Ga naar inhoud

Prijsstijgingen bij Standaard Uitgeverij


Recommended Posts

De prijsstijging valt me eigenlijk mee, als ik het vergelijk met bijvoorbeeld een krant.

 

Voor een Asterix betaalde je in 1980 ƒ 4,95.

In 2021 betaal je € 8,99 , ofwel  ƒ 19,80.

Ongeveer 4 keer zoveel.

 

Voor de (zaterdag) Volkskrant betaalde je in1980 ƒ 0,35.

In 2021 betaal je € 4,49 , ofwel  ƒ 9,90.

Bijna 30 keer zoveel.

 

Daarnaast is de kwaliteit van zowel de strip als van de krant verbeterd.

Link naar reactie
  • 4 months later...
  • 8 months later...

Ik weet niet of ze al officieel zijn aangekondigd, maar er komen prijsverhogingen in het najaar.

Goed opgemerkt door @DeRillendeRots trouwens.

 

enkele voorbeelden:

 

Game Over 20 (01-09-2021) was € 7,50

Game Over 21 (05-10-2022) zal € 8,50 zijn

 

Suske&Wiske, Jommeke, Urbanus, Kiekeboe gaan van € 7,25 naar € 7,50

 

De Rode RIdder, De Buurtpolitie, F.C. De Kampioenen, Nachtwacht van € 6,99 naar € 7,50

 

Robbedoes zal € 8,99 kosten

 

Kinderen in het Verzet: € 9,99

 

 

 

 

Link naar reactie
8 hours ago, cinco said:

Game Over 20 (01-09-2021) was € 7,50

Game Over 21 (05-10-2022) zal € 8,50 zijn

De prijsstijgingen zijn onvermijdelijk met de hudig geforceerde markten. Wat je gaat krijgen is een stevige krimp op luxe-producten die geschrapt kunnen worden. Ik heb liever mijn verwarming actief volgende winter, dan was Standaard Strips te moeten gooien in de open haard. Ze moeten verhogen, maar laten hun markt krimpen daardoor.

 

Game over is een specialleke omdat het een tekstloze strip is. Voor 8,5 moet je je toch al afvragen of je dat aan een softcover geeft, of de ondertussen kleine sprong maakt naar de tekstloze franstalige hardcover, die meestal wel een covereffect heeft en sowieso een binnentekening meer heeft.

 

image.png.3ddb4c4b0aa4f092a1c2e56d2025e243.png

 

 

 

Link naar reactie

 

12 uren geleden, cinco zei:

Ik weet niet of ze al officieel zijn aangekondigd, maar er komen prijsverhogingen in het najaar.

Goed opgemerkt door @DeRillendeRots trouwens.

 

Ik meen me te herinneren dat ik laatst een berichtje zag van de Suske en Wiske shop. Maar dat terzijde.

 

De prijsstijging is op zich redelijk logisch. Ik merk dat in mijn huidige werk ook. Ik werk veel met drukkers en krijg telefoontje na telefoontje over vertraging van leveringen en/of hogere kosten.

Echter vind ik dat in de stripwereld de laatste jaren ontiegelijk veel fouten worden gemaakt dat snel te zien is bij het huidige stripfanatisme. Om een voorbeeld te geven, ik heb jaren lang S&W, Jommeke, De Rode Ridder, FC de Kampioenen en Kiekeboe verzameld. En door zowel de prijsstijgingen als de kéér op kéér veranderingen in reeksen qua pagina's, vele spin off's (die naar mijn inzien sommige reeksen compleet veranderen) en compleet nieuwe verhaalllijnen, ben ik nog maar in één reeks écht geïnteresseerd en dat is waar het voor mij allemaal begon, Suske en Wiske. En geloof me, zelfs daar koop ik niet alles meer van. Enkel de reguliere albums. De vele nevenreeksen zoals de hommages, Amoras, Junior, Kortverhalen etc. etc. maken het voor mij niet spannend en leuk genoeg meer om daar alles van te willen hebben. 

 

Laatst liep ik in de Standaard Boekhandel in het dorp van mijn vriendin. En dat was 1 van de eerste keren dat ik met lege handen naar huis ging. En in mijn eigen dorp bij de boekhandel laat ik de meeste dingen staan. Waarom? Lees de hele discussies en negativiteit over sommige reeksen op dit forum...het wordt niet leuk meer...

 

Okay, eens pak ik nog eens een Rode Ridder mee, of een Jommeke, Maar ik zit echt niet meer in de voorbestellingen om de albums ook echt op de eerste dag van uitgave te krijgen...

Link naar reactie

Bij de aankoop van mijn laatste softcovers schrok ik ook wat van de prijs... bijna €10 voor een softcover... 
Maar ja... ondertussen ook al €3 voor een groot brood en als je naar de frituur gaat is het al €1 voor een potje mayo bij je frietjes die ook al €3 kosten....
Tja...  die indexeringen van de weddes komen goed van pas...
 

Link naar reactie
1 uur terug, TDPB zei:

 

Gelukkig maar dat er nog steeds nieuwe verhaallijnen zijn, anders zou het maar saai worden.

 

Ik zat gisteren in een hotel waar ze 8 euro voor een cola vragen. Vergeleken daarmee valt die 10 euro voor een strip nog goed mee.

tgohja van cola word je ook maar gewoon dik. 

Link naar reactie

De hardcore stripfanatici zoals hier aanwezig gaan hierdoor niet stoppen met strips kopen natuurlijk, maar het wordt wel steeds moeilijker om casual kopers te bereiken of om strips onder de impulsaankopen geduwd te krijgen. Zeker reeksen zoals Suske en WIske Junior moet je toch bereikbaar houden voor de nieuwe generatie striplezers.

En het gaat er niet om dat die ook zo vele andere dingen nu kunnen doen. Toen ik in mijn jeugd serieus begon met allerlei strips te lezen/kopen in de jaren '90, was er ook Nintendo en Sega en Gameboy en videofilms.

Maar strips bleven naast dit alles toch een aanlokkelijk alternatief voor ontspannend tijdverdrijf en de zachte prijs (sommige reeksen waren zelfs onder de 2,5 euro, toen 100 frank / een Robbedoesstrip was 3 euro, toen 120 frank) hield het mogelijk om dit met zakgeld te kopen.

 

afbeelding.thumb.png.58aa1be0ef190d0988d3c2c64e7ef899.png

Link naar reactie

Die lonen indexeren voor velen wel pas volgend jaar ☹️

Gelukkig verschijnt er ook veel minder, waardoor je toch nog kan kopen wat je interesseert 😋

 

Papier is eigenlijk een gek iets. Het wordt als hernieuwbaar beschouwd maar tegelijk is er te weinig hout om aan de vraag te voldoen. De tekorten gaan nog toenemen want producenten willen van plastic verpakkingen af en kijken dan naar papier. Je kan dat papier ook niet blijven recycleren en voor alles gebruiken. Voor goedkope wegwerp stationromannetjes ok maar voor de rest...

 

Die Urbanus collectie ga ik wel nemen. Kwestie dat Linthout zijn pakje friet toch kan blijven kopen.

Link naar reactie
18 uren geleden, TDPB zei:

 

Gelukkig maar dat er nog steeds nieuwe verhaallijnen zijn, anders zou het maar saai worden.

 

Ik zat gisteren in een hotel waar ze 8 euro voor een cola vragen. Vergeleken daarmee valt die 10 euro voor een strip nog goed mee.


€8 voor een cola… daar zou ik dan toch niets bestellen… toch zeker geen cola 😀

Link naar reactie
Op 25/5/2022 om 19:53, Lamme Goedzak zei:

Die lonen indexeren voor velen wel pas volgend jaar ☹️

Gelukkig verschijnt er ook veel minder, waardoor je toch nog kan kopen wat je interesseert 😋

 

Papier is eigenlijk een gek iets. Het wordt als hernieuwbaar beschouwd maar tegelijk is er te weinig hout om aan de vraag te voldoen. De tekorten gaan nog toenemen want producenten willen van plastic verpakkingen af en kijken dan naar papier. Je kan dat papier ook niet blijven recycleren en voor alles gebruiken. Voor goedkope wegwerp stationromannetjes ok maar voor de rest...

 

Die Urbanus collectie ga ik wel nemen. Kwestie dat Linthout zijn pakje friet toch kan blijven kopen.

Ha, dank u! Ik werd al ongerust! 🙂

Link naar reactie

Deze week een Nederlandse vertaling van Sartre uitgelezen: Het zijn en het niet, naar L'ëtre et le néant.

Dat heeft niets te maken met strips, zou je denken.

Maar...

Dat boek kost nieuw 60 euro. Dat zou bijna niemand onder ons kopen. Ik ook niet.

Maar gisterenavond langs ik in één avond tijd voor 55 euro aan strips uit, terwijl ik die Sartre helemaal niet in één avond tijd uit zou krijgen. Zeg nou zelf: 770 volgepakte pagina's met alinea's tot 6 bladzijden lang en zinnen van vijf, zes regels...

Ik bedoel maar: alles is relatief (niet alleen volgens Einstein), en je vraagt je toch wel eens af of je niet de verkeerde keuzen maakt.

Maar goed, mijn moeder leest die strips nu ook. Dat halveert toch de gepercipieerde kosten. (smiley hier invoegen)

Link naar reactie

 

Dark Horse is voor bepaalde reeksen gestopt met softcover en brengt ze nu in hardcover uit. Beperkte hogere poductiekost maar ze kunnen wel 5$ meer vragen. Andere vorm van prijsverhoging. Helaas beginnen winkeliers nu ook af te stappen van 1$=1€. Resultaat van beide is dat een boek dat ze vorig jaar uitbrachten 20€ was en nu 30€. Dan relativeer je die 0,50c of 1€ voor de euro strips toch wel.

Link naar reactie
7 hours ago, Krimson said:

Ik koop , kocht alles in HC maar nu slechts sporadisch maar .

21,95 euro is voor mij voorbij de grens … en ik weet dat alles duurder is maar ergens vertik ik het .

Idem. 20 € is echt een psychologische barrière. Bij mij is de push dan eerder richting Frans, waar diezelfde hardcover tussen de 12 en 15 € kost

 

 

 

Link naar reactie
11 uren geleden, Ambreville zei:

Idem. 20 € is echt een psychologische barrière. Bij mij is de push dan eerder richting Frans, waar diezelfde hardcover tussen de 12 en 15 € kost

 

Ik koop De Grote Zeeslagen niet, omdat ik altijd twijfel tussen de Nederlandse versie (prettiger om te lezen) en de Franse (daarin staan dossiers over de betreffende zeeslag).

Nu lijkt er dus nog een interessant prijsverschil te zijn.

Link naar reactie
21 uren geleden, cinco zei:

Die bundel van 8 strips kan een eventueel entry-point zijn voor nieuwe jonge striplezers om op een goedkope manier met verschillende reeksen kennis te maken.

 

afbeelding.png.640af98c2a5fa86882405f4cfb3c1334.png

 

Verschilt naar mijn mening weinig met die Mega-Stripboeken van vroeger, en ik weet niet of dat ook meer opbracht.

Link naar reactie
  • 2 months later...

Volgens het nieuwe plan van Van Peteghem zou het btw-tarief van 6 en 12% verdwijnen en vervangen worden door 1 van 9%. Aangezien ze dit reeds hebben doorgerekend toen de btw-tarieven in Nederland verhoogden, zou dat dus niet mogen leiden tot hogere prijzen voor stripboekjes. Hoewel ik denk dat ze dat toch vrolijk gaan doen in België en Nederland. Aan de positieve kant zou het nettoloon ook aanzienlijk moeten stijgen. Daar ben ik weer voorstander van, liever meer belastingen op goederen dan op arbeid. Kan je tenminste kiezen waar je je geld aan uitgeeft.

Link naar reactie

Oud-hoofdredacteur Kris Hoflack wordt ceo Standaard Uitgeverij

 

Kris Hoflack, voormalig journalist en hoofdredacteur bij VTM en VRT, wordt in het najaar directeur van Standaard Uitgeverij. Dat meldt de uitgeverij van onder meer Jommeke en Suske en Wiske in een persbericht.

Hoflack (57) neemt de fakkel over van Jeroen Overstijns en Wim Verheije. Samen met financieel directeur Tony De Groof werkten zij de voorbije jaren aan de fusie tussen Ballon Media en Standaard Uitgeverij. Het voorbije jaar boekte de uitgeverij naar eigen zeggen de grootste omzet- en winststijging in tien jaar.

Hoflack werkte als journalist bij onder meer Humo en leidde zowel de nieuwsdienst van VRT als die van VTM. Hij schreef ook boeken over de Belgische politiek. Sinds maart 2019 was hij communicatiedirecteur van het Vlaams Parlement. ‘Het is een voorrecht om de schouders te kunnen zetten onder een van de mooiste uitgeefprojecten van Vlaanderen’, aldus Hoflack.

Verheije en Overstijns blijven lid van de raad van bestuur van Standaard Uitgeverij. Overstijns blijft ook aandeelhouder.

 

bron

https://www.standaard.be/cnt/dmf20220811_93554650

Link naar reactie
1 hour ago, kurisu74 said:

Hoera een Vlaams Nationalist die Belgische strips moet vertegenwoordigen en promoten. Net als je denkt dat het niet erger kan met SU.

 

 

Ik zou me eerder zorgen maken over gebrek aan kennis van het uitgeversvak en geen stripkennis. Dit wordt dus de persoon die mag kiezen tussen de vertaling van Dad, of nog maar eens een boek uitbrengen over Poetin.

 

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...