boek werd bekroond met de eerste Willy Vandersteenprijs, een Fauve op het Internationaal stripfestival van Angoulême en genomineerd voor een Eisner Award, de vermaarde Amerikaanse stripprijs.

Evens is een van de belangrijkste vertegenwoordigers van de nieuwe golf Vlaamse stripmakers die ook internationaal succes oogsten. Verscheidene van zijn stripromans werden ondertussen in het Frans, Engels, Duits, Spaans, Deens, Noors, Italiaans, Russisch, Koreaans en Pools vertaald en internationaal gelauwerd.

In 2016 tekende hij voor de Fondation Louis Vuitton een boek over Parijs. Hij is de eerste Belgische kunstenaar die voor de kunstzinnige reeks reispublicaties van deze uitgever werd gevraagd.

In Antwerpen (2012, Oever) en Brussel (2018, Groot Sermentstraat) realiseerde hij enorme fresco's.

In augustus 2018 publiceerde hij zijn nieuwe striproman "Les Rigoles" waarvan in september 2018 de Nederlandstalige versie ("Het Amusement") verscheen. In januari 2019 ontving hij voor "Les Rigoles" op het Internationale Stripfestival van Angoulême de Prix spécial du Jury (Fauve voor de meest opmerkelijke Franstalige striproman van 2018 qua verhaal, tekenwerk en originaliteit). Hij is de eerste Nederlandstalige auteur die met deze prestigieuze prijs werd gelauwerd. De Engelse vertaling ("The City of Belgium") verschijnt in het najaar van 2020, de Spaanse vertaling volgt.

Sinds 2013 leeft en werkt hij in Parijs.

 

Onderscheidingen[bewerken]

2005 - Grote Prijs voor de Kortstrip met het kortverhaal Koenraad

2006 - Prijs van het stripdebuut - Vlaamse Onafhankelijke Stripgilde voor Een Boodschap uit de Ruimte

2009 - Plastieken Plunk voor het kortverhaal Handen uit de mouwen

2009 - Stripvos voor Ergens waar je niet wil zijn

2010 - Willy Vandersteenprijs voor Ergens waar je niet wil zijn

2011 - Fauve d'Angoulême (Prix de l'Audace) voor Les Noceurs, (Actes Sud BD, Parijs), Franse vertaling van Ergens waar je niet wil zijn

2015 - Prix Bédélys Monde (prijs voor het beste Franstalige stripverhaal, Québec) voor Panthère (Actes Sud BD, Parijs)

2016 - Rudolph Dirks Award (prijs voor bestgetekende Europese strip in Duitse vertaling) voor Panter (Reprodukt, Berlijn)

2019 - Fauve d'Angoulême (Prix spécial du Jury) voor Les Rigoles (Actes Sud BD, Parijs), Franse vertaling van Het Amusement

2019 - Topor, Prix de l'inattendu (Prix "Rembrandt l'aurait aimé") voor Les Rigoles (Actes Sud BD, Parijs), Franse vertaling van Het Amusement

2019 - Grote Prijs BIAF 2019 (Bucheon, Zuid-Korea) voor Marona's Fantastic Tale

2019 - Speciale Prijs van de Jury voor visuele articiteit en emotionele impact AIF 2019 (Hollywood, U.S.A.) voor Marona's Fantastic Tale

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
1 minute ago, Yncke said:

 Ik heb iemand die - ik dacht - aan het St-Lukas - of is 't Lucas - studeerde eens horen laten vallen dat je verondersteld werd om in Evens' stijl te tekenen als je punten wou hebben. Lijkt me toch te tellen als invloedrijk. :)

Als je met dergelijke stijlen kunt komen aanzetten, dan behoor je inderdaad tot het goede peloton.

En ook zo'n zaken:

 

undefined.jpeg

rsz_spreads_de_maan_is_overal15b.jpg

Link naar reactie

Prachtige stripmuur in Antwerpen maar de boeken doen me niks...

Zelfs lagen liggen als hij zonder dat ik het wist ergens aan het signeren was en dat kost me best wel moeite.

Dat wil niet zeggen dat ik niet apprecieer als iemand iets compleet anders probeert en als hij of zij daarmee succes oogst is dat top, maar het is niet my cup of tea.

 

Amoras idd zal de juiste zijn.

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

Wat is invloedrijk?

 

En wie is er door beïnvloedt? Amoras heeft eigenlijk op uitgavevlak enkel J-ROM en Red Rider (en een aantal andere geaborteerde ideeën) en de homage oneshots "veroorzaakt". Verder heeft Charel geen andere Vlaamse stripmaker beïnvloedt. Qua stijl of qua verhaal. Ik heb destijds zelfs bewust niets van Amoras gelezen of bekeken om me niet door hem te laten beïnvloeden toen in aan Doomsday bezig was

 

Als je het over stijlbeïnvloeding hebt naar andere stripmakers toe is Brecht Evens de man. In het Frans zijn er al een paar klonen van hem uitgegeven en op illustratievlak ook een aantal.

 

Maar ik ga een andere naam opwerpen: Ilah. Zonder haar, geen Chrostin, geen nietnuLaura, geen Eva Mouton, geen vrouwelijke tekenaars.

Link naar reactie
4 uren geleden, marioboon zei:

geen vrouwelijke tekenaars.

Ik had niet aan Ilah gedacht, maar je haalt goede argumenten aan. Persoonlijk ken ik die niet-nu-Laura's en dergelijke niet echt, maar Ilah is inderdaad al langer bezig in dat genre, en met die tekenstijl. Of ze daar nu grondlegger in is, laat ik in het midden. Die kaderloze tekeningen en de manier van verhalen vertellen doet me sterk denken aan de Japanse yonkoma-manga. Maar ik gun ze graag het voordeel van de twijfel, en haar Cordelia lees ik met veel plezier, al ben ik misschien niet direct het doelpubliek.

 

Maar geen vrouwelijke tekenaars? Dat vind ik wat kort door de bocht. Die eer gun ik met heel veel plezier aan volgende artiesten:

Rumiko Takehashi, brak in 1970 door met Urusei Yatsura en domineerde jarenlang alle verkoopcijfers met o.a. Inu Yasha, Ranma 1/2, ... tot One Piece eraan kwam.

Al in de jaren '50 waren er vrouwelijke comic artiesten aan het werk. Toegegeven, dit heb ik moeten opzoeken, maar Marie Severin en Ramona Fradon zijn blijkbaar heel bekende namen in dat wereldje.

Hier in het avondland lopen we blijkbaar dan weer achter. Maar Claire 'van de Flair' komt wel in me op, zoals Chia terecht opmerkt.

 

Link naar reactie
2 minuten geleden, Tanuki zei:

Ik had niet aan Ilah gedacht, maar je haalt goede argumenten aan. Persoonlijk ken ik die niet-nu-Laura's en dergelijke niet echt, maar Ilah is inderdaad al langer bezig in dat genre, en met die tekenstijl. Of ze daar nu grondlegger in is, laat ik in het midden. Die kaderloze tekeningen en de manier van verhalen vertellen doet me sterk denken aan de Japanse yonkoma-manga. Maar ik gun ze graag het voordeel van de twijfel, en haar Cordelia lees ik met veel plezier, al ben ik misschien niet direct het doelpubliek.

 

Maar geen vrouwelijke tekenaars? Dat vind ik wat kort door de bocht.

 

Ja, komaan, je weet dat ik Vlaamse vrouwelijke tekenaars bedoel 🙂

 

 

 

Link naar reactie
14 minuten geleden, marioboon zei:

Ja, komaan, je weet dat ik Vlaamse vrouwelijke tekenaars bedoel 🙂

 

Sorry, ik dacht dat Nederlandse artiestinnen ook mochten.

En o ramp: Ik ging er een beetje van uit dat Chia bedoelde dat Claire werd getekend door die Gerda Dendooven, maar blijkbaar zit er een team van drie mannen achter Claire 😨

On the bright side: Gerda Dendooven is wel Vlaams! Alleen maakt ze geen strips, maar illustreert ze boeken.

 

Dit alles zet Ilah wel een paar treetjes hoger op de ladder!

Link naar reactie
1 uur terug, Tanuki zei:

 

On the bright side: Gerda Dendooven is wel Vlaams! Alleen maakt ze geen strips, maar illustreert ze boeken.

 

Dit alles zet Ilah wel een paar treetjes hoger op de ladder!

Ik ken Gerda heel goed, ze is mijn oud docente, collega en mede Gentenaar 🙂

Haar man is Gert Dooreman en die was ooit de nieuwe Vlaamse striphoop samen met Jan Bosschaert voordat Gert ontdekte dat ie een nog veel betere vormgever is.

Link naar reactie
17 uren geleden, marioboon zei:

Maar ik ga een andere naam opwerpen: Ilah. Zonder haar, geen Chrostin, geen nietnuLaura, geen Eva Mouton, geen vrouwelijke tekenaars.

Mag ik dat betwijfelen? Ilah is gewoon een van de hoop die in de jaren 90 aan korte (semi)autobiografische strips begon. Een genre dat later ideaal bleek te zijn om te delen op sociale media en websites allerhande. Wat (internationaal) leidde tot een boom van het genre de laatste 10 jaar. Een genre ook waar, opnieuw internationaal, verhoudingsgewijs vooral vrouwelijke auteurs actief in zijn. Ik heb geen idee hoe dat komt. Misschien heeft dat iets te maken met hoe het vrouwelijke brein tegenover verhalen staat? Misschien moet een jonge student daar maar eens op doctoreren.

Zelfs vormelijk lijkt de invloed me minder sterk dan je op het eerste zicht zou denken. Je hebt in al die strips kaderloze prentjes zonder veel decor, je hebt een rudimentaire nonchalante tekenstijl en je hebt teksten in handschrift. Maar dat deed Claire Brétecher ook al. Of ook dat typisch vrouwelijk is, daar moet een andere student maar eens op doctoreren.

 

 

Link naar reactie

Ik volg Tom.  Het was in de grote lijnen ook mijn bedenking. 

 

Daarnaast geloof ik sterk dat de nieuwe namen binnen dat genre uit het afgelopen decennium vooral opkeken naar al degenen wiens semi-autobiografische gagstrips voornamelijk online gelanceerd werden en daar een vast publiek vonden.  Mannen én vrouwen bovendien.  En die kwamen in de eerste helft van 2000-2010 op.
 

Quote

Amoras heeft eigenlijk op uitgavevlak enkel J-ROM en Red Rider (en een aantal andere geaborteerde ideeën) en de homage oneshots "veroorzaakt".



Eigenlijk moet dat zijn: Amoras heeft op uitgavevlak ook andere interpretaties binnen de Belgische stripwereld veroorzaakt / helpen ontstaan, alsook de hommage oneshots.  Beïnvloed dus.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
19 minuten geleden, TDPB zei:

Mag ik dat betwijfelen? I

 

 

Je doet wat je niet laten kunt. Maar je bent gewoonweg fout dan. 

'Als zestienjarige was ik erg fan van Ilah', zegt Eva Mouton 

 

Instagram bestond 15 jaar geleden nog niet. Ilah publiceerde in de bladen en kranten die die jonge meisjes te zien kregen voordat het internet in Vlaanderen op punt stond. Je moet het ook niet verder willen zien als wat het is.

Link naar reactie
Quote

Wat was de meest invloedrijke Vlaamse strip van het afgelopen decennium?

 

Daar hoort Ilah niet meer bij.

Bovendien is die stelling "zonder Ilah geen vrouwelijke (Vlaamse) tekenaars" extréém kort door de bocht en ... gewoonweg fout dan.  Iets te veel krediet, als je 't mij vraagt.  Eva Mouton spreekt toch niet voor iedereen, toch?  Bovendien denk ik dat tal van andere vrouwelijke tekenaars ook door mannen beïnvloed werden.

 

Als Ilah nu nog als invloedrijk moet gezien worden, de laatste tien jaar bedoel ik dan, kan je bij alles eindeloos blijven teruggaan wat invloed betreft. 

PS: Instagram bestond niet, maar persoonlijke sites werden druk bezocht, fora hadden hun hoogdagen en blogs allerlei stonden vol met die dingen.

 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...