Ga naar inhoud

Lezer of verzamaar


Willem

Recommended Posts

Ik volg al een tijdje dit forum en zie van alles voorbij komen,

Waar ik erg benieuwd naar ben is of je boeken enkel koopt om te lezen of dat je de serie blijft volgen en de serie compleet wil krijgen.

En met name hoe je  investeert  in de aankoop van nieuwe "reeds verschenen"aankopen.

Ik ben bezig met het verzamelen van de luxe uitgaven van Mortimer en Blake

Daar moet behoorlijk voor betaald worden op de veilingen.

Ben nieuwschierig of jullie vinden dat het verhaal genoeg is, of dat een luxe uitgave iets toevoegt.

Link naar reactie

Lezer èn verzamelaar (en zo nu en dan handelaar om voorgaande 2 te kunnen bekostigen...). Luxe uitgaven voegen zelden iets toe. Zeker als er geen extra's bij zijn zoals een uitgebreid dossier met schetsen of achtergrondinformatie. De luxe albums van Blake en Mortimer bevatten een gesigneerde ex-libris (prentje), en dat vind ik voor mijzelf niet genoeg.

Een album in zwart-wit kan ook nog wel eens een beter beeld geven van de kwaliteiten van de tekenaar. Dit zie je best wel vaak bij luxe uitgaven.

 

Van Blueberry worden er bijvoorbeeld door Sherpa mooie luxe uitgaven gemaakt op groter formaat. Ook de integrale uitgaven van een aantal reeksen zijn mooi uitgevoerd en voorzien van de nodige extra's.

Link naar reactie
26 minuten geleden, Paul_NL zei:

Een lezer, ik snap de mensen ook niet die in de 1e plaats verzamelaar zijn. Zonde van de strip.

Je vouwt je boeken dubbel, zet er kopjes koffie op en doet je bij het oud papier na het lezen?

Ik denk dat de term en betekenis van verzamelen door iedereen anders wordt ingevuldd.

 

In mijn optiek verzamel jij net als iedereen hier op de Reep strips en natuurlijk leest ook iedereen de strips.

Ik meen dat jij toch ook wel eens foto's van je verzameling liet zien met hardcovers Donald Duckies of zit ik er nu helemaal naast.

Tevens ben je voorstander van integralen en noem je vaak als reden dat de serie dan compleet is, nou om te lezen behoeven series niet compleet te zijn, je kunt Guust, Roodbaard, Blueberry, Johan&Pirrewiet, Rik Ringers, Blauwbloezen en velen andere series gewoon incompleet lezen, dan mis je niks. Compleet willen zijn is een teken van verzamelen.

 

Maar goed, ik kan niet voor jou bepalen, dus als ik te vrijpostig was excuses, maar ik wil maar aangeven...strips hebben nu eenmaal voor bijna iedereen ook een vorm van verzamelen in zich....compleet willen maken, mooi in de kast naast elkaar etc. etc.

   

Link naar reactie

In de eerste plaats een lezer. Eentje die zorgt draagt voor zijn collectie,  die alles liefst zo compleet mogelijk heeft en die houdt van éénvormigheid. Dat maakt me automatisch een verzamelaar, niet?

Op De Stripspeciaalzaak staat (bijna) alles wat u moet weten over strips...

•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••

Lid van forum Bonte-II sinds 5 juli 2006 • Mijn LastDodo-shop

Link naar reactie

Lezer en herlezer. Ik hou ze dus bij om ze te kunnen herlezen. Geen enkele interesse in eerste drukken, figurines, ... De reeksen die ik écht goed vind, probeer ik te blijven volgen. Jammer daarom dat nieuwe of vertaalde series tegenwoordig zo snel gestopt worden. Manga volg ik vooral digitaal, de transportkosten zijn me te hoog.

Link naar reactie

Lezer, herlezer, en omdat ik nooit iets verkoop vrijwel automatisch een verzamelaar. In ieder geval geen speculant en bijzonder slordig met 95% van de collectie. Koffievlekken, watervlekken van het bad of zwembad, zandkorrels van het strand, ik tref ze regelmatig aan en ik slaap er geen nacht minder om.

Link naar reactie

Een gezonde mengeling van beide.  Voor mij is het één met het ander verbonden. Dat ik tegenwoordig héél weinig lees, heeft met een ander aspect te maken.  Maar ik blijf ondertussen wel reeksen kopen (voor zover dat lukt) om ze compleet te houden.  De intentie om deze te lezen blijft namelijk aanwezig.  En via integrales probeer ik in huis te halen wat ik vroeger nooit gehad heb, maar mij wel interesseerde.  En dan komt de drang naar volledigheid in mij naar boven.  Missende delen, ik krijg daar jeuk van.  Niets aan te doen, ieder z'n kantje. :) 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
8 uren geleden, Paul_NL zei:

Waarom, als het verzamelen de primaire drive is, kies je dan niet voor iets anders dan strips? Die nemen veel plaats in, en de primaire functie ervan die benut je niet. Dit vraag ik overigens uit interesse.

 

Ik ben hoarder: filatelist, verzamelaar van non-fictie, vergaarder van historische tijdschriften, sigarenbandjesverzamelaar, bijeenraper van geuzes, collectioneur van bieretiketten, aankoper van oude postkaarten van Meetjeslandse gemeenten, scanner van dorpsmonografieën, bijeenhouder van potjes die ik niet kan weggooien.

Daarnaast lees ik veel over de topics die ik probeer te bevatten, waaronder over stripverhalen.

 

Strips zijn een bijzonder leuk om te verzamelen. Ik zou graag die mooie HC's hebben die jij soms toont.

Ik vind dat hardnekkige verzamelaars ook een plaats verdienen op dit forum - zonder daarvoor met de nek aangekeken te worden.

Maar strips nemen inderdaad veel plaats in: enkel de uitbreiding van mijn boeken- en tijdschriftenverzameling is problematisch.

Ik lees al enkele jaren geen strips meer.

Link naar reactie

Lezer, herlezer. Mijn verzameling bestaat uit ongeveer 6000 strips. Ik heb die allemaal minstens éénmaal (de meeste meermaals) gelezen. Ik houd jaarlijks ook grote schoonmaak. Reeksen of albums waarvan ik quasi zeker ben dat ik ze nooit meer zal herlezen, gaan de deur uit. Zo blijft een verzameling stockeerbaar. Strips nemen immers zoveel plaats in. Je moet als lezer echt kiezen tussen alle nieuwigheden. Ik probeer me de laatste jaren dan ook te beperken in het starten van nieuwe reeksen. Reeksen als 'Agent 212', 'Marsupilami', 'Aria'... die al heel lang over hun hoogtepunt heen zijn, koop ik ook al een tijdje niet meer. Dus verzamelen puur om het verzamelen of om een opgestarte reeks volledig te houden, daar doe ik de voorbije jaren niet meer aan mee. Al moet ik toegeven dat dat niet altijd simpel is als er een album uit zo'n reeks in de winkels ligt.  

Voor al mijn recensies, interviews met striptekenaars, dédicaces en eigen strips en illustraties :

http://vetostript.weebly.com

Link naar reactie

Ik ben toch vooral een lezer. Ik ken de dwang om reeksen volledig te bezitten niet. Blueberry is de enige reeks van meer dan tien albums die ik volledig bezit. En die ben ik dan nog aan het vernieuwen door de integrales te kopen. Mijn bibliotheek (ik noem het nooit mijn verzameling) is een amalgaam, en dat sluit mooi aan bij mijn persoonlijkheid. Luxes koop ik doorgaans niet.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Vroeger was ik verzamelaar in de letterlijke zin van het woord: Alles van bepaalde strips.

Dat is inmiddels verschoven door plaatsgebrek. Het gaat mij ook niet om de eerste druk of een advertentie uit een reclameblaadje. Laat staan een gadget oid. Het gaat uiteindelijk om de verhalen, en die verzamel én lees ik. Daarbij probeer ik wel reeksen of auteurs compleet te houden/krijgen, dus in die zin ben ik wel een verzamelaar.

Link naar reactie

Verzamelaar met intentie om te lezen, gestopt met strips op mijn twaalfde (?), op 45 jarige leeftijd

weer begonnen als vermoedelijk schuldige de "midlife crisis".

Heerlijk als uitlaatklep en goedkoper als scheiding en motorrijden, in het begin vrij impulsief met

kopen van alles en nog wat, maar nu wat meer controle op het geheel.

Ook leuk om onder "gelijkgestemden" contacten op te doen, al is het woord gelijk onder stripliefhebbers

onderhevig aan diverse interpretaties.

Sommige series spaar ik in soft cover ( Baard en Kale, Lucky Luke ) en eigenlijk inderdaad voor de "heb".

Nooit te beroerd om wat te proberen en indien het tegenvalt, verkoop, ruil of geef ik het weg afhankelijk

van de belangstelling.

Budget per maand is ongeveer 70 euro, gemakshalve reken ik verzendkosten niet mee in de begroting.

Ook kom ik graag bij mensen thuis die te kennen geven hun stripcollectie uit te dunnen, dit kan resulteren

in een waar drinkgelag en het naar huis gaan met ontbrekende nummers,  een win win situatie.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Een lezer.  Verzamelen is leuk als je veel tijd, geld of goesting hebt. Momenteel heb ik geen van de drie.

 

Ik zie hier ook veel nostalgie voorbij komen wat ik eigenlijk een beetje jammer vind. Vasthouden aan een reeks die je vroeger goed vond, houdt je blind voor wat er allemaal vandaag gebeurt. 

Link naar reactie

Hangt er maar vanaf wat je verzamelen noemt. Je kunt evengoed alles van een bepaalde categorie dat toevallig je pad kruist bijhouden (passief verzamelen), als winkels en markten bewust afzoeken naar zaken van een bepaalde categorie en daar geld tot veel geld voor betalen (haja, de oermens: de jager-verzamelaar!).

Verder bepaalt ook de grootte (het kardinaalgetal) de haalbaarheid van je verzamelling. Alle Yoko Tsuno's in het Nederlands is maar 30 delen van nu zo'n 8 euro. Met 240 euro is je verzameling rond.

Je zou bijv. ook alle sf-pockets van de Bruna SF-reeks kunnen verzamelen: 110 deeltjes. Niet meer. Volgens mij kun je met 500 à 600 euro je verzameling compleet maken.

Link naar reactie

Ik sta al te ver in de evolutie om nog een jager-verzamelaar te zijn! :)

 

Zoals je al aanhaalde, 't is maar wat je verzamelen noemt en ik ben niet helemaal tevreden met het idee van "passief verzamelen". Van zodra je een voorkeur hebt voor een (macro)genre, ben je eigenlijk al passief aan het verzamelen.

Ik heb overigens een paar reeksen compleet maar dat heeft meer te maken met het verhaal dan met verzamelwoede. 

Link naar reactie
3 uren geleden, IvoVWS zei:

 

Ik zie hier ook veel nostalgie voorbij komen wat ik eigenlijk een beetje jammer vind. Vasthouden aan een reeks die je vroeger goed vond, houdt je blind voor wat er allemaal vandaag gebeurt. 

Het één is niet noodzakelijk het gevolg van het ander. Dat bewijzen de meeste leden hier. Nostalgie kopen en volop nieuwe dingen ontdekken gaan perfect hand in hand.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
25 minutes ago, esteban² said:

Het één is niet noodzakelijk het gevolg van het ander. Dat bewijzen de meeste leden hier. Nostalgie kopen en volop nieuwe dingen ontdekken gaan perfect hand in hand.

Goeie opmerking. Het gaat inderdaad samen, dat klopt maar het één is altijd ten koste van het ander en dat neemt niet weg dat er weinigen zijn die nieuwe reeksen verzamelen.  En dat vond ik als zeer anti-nostalgische lezer net jammer. 

Link naar reactie

Ik verzamel om te lezen. Ik zal me dus nooit wagen aan speciale uitgaves of eerste drukken bvb.

 

Ook heel het merchandise gedoe van beeldjes e.d. gaat volledig aan mij voorbij.

 

Meestal blijf ik reeksen kopen om ze volledig te houden, maar bij een aantal waarvan ik de nieuwe uitgaves écht niet meer graag lees (Sus en Wis, binnenkort waarschijnlijk ook Prometheus, een hele rist gag strips à la vrouwen in 't wit of G Raf Zerk bvb) stop ik er wel mee.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Vandaag werkte ik mijn Excel bestand met strips weer eens bij en toen moest ik denken aan deze tread.

 

Lezer of Verzameleaar? Het antwoord is beide.

 

Daarnaast ook boekhouder, van elke strip die ik in de afgelopen 35 jaar heb gekocht, heb ik vastgelegd: reeks, hc/sc, bedrag, nieuw/2e hands, waar en wanneer gekocht.

Verder registreer ik wat er in dozen gaat voor achter de schotten wegens ruimtegebrek (hetgeen uiteraard ook weer genummerd is).

Gek? Ongetwijfeld, maar voor de boekhouder in mij helemaal geweldig!  🤣🤣

Link naar reactie
1 uur geleden, De Hollander zei:

Vandaag werkte ik mijn Excel bestand met strips weer eens bij en toen moest ik denken aan deze tread.

 

Lezer of Verzameleaar? Het antwoord is beide.

 

Daarnaast ook boekhouder, van elke strip die ik in de afgelopen 35 jaar heb gekocht, heb ik vastgelegd: reeks, hc/sc, bedrag, nieuw/2e hands, waar en wanneer gekocht.

Verder registreer ik wat er in dozen gaat voor achter de schotten wegens ruimtegebrek (hetgeen uiteraard ook weer genummerd is).

Gek? Ongetwijfeld, maar voor de boekhouder in mij helemaal geweldig!  🤣🤣

Dat is voor mij allemaal heel herkenbaar.  Blij dat ik niet de enige "strip-boek-houder" ben.

a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821)

Link naar reactie
4 uren geleden, De Hollander zei:

Vandaag werkte ik mijn Excel bestand met strips weer eens bij en toen moest ik denken aan deze tread.

 

Lezer of Verzameleaar? Het antwoord is beide.

 

Daarnaast ook boekhouder, van elke strip die ik in de afgelopen 35 jaar heb gekocht, heb ik vastgelegd: reeks, hc/sc, bedrag, nieuw/2e hands, waar en wanneer gekocht.

Verder registreer ik wat er in dozen gaat voor achter de schotten wegens ruimtegebrek (hetgeen uiteraard ook weer genummerd is).

Gek? Ongetwijfeld, maar voor de boekhouder in mij helemaal geweldig!  🤣🤣

Jazeker, boekhouden hoort erbij, waar en wanneer gekocht niet, maar rest wel. Aangezien ik ook dedicaces verzamel is er nog meer boekhouding incl fotos.

 

Boeken in dozen achter schotten weiger ik, daar zou het voor mij ophouden. Mijn verzameling moet overzichtelijk en beheersbaar blijven en allemaal netjes bij elkaar in de daarvoor beschikbare ruimte. Op het moment dat je strips in dozen gaat wegzetten komen ze nooit meer terug.

Dus dat betekent ruimte zonodig creeren en selectief kopen. 

Link naar reactie
19 uren geleden, Lecram zei:

 

Boeken in dozen achter schotten weiger ik, daar zou het voor mij ophouden. Mijn verzameling moet overzichtelijk en beheersbaar blijven en allemaal netjes bij elkaar in de daarvoor beschikbare ruimte. Op het moment dat je strips in dozen gaat wegzetten komen ze nooit meer terug.

Dus dat betekent ruimte zonodig creeren en selectief kopen. 

 

Ik kan je daarin volgen. Doch mijn ruimte gaat weer komen. 1 van de kidz wordt binnenkort 22. Niet dat hij weg moet van ons, maar hij zal straks toch zelf ook wel een keer op zich zelf willen?

En dan komt er een mooie stellage bij. Dat moet het probleem grotendeels oplossen. 

Link naar reactie
  • 1 year later...
On 10/20/2018 at 7:04 PM, Willem said:

Ik volg al een tijdje dit forum en zie van alles voorbij komen,

Waar ik erg benieuwd naar ben is of je boeken enkel koopt om te lezen of dat je de serie blijft volgen en de serie compleet wil krijgen.

En met name hoe je  investeert  in de aankoop van nieuwe "reeds verschenen"aankopen.

Ik ben bezig met het verzamelen van de luxe uitgaven van Mortimer en Blake

Daar moet behoorlijk voor betaald worden op de veilingen.

Ben nieuwschierig of jullie vinden dat het verhaal genoeg is, of dat een luxe uitgave iets toevoegt.

destijds heb ik wel luxe uitgaven van Thorgal aangeschaft. Toen ik ze eenmaal had echter bemerkte ik dat ik er feitelijk weinig mee deed en dat de harde kaft,de gesigneerde prent en de paar schetsen me niet erg boeiden.. Daarom heb ik al die albums weggedaan. Inmiddels zijn er andere uitgaven waarin dezelfde schetsen zijn gepubliceerd (o.a. de Rosinski monografie) en heb ik helemaal niet meer het gevoel dat ik iets mis met de verkochte luxe uitgaven.

 

ik besteed mijn geld veel liever aan originelen. Daarmee heb je echt wat unieks.

 

Dessalniettemin kan ik wel begrijpen dat je de luxe uitgaven van B&M verzamelt. Het is wel een reeks die zich daar voor leent 

Link naar reactie

Lezer, maar ik heb wel meer dan 1400 strips. Ik koop graag wat ik wil lezen. Ik vind dat prettiger dan ontlenen in de bibliotheek. Dan ben je toch altijd maar iemand die regels moet opvolgen voor wat hij leest, i.p.v. dat je je eigen regels kunt volgen.

Link naar reactie
3 uren geleden, Paul_NL zei:

Lezer, als boeken in dozen achter schotten moeten (zoals ik hierboven lees) dan gaat er ergens iets niet goed..

Lezer, verzamelaar (of hoarder) en vooral liefhebber van zo mooi mogelijk uitgegeven edities. Ik lees mijn boeken in eenzame afzondering met een zaklantaarn achter de schotten waar een hoop boeken opgeslagen staan. Wel zo rustig en he-le-maal niets mis mee.

Link naar reactie
1 hour ago, Neat Stuff said:

Lezer, verzamelaar (of hoarder) en vooral liefhebber van zo mooi mogelijk uitgegeven edities. Ik lees mijn boeken in eenzame afzondering met een zaklantaarn achter de schotten waar een hoop boeken opgeslagen staan. Wel zo rustig en he-le-maal niets mis mee.

Voor je eigen meningen durven opkomen ... En dan nog tegen de algemeen verdedigde opinie ... Klasse.

Jij had waarschijnlijk veel problemen met leraren. :)

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...