cinco Posted September 24, 2019 Share Posted September 24, 2019 De wetenschap kent vaak geen grenzen in het stripverhaal. Welke vorser geniet jouw voorkeur? En horen ze eigenlijk nog thuis in de strips van deze tijd of is hun plaats beperkt tot de klassieke reeksen die vaak teren op de interne regels van hun verleden? Quote Link to comment
TDPB Posted September 24, 2019 Share Posted September 24, 2019 De oudere mannelijke professor die alles op zijn eentje doet is een compleet achterhaald principe, maar wel handig om een verhaal mee te beginnen. In En daarmee Basta heb ik daar een draai aan gegeven, door onze 'professor' van dienst de uitbater van het mysteriemuseum te maken. Quote Link to comment
kurisu74 Posted September 24, 2019 Share Posted September 24, 2019 Mijn persoonlijke favoriet is waarschijnlijk Warwinkel. Quote Link to comment
mig el pig Posted September 24, 2019 Share Posted September 24, 2019 Favoriet is waarschijnlijk de Graaf van Rommelgem. Quote Link to comment
Kristof Berte Posted September 24, 2019 Share Posted September 24, 2019 De professor uit Ayak + Por is niet zo'n bekende, die dan maar, hoewel Rommelgem ook wel de favoriet is. Het blijft een fantastisch archetype. Kan zowel dienen om het verhaal te starten, zoals Tom zegt, maar kan ook materiaal aanleveren om de plot vooruit te helpen of zaken op te lossen. In feite is het meestal een scenariotruc om een deus ex machina logischer te maken en/of om plotgaten te overbruggen. Doet niets af aan het feit dat ik het concept 'professor in alles' nog altijd heel tof vind. Quote 'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook Link to comment
TDPB Posted September 24, 2019 Share Posted September 24, 2019 Als ik een favoriet moet kiezen zal het Adhemar zijn. Dat is tenminste nog een originele versie van het concept. Alhoewel ik hem leuker vond toen hij nog gewoon in een luier rondliep. Gobelijn is een goeie tweede. Maar Barabas is zo ééndimensioneel saai dat je je bijna niet kan inbeelden dat hij uit de koker van Vandersteen komt. Hij was nochtans goed begonnen, als een stotterende dikkerd. Quote Link to comment
TDPB Posted September 24, 2019 Share Posted September 24, 2019 Het woord professor is overigens compleet verkeerd, want buiten Adhemar geeft geen enkele van die mannen les. Quote Link to comment
Hamirubi Posted September 24, 2019 Share Posted September 24, 2019 Je hoeft geen les te geven om professor te zijn, hoor. Er bestaan 100% onderzoeksmandaten. Maar je hebt wellicht gelijk als je bedoelt dat enkel Adhemar een affiliatie of aanstelling heeft aan een wetenschappelijke instelling. Mijn favoriet: professor Wargaren. Quote I'am a locksmith. And I'm a locksmith. Link to comment
Rik Posted September 24, 2019 Share Posted September 24, 2019 Zonnebloem natuurlijk Quote Omnia mutantur nihil interit Link to comment
SPeeDy Posted September 24, 2019 Share Posted September 24, 2019 Mortimer is naar ‘t schijnt ook professor. Geef mij toch maar Gobelijn, die was tenminste professor in niks. Ik bedoel in alles. Quote Tomorrow Saturday Sunday Today is my favorite day Link to comment
Tanuki Posted September 24, 2019 Share Posted September 24, 2019 Barabas is inderdaad de saaiste. Professor Klichée uit Biebel is dan weer teveel, tja, cliché. Voor Kumulus heb ik dan weer veel sympathie. Die is misschien nog de normaalste van de hoop. Maar m'n absolute favoriet is toch Brains, vooral toen hij die vliegende bal uitvond en maar niet wou horen dat er misschien plagiaat in 't spel was. Quote Link to comment
Hamirubi Posted September 24, 2019 Share Posted September 24, 2019 Brengt ons haast bij de vraag: wie is de oer-professor? Met welke professor-verhaallijn in welke strip(reeks) begon de hele zwiek? Is het iets Belgisch? Quote I'am a locksmith. And I'm a locksmith. Link to comment
Boekenmagazijn Posted September 24, 2019 Share Posted September 24, 2019 Professor Sickbock (van Toonder) is uit 1941. Of hebben we het alleen over protagonisten? Want in Amerikaanse comics is de "mad professor" of "evil scientist" (als antagonist) ongetwijfeld veel ouder. Quote Link to comment
Tweetie Posted September 25, 2019 Share Posted September 25, 2019 57 minuten geleden, Hamirubi zei: Brengt ons haast bij de vraag: wie is de oer-professor? Met welke professor-verhaallijn in welke strip(reeks) begon de hele zwiek? Is het iets Belgisch? De alleroudste is denk ik Dr Frankenstein. En daarna kwamen er een lange lijst van anderen bv Dr. Moreau, Dr. Mabuse, etc. Quote Link to comment
esteban² Posted September 25, 2019 Share Posted September 25, 2019 Gobelijn is ongetwijfeld de leukste. En ik was altijd fan van Denkekop. Barabas is dan misschien wel saai, maar als kind vond ik hem wel de meest intelligente. 'Beminde Barabas' kon ik erg waarderen en bovenal 'De Hellegathonden', waar we toch meer over zijn verleden en afkomst leren. Verder zijn toch vooral de slechte wetenschappers interessant. Denk bijvoorbeeld aan Schrikmerg. Mijn absolute favoriet in die sectie is Savantas. Quote STEUNACTIE #SHARINGISCARING #DELENISLIEF Link to comment
Rik Posted September 25, 2019 Share Posted September 25, 2019 Maar om terug te komen op de 2e vraag van dit topic; De tijd dat krankzinnige professoren als boef fungeren en verstrooide professoren de held hielpen is, wat mij betreft, voorbij. In die zin is het dus een archaïsch concept. Quote Omnia mutantur nihil interit Link to comment
Kristof Berte Posted September 25, 2019 Share Posted September 25, 2019 2 uren geleden, Rik zei: De tijd dat krankzinnige professoren als boef fungeren en verstrooide professoren de held hielpen is, wat mij betreft, voorbij. In die zin is het dus een archaïsch concept. Ik zie niet in waarom. Het archetype werkt wel, alleen de vorm moet misschien een beetje aangepast worden, geen verstrooide heren op leeftijd meer. Op zich zijn Iron Man en the Hulk bijvoorbeeld ook professoren/uitvinders/ingenieurs. Quote 'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook Link to comment
cartoonesk Posted September 25, 2019 Share Posted September 25, 2019 Professor Samovar uit de Robbedoes-verhalen Radar de robot en De plannen van de robot. In Radar de robot wil hij de atmosfeer van de aarde doen verbranden. Gelukkig blijkt hij een onschuldige gek te zijn. Quote Link to comment
cartoonesk Posted September 25, 2019 Share Posted September 25, 2019 Iets minder origineel vind ik Adhemar wel een erg leuk figuurtje. Ik heb hem eens getekend in een van mijn strips van Dadaman. Quote Link to comment
Kristof Berte Posted September 25, 2019 Share Posted September 25, 2019 Valt mij plots in dat Shuri uit Black Panther eigenlijk een zéér archetypische uitvinder is die de held ondersteunt met gadgets en wapens. Het enige verschil met professor Gobelijn is in feite dat ze een knappe, jonge, zwarte vrouw is Quote 'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook Link to comment
cartoonesk Posted September 25, 2019 Share Posted September 25, 2019 22 minuten geleden, linthout zei: leuk! Dank je, Ik kwam erbij Adhemar (en Nero aan het einde) in mijn strip te tekenen, nadat Marc Sleen mij eens terug had geschreven. Quote Link to comment
Aerogi Posted September 25, 2019 Share Posted September 25, 2019 Ik vind Panoramix geweldig eigenlijk. Missschien niet écht een professor, maar toch een soort voorloper En diejen in de Urbanus strips (Schrikmerg?) heeft ook wel een paar leuke 'ideeën' Als kind vroeg ik me dikwijls af waarom uitvindingen niet werden hergebruikt om iets op te lossen. Quote Link to comment
Tanuki Posted September 25, 2019 Share Posted September 25, 2019 10 uren geleden, Hamirubi zei: Brengt ons haast bij de vraag: wie is de oer-professor? Met welke professor-verhaallijn in welke strip(reeks) begon de hele zwiek? Is het iets Belgisch? Zonnebloem verscheen voor 't eerst in 1943. Barabas debuteerde in 1945. Adhemar is van 1951, net als Piet Pienter (was ook een geleerde tot hij degradeerde en Kumulus het overnam) en Rommelgem. Gobelijn verscheen pas in 1960. Buitenland: Astroboy's dr. Tenma verscheen in 1952. In Wonder Woman zou er een dr. Poison rondlopen die dateert van 1942, Superman's Lex Luthor is van 1940. Misschien moeten we de oorsprong in de VS zoeken, maar dan vooral als "mad scientist"? Quote Link to comment
Hamirubi Posted September 25, 2019 Share Posted September 25, 2019 Ik vroeg me meteen ook af of daar niet eerder een traditie van de "uitvinder" bestond. Genre Willie Wortel (die weliswaar pas van 1952 dateert). Quote I'am a locksmith. And I'm a locksmith. Link to comment
TDPB Posted September 25, 2019 Share Posted September 25, 2019 Segar had sinds 1932 Wotasnozzle, de gekke geleerde die iedere week de meest onzinnige dingen uitvond. Aangezien Segar een belangrijke invloed was voor de europse stripmakers denk ik wel dat vele stripprofessorern in min of meerdere mate door hem beinvloed zijn. https://popeye.fandom.com/wiki/O._G._Wotasnozzle?file=Wotasnozzle's_Invisible_Cream_Effect.png Quote Link to comment
TDPB Posted September 25, 2019 Share Posted September 25, 2019 1 uur geleden, Kristof Berte zei: Valt mij plots in dat Shuri uit Black Panther eigenlijk een zéér archetypische uitvinder is die de held ondersteunt met gadgets en wapens. Het enige verschil met professor Gobelijn is in feite dat ze een knappe, jonge, zwarte vrouw is Q uit de Bond-films vervult diezelfde rol. Alleen hebben ze de rol van ouder uitvinder daar iets realistischer ingvevuld, in de zin dat hij aan het hoofd staat van een heel team. 3 uren geleden, Kristof Berte zei: Ik zie niet in waarom. Het archetype werkt wel, alleen de vorm moet misschien een beetje aangepast worden, geen verstrooide heren op leeftijd meer. In Vertongen en Co hebben ze met professor Flessentrekker het cliché schaamteloos omarmd. Quote Link to comment
Yncke Posted September 25, 2019 Share Posted September 25, 2019 29 minutes ago, Hamirubi said: Ik vroeg me meteen ook af of daar niet eerder een traditie van de "uitvinder" bestond. Genre Willie Wortel (die weliswaar pas van 1952 dateert). En in hoeverre is een figuur als Sherlock Holmes niet ook al voor een stuk scientist/uitvinder, met zijn experimenten met sigarenas en studie van fietsbandsporen... Quote yncke.be Link to comment
TDPB Posted September 25, 2019 Share Posted September 25, 2019 4 minuten geleden, Yncke zei: En in hoeverre is een figuur als Sherlock Holmes niet ook al voor een stuk scientist/uitvinder, met zijn experimenten met sigarenas en studie van fietsbandsporen... Hmm, beetje vergezocht. Je zou hem in het beste geval een vorser kunnen noemen. Quote Link to comment
pudifar Posted September 25, 2019 Share Posted September 25, 2019 2 hours ago, Tom B said: In Vertongen en Co hebben ze met professor Flessentrekker het cliché schaamteloos omarmd. Leuke naam trouwens. Quote Link to comment
pudifar Posted September 25, 2019 Share Posted September 25, 2019 Is Marduk uit Storm ook niet een wetenschapper die graag experimenteert in zijn laboratorium? Zie bv. De Piraten van Pandarve, De honden van Marduk, De levende planeet. Quote Link to comment
pudifar Posted September 25, 2019 Share Posted September 25, 2019 13 hours ago, esteban² said: Gobelijn is ongetwijfeld de leukste. En ik was altijd fan van Denkekop. Barabas is dan misschien wel saai, maar als kind vond ik hem wel de meest intelligente. 'Beminde Barabas' kon ik erg waarderen en bovenal 'De Hellegathonden', waar we toch meer over zijn verleden en afkomst leren. Verder zijn toch vooral de slechte wetenschappers interessant. Denk bijvoorbeeld aan Schrikmerg. Mijn absolute favoriet in die sectie is Savantas. De Hellegathonden vond ik een steengoed album, vooral dan door de historisch-sociale context van het verhaal. En magistraal getekend. Quote Link to comment
Waldorf Posted September 25, 2019 Share Posted September 25, 2019 In kapitein Rob had je professor Lupardi. Quote Remember that the life of this world is but a sport and a passtime. Link to comment
Tweetie Posted September 25, 2019 Share Posted September 25, 2019 6 uren geleden, Kristof Berte zei: Ik zie niet in waarom. Het archetype werkt wel, alleen de vorm moet misschien een beetje aangepast worden, geen verstrooide heren op leeftijd meer. Op zich zijn Iron Man en the Hulk bijvoorbeeld ook professoren/uitvinders/ingenieurs. Het archetype werkt inderdaad nog steeds. Maar de moderne professor is tegenwoordig natuurlijk wel miljardair dankzij z'n uitvindingen. Alhoewel dat eigenlijk ook niet nieuw is, Lex Luthor was ook al zo. Quote Link to comment
TDPB Posted September 25, 2019 Share Posted September 25, 2019 7 minuten geleden, Tweetie zei: Het archetype werkt inderdaad nog steeds. Maar de moderne professor is tegenwoordig natuurlijk wel miljardair dankzij z'n uitvindingen. Alhoewel dat eigenlijk ook niet nieuw is, Lex Luthor was ook al zo. De moderne professor (uitvinder zou een beter woord zijn), bestaat niet. Het gaat om mensen die in groep werken voor grote bedrijven. Quote Link to comment
pudifar Posted September 25, 2019 Share Posted September 25, 2019 Toch bestaan er nog solo-uitvinders: https://nl.wikipedia.org/wiki/Yoshiro_Nakamatsu Quote Link to comment
TDPB Posted September 25, 2019 Share Posted September 25, 2019 Zelfs hij moet medewerkers hebben die zijn ideeën vorm geven. Quote Link to comment
mig el pig Posted September 25, 2019 Share Posted September 25, 2019 On 9/24/2019 at 3:35 PM, Tom B said: De oudere mannelijke professor die alles op zijn eentje doet is een compleet achterhaald principe, maar wel handig om een verhaal mee te beginnen. In En daarmee Basta heb ik daar een draai aan gegeven, door onze 'professor' van dienst de uitbater van het mysteriemuseum te maken. Telt Eugene van de Walking Dead? Quote Link to comment
Neat Stuff Posted September 25, 2019 Share Posted September 25, 2019 Er is in mijn ogen maar één stripkarakter dat als 'professor' boven de rest uittorent: Reed Richards van de Fantastic Four. En nee, er is niets archaïsch aan het concept van deze wetenschapper. Quote Link to comment
Ambreville Posted September 25, 2019 Share Posted September 25, 2019 1 uur terug, Neat Stuff zei: Er is maar in mijn ogen één stripkarakter dat als 'professor' boven de rest uittorent: Reed Richards van de Fantastic Four. En nee, er is niets archaïsch aan het concept van deze wetenschapper. +1 en dat is niet de enige reden waarom hij Mr. Fantastic is. Quote Link to comment
Recommended Posts