Ga naar inhoud

De pijnlijke waarheid...


Neat Stuff

Recommended Posts

1 hour ago, Neat Stuff said:

Dit artikel illustreert op perfecte wijze wat er mis is met de stripcultuur in de lage landen. 

 

https://9ekunst.nl/2022/08/26/wat-de-klassieke-nederlandse-stripwereld-van-het-succes-van-heartstopper-kan-leren/

mooi gezegd.
Naast Heartstopper vind ik het succes van Coco Ouwenkerk en ook Renee Rienties en Kenny Rubenis toch ook voorbeeldig.

En ik kom net terug uit een uithoek in Normandië waar inderdaad de plaatselijke supermarkt een opmerkelijke grote wand vol franstalige manga had. Indrukwekkend!!

 

3 minutes ago, lukoste said:

Een combinatie van waarheden en assumpties.

welke assumpties dan?

 

 

 

Persoonlijk denk ik dat Rob van Bavel voor zijn uitgeverij en doelgroep gelijk heeft. Dit is ZIJn ervaring.

Dat vlakt niet uit dat hij toch niet alles weet :)  . Jammer genoeg. Want met zijn Eppo (en andere clubs als Maxim en Glossy enzo) probeert hij het wél !!

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie

Maar krijg wel het idee dat het niet de jonge generatie is die de strips koopt en al helemaal niet dat zij degen zijn die op de veilingsite's de vaag(te) hoge prijzen betalen voor een strip die al tientallen jaren oud is.

Toen ik een stuk jonger was kon ik niet alles kopen wat ik wilde en nu verjkeer ik in de positie dat ik werk en er wel geld aan kan besteden.

Mijn zoon heeft ook wel stripboeken maar hij is ook bezig met games en je kunt je geld maar 1 keer uitgeven.

Link naar reactie

Goed artikel dat de spijker op zijn kop slaat! Er is al jarenlang geen beleid of visie in de gehele stripbranche (uitgevers, winkeliers, beursorganisatoren) om de strip te promoten en samenwerking is helaas ook een onbekend woord. Manga is inderdaad groot in een land als Frankrijk, en ik heb begrepen dat Amerika er ook interesse voor begint te ontwikkelen. De films in het MCU zijn erg populair en daar zou de stripbranche toch meer mee moeten doen. Het enige wat in mijn ogen gebeurt is dat er steeds harder wordt gevochten om een groter stuk van een kleiner wordende taart door met name de uitgevers.

Link naar reactie

Het valt me op dat veel van die Europese uitgaves die populair zijn (Heartstopper, Mortelle Adèle, Niet Nu Laura) weinig plaatjes en tekst per pagina hebben. Bitesize lees-snacks en misschien is dat ook deels een reden dat ze populair zijn bij een groep die liever niet te veel tekst leest of te lang op een pagina staart. 

(ter verduidelijking: dit is geen waarde-oordeel over de genoemde strips)

 

afbeelding.thumb.png.7441363c082bef4b9ff2b3306483eb8a.png

 

afbeelding.thumb.png.6b065d444f08a06bcbb06522a960003f.png

 

afbeelding.thumb.png.c551818ab72e3eda243fbb6994d5e8f9.png

 

Link naar reactie

Tijden veranderen en interesses veranderen bij de jeugd. De spelcomputer, computer, Netflix, social media is wel funest geweest.

Daar komt bij dat enkel de Donald Duck en Sus en Wis te koop is bij de supermarkt. Het aanbod is praktisch onzichtbaar. Zelfs in de boekenwinkel zijn alleen de oude reeksen vertegenwoordigd.

 

Ik ben van de generatie die toch veel strips lazen thuis en op school. Maar nu ik zelf vader ben zie ik dat mijn zoon geen interesse meer heeft in strips. 

 

Ik denk dat treintjes en postzegels verzamelen ons zijn voor gegaan.

 

 

Link naar reactie
40 minuten geleden, Gilles zei:

De personages van Marvel en DC zijn populair in films en als merchandising. Als Amerikaanse strips zijn ze amper nog winstgevend. 

 

Die uitgevers probeerden ook de Young Adult markt te bereiken door auteurs aan te trekken die ervaring hadden met die doelgroep, maar dat had niet de verhoopte resultaten.

 

-------------------------------------------

 

Het idee om in hokjes te denken (wat in bovenvernoemd artikel gebeurt) is ook verkeerd.

Waarom zou je alleen maar iets goed kunnen vinden dat overeenkomt met jouw leefwereld?

Ik heb de indruk dat die redening nu veel sterker leeft dan vroeger.

 

En ook dat beeld dat het klassieke strippubliek alleen maar de oude reeksen achternaholt...

De top 10-lijsten van de mensen hier geven toch aan dat hun favorieten divers en hedendaags zijn.

 

Link naar reactie

Mijn dochter van bijna 18 kwam hier enkele maanden terug ook aan met Heartstopper. Ze had in geen jaren nog een strip vastgehad, dus ik blij. Via TikTok wordt ze constant aangespoord om nieuwe boeken aan te sleuren en te lezen. Ze begint al net zo extreem boeken te hoarden als ik. De jeugd leest dus weldegelijk nog. Ook ouwe shit: ze leest en herleest Sense and sensibility dat het een aard heeft. Virginia Woolfe, Bronte, dat soort dingen. Ik denk dus dat dat artikel nagels met koppen slaat, maar ik zie mezelf niet als de houder van een oplossing. Bij mijn kinderen heb ik het vuur brandend proberen houden, verder gaat mijn verantwoordelijkheid niet. Mijn zoon van 15 leest fantasy. Die bracht vorige week Aslak mee uit de bib. Dat komt dus ook wel goed.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
18 uren geleden, cinco zei:

Het valt me op dat veel van die Europese uitgaves die populair zijn (Heartstopper, Mortelle Adèle, Niet Nu Laura) weinig plaatjes en tekst per pagina hebben.

 

Dat heeft volgens mij alles te maken met het feit dat dat hoofdzakelijk in eerste instantie webcomics zijn. Die worden gemaakt om gelezen te worden op het klein schermpje van een smartphone. Niet de ideale manier om lange teksten te lezen. Omwille van dezelfde redenen zijn dat ook allemaal strips met eenvoudige tekeningen en weinig details.

Link naar reactie
8 minuten geleden, TDPB zei:

 

Dat heeft volgens mij alles te maken met het feit dat dat hoofdzakelijk in eerste instantie webcomics zijn. Die worden gemaakt om gelezen te worden op het klein schermpje van een smartphone. Niet de ideale manier om lange teksten te lezen. Omwille van dezelfde redenen zijn dat ook allemaal strips met eenvoudige tekeningen en weinig details.

 

Zou je daardoor kunnen stellen dat het als een subgenre binnen het beeldverhaal moet beschouwd worden en dat het daardoor ook een beetje appelen en peren vergelijken is?

Link naar reactie

Ik merk bij mezelf dat mijn interesse voor strips de laatste jaren toch wat begon te minderen.  Waar het me vroeger veel moeite kostte om een wekelijks bezoek aan mijn plaatselijke stripwinkel over te slaan is er thans nog weinig dat me vol enthousiasme naar mijn stripboer doet haasten.  Dit jaar een handvol Nederlandstalige strips gekocht... en als ik kijk naar wat er verschijnt... dan zie ik toch weinig verschijnen wat me blij maakt.  Teveel formules, teveel nostalgie,...
Ik heb het gevoel dat ik zowel met Franco-Belgische strips als met comics de gouden jaren heb meegemaakt, zowel op creatief vlak als op het vlak van interesse bij de jeugd. 

Heb hier een stripbibliotheek met duizenden titels, een ganse kamer vol, prachtige strips, comics, manga, graphic novels,... Moest ik dit als kind, in de jaren 70-80 hebben gehad... man toch.... ik zou me de koning te rijk hebben gevoeld.
Maar, wat ik totaal niet had verwacht : mijn kinderen, thans bijna twintigers, hebben echter bijna niets hiervan gelezen hoewel ze wel vrije toegang hadden tot mijn stripbib (geen strips in plastiekjes bij mij 😉) Wat interesseert hen dan wel: manga, anime en .... de laatste maanden is er inderdaad een hype rond 'Heartstopper' waar ze ook volop zijn in opgegaan, ook manga en anime over homo-relaties gaat er vlot in bij mijn tieners (en vele andere leeftijdsgenoten).  

Als ik naar mijn stripwinkel ga zie ik de laatste 20 jaar toch vooral generatiegenoten.  Dit lijkt me niet goed...toch spijtig, die winkels en uitgeverijen die zich vooral op uitstervende dino's lijken te richten.  

Gisteren een boek gekocht : '100 things we've lost to the internet'... Misschien dat de relatieve populariteit van Franco-Belgische strips ook verloren is gegaan door het succes van internet met smartphones, streaming, videogames,... 

 

Link naar reactie
2 minuten geleden, Koen Claeys zei:

Heb hier een stripbibliotheek met duizenden titels, een ganse kamer vol, prachtige strips, comics, manga, graphic novels,... Moest ik dit als kind, in de jaren 70-80 hebben gehad... man toch.... ik zou me de koning te rijk hebben gevoeld.
Maar, wat ik totaal niet had verwacht : mijn kinderen, thans bijna twintigers, hebben echter bijna niets hiervan gelezen hoewel ze wel vrije toegang hadden tot mijn stripbib (geen strips in plastiekjes bij mij 😉)

 

Er zijn bitter weinig kinderen die de oude brol die hun ouders leuk vinden ook leuk gaan vinden.

Link naar reactie
32 minuten geleden, cinco zei:

 

Zou je daardoor kunnen stellen dat het als een subgenre binnen het beeldverhaal moet beschouwd worden en dat het daardoor ook een beetje appelen en peren vergelijken is?

Het is gewoon anders. Zoals de strips met Garfield niet hetzelfde is als de strips met Batman.

Link naar reactie

Dat klopt. Ik kreeg het strips kopen en  verzamelen van mijn oom. Hij heeft en had een kamer vol strips en als klein jochie mocht ik alles lezen.

Maar zoals Koen zegt ben ik ook al jaren niet meer op een beurs of in de winkel geweest. Mijn interesse is ook aan verschuiven. Al zijn mijn laatste aankopen al jaren via internet.

 

Vroeger lazen al mijn vriendjes strips.

Denk dat deze vlieger niet meer op gaat.

En dan bedoel ik niet of mijn vriendjes van vroeger nu nog strips lezen.😂

 

 

Link naar reactie
30 minutes ago, Koen Claeys said:



Heb hier een stripbibliotheek met duizenden titels, een ganse kamer vol, prachtige strips, comics, manga, graphic novels,... Moest ik dit als kind, in de jaren 70-80 hebben gehad... man toch.... ik zou me de koning te rijk hebben gevoeld.
Maar, wat ik totaal niet had verwacht : mijn kinderen, thans bijna twintigers, hebben echter bijna niets hiervan gelezen hoewel ze wel vrije toegang hadden tot mijn stripbib (geen strips in plastiekjes bij mij 😉) Wat interesseert hen dan wel: manga, anime en ....

 

same here..... en mijn kids hebben wel De Rode Ridder gelezen en Fables, maar toen hield het op.
Eentje heeft nog een fikse collectie Donald Duck pockets gelezen en Legendariërs maar toen stopte het...

27 minutes ago, TDPB said:

 

Er zijn bitter weinig kinderen die de oude brol die hun ouders leuk vinden ook leuk gaan vinden.

 

Nou... geen Kiekeboes of Kuifjes hier...

maar evengoed geen animo :)

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie

Bottomline blijft, een markt die niet innoveert gaat krimpen. Los of dat nu YA of LGBTQIDXEQDGMJM+* titels moeten zijn. Vlaanderen blijft nog altijd dezelfde meuk uitpompen die ze in de jaren 80 al uitbrachten. Een klein beetje innovatie met Amoras en de tetjes van Wiske, maar au fond, oude titels. Voor mij graag dus meer Yasmine en de aardappelvreters etc. Maar als je die titels doet, geef ze dan ook commerciele ondersteuning. De supermarkten vallen goed mee hier met naast SU ook Daedalus, Silvester en het volledig Dark Dragon aanbod. Maar zonder commerciele ondersteuning blijft dat een vrij gesloten rek. Sinds jaren durven we ook geen kinderen meer alleen in de striprayon achterlaten, zoals vroeger gebeurde. Dus niet wanhopen, maar innoveren. Koop gerust geen oude titels meer om nieuwe te steunen. Zolang papier bedrukken rendabel blijft, zullen er titels komen.

 

 

 

Link naar reactie

Hier ook een jonge man van 25 jaar in huis. Geen interesse in mijn stripcollectie, wel heeft hij enkele manga’s (hooguit 10). Doch voornamelijk leest hij manga via zijn telefoon. Ik neem aan gratis.

Gisteren kwam hij met een playstation 5 binnen, zojuist even meegekeken, ik begrijp wel dat een stripboek totaal kansloos is. Het ziet er weergaloos uit en is nog interactief ook. 

Link naar reactie
 

Het valt me op dat veel van die Europese uitgaves die populair zijn (Heartstopper, Mortelle Adèle, Niet Nu Laura) weinig plaatjes en tekst per pagina hebben.

Dit in tegenstelling tot vroeger:

 

TinTin.jpg

 

O:-)

 

Eigenlijk is er nog altijd niets veranderd. De webcomics van nu zijn de krantenstrips van vroeger. De jeugd van nu leest bijna niet meer net zoals er bij de jeugd van vroeger ook een grote groep was die niet van lezen hield, maar liever bezig was met andere dingen.

 

Er worden nog altijd veel goede strips gemaakt, alleen worden ze nu gefinancierd via Patreon en Kickstarter, in plaats dat de stripuitgeverijen ze mogelijk maken.

Link naar reactie
1 uur terug, De Hollander zei:

Gisteren kwam hij met een playstation 5 binnen, zojuist even meegekeken, ik begrijp wel dat een stripboek totaal kansloos is. Het ziet er weergaloos uit en is nog interactief ook. 

 

Al kunnen die interesses ook probleemloos naast elkaar bestaan.

Of het nu een videospel, een film of een strip is, elk van deze entertainmentvormen kan een verhaal vertellen op een manier uniek aan dat specifieke medium. Elk heeft zijn eigen vorm van immersie.

Link naar reactie
3 uren geleden, Koen Claeys zei:

Als ik naar mijn stripwinkel ga zie ik de laatste 20 jaar toch vooral generatiegenoten.

Dat zegt waarschijnlijk meer over de selectie die je stripuitbater aanbiedt dan de staat van de moderne strip. In mijn bescheiden hokje is het aandeel jeugd dusdanig aan het uitdijen dat ik langzaam aan de oudste in de tent aan het worden ben...

Link naar reactie



@ Yncke Wedden dat de meeste tieners/twintigers geen strips kopen via Kickstarter en Patreon.  

Dat gsm -en computerscherm heeft toch extreem veel veranderd.  Als papa zie ik hoeveel tijd TikTok en Instagram bij tieners opslorpt.  In tegenstelling tot vroeger is er weinig tijd en goesting over om nog eens weg te vluchten in een strip.

In de Mekaniek in Antwerpen stond er vroeger een kastje met manga aan de ingang.  Men merkte dat er aan dat ene kastje constant jongeren stonden die de ingang blokkeerden.  Thans heeft men een breed middenstuk van de Mekaniek tot manga-afdeling omgebouwd en ik vermoed dat het aandeel manga enkel zal groeien.

@Neat Stuff : Dat is tof om te lezen.  In Worlds' End voel ik me vaak ook bij de ouderen.  Die winkel die ondertussen ook een schitterende bar heeft en waar men zich met bord -en kaartspelen kan uitleven is een droom voor elke geek, van jong tot oud.  Ook is het aanbod er zeer divers : veel comics, veel manga, wat sci-fi literatuur en het is eigenlijk ook een ferme spellenwinkel.  Die winkel zie ik ook nog niet zo gauw doodbloeden.

Maar die klassieke stripwinkels met hoofdzakelijk Franco-Belgische strips.... daar vrees ik toch voor... Sowieso zijn er al heel wat minder van zo'n stripwinkels in Vlaanderen.  In mijn provincie resten er nog 3 stripwinkels.... Zou me niet verbazen mocht er over 10 jaar nog maar één overschieten.

Link naar reactie

Het gaat 'm ook hier vooral over het digitale medium als vervanging van de krantenpublicatie, als manier om een groot publiek te bereiken die dan je strip koopt op papier of via andere verdienmodellen. Het is een terugkerend thema hier op het forum, we hebben een youtube voor strips nodig en tot nu toe is er geen enkel initiatief die dat goedkoop en organisch kan brengen. Het blijft jammer maar tot dit er komt zal de Europese strip blijven achteruit gaan.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...