Ga naar inhoud

Prijsstijgingen bij Standaard Uitgeverij


Recommended Posts

Daar gaan ze weer. Blijkbaar levert een fusie hier dan toch geen betere kostenefficientie op.

 

De groep Standaard Uitgeverij liet vandaag weten dat de verkoopprijzen van ál hun strips vanaf 1 mei zullen stijgen. Hogere drukkosten worden aangehaald als oorzaak. CEO Jeroen Overstijns meldt: "We hebben gewerkt aan meer eenvoudige prijzen voor de strips. We streven naar een beperkter aantal prijscategorieën, en de prijzen van verschillende reeksen zullen ook aangepast worden aan de stijgende drukprijzen en dit met ingang vanaf 1 mei."

De volledige prijsstijgingen worden later doorgegeven. We kregen alvast dit overzicht van hun bekendste reeksen:
• Alex € 8,50 > € 8,99
• Amoras € 7,99 > € 8,25
• De Blauwbloezen € 7,95 > € 8,25
• Blueberry € 8,50 > € 8,99
• Buck Danny € 8,50 > € 8,99
• De Buurtpolitie € 6,50 > € 6,99
• Fanny K. € 7,99 > € 8,25
• F.C. De Kampioenen € 6,50 > € 6,99
• Guust Flater € 8,50 > € 8,99
• Jeremiah € 8,50 > € 8,99
• Jommeke € 6,50 > € 7,25
• De Kiekeboes € 6,99 > € 7,25
• Kuifje € 8,50 > € 8,99
• Largo Winch € 8,50 > € 8,99
• Lefranc € 8,50 > € 8,99
• Lucky Luke € 7,95 > € 8,25
• Michel Vaillant € 8,50 > € 8,99
• De Nachtwacht € 6,50 > € 6,99
• Red Rider € 7,99 > € 8,25
• Robbedoes € 7,95 > € 8,25
• De Rode Ridder € 6,50 > € 6,99
• Suske en Wiske € 6,99 > € 7,25
• Suske en Wiske blauwe reeks € 7,95 > € 8,99
• Suske en Wiske hommage € 7,99 > € 8,99
• Suske en Wiske Junior € 6,50 > € 6,99
• Thorgal € 8,50 > € 8,99
• Urbanus € 6,99 > € 7,25
• Vertongen & Co € 6,50 > € 6,99
• Yoko Tsuno € 7,95 > € 8,25
(Bron: Standaard Uitgeverij / eigen nieuwsgaring Stripspeciaalzaak.be)

Link naar reactie

Onzin noem ik dat. De oplages van diverse reeksen worden steevast kleiner omdat het publiek steeds beperkter wordt. Door prijsstijgingen in te voeren hopen ze dat ze hun winst consistent kunnen houden. 

 

Heel wat reeksen uit die lijst vul ik nog steeds aan, maar enkel tweedehands of als koopje. Ze zijn al jaren veel te duur voor de tijdsduur van entertainment dat je d'r aan hebt. Dat laatste is natuurlijk subjectief, al vrees ik dat er heel wat mensen zijn die hetzelfde denken. 

Link naar reactie
"We hebben gewerkt aan meer eenvoudige prijzen voor de strips. We streven naar een beperkter aantal prijscategorieën..."

• Amoras € 7,99 > € 8,25

 

Enfin, kom.  Niet zeveren hé.  En de prijscategorieën zijn nog even verdeeld als voorheen.  Prijs duurder?  Ok.  Maar laat die nonsens-verkooppraatjes daaromheen gewoon vallen.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
4 minuten geleden, linthout zei:

Ik vind dat geen misbruik maken. Normale opslag. Plots voor al hun albums 9,99 vragen. Dat zou misschien wel misbruik maken zijn. Hier gaat het over peanuts.

 

 

Dat gaat de echte stripliefhebber natuurlijk niet weerhouden.

Maar de casual buyer kan er wel door beïnvloed worden.

 

Een voorbeeld:

Ik denk dat het eind 2019 was of begin 2020.

Ik was in een grote supermarkt waar ook strips lagen en daar was een moeder waarvan het kind een Jommekesstrip in handen had genomen. Toen dat kind die strip aan de moeder gaf, bekeek ze de prijs op de achterflap en zei ze: "is dat nu al 6,50 voor ene Jommekesstrip?" en ze legde de strip terug in het rek.

 

En nu gaan die van 6,50 naar 7,25. Dat is meer dan 10% dat erbij komt.

Het maakt van strips steeds minder een impulsaankoop voor het grote publiek.

 

 

 

 

Link naar reactie

Ik wou onlangs een stapel S&W geven aan een een bevriend koppel met jonge kinderen. Hun antwoord: daar beginnen we niet mee. Dan gaan ze er ook achter vragen als ze er eentje zien in de winkel em die dingen zijn te duur. We gaan wel elke week naar de bib.

1€ erbij kan peanuts lijken maar het gaat om de eindprijs.

Waar zijn de durfkapitalisten die een paar jaar verlies willen slikken om aan zoveel mogelijk mensen te verkopen en uit uiteindelijk winst te halen uit de meerverkoop.

Link naar reactie

Ik heb al eens eerder uiteen gezet hoe het werkt met prijsstelling, dat ga ik niet nog eens doen. Ik denk dat het niet verstandig is om deze verhoging door te voeren. Je maakt de markt voor je afzet alleen maar kleiner. Die markt is al klein en er komt geen nieuwe aanwas op deze manier. Het gevolg is wederom dalende verkopen, weer prijsstijgingen of nog meer titels uitbrengen om risico's te spreiden of lagere oplages om mensen te bewegen te kopen (want als je het achteraf moet kopen dan zijn ze niet meer te betalen, mede door speculanten) of stoppen met series die toch niet rendabel genoeg zijn etc. Uiteindelijk houdt het ergens op.

Link naar reactie
Op 30/1/2021 om 17:20, Lamme Goedzak zei:

"We hebben gewerkt aan meer eenvoudige prijzen voor de strips. We streven naar een beperkter aantal prijscategorieën"

 

 

 

Als je ze ordent, zie je wat ze bedoelen met de prijscategorieën.

 

 

€ 6,99

 

Grotendeels de TV-spinoffs.

Dit zijn geloof ik ook allemaal albums van 32 pagina's.

 

• De Buurtpolitie € 6,50 > € 6,99

• F.C. De Kampioenen € 6,50 > € 6,99

• De Nachtwacht € 6,50 > € 6,99

• De Rode Ridder € 6,50 > € 6,99

• Suske en Wiske Junior € 6,50 > € 6,99

• Vertongen & Co € 6,50 > € 6,99

 

 

 

€ 7,25

 

De Vlaamse commerciële klassiekers. De vlaggenschepen.

Nu alles onder één paraplu zit, kan het natuurlijk niet langer dat Jommeke goedkoper is dan de rest.

 

• Jommeke € 6,50 > € 7,25

• De Kiekeboes € 6,99 > € 7,25

• Suske en Wiske € 6,99 > € 7,25

• Urbanus € 6,99 > € 7,25

 

 

 

€ 8,25

 

Naast de Vlaamse spinoffs vind je onder deze prijscategorie de klassieke Dupuisreeksen zoals De Blauwbloezen en Robbedoes.

 

• Amoras € 7,99 > € 8,25

• De Blauwbloezen € 7,95 > € 8,25

• Fanny K. € 7,99 > € 8,25

• Lucky Luke € 7,95 > € 8,25

• Red Rider € 7,99 > € 8,25
• Robbedoes € 7,95 > € 8,25

• Yoko Tsuno € 7,95 > € 8,25

 

 

 

€ 8,99

 

Dit zijn voornamelijk titels die gericht zijn of gekocht worden door een volwassener publiek.


• Alex € 8,50 > € 8,99
• Blueberry € 8,50 > € 8,99

• Buck Danny € 8,50 > € 8,99
• Guust Flater € 8,50 > € 8,99
• Jeremiah € 8,50 > € 8,99

• Kuifje € 8,50 > € 8,99

• Largo Winch € 8,50 > € 8,99

• Lefranc € 8,50 > € 8,99

• Michel Vaillant € 8,50 > € 8,99
• Suske en Wiske blauwe reeks € 7,95 > € 8,99
• Suske en Wiske hommage € 7,99 > € 8,99

• Thorgal € 8,50 > € 8,99


 

 

Link naar reactie
7 minuten geleden, Lamme Goedzak zei:

Is Urbanus ook niet 32p?

 

Ja, maar daar gebeurt altijd zo veel in één verhaal dat het aanvoelt alsof het veel meer pagina's zijn. :P

En de Urbanusstrip hoort ondertussen ook bij de klassieke familiestrips, dus zie ik wel in waarom het in diezelfde prijscategorie staat waar ook bijvoorbeeld de Kiekeboes bijstaan.

Underground familiestrip, zo wordt de reeks toch omschreven.

 

Link naar reactie
Op 30/1/2021 om 18:38, Gilles zei:

Het verbaast me eigenlijk dat Jommeke nog zo populair is. Als ouder zou ik nu toch ook niet graag meer dan € 5,00 leggen voor een nieuwe strip voor de kleine. Zeker als ze nog op die leeftijd zijn dat ze onvoorzichtig zijn met hun boekjes. 

 

Zo'n kleine is met zo'n boekje toch vlug 20 à 30 minuten bezig. En leest die verschillende keren opnieuw.

Voor de prijs van twee pintjes valt dat toch nog goed mee.

Link naar reactie
14 uren geleden, linthout zei:

Ik vind dat geen misbruik maken. Normale opslag. Plots voor al hun albums 9,99 vragen. Dat zou misschien wel misbruik maken zijn. Hier gaat het over peanuts.

 

Ik herinner me de tijd nog dat een strip van Dupuis 100 frank kostte. Soit, ik hoop dat de auteurs hier beter van worden en dat SU het niet in eigen zak steekt.

Link naar reactie
9 hours ago, Lamme Goedzak said:

Mssn een andere vraag stellen: wat zou je een goede prijs vinden opdat je het alsnog zou aankopen? Wat zou je eraan willen uitgeven? Gewoon om eens een ander beeld te krijgen.

Voor mij: sure, acceptabele prijzen.

 

Maar zijn ze dat ook voor kinderen ?

Ik herinner me dat toen ik nog in de "Suske en Wiske"-leeftijd zat, er een zomeractie was van 89 frank voor een strip. Met mijn 50 frank zakgeld was dat een nieuwe S&W elke twee weken. Strips lezen is leuk, een strip kopen met je eigen zakgeld en je daarmee in de tuin nestelen om het te lezen is het begin van een levenslange verslaving hobby.
Ik heb geen idee hoeveel zakgeld de kinderen in de S&W-leeftijdscategorie nu krijgen, maar het zal ondertussen ook wel in concurrentie gaan met dingen als games, vermoed ik.

Link naar reactie
1 uur geleden, Werner zei:

Ik herinner me de tijd nog dat een strip van Dupuis 100 frank kostte. Soit, ik hoop dat de auteurs hier beter van worden en dat SU het niet in eigen zak steekt.

Dat kan de uitgeverij niet hoor: alles ligt contractueel vast.

De auteurs worden hier een tikkeltje beter van.

Als ze evenveel boeken blijven verkopen toch.

Ach, het is met alles zo. Ik herinner me de tijd dat een brood vijf frank kostte.

Link naar reactie

Grappig dat bij Standaard de emoties zoveel hoger gaan dan bij dergelijke stijgingen bij bv. Daedalus.

Als je kijkt naar boeken bij de indexkorf, dan is daar eigenlijk niets aan de hand. Standaard doet gewoon stijgingen in sprongetjes ipv gradueel te stijgen. Leuk is natuurlijk dat de inventaris ook wat meer gaat opbrengen, maar die ligt grotendeels bij de handelaren. De uitgever en auteurs gaan daar maar bitter weinig van zien.  Tenzij er opeens een grote vraag komt naar Fanny K. natuurlijk. Fanny mishandeld zien worden door een vriendje zal schokkend blijven.

Nothing to worry about. 

 

 

 

Link naar reactie
12 uren geleden, Lamme Goedzak zei:

Mssn een andere vraag stellen: wat zou je een goede prijs vinden opdat je het alsnog zou aankopen? Wat zou je eraan willen uitgeven? Gewoon om eens een ander beeld te krijgen.

 

Hangt van verschillende factoren af. Ik denk dat mensen voor een one-shot of voor een drieluik/vierluik soepeler zijn kwestie prijs dan voor een langlopende reeks. Een éénmalige aankoop gaat gevoelsmatig minder fel doorwegen dan een reeks met hoge verschijningsfrequentie die je volgt.

 

37 minuten geleden, Ambreville zei:

Grappig dat bij Standaard de emoties zoveel hoger gaan dan bij dergelijke stijgingen bij bv. Daedalus.

 

 

Daarom dat het bij Standaard gevoeliger ligt. Zij hebben vooral langlopende reeksen die al verschillende decennia meegaan. Mensen herinneren zich wat een Kiekeboe kostte in de jaren '90. Dat speelt psychologisch mee. Als je Het Venijn uitgegeven door Daedalus aankoopt, dan heb je dat referentiekader niet.

 

 

Link naar reactie

Telkens als ik een kampioenen of urbanus koop voor de kids in de carrefour denk ik altijd: tiens dat is toch veel goedkoper dan wat ik betaal voor mijn boekjes, pak nog maar eentje extra.🙃

Zeker als je rekening houdt dat die boeken niet dienen om in de kast te staan. Die moeten rondslingeren, meegenomen worden naar school, verloren gaan bij vrienden na een slaapfeestje en vooral minimaal 10 keer herlezen worden. Voor de prijs dat die uitgaven van SU kosten, houden die boekjes verrassend goed stand.

 

Dit gezegd zijnde heb ik ook heimwee naar de tijd dat een pintje 20 frank kostte in de jeugdclub. 

 

 

Link naar reactie
1 minuut geleden, Bart 01 zei:

Telkens als ik een kampioenen of urbanus koop voor de kids in de carrefour denk ik altijd: tiens dat is toch veel goedkoper dan wat ik betaal voor mijn boekjes, pak nog maar eentje extra.🙃

 

 

Carrefour doet ook regelmatig 3 voor de prijs van 2-acties in hun stripafdeling. Ook altijd interessant om rekening mee te houden.

Link naar reactie

In mijn kindertijd kochten mijn ouders voor we op reis gingen tien, vijftien strips om in de auto te leggen. Kwestie van ons onderweg wat stil te houden. Meestal lukte dat dan ook tot we de ring van Brussel opreden :D

Met deze prijzen zie ik dat niet meer gebeuren, maar die trend is al een tijdje aan de gang en niet alleen met strips.

 

Zelf ga ik er met mijn loon geen last van hebben, maar ik kan me inbeelden dat mensen een strip terugleggen als ze die prijs zien. Waarna de onverkochte delen voor 5 euro per 2 in 't Kruitvat of Dunaldi verzeilen...

 

Ter vergelijking: een manga-tankobon van 194 pagina's kost bij Amazon 530 yen, een kleine vier euro... Nu kan je gaan wijzen op papierkwaliteit en kleurenpagina's, maar toch...

 

Als die prijsverhoging ook ten goede komt van de auteurs qua loon en kansen, heb ik er weinig moeite mee. Maar naar mijn aanvoelen doen de uitgeverijen weinig moeite om me daarvan te overtuigen. Hopelijk ben ik mis.

Link naar reactie
20 uren geleden, Lamme Goedzak zei:

Mssn een andere vraag stellen: wat zou je een goede prijs vinden opdat je het alsnog zou aankopen? Wat zou je eraan willen uitgeven? Gewoon om eens een ander beeld te krijgen.

Het is bij mij vooral de ruimte die nodig is voor nieuwe boeken, die me remt om veel strips te kopen. 

 

Maar ik ben dan ook een verzamelaar, die zijn aanzienlijk minder prijsgevoelig dan het grote publiek

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...