Ga naar inhoud

de stripprofessor: jouw favoriet? En is het een archaïsch concept?


cinco

Recommended Posts

afbeelding.thumb.png.65b165fd779de5a62587d702d1c6a1ff.png

 

De professor uit Ayak + Por is niet zo'n bekende, die dan maar, hoewel Rommelgem ook wel de favoriet is.

 

Het blijft een fantastisch archetype. Kan zowel dienen om het verhaal te starten, zoals Tom zegt, maar kan ook materiaal aanleveren om de plot vooruit te helpen of zaken op te lossen. In feite is het meestal een scenariotruc om een deus ex machina logischer te maken en/of om plotgaten te overbruggen. Doet niets af aan het feit dat ik het concept 'professor in alles' nog altijd heel tof vind.

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

Als ik een favoriet moet kiezen zal het Adhemar zijn. Dat is tenminste nog een originele versie van het concept. Alhoewel ik hem leuker vond toen hij nog gewoon in een luier rondliep. Gobelijn is een goeie tweede. Maar Barabas is zo ééndimensioneel saai dat je je bijna niet kan inbeelden dat hij uit de koker van Vandersteen komt. Hij was nochtans goed begonnen, als een stotterende dikkerd.

Link naar reactie

Barabas is inderdaad de saaiste. Professor Klichée uit Biebel is dan weer teveel, tja, cliché.

Voor Kumulus heb ik dan weer veel sympathie. Die is misschien nog de normaalste van de hoop.

Maar m'n absolute favoriet is toch Brains, vooral toen hij die vliegende bal uitvond en maar niet wou horen dat er misschien plagiaat in 't spel was.

Link naar reactie

Gobelijn is ongetwijfeld de leukste.  En ik was altijd fan van Denkekop.  Barabas is dan misschien wel saai, maar als kind vond ik hem wel de meest intelligente.  'Beminde Barabas' kon ik erg waarderen en bovenal 'De Hellegathonden', waar we toch meer over zijn verleden en afkomst leren. 

Verder zijn toch vooral de slechte wetenschappers interessant.  Denk bijvoorbeeld aan Schrikmerg.  Mijn absolute favoriet in die sectie is Savantas.  

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
2 uren geleden, Rik zei:

De tijd dat krankzinnige professoren als boef fungeren en verstrooide professoren de held hielpen is, wat mij betreft, voorbij. In die zin is het dus een archaïsch concept.

Ik zie niet in waarom. Het archetype werkt wel, alleen de vorm moet misschien een beetje aangepast worden, geen verstrooide heren op leeftijd meer. Op zich zijn Iron Man en the Hulk bijvoorbeeld ook professoren/uitvinders/ingenieurs.

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie
10 uren geleden, Hamirubi zei:

Brengt ons haast bij de vraag: wie is de oer-professor?

Met welke professor-verhaallijn in welke strip(reeks) begon de hele zwiek? Is het iets Belgisch?

Zonnebloem verscheen voor 't eerst in 1943. Barabas debuteerde in 1945. Adhemar is van 1951, net als Piet Pienter (was ook een geleerde tot hij degradeerde en Kumulus het overnam) en Rommelgem. Gobelijn verscheen pas in 1960.

Buitenland: Astroboy's dr. Tenma verscheen in 1952. In Wonder Woman zou er een dr. Poison rondlopen die dateert van 1942, Superman's Lex Luthor is van 1940.

Misschien moeten we de oorsprong in de VS zoeken, maar dan vooral als "mad scientist"?

Link naar reactie
1 uur geleden, Kristof Berte zei:

Valt mij plots in dat Shuri uit Black Panther eigenlijk een zéér archetypische uitvinder is die de held ondersteunt met gadgets en wapens. Het enige verschil met professor Gobelijn is in feite dat ze een knappe, jonge, zwarte vrouw is :)

Q uit de Bond-films vervult diezelfde rol. Alleen hebben ze de rol van ouder uitvinder daar iets realistischer ingvevuld, in de zin dat hij aan het hoofd staat van een heel team. 

 

 

3 uren geleden, Kristof Berte zei:

Ik zie niet in waarom. Het archetype werkt wel, alleen de vorm moet misschien een beetje aangepast worden, geen verstrooide heren op leeftijd meer.

In Vertongen en Co hebben ze met professor Flessentrekker het cliché schaamteloos omarmd.

Link naar reactie
29 minutes ago, Hamirubi said:

Ik vroeg me meteen ook af of daar niet eerder een traditie van de "uitvinder" bestond.

Genre Willie Wortel (die weliswaar pas van 1952 dateert).

En in hoeverre is een figuur als Sherlock Holmes niet ook al voor een stuk scientist/uitvinder, met zijn experimenten met sigarenas en studie van fietsbandsporen...

Link naar reactie
13 hours ago, esteban² said:

Gobelijn is ongetwijfeld de leukste.  En ik was altijd fan van Denkekop.  Barabas is dan misschien wel saai, maar als kind vond ik hem wel de meest intelligente.  'Beminde Barabas' kon ik erg waarderen en bovenal 'De Hellegathonden', waar we toch meer over zijn verleden en afkomst leren. 

Verder zijn toch vooral de slechte wetenschappers interessant.  Denk bijvoorbeeld aan Schrikmerg.  Mijn absolute favoriet in die sectie is Savantas.  

De Hellegathonden vond ik een steengoed album, vooral dan door de historisch-sociale context van het verhaal. En magistraal getekend.

Link naar reactie
6 uren geleden, Kristof Berte zei:

Ik zie niet in waarom. Het archetype werkt wel, alleen de vorm moet misschien een beetje aangepast worden, geen verstrooide heren op leeftijd meer. Op zich zijn Iron Man en the Hulk bijvoorbeeld ook professoren/uitvinders/ingenieurs.

Het archetype werkt inderdaad nog steeds. Maar de moderne professor is tegenwoordig natuurlijk wel miljardair dankzij z'n uitvindingen.  Alhoewel dat eigenlijk ook niet nieuw is, Lex Luthor was ook al zo. 

Link naar reactie
7 minuten geleden, Tweetie zei:

Het archetype werkt inderdaad nog steeds. Maar de moderne professor is tegenwoordig natuurlijk wel miljardair dankzij z'n uitvindingen.  Alhoewel dat eigenlijk ook niet nieuw is, Lex Luthor was ook al zo. 

De moderne professor (uitvinder zou een beter woord zijn), bestaat niet. Het gaat om mensen die in groep werken voor grote bedrijven.

Link naar reactie
On 9/24/2019 at 3:35 PM, Tom B said:

De oudere mannelijke professor die alles op zijn eentje doet is een compleet achterhaald principe, maar wel handig om een verhaal mee te beginnen. In En daarmee Basta heb ik daar een draai aan gegeven, door onze 'professor' van dienst de uitbater van het mysteriemuseum te maken.

eugene-battery-comics-640x359.png

 

Telt Eugene van de Walking Dead?

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...