Ga naar inhoud

Gilles de Geus


eriktex

Recommended Posts

Bron Stripspeciaalzaak.be op FB

 

We vroegen Hanco Kolk inmiddels meer details over de Gilles de Geus-integrale en we kwamen van een kale reis terug. Het bericht in het Rotterdamse magazine Gers! bleek bij publicatie onjuist te zijn. Er was wel contact met uitgevers, waarvan een in een verder gevorderd stadium, maar uiteindelijk werd die deal niets terwijl Gers! de uitspraak al had genoteerd. Momenteel is dus helemaal geen sprake van een integrale en elk bericht daarover is prematuur.

Link naar reactie

Een nieuw avontuur van Gilles zou fantastisch zijn! Zouden ze dan verder gaan met het eerdere verhaal dat ze in gedachten hadden? De Universiteit, over de zoon van Willem die het studentenleven ontdekt enzo? Dat vond (en vind) ik een geweldig uitgangspunt.

 

Ik vond het erg jammer dat de crowdfunding het niet had gered toen. Is het toevoegen van een nieuw verhaal in een integrale een nieuwe poging om het te financieren? Er moet toch wel een werkende manier zijn om het geld bij elkaar te krijgen..

 

Wat me sowieso een goed idee lijkt is een bepaald soort promotie om een groter publiek te vinden. Ik denk dat heel veel mensen Gilles de Geus geweldig zouden vinden, maar dat het probleem is dat ze het gewoon niet kennen. Als je het mij vraagt zou het enorm helpen als er digitaal goede fragmenten uit de strip te vinden zouden zijn. Een paar pagina's uit langere verhalen die zonder context al heel leuk zijn, en een paar van de korte verhalen uit Spionage. Er zijn wat previews op de site van Silvester, maar dat zijn alleen de eerste paar pagina's en de bestanden zijn eigenlijk wat te klein en iets te moeilijk leesbaar. Als goede fragmenten van de strip makkelijk online te verspreiden zijn denk ik dat dat tot veel meer geïnteresseerden en kopers leidt. Ik denk dan ook aan de grote online aanwezigheid van Dirkjan, hoewel ik me daarbij weleens afvraag of er niet té veel online staat.

Ik heb zelf ooit een stukje van Gilles op het Nederlandse 'subforum' van Reddit gezet en dat ging best wel goed (het aantal forumleden was toen nog veel kleiner dan nu): https://www.reddit.com/r/thenetherlands/comments/2glfql/200_jaar_geleden_de_eerste_prinsjesdag_en_willem/ Ik denk dat er veel mensen enthousiast te maken zijn voor deze strip, onder andere door de historische setting die veel Nederlanders interesseert. Het probleem is vooral dat er weinig is om online te delen, en dat geldt voor veel (Nederlandse) strips.

Zie overigens ook deze recentere Reddit post over de korte Agent 327 animatiefilm: https://www.reddit.com/r/thenetherlands/comments/6cwnn9/korte_animatiefilm_teaser_van_de_nederlandse/ Ik ga er op zich wel van uit dat dit meer mensen geïnteresseerd heeft gekregen in de strips. In ieder geval, door een strip als Gilles de Geus bekender te maken, is het hopelijk wat sneller rendabel om dat laatste album te maken. Ik hoop echt dat het er komt!

 

Link naar reactie
1 hour ago, Zwendel said:

Heb er ook nog niks van gelezen. Die Nederlandse strips hadden het in die tijd toch moeilijk om hier verdeeld te worden denk ik.

 

Als Belgische fan van de Nederlandse strip kan ik je zeggen dat er destijds inderdaad een gering tot onbestaand aanbod was van Gilles de Geus nieuwe strips. Als occasie vond je ze gemakkelijker.

Vandaar dat ik tot een paar jaar geleden regelmatig naar Nederlandse stripbeurzen ging. Daar valt heel wat te vinden dat - vaak onterecht - bij ons helemaal niet bekend is.

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie
9 uren geleden, Waldorf zei:

Ook ik moet toegeven dat ik nog nooit iets van Gilles De Geus gelezen heb. Ik ben nochtans wel liefhebber van de tekeningen van Hanco Kolk. Een integrale zou ik dus zeker gekocht hebben.

Waarom koop je niet voor een paar Euro een tweedehandse Gilles om uit te proberen i.p.v. meteen een dure integrale?

Link naar reactie

zowel de humor als de tekeningen zijn top in deze reeks.

 

het enige dat me altijd wat heeft bevreemd is het soms nogal expliciete geweld (zie De Batavia waar het bloed met liters tegelijk vloeit). Als kind vond ik dit nogal schokkend. Het lijkt niet goed te passen in de geest van de strip. In Asterix strips zit ook geweld maar dat is veel meer met n knipoog en zonder bloed (net als bijvoorbeeld bij Tom en Jerry)

Link naar reactie
12 hours ago, darthfrysk said:

Het is geen Asterix, maar wel een soortgelijke situatie; bezetting vh Vaderland 😉

 

 

Het is gelukkig geen Asterix. Daar heb ik 40 jaar geleden een album van gelezen, en dat was genoeg van die pathetische onzin, wat mij betreft. Ja hoor, het is altijd alles of niets bij mij.

Gilles De Geus is gewoon een heerlijke reeks. Vlot getekend, een goede drive, en leuke verhalen. Ze mogen die reeks best wel vervolgen de komende jaren.

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie
9 uren geleden, Ambreville zei:

Dat Ikea-album was geniaal. Ik zou het liever niet vergelijken met Asterix. Dat is een zinloze vergelijking waar je als fan zowiezo verliest.

Deel 4, de Revue vind ik persoonlijk beter. Een vergelijk met Asterix is inderdaad lastig. Asterix is een iconische strip die een zeer grote invloed heeft gehad op het "volwassen" worden van de strip. De Kuifjes werden door de leraren uit de jaren 50 en 60 in de prullenbak gegooid terwijl de Astrixen door diezelfde leraren als lesmateriaal werden omarmd. Met Asterix werd een grote groep volwassenen in Europa (opnieuw) tot de strip bekeerd...

Gilles gaat deze status nooit benaderen laat staan evenaren..

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
On 11/13/2018 at 1:49 PM, darthfrysk said:

😉

😁

gilles de geus.jpg

Sommigen zouden je voor zoiets voor de rechters slepen wegens plagiaat.

Lijkt me trouwens erg goed getekend.

Een parodie? Nou: sommigen kunnen met een parodie tonen dat ze wat in hun mars hebben, terwijl anderen alleen maar tonen dat ze geen inspiratie hebben.

Link naar reactie
Op ‎14‎/‎11‎/‎2018 om 19:10, Rik zei:

Deel 4, de Revue vind ik persoonlijk beter. Een vergelijk met Asterix is inderdaad lastig. Asterix is een iconische strip die een zeer grote invloed heeft gehad op het "volwassen" worden van de strip. De Kuifjes werden door de leraren uit de jaren 50 en 60 in de prullenbak gegooid terwijl de Astrixen door diezelfde leraren als lesmateriaal werden omarmd. Met Asterix werd een grote groep volwassenen in Europa (opnieuw) tot de strip bekeerd...

Gilles gaat deze status nooit benaderen laat staan evenaren..

Nou dat hadden ze voor Gilles ook wel graag gewild..

GdeG.jpg

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...