Ga naar inhoud

Suske En Wiske


acor

Recommended Posts

3 minuten geleden, Vittorio zei:

 Wat zegt jouw geoefende oog van deze plaat, Tom?

Die auto in het eerste prentje staat een beetje scheef, maar dat is natuurlijk een bewust typisch raar Vandersteen-perspectief ;)

 

Voor mij is het 50% blauwe reeks Vandersteen (die Lambik is heel erg geslaagd), 50% Stallaert. Wat voor mij prima is, want ik hou enorm van hoe Dirk zijn personages laat acteren. De houdingen zijn zelden dezelfde terugkerende houdingen die je vaak in strips ziet.

Persoonlijk vind ik het jammer dat ze Suske een geel hemdje en Wiske een rood jurkje hebben gegeven, maar dat zal wel overeenkomen met de inkleuring die ze ook al in de blauwe reeks gebruikten veronderstel ik.

Hier en daar is de lettering een beetje in de ballonnen gewrongen. Ik vraag me af of de ballonnen met de hand zijn getekend of achteraf computergewijs zijn toegevoegd.

 

Ik weet dat ik dit met plezier ga lezen.

 

 

Link naar reactie

Ik had het niet verwacht, maar de "Preutse Prinses" vond ik een enorme domper. Los van het te grote formaat (want kan ik niet bij de andere Sus en Wissen steken), vond ik het verhaal niet zo goed als verwacht. Ik zat waarschijnlijk te veel met de parel in de Lotusbloem in mijn hoofd of andere verhalen van die periode. 

 

Link naar reactie

image.thumb.png.e2753dd1b9f6cf0a45c844b29684b0b7.png

 

De eerste Blauwe integrale is verschenen.   Toch weer met de anachronismen in De Tartaarse helm.  

 

In dat verband, zie hier enkele weetjes daarover: 

 

http://nubeculatus.blogspot.com/2014/07/anachronismen-en-andere-streken-in-de.html?_sm_au_=iVVLMfRjFrWFfJ6HfVpjHKHq3CVNc

 

 

 

Link naar reactie
4 uren geleden, Noël zei:

De eerste Blauwe integrale is verschenen.   Toch weer met de anachronismen in De Tartaarse helm.

 

Die albums zijn in de afgelopen jaren al in alle vormen en maten heruitgegeven (recent nog in de "Suske en Wiske Classics" reeks, afzonderlijk of in bundelingen) .  De doorsnee lezer die de verhalen uit jeugdsentiment wilde kopen heeft dit dus al meermaals kunnen doen.  Ik vraag me af wie die verhalen nu nog eens gaat kopen.  En voor de echte liefhebbers (waaronder ik ook mezelf reken) tellen alleen de originele verhalen (niet ingekort, zonder anachronismen, met oorspronkelijke tekst en lettering, met oorspronkelijke inkleuring).  De bibliofiele uitgaven van begin jaren '80 benaderden dit ideaal het meest (en dan werden de laatste twee verhalen nog niet eens in die serie uitgebracht).

a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821)

Link naar reactie

Met de Vlaamse feestdag vandaag kwam het Vlaamsgezinde verhaal 'De Krimson-crisis' weer in mijn gedachten.

Ik herinner me dat ik als kind ooit een film gezien heb waarvan het uitgangspunt identiek was aan dat van de beginsituatie in dit album. Toen het album verscheen in 1988 herkende ik dat gedeelte dan ook meteen als dat uit de film. 

 

Na een lang verblijf in het buitenland keert een man terug met het vliegtuig. Iedereen is gekleed in dezelfde kleren en er zijn robots en apathische en onvriendelijke mensen. Overal zijn elektronicazaken gevestigd en het dagelijkse leven is veranderd in een totalitair regime. Mensen zijn verslaafd aan tv-kijken en computerspelletjes. De man komt in contact met rebellen die hem vertellen dat de maatschappij volledig is geautomatiseerd en de menselijkheid verdwenen. Hij sluit zich aan bij de strijd tegen het beleid.

 

Nu is mijn vraag: is er iemand die weet welke film Paul Geerts als inspiratiebron gebruikt heeft? Hij dateert dus zeker van voor 1988.

 

916x1200.jpg

Link naar reactie

Nog maar eens terug naar de blauwe integrale. Hoe meer ik herlees, hoe slechter ik de inkleuring vind. Het lijkt wel of de kwaliteit van de tekeningen verloren gaat.  Twee voorbeelden die aangeven dat er ook met het inktwerk geknoeid is. Als gevolg van de inkleuring? Misschien kunnen de inkters op de reep (Tom B.) hier eens naar kijken en aangeven wat ze ervan vinden). 

 

Plaatje uit de bibliofiele uitgave uit 1983. 

 

1611071276_spaansespookbibliofiellambik1.thumb.jpg.45cadf6c120c9ed314951d8be76ce5dd.jpg

 

Zelfde plaatje uit de blauwe integrale. 

 

771213699_spaansespookintegraallambik1.thumb.jpg.fe9521bb462f4d4db89765718f1ae020.jpg

 

 

 

1802263826_spaansespookbibliofiellambik2.jpg.65e8ab77d0f130f6377613fd7b90a46e.jpg498179460_spaansespookintegraallambik2.jpg.a89f111508c65eedf520ce3ba4c54284.jpg

Link naar reactie

Inderdaad, Timothy. Ik denk dat de ingekleurde versie er een stuk beter uit zou zien als de lijnen geen mindere reproductie van de originele lijnen waren maar gewoon dezelfde scherpte en evenveel detail zouden tonen.

De experts hier zullen wel de technische details waarom 't zo gedaan is, kunnen vertellen. :)

Link naar reactie

Inderdaad, de originele platen gaan er niet (altijd) meer zijn, en dan moet er gewerkt worden vanaf reproducties. Misschien zelfs vanaf de ingekleurde, afgedrukte platen uit albums of tijdschriften en dan gaat er hier en daar een detail verloren als dat opnieuw omgezet moet worden naar lijntekeningen.

Link naar reactie
11 uren geleden, acor zei:

In de reproducties van Het Laatste Nieuws uit 2010 zijn die details bij de beide voorbeelden er wel nog.

Die reproducties hebben gewoon de pagina's zoals ze indertijd gepubliceerd werden ingescand en daar verder niets mee gedaan.

De nieuwe versie heeft, denk ik, de originelen ingescand en daar dan enkele digitale truukjes op uitgevoerd zodat de inkleuring verdwijnt en er enkel een zwarte lijn overblijft. Maar als je dat doet verlies je sowieso informatie. Bij alle zwarte lijntjes verdwijnt er aan de randen een stukje. Als die zwarte lijntjes al dun waren om te beginnen kan het zijn dat er niets meer overblijft.

En het budget zal wel niet van die aard geweest zijn dat iemand al die prentjes één voor één kon vergelijken met het origineel en indien nodig hier en daar wat retoucheren.

Link naar reactie
23 uren geleden, Aaltomuoto zei:

Het lijnwerk staat compleet los van de inkleuring (de K van CMYK), daar kun je geen details uithalen door de kleuren te veranderen omdat die daar onder liggen als het ware. De bron van de zwartfilm is gewoon van slechte kwaliteit

Die oude films zijn al lang niet meer beschikbaar of bruikbaar.

En de originelen ook niet meer. Dus is het voor dat soort uitgaves behelpen met wat er wel nog is: de gedrukte albums of tijdschriften.

Link naar reactie
20 minuten geleden, TDPB zei:

Als die zwarte lijntjes al dun waren om te beginnen kan het zijn dat er niets meer overblijft.

Dat lijkt vooral een kwaal bij de bewegingslijntjes. Ik vergeleek 1 pagina (eerste pagina Bronzen Sleutel) en daar gaat het goed mis:

 

2106690241_Screenshot2020-07-16at13_36_20.png.ae647e9c7dabb1e75cc5c12352d5eb04.png

Leg de vorige uitgaven er maar eens naast om te zien wat er allemaal verloren gaat. 

 

En hierop is het wateroppervlak bijna spiegelglad, de lijntjes van de oorspronkelijke golfslag zijn allemaal verdwenen:

 

225570473_Screenshot2020-07-16at13_42_24.png.c4319196c91abe0624503ff6c993fb51.png

 

Dit is nog maar na een vluchtige blik op 1 pagina 😳

Link naar reactie

Klinkt het raar als ik zeg dat de linkerplaatje niet gebruikt is voor het rechterplaatje?

Ze hebben van een latere (inkt)versie of via scannen of via Photoshop de kleuren er uitgehaald om die dan voor de integraal te gebruiken.

Maar het linker plaatje is niet dezelfde als de rechter!

Dit kan je namelijk zien aan de lijnen op de achtergrond, deze zijn fijner (bijvoorbeeld linksboven bij Suske) maar ook d.m.v. de een restant van een tekstballon rechtsboven Suske.

Ook de hoofd Suske is veel fijner dan de oorspronkelijke druk, maar ook de neus van Wiske is anders dan de oorspronkelijke versie

 

By-the-way!

Je kan het linkerplaatje heel moeilijk hergebruiken voor de integraal omdat er zwart in de kleuren van de achtergrond en in de verschillende kledij zit

en dat krijg je namelijk niet simpel dmv svcannen of photoshop eruit.

Dat heel kost je heel veel tijd

 

 

afbeelding.png.02e4f0632e44bf0c78b9172d20ba2e73.pngafbeelding.png.573919a1c098afec369094f10ac8a6d3.png

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
Op 24/6/2020 om 14:22, Vittorio zei:

 

Ik krijg nog geen heel 'blauw' gevoel bij deze Wiske, weer kindser en meer in de schaduw van Suske, maar alla, dit is pas de eerste pagina. Wat zegt jouw geoefende oog van deze plaat, Tom?

ja ik had ook niet het gevoel van de blauwe reeks zeker niet met die humor van die postbode

Link naar reactie
Op 22/7/2020 om 20:56, TDPB zei:

Ik denk niet dat ik al wist dat ze in Nederland een tijdje teksten onder de stroken hebben toegevoegd (zoals ze daar gewoon waren).

 

Wist ik ook niet. Zo te zien bij de eerste afleveringen is er niet bewust voor gekozen, maar is het voortgegroeid uit wat eerst alleen maar een kleine samenvatting was:

 

d0913d09c989a7fa3f300c32e.thumb.jpg.3d12ce541d39f5392432f1a8d317e44f.jpg

 

 

Het zijn wel heel opmerkelijke teksten, vooral deze:

 

afbeelding.png.288cc6f51b7f33bbf99e8eee4

 

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...